Gal_dame Skrevet 22. august 2009 #1 Skrevet 22. august 2009 Hei. Skal inn til lege snart fordi eg vil begynne på ett eller annet prevansjonsmiddel, men som noen har sagt: it's a jungle out there! Så håper noen her kan hjelpe meg så eg veit ka eg vil ha før eg sitter hos legen. Gidder ikkje sitte lese igjennom andre tråder heller. *Eg har ikkje tenkt å ha unger de nærmeste årene, så det er ein fordel at det varer ei god stund. *Om mensen forsvinner mens man går på prevansjonsmiddelet, er heilt greit. Det er faktisk ein fordel. *Eg vil ikkje ha noe eg må fikle og fomle med før hver gang eg skal ha sex. Altså, eg vil ikkje ha noe som må settes inn i skjeden (og det er udiskutabelt og kommer ikkje til å forandre meining, da kunne eg like greit fortsette med kondomer som eg hater). *Piller går ikkje så bra, har problemer med å svelge piller nemlig, derfor slutta eg på p-pillen for noen år siden. *Minimalt med bivirkninger er ein fordel. Så... Noen som kan gi meg noe som passer beskrivelsen min?
Gjest Spinell Skrevet 22. august 2009 #2 Skrevet 22. august 2009 p-stav eller hormonspiral høres jo ut som det du ønsker deg. Uansett; legen vil være den beste rådgiveren med tanke på hvilke forholdsregler som gjelder ved de forskjellige prevensjonsmidlene.
sunflower87 Skrevet 23. august 2009 #3 Skrevet 23. august 2009 Siden du ikke ønsker å få barn på et par år, så kan p sprøyte være noe for deg. Siden du kun tar den hver tredje måned så er det ikke så mye pes med den, og det er ikke så mye bivirkninger med den mens du går på den, i hvertfall ikke for ganske mange, etter hva jeg har forstått. Bare pass på å slutte med den en god stund før du skal sette igang med prøving, da det kan ta en lang stund før alle hormonene er ute av kroppen. Jeg var i hvertfall veldig fornøyd mens jeg brukte den. Lykke til
Gal_dame Skrevet 23. august 2009 Forfatter #4 Skrevet 23. august 2009 p-stav eller hormonspiral høres jo ut som det du ønsker deg. Uansett; legen vil være den beste rådgiveren med tanke på hvilke forholdsregler som gjelder ved de forskjellige prevensjonsmidlene. Takker for svar Skal ta å lese litt om disse to så eg ser ka det er Siden du ikke ønsker å få barn på et par år, så kan p sprøyte være noe for deg. Siden du kun tar den hver tredje måned så er det ikke så mye pes med den, og det er ikke så mye bivirkninger med den mens du går på den, i hvertfall ikke for ganske mange, etter hva jeg har forstått. Bare pass på å slutte med den en god stund før du skal sette igang med prøving, da det kan ta en lang stund før alle hormonene er ute av kroppen. Jeg var i hvertfall veldig fornøyd mens jeg brukte den. Lykke til Takk for svar Jo, eg vurderte p-sprøyte litt men hørte unge jenter/damer (eg er 22) var utsatt for beinskjørhet med dette og derfor ville ikkje leger gjøre dette for jenter som er under 30-35 år (aner ikkje om det er sant), og at om man ville ha barn kunne det ta opptil 2-3 år før hormonene fra sprøyta var fullstendig ute av systemet.
Brud84 Skrevet 23. august 2009 #5 Skrevet 23. august 2009 P-plaster kan kansje være en ide? Det må kun skiftes 1 x uka og har lite bivirkninger. Jeg er i hvertfall strålende fornøyd med det.
Relativista Skrevet 23. august 2009 #6 Skrevet 23. august 2009 Jeg tror at en NuvaRing kan være tingen for deg. http://www.nuvaring.no/hcp/index.asp
Eplefe Skrevet 23. august 2009 #7 Skrevet 23. august 2009 P-plaster, p-sprøyte, spiral, p-stav osv., men sånn at du er klar over det: å svelge piller er en ting man venner seg til, og p-piller er ofte så små at de kan du putte i munnen og drikke litt vann, så merker du dem ikke i svelget ditt en gang.
