Gå til innhold

når barnet skal på sykehus..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, hva er vanlig?

Joda, skal seff høre med sjefen, men greit å høre her. To dager det er snakk om.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det vanlige er å bruke egenmelding, "sykt barn". Dersom barnet er innlagt i 8 d eller mer får man pleiepenger.

Skrevet

De gangene sønnen min har hatt en planlagt innleggelse har jeg brukt "sykt barn". Men de gangene han har blitt hasteinnlagt med sykebil med blålys og sirener har jeg alltid blitt sykmeldt.

Skrevet

Da barnet mitt lå på sykehus i en uke og ble fulgt opp polikliniksk etterpå, måtte jeg først bruke "sykt barn" dager og når de var brukt opp måtte jeg bruke "ferie". Barnet var for sykt for barnehage i flere uker. Legen hadde ikke lov til å sykemelde meg.

Skrevet

Ok, takk for svar!

Da blir det egenmelding, tror jeg, sykt barn. Men melder jo fra på forhånd at jeg blir borte da. Derfor jeg tenkte på perm, siden jeg vet om det på forhånd. *grønn*

Skrevet
Da barnet mitt lå på sykehus i en uke og ble fulgt opp polikliniksk etterpå, måtte jeg først bruke "sykt barn" dager og når de var brukt opp måtte jeg bruke "ferie". Barnet var for sykt for barnehage i flere uker. Legen hadde ikke lov til å sykemelde meg.

Dette var jo for jævlig da, å måtte bruke ferie på sykt barn!

Burde jo absolutt fått sykemelding!?

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Nei, legen har ikke lov å sykemelde en frisk forelder dersom det er barnet som er syk. Man skal i første omgang bruke egenmeldingsdager, deretter kan man be om permisjon.

Gjest ¤bella¤
Skrevet

legen har da ikke lov å sykemelde de som ikke er syke...

Det går jo ann å ta velferdsperm da.

Skrevet

Når begge foreldrene har brukt opp sine 10 dager med "sykt barn" perm, så kan man søke trygdekontoret om ytterligere dager. (feks kronisk syke barn som er syk flere dager enn dette)

Er man aleneforelder så har man 10+10 dager, altså 20 dager i året. Merk det gjelder kalenderår,

Skrevet

Du må bruke egenmelding på sykt barn, som noen skrev over her, fra 8. innleggelsesdag får man pleiepenger (fra 1. dag ved kritisk/livstruende sykdom), som tilsvarer sykepenger i utbetaling. Legen har ikke lov å sykemelde en frisk forelder selv om barnet er sykt, derfor finnes det ordninger som egenmelding på sykt barn og pleiepenger.

Gjest Hilde K S
Skrevet

Finn ut om du kan få velferdspermisjon først.

Skrevet
Du må bruke egenmelding på sykt barn, som noen skrev over her, fra 8. innleggelsesdag får man pleiepenger (fra 1. dag ved kritisk/livstruende sykdom), som tilsvarer sykepenger i utbetaling. Legen har ikke lov å sykemelde en frisk forelder selv om barnet er sykt, derfor finnes det ordninger som egenmelding på sykt barn og pleiepenger.

Ser mange her skriver at det ikke er lov å sykmelde friske foreldre til syke barn, men ifølge et annet innlegg her så blir det jo gjort?

Skrevet

Man kan sykemelde foreldrene hvis de feks blir psykisk nedbrutt pga barns sykdom. (kreft, kroniske sykdommer, etc - men da på grunn av foreldrenes helsesituasjon)

Men tviler ikke at kanskje sykemeldinger sitter litt løsere for foreldre med syke barn...

Skrevet
Ser mange her skriver at det ikke er lov å sykmelde friske foreldre til syke barn, men ifølge et annet innlegg her så blir det jo gjort?

Mange ber om ulovlige sykemeldinger, og mange leger begår lovbrudd for pasientene.

Når barnet er utskrevet fra sykehus, men fortsatt trenger pleie i hjemmet, kan det ytes pleiepenger. Det kan ikke skrives sykemelding. Kanskje ikke alle legene er tilstrekkelig kjent med det regelverket de forvalter?

Skrevet

Du skulle hatt pleiepenger.

Skrevet

Dette skal gå fra velferdspermisjonsdagene, bare få med en bekreftelse fra sykehuset.

Det har de i alle fall bestandig gjort med meg, bortsett fra en gang. Da ble far sykemeldt mens jeg var på sykehuset med yngstemann fordi arbeidgiver ikke hadde forståelse for at han hadde redusert arbeidstid for å ta seg av eldstemann.

Skrevet

Gjest over her, vil bare si at den sykemeldingen fikk vi før den nye sykemeldingsordningen kom, og har kun fått med tanke på yngstemann som har en kronisk sykdom.

Da eldstemann fikk kikhoste måtte jeg ta ut ulønnet permisjon ( snill arbeidsgiver gav meg lønn uansett )

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...