Gå til innhold

Spisestue- hva er trenden nå?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal kjøpe ny spisestue, spisebord og stoler, skjenk osv. Og vil at alt skal passe sammen og helst vare en stund.

Men jeg har ikke helt fulgt med på trendene. Er for eksempel oljet Eik OK, eller er det helt på vei ut?

Kommer selvfølgelig til å handle noe jeg liker selv, men når jeg først investerer gidder jeg ikke kjøpe noe alle andre kunne fortalt meg at var på vei til å bli avlegs....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Heia,Eik er vel ute for en stund siden..men må jo kjøpe det man liker syntes jeg, når det er såpass dyre ting.Tideløst er jo tingen da..Hvitmalt i div slag syntes jeg er hott.Så sjekk ut de levrandørene du liker og se hva de har.Jeg liker Nordal og Jeanne d'Arc Living møbler men det er jo smak og behag ;-))

Skrevet
Heia,Eik er vel ute for en stund siden..men må jo kjøpe det man liker syntes jeg, når det er såpass dyre ting.Tideløst er jo tingen da..Hvitmalt i div slag syntes jeg er hott.Så sjekk ut de levrandørene du liker og se hva de har.Jeg liker Nordal og Jeanne d'Arc Living møbler men det er jo smak og behag ;-))

Det ante meg.....det som er på tilbud er jo stort sett det av enkle grunner....

Hvor finner jeg det du peker på da?

Skrevet

Jeg fant noen forhandlere....

Skrevet
Heia,Eik er vel ute for en stund siden..

Og hvor har du det fra??

Generelt sett er eik en av de tresortene som "varer lengst", og blir ansett på som tidløst.

Når det gjelder de møblene du nevner, så ser det ut som Shabby chic, og det er er vel på tur "ut" nå...

Skrevet
Og hvor har du det fra??

Generelt sett er eik en av de tresortene som "varer lengst", og blir ansett på som tidløst.

Når det gjelder de møblene du nevner, så ser det ut som Shabby chic, og det er er vel på tur "ut" nå...

Jeg VET det er ut,jobber med slikt men se hva jeg skriver:kjøp det du liker og tideløst..Så vist det er på vei ut så må du fortelle meg hva som er på vei inn??For det vet jeg!

Skrevet

Hvis man skal ha noe tidløst så er det vel ikke lurt å kjøpe noe som er "på vei inn" nå? Fordi da er det vel bare snakk om noen få år før det er "på vei ut" igjen også.

Skrevet
Det ante meg.....det som er på tilbud er jo stort sett det av enkle grunner....

Hvor finner jeg det du peker på da?

Sjekk hjemmesidene de sine,så ser du om du kunne like det.Nordal er jo veldig enkelt og tideløst.Og kommer sammensatt,ikke flatpakket bare det er jo en nydelse,he he.Tåler det utroligste syntes jeg iallefall.

Skrevet
Sjekk hjemmesidene de sine,så ser du om du kunne like det.Nordal er jo veldig enkelt og tideløst.Og kommer sammensatt,ikke flatpakket bare det er jo en nydelse,he he.Tåler det utroligste syntes jeg iallefall.

Lurer på hva jeg gjør feil, for der finner jeg bare stygge lamper. De var ialle fall ikke enkle og tidløse. :ler:

Har du en link direkte til noen møbler?

Skrevet (endret)

Jeg ville aldri, aldri ha kjøpt spisebord, stoler, skjenk og øvrig møblement i samme serie. Ok, så er det veldig in en kort periode, men deretter blir det så forferdelig ut også, du blir kjempelei og angrer på at du ikke kjøpte noe mer "tidløst".

Jeg ville heller satt sammen møbler i utføring og materialer som du har i resten av boligen din (eller, hvis du ikke er fornøyd med resten av boligen, i en stil som er "deg").

Er du i tvil om du skal velge hvitt eller eik ville jeg kombinert disse to. Det går utmerket så lenge du ikke har et virvar av materialer ellers. Jeg har møblene mine i hvitt og eik (og elementer i stål), og det passer kjempefint sammen. For eksempel et hvitt spisebord, en hvit skjenk og stoler i eik eller motsatt. Da ser det også mer personlig planlagt ut.

Endret av Ciara
Skrevet (endret)

Det at man jobber med noe behøver ikke å bety at man vet alt ;)

Nå er vel ts ute etter noe som varer en stund, så hva som er på tur "inn" er vel helt irrelevant for ts ;)

Ciara kommer med gode råd synes jeg. Forøvrig gjelder det det meste, kjøp det som passer boligen kombinert med personligheten til den som bor der. Da får du en bolig som fungerer over lang tid. Om f.eks rød er "siste skrik" om man ikke liker rødt, vel så fungerer ikke det. Personlig synes jeg alt for mange er for opptatt av siste mote og ikke velger varer som varer.