Gal_dame Skrevet 23. august 2009 Forfatter #8 Skrevet 23. august 2009 P-plaster, p-sprøyte, spiral, p-stav osv., men sånn at du er klar over det: å svelge piller er en ting man venner seg til, og p-piller er ofte så små at de kan du putte i munnen og drikke litt vann, så merker du dem ikke i svelget ditt en gang. Jeg har hatt problemer med å svelge pille siden eg var liten, da eg "måtte" ta vitaminpiller. Min mor har prøvd gjemme piller (når eg måtte ha medisin for sykdom) i ei brødskive, men da klarte eg svelge maten mens pillen låg igjen i munnen :/ Har prøvd legge pille i litt syltetøy og bare svelge, samme resultat. Har prøvd med vann, legge pillen bakerst på tunga og svelge, men pillen ligger fortsatt igjen. Har prøvd å bare hive pillen i munnen og svelge, men no go. Hver gang eg har måttet ta smertestillende piller har eg måttet knust pillen og blandet ut i vann for å få det ned. P-pillen klarte eg kun få ned om eg heiv den i munnen, tok vann i munnen og holdt det der litt før eg svelgte. Ofte måtte eg gjøre det fleire ganger før pillen gikk ned med vannet. Frustrerende. Så piller har eg gitt opp.
sunflower87 Skrevet 23. august 2009 #9 Skrevet 23. august 2009 Takk for svar Jo, eg vurderte p-sprøyte litt men hørte unge jenter/damer (eg er 22) var utsatt for beinskjørhet med dette og derfor ville ikkje leger gjøre dette for jenter som er under 30-35 år (aner ikkje om det er sant), og at om man ville ha barn kunne det ta opptil 2-3 år før hormonene fra sprøyta var fullstendig ute av systemet. Det kan godt være at det stemmer ang benskjørhet, men jeg har ihvertfall ikke opplevd at leger ikke har ønsket å skrive ut resept til meg i løpet av de 2 årene jeg har brukt den ( er 22 selv). Nå er det 1 år siden jeg sluttet, og mens syklusen min er fortsatt ute å kjører litt, det er litt irriterende, men det var helt fantastisk å slippe mensen mens jeg brukte den, og som sagt, så lenge du ikke ønsker deg barn riktig enda, så er jo ikke det et problem.
Avalon Skrevet 23. august 2009 #10 Skrevet 23. august 2009 Det meste er vel nevnt her allerede, også at lege kan svare deg bedre. Bivirkninger er individuellt, selv p-piller som skal ha få bivirkninger kan gi noen mange og ubehaglige bivirkninger. P-sprøyte må man gå å ta hver 3 mnd. P-stav byttes ut hvert 3 år. P-plaster vet jeg lite om. Slike ringer som også ble nevnt, skal jo settes inn i sjeden, og det skrev du at du ikke ønsket. Spiral er også nevnt, denne sette jo lege eller gynokolog inn, men husk på at hvis du ikke har hatt barn kan spiral (uansett om det er hormon eller kobber spiral) være smertefullt, da livmoren din er veldig liten. Håper du finner noe som kan fungere for deg
Gjest Spinell Skrevet 24. august 2009 #11 Skrevet 24. august 2009 Jeg visste ikke at du var så ung som 22. Da er vil legen neppe anbefale spiral (med eller uten hormoner) uten videre. Jeg har hormonspiral uten å ha født barn, men jeg er over 30 og frivillig barnløs.
Blåbæret Skrevet 25. august 2009 #12 Skrevet 25. august 2009 Jeg fikk hormonspiral når jeg var 17. Hadde ingen barn heller da. Jeg slet veldig med å finne prevansjon jeg trivdes med. Prøvde psprøyte, gikk opp 10kg på rett over 2 mnd så den droppet jeg ganske fort, prøvde nuvaring, men fikk ikke til å sette den inn skikkelig, ppillen funket heller ikke for meg, så etter mye om og men endte jeg opp med hormon spiral og ble kjempe fornøyd. Den blir satt inn så trenger man ikke å tenke mere på den på noen år. Jeg har nesten mistet mensen av den, men jeg ser på det som en fordel
Gjest Gjest Skrevet 25. august 2009 #13 Skrevet 25. august 2009 Jeg var veldig fornøyd med p-plaster!! Som nevnt over bytter du bare plaster en dag i uka. Slet litt med å finne "plasser jeg trivdes å ha det", men fra høst-vår hadde jeg det litt bak på ryggen/halvveis under armene, og på sommeren på rompa. Jeg syns fordelen med plaster var at jeg slapp å putte ting i kroppen (som ring, spiral og stav), at jeg selv kunne kontrollere at mensen kom hvis jeg hadde glemt å bytte eller kroppen forandret seg og jeg mistenkte graviditet (det skjedde aldri, men var et av argumentene mine ved valg at prevansjon). Hoppet glatt over mensen flere måneder på rad hvis det ikke "passet". Vi hadde heller ikke planlagt barn på noen år når jeg begynte på plasteret, men at syklusen var "normal" og hormonene forsvant fort ut av kroppen når vi tok avgjørelsen var en fordel. De første månendene etter at man har tatt den avgjørelsen er det lett å "henge seg litt opp i det" og da var det en fordel å allerede ha en dato man kan regne syklusen fra i forhold til testing o.l. Jeg hadde minimalt med bivirkninger. Det koster vel 250 kroner for 3 mnd, så heller ingen upris.
Gal_dame Skrevet 26. august 2009 Forfatter #14 Skrevet 26. august 2009 Jeg tror at en NuvaRing kan være tingen for deg. http://www.nuvaring.no/hcp/index.asp Takker for forslag og svar alle sammen Såg ikkje denne posten før no Kikka litt på linken, men den skal settes inn i skjeden og det orker eg ikkje fikle med. Vurderte plasteret litt, men stoler ikkje 100% på det så eg tar ikkje sjansen (hadde ei venninne som gikk på det, ho blei gravid). Har kokt det ned og kommet fram til p-stav tror eg, selv om det koster 1500.. Må vel ta ein prat med legen og se ka han syns først. Fordi: p-piller (eller mini piller) klarer eg ikkje svelge. p-sprøyte kan gi beinskjørhet, og det vil eg ikkje risikere. p-plaster stoler eg ikkje heilt på. diverse ringer skal sette inn i skjeden og det orke eg ikkje stresse med.
Ethereal Skrevet 26. august 2009 #15 Skrevet 26. august 2009 Før jeg begynte med p-ring tenkte jeg at det var stress, ekkelt, at man merka det og at det ikke var noe for meg. Men plutselig en dag tenkte jeg at jeg kunne liksågodt prøve det. Jeg hadde ingenting å tape. Og jeg kan garantere deg at det er ingenting å bekymre seg for! For det første tar det to sekunder å sette den inn. Første gang du setter den inn skal du ha mensen. Da blør man jo, og den nærmest glir inn. Ellers er man jo alltid litt våt i skjeden, så det gjør ikke vondt å sette den inn. Når den er inne, så kjenner man ingenting! Jeg grua meg litt til p-ring, for jeg syns tamponger er stress å sette inn. Men nå har jeg funnet ut at p-ring og tamponger ikke engang kan sammenlignes! Det skal sies at jeg ikke har gått på p-ringen særlig lenge. Bruker den første ringen nå. Så langt merker jeg ingen bivirkninger, men de kommer kanskje etterhvert. Uansett vil jeg absolutt anbefalle deg å prøve det! Du trenger ikke engang å ta den ut når du skal ha sex. Eneste gangene du trenger å ta den ut, er når du skal bytte og sette inn ny. Det er to ganger i løpet av seks uker. Stress? Ekkelt? Jeg tror ikke det.
Gjest Catwoman Skrevet 26. august 2009 #16 Skrevet 26. august 2009 Du trenger ikke engang å ta den ut når du skal ha sex. Jeg har prøvd p-ring og for min del kunne jeg nesten like gjerne brukt kondom. P-ringen måte jeg ta ut før sex hver gang, ellers var den bare i veien. Så det varierer nok fra person til person om man føler den er i veien eller ikke. p-plaster har jeg vært strålende fornøyd med, brukt det i fem år, og har ikke blitt gravid.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå