Gå til innhold

Laptop til student

Anbefalte innlegg

Gjest Christina M.
Skrevet

Etter noen år i arbeidslivet med stasjonær PC på jobb og "stasjonær" laptop hjemme (dvs at jeg aldri har tatt den med ut av huset) er jeg nå blitt student og trenger PC som jeg kan ta med på skolen.

Hvor mye den blir tatt med på skolen vet jeg ikke helt, det er nytt for meg dette her.

Jeg trenger en PC som skal brukes til tekst og internett først og fremst. Batterikapasitet er viktig for meg.

Jeg har vært i butikk og sett på disse to.

Selger i butikk 1 mente at pc nr 2 var perfekt for meg, selger i den andre butikken mente motsatt..

Begge har god batterikapasitet; 6t/8t. Et minus med den minste er at den ikke har CD-rom..

Men jeg er kjempeforvirret.. er det noen som har noen innspill?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Etter noen år i arbeidslivet med stasjonær PC på jobb og "stasjonær" laptop hjemme (dvs at jeg aldri har tatt den med ut av huset) er jeg nå blitt student og trenger PC som jeg kan ta med på skolen.

Hvor mye den blir tatt med på skolen vet jeg ikke helt, det er nytt for meg dette her.

Jeg trenger en PC som skal brukes til tekst og internett først og fremst. Batterikapasitet er viktig for meg.

Jeg har vært i butikk og sett på disse to.

Selger i butikk 1 mente at pc nr 2 var perfekt for meg, selger i den andre butikken mente motsatt..

Begge har god batterikapasitet; 6t/8t. Et minus med den minste er at den ikke har CD-rom..

Men jeg er kjempeforvirret.. er det noen som har noen innspill?

Regel nr. 1. ALDRI hør på de som jobber hos Elkjøp, Lefdal osv. De har sjeldent så veldig mye mer peiling enn det som står på esken til PCen.

Nr. 2 har først og fremst:

- Større skjerm (som tilsier lettere å jobbe med)

- Mere minne (PCen vil greie å jobbe raskere med flere vinuder oppe og generelt)

- CDrