Gå til innhold

Male vinduslister som er beiset fra før

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal male et vindu som er beiset fra før. Eller jeg vil tro det er beis, det er i alle fall behandlet med en hvitfarge hvor treverket vises gjennom. Det jeg lurer på, siden treverket allerede er behandlet, trenger jeg da å bruke kvistlakk og å grunne før jeg legger to strøk maling?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Absolutt en fordel å bruke kvistlakk hvis du vil ha et perfekt resultat. Smart å grunne også så slipper du at den mørke beisen svetter igjennom. Spesielt hvis du velger vanntynnet maling.

Da ville jeg brukt sperring/isolering- grunning før 2 toppstrøk, men interiør tre 40.

Skrevet

Kvister vil alltid kunne reagere når de blir tilført fuktighet, slik som maling. Da kan kvistene "våkne til liv igjen". Så det er absolutt smart å kvistlakke først. De nye typene er svært enkle ibruk da de har så kort tørketid, ti minutter mener jeg å huske.

Det kan være at karmene dine er behandlet med panellakk, da ser du også treverket gjennom. Isåfall må du grunne med heftgrunn først slik at malingen ikke flasser av. Et strøk heftgrunn og et strøk maling kan hende at er nok da heftgrunningen også dekker ganske godt.

Lykke til!

Skrevet

Takk for svar, dere! Da er det vel bare å brette opp ermene og ta "ekstrarundene" med både kvistlakk og heftgrunning.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...