Eik, hvitt og stål passer godt sammen med andre farger som er "motefarger" hvor man kan tilsette vaser, duker eller hva man nå vil som vil gjøre at det ser fresht og moderne ut. Ellers er det mange andre treslag som er flott, men det at noe varer over lang tid har mer med utformingen av selve produktet å gjøre enn av hvilket materiale det er i. Spisestue i eik kan jo være mye rart (tilfeldig søk på nett):

http://www.fagmobler.no/index.php?kat_id=9...22#Eiker-serien

http://www.sorensen-mobelsalong.no/detalje...d=64&room=2

Nå er ingen av disse møblene noe som jeg vil kalle for moderne, men serien Eiker fra fagmøbler har et bord jeg vil kalle for tidløst. Ved å gjøre som f.eks Ciarda sier, tilsette noen stoler i hvitt, så kan du ha det i lang tid.

Edit: linkene ble litt feil :)

Men som flere andre påpeker her, din smak er jo avgjørende.

Lykke til!

Endret av Fisk73
Skrevet

Usj, eik er så utrolig stygt. Ser ut som furu spør du meg. Lyse tresorter er ikke pent...

Skrevet

Når man velger treslag på møblene bør man ikke først og fremst ta hensyn til trend, men hvilke andre treslag man har hjemme. Er parketten i et slag, kjøkkeninnredningen i et annet, skap o.l i et tredje blir det fort rotete - en bør velge treslag som passer sammen i fargetonene og helst ikke for mange slag til sammen. Ellers er jeg enig med Ciara, det er lurt å kombinere framfor å velge hele serier - man går ofte uansett lei av noe etter hvert, særlig hvis "alt" er kjøpt samtidig og i samme stil, og det er greit å kunne skifte ut eller variere litt og litt i stedet for å kaste hele interiøret på St.Hansbålet (eller selge/gi bort selvfølgelig).

Skrevet
Usj, eik er så utrolig stygt. Ser ut som furu spør du meg. Lyse tresorter er ikke pent...

Er vel litt forskjell på kvist og struktur da. Og personlig synes jeg f eks lyst ubehandlet/grønnsåpevasket tregulv kan være veldig fint. Mørke treslag gir fort for stor kontrast til lyse vegger og møbler. Men alt til sitt bruk.

Skrevet

Jeg er veldig enig i det som Ciara skriver om å mikse litt, da unngår du i mye større grad sjansen for at møblene dine om noen år er "såååå 2009".

Mitt tips er at du ikke kjøper alt samtidig, men at du begynner med det du trenger aller mest, alternativt det du kommer over som du faller for, og så bor deg inn litt med det nye før du supplerer med flere møbler. Når ikke alt i samme serie går det også ann å fornye seg om noen år uten å skifte hele møblementet.

Jeg er også enig i at eik er en klassisk tresort, men at den som alt annet er mer populær noen ganger og mindre poppis andre ganger. Hvis du ikke selv mener så veldig mye om stil og uttrykk, men vet at du vil ha noe som varer en stund, ville jeg gått for noe som ikke var verken veldig "hypermoderne stramt" eller noe med masse snirkler på.

Samtidig er det jo viktig at du føler litt på hva du faktisk liker selv. Jeg er f.eks ikke så veldig glad i helt lyst treverk som bjørk, da foretrekker jeg heller hvite møbler. Ikke liker jeg tresorter som er for krevende i seg selv heller, kirsebær f.eks er tungt og vanskelig å kombinere med annet - syntes jeg.

Gjest Gjest_Fiona_*
Skrevet
Lamper?? snakka om møbler.Her er link http://nordal.easypaper.dk/spring2009.asp

Vel, tidløst....

Nordal sine kolleksjoner er til en hver tid tilpasset trendene, og kan vel neppe kalles tidløst. Katalogen du linker til er full av dagens trender i værbitt tre, landstil etc..

Nordal og flere andre tilsvarende (Covent Garden, SIA, Palma, House Doctor etc) produserer ikke selv, de kjøper det meste i østen. Kvaliteten på møblene til disse litt så som så.

Kjøper man en spisestue bør alt kjøpes på en gang, man kan skjelden supplere senere.

Skrevet
Vel, tidløst....

Nordal sine kolleksjoner er til en hver tid tilpasset trendene, og kan vel neppe kalles tidløst. Katalogen du linker til er full av dagens trender i værbitt tre, landstil etc..

Nordal og flere andre tilsvarende (Covent Garden, SIA, Palma, House Doctor etc) produserer ikke selv, de kjøper det meste i østen. Kvaliteten på møblene til disse litt så som så.

Kjøper man en spisestue bør alt kjøpes på en gang, man kan skjelden supplere senere.

Enig..

De lampene som er linket til her fra hufsa! kan vel neppe kalles tidløst....

Skrevet
Vel, tidløst....

Hm..sjønner dere ikke har peil på disse produktene.Kjøpte noe av mitt møblemang for ca 5-6 år siden,de har det samme i dag og mitt ser ut som det er tatt rett fra butikken.Men kjære gud her kan du supplere lenge.Men godt mi ikke alle har lik smak ;-))

Skrevet
Enig..

De lampene som er linket til her fra hufsa! kan vel neppe kalles tidløst....

Huff,stakkar deg,jeg har vel aldri prata om noe lamper,MØBLER.Liten kverulant du,he he.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...