Gjest Gjest_Forvirret_* Skrevet 23. august 2009 #1 Skrevet 23. august 2009 Har den seneste nettleseren til Firefox. Når jeg surfer på nettet bruker sidene lang tid på å laste seg opp. For eksempel går jeg til abc startsiden kommer det opp i nettleserfeltet masse sider e2.emidate.se, doubleclick.net, adserver.net, tradedoubler, adform.com etc... Jeg har ccleaner og AVG, men disse reklamene eller hva nå det er, henger opp nettleseren og gjør den treg. Søkte på google på noen av disse navnene og kom opp noen linker med andre med samme problem men ikke hva man kan gjøre for å fjerne. What to do what to do?
Gjest Gjest Skrevet 23. august 2009 #3 Skrevet 23. august 2009 Adblock for Firefox: Glemte linken ja... https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/1865
sofie777 Skrevet 23. august 2009 #4 Skrevet 23. august 2009 Har også mange problemer med Firefox for tiden. Det er enkelte knapper det ikke lar meg klikke på, men det ser ut til å være fikset etter den siste oppdateringen jeg tok i går. Har også problemer med Facebook. Jeg kan bare sjekke en oppdatering fra nederst i høyre hjørne for hver gang jeg logger meg inn og det er bakvendt. Så jeg har begynt å ha åpen IE også, for der kan jeg gjøre mer, alle bokmerkene ligger på www.netvibes.com likevel, så om noe ikke virker, så går jeg over der.
Gjest Gjest_Forvirret_* Skrevet 23. august 2009 #5 Skrevet 23. august 2009 Gjest: Jeg prøvde linken og lastet ned Adblock. Skal se om den funker. sofie777: Leste nettopp at det skal komme en 3.6 oppdatering av firefox. Har selv 3.5 versjonen som fortsatt gjelder.
sofie777 Skrevet 23. august 2009 #6 Skrevet 23. august 2009 Lastet ned 3.5.2 i forigårs og der fungerer ihvertfall knappene greit, men jeg må fremdeles ta med meg Facebook til IE. Kanskje det er noe med pc'en det er feil med. Merker det i løpet av uken siden jeg bestilte ny pc i dag.
Gjest Lommerusk Skrevet 23. august 2009 #7 Skrevet 23. august 2009 (endret) Gjest: Jeg prøvde linken og lastet ned Adblock. Skal se om den funker. sofie777: Leste nettopp at det skal komme en 3.6 oppdatering av firefox. Har selv 3.5 versjonen som fortsatt gjelder. Firefox 3.6 er fortsatt i alpha og er ikke ferdig på en god stund ennå. Du kan selvsagt laste den ned og prøve hvis du vil, men den vil naturlig nok være ganske så buggy. Selv bruker jeg en nightly build av Firefox 3.5 som går under navnet Shiretoko, noe som er ganske enkelt og greit når man likevel laster ned programvare og oppdateringer via pakkebrønner. Jeg har ikke møtt på et eneste problem ennå, og nettleseren (64 bits) er i tillegg kjapp som bare rakker'n (dersom det høres ut som om jeg forsøker å rekruttere folk til Linux her, så er ikke det så fryktelig langt fra sannheten). Det problemet du beskriver i åpningsinnlegget ditt er ikke nødvendigvis knyttet til nettleseren din. Problemet er at mange kommersielle sider har masse innhold som ligger på andre servere enn den du faktisk besøker. Dette er spesielt aktuelt i forbindelse med reklameservere som de du nevner i innlegget ditt. Det betyr at hver gang du laster siden, så vil det kjøres flere HTTP-forespørsler for blant annet innhold i rammer (inline frames og frames), grafikk, flash og javascripts. Nettleseren kan således bli stående og vente en stund på HTTP-responsen for dette innholdet på grunn av f.eks. nettverksproblemer eller overbelastede servere i andre enden. I neste omgang må dette innholdet lastes ned og rendres i nettleseren. Skal du først skylde på noen, så anklag heller de idiotene som har stappet dette mølet inn på sidene sine. Poenget med Firefox-tillegg som AdBlock og NoScript er at du kan blokkere for både onsite og offsite innhold. Det betyr i denne sammenhengen at du rett og slett blokkerer for rammer og skript, (og dermed unødvendige HTTP-forespørsler) i forbindelse med disse bedritne reklameserverne. Du kan også stoppe diverse ressurskrevende plug-ins (slik som Flash) fra å bli kjørt. Siden vil dermed bli ferdig med å laste langt raskere og du slipper i tillegg irritasjonsmomentet ved glorete reklame og annen dritt. Personlig klarer jeg meg ikke uten de to nevnte tilleggene - internettopplevelsen hadde rett og slett blitt for altfor sur uten dem. Endret 23. august 2009 av Lommerusk
Gjest Gjest_Forvirret_* Skrevet 23. august 2009 #8 Skrevet 23. august 2009 Gjest: Jeg lastet ned adblock og har nå blokkert endel reklame og nettleseren går litt raskere. Takk for tips. sofie777: Jeg trodde fortsatt firefox hadde 3.5 . Men nå lasta jeg ned 3.5.2 . Det er enkelte ting i firefox som funker dårlig, men likevel takler ikke IE. Den går såå tregt. Lommerusk: i morgen laster jeg ned NoScript for enda bedre blokkering og raskere nettleser. Takk for svar. Blir litt smartere her, og lærer masse jeg ikke har peiling på ellers
Gjest Lommerusk Skrevet 23. august 2009 #9 Skrevet 23. august 2009 Jeg vil også råde deg til å administerere informasjonskapslene noe mer restriktivt. Dette har ikke så fryktelig mye effekt når det gjelder hastigheten, men det har stor betydning for privatlivet ditt. Den beste måten å gjøre dette på er å avvise alle informasjonskapsler som default og heller lage unntak for de du faktisk trenger. Listen over tillate domener for informasjonskapsler vil således gjerne korrespondere med hvitelisten i NoScript. Du åpner altså kun for javascript, plug-ins og informasjonskapsler til et lite knippe websider som du bruker ofte og som du stoler på. Dette gjelder nok først og fremst webtjenester som du må logge deg inn i og som bruker slike informasjonskapsler i forbindelse med autorisasjon av brukere. Det gjelder å være litt selektiv og skeptisk. Her på KG har jeg for eksempel kun åpnet for javascript og informasjonskapsler under domenet kvinneguiden.no og subdomenet forum.kvinneguiden.no. Alt annet, inklusivt reklame og andre irritasjonsmomenter, er blokkert. Det er faktisk forbløffende sjelden jeg legger til nye domener i hvitelisten til både NoScript og cookie manageren i Firefox, så når alt er konfigurert kan du slappe helt av og nyte internett slik det burde være. I NoScript kan du enkelt også tillate blokkert innhold på midlertidig basis (gjelder for resten av økten eller til du eksplisitt trekker tillatelsen tilbake).
Gjest Gjest_Forvirret_* Skrevet 24. august 2009 #10 Skrevet 24. august 2009 Kjempe nyttig tips Lommerusk. Skal se hva jeg får til i NoScript.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå