Gå til innhold

Spisestue- hva er trenden nå?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ville først og fremst funnet ut hva stil du liker. Ikke gå for hvitmalte "landstil" møbler, om du innerst inne liker moderne stil osv...

Da blir det fullstendig feil.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_Fiona_*
Skrevet

Hva som er trend eller ikke er både sosialt og kulturelt betinget,

og vi lar oss statig påvirke i den ene eller andre retningen.

Kapitalismen bygger på kjøp og salg. Nye trender og påfunn

må hele tiden skapes for å få maskineriet til å gå.

Ulike stilarter har sine klassikere som ofte kalles tidløse.

Finn din stilart, velg en klassiker som er håntverksmessig solid utført,

og vips så er du ferdig for de neste 20 årene.

Om det er eik, furu, bjørk, valnøtt eller wenge spiller ingen rolle.

Hva som til slutt er riktig for deg, er det kun du som bestemmer.

Og det viktigste, ingenting er feil :-)

Det er ditt valg, og best av alt, trenger ikke forsvare det!

Skrevet

Det største problemet med eikemøblene slik jeg ser det, er at absolutt alle har det. Og det er jo sånn det er nå. Alle møbelforretningene fører mer eller mindre det samme og vi lever i et bruk-og-kast-samfunn som gjør det veldig enkelt å bytte ut møbler i tide og utide.

Med mindre du går for eldre årganger av møbler, så tror jeg alt kommer til å bli ut igjen i løpet av ganske kort tid, når det finnes i for mange hjem.

Skrevet
Finn din stilart, velg en klassiker som er håntverksmessig solid utført,

og vips så er du ferdig for de neste 20 årene.

Om det er eik, furu, bjørk, valnøtt eller wenge spiller ingen rolle.

Fullstendig enig.

Selv har jeg hatt flere møbler i eik i mange år, mote eller ei. Jeg blir bare mer og mer glad i disse møblene. Noe er fra Ikea, noe er arvet. Jeg synes uansett de blir finere og finere etterhvert som årene går.

Jeg bruker lang tid på å bestemme meg for et møbel. Jeg kjøper ting jeg ønsker å ha i mange år, og det har lykkes så langt. Jeg er barnslig entusiastisk når de kjøpes inn og stadig like fornøyd årevis etter.

Jeg tror det er viktig å bruke litt tid og heller tenke seg om en ekstra gang om man er i tvil. Ikke kjøp noe før man er helt sikker på at det er noe man vil like om mange år. Resultatet er et hjem som blir til over tid, et hjem med så lite bruk-og-kast-mentalitet som mulig. Og, tror jeg, et hjem med sjarm.

Skrevet
Og hvor har du det fra??

Sikkert rett fra løse lufta som vanlig fra den kanten.

Hufsa! har det med å svare i hytt og pine, stort sett i pine og uten peiling. :fnise:

Skrevet

Til dere som skriver om hufsa! -jeg kjenner henne ikke- men vil bare si at det er særs ufint og off topic å komme med slike bemerkninger som "gjester" gjør. Helt unødvendig.

Til deg som lurer på spisestue: Jeg synes det er fint med et stort ordentlig gammelt bord kjøpt på auksjon, f.eks og gjerne med ulike stoler rundt. Altså stoler fra forskjellige stilepoker. Da blir stilen tidløs og personlig.

lykke til med valget!:-)

Gjest Elastica
Skrevet (endret)
Fullstendig enig.

Selv har jeg hatt flere møbler i eik i mange år, mote eller ei. Jeg blir bare mer og mer glad i disse møblene. Noe er fra Ikea, noe er arvet. Jeg synes uansett de blir finere og finere etterhvert som årene går.

Jeg bruker lang tid på å bestemme meg for et møbel. Jeg kjøper ting jeg ønsker å ha i mange år, og det har lykkes så langt. Jeg er barnslig entusiastisk når de kjøpes inn og stadig like fornøyd årevis etter.

Jeg tror det er viktig å bruke litt tid og heller tenke seg om en ekstra gang om man er i tvil. Ikke kjøp noe før man er helt sikker på at det er noe man vil like om mange år. Resultatet er et hjem som blir til over tid, et hjem med så lite bruk-og-kast-mentalitet som mulig. Og, tror jeg, et hjem med sjarm.

Jeg er enig med både Ciara, Fiona og gjest rett over meg. Et stort gammelt spisebord med moderne stoler kan være kjempefint. Personlig og med morsom kontrast.

Finn først og fremst ut hva du liker, hva som er din stil. Ikke sats på fransk landstil dersom du liker rene linjer og enkelt uttrykk. Jeg ville også tatt hensyn til det jeg allerede har av møbler og husets stil.

Bord og stoler i forskjellig utførelse er også et godt tips, synes jeg. Selv har jeg sorte stoler mot heltrebord, og det funker fint.

Også en liten kommentar til at "eik" er ut. Det er godt mulig eik er ut. Eik er imidlertid mye forskjellig. Mørke eikebord med dreide ben, gylden eik, eller helt lys eik som ofte er materialet i de helt klassiske møblene. De siste er vel hverken inn eller ut, men holder seg fine og nøytrale i årevis. Absolutt noe jeg ville vurdert, dersom jeg skulle kjøpt noe nå.

Endret av Elastica
Gjest Elastica
Skrevet

Tillegg: Det finnes mange fine møbler som er designet og produsert for mange, mange år siden. Yndlingsstolen min, Y-stolen, ble designet i 1950. Den er like vakker i dag. Og ja, den finnes i eik også. :fnise:

Skrevet

Tusen takk til alle for gode og hyggelige svar!

Siden jeg står i en ellers kjip skilsmissesituasjon, så har jeg bestemt meg for å ta med meg det jeg har! Og så heller bruke litt god tid på å bytte ut etterhvert. Så slipper jeg å gjøre dumme forhastete kjøp nå som jeg angrer på senere. Dessuten er det bare en stressopplevelse å handle sånt nå uansett.

Men takk for gode tips, jeg tror jeg kommer til å koble ut trender på de største tingene, og heller spe på med morsomme puter og stasj eller ønske og mote!

Skrevet

Det tror jeg var en lur avgjørelse, håper du blir fornøyd :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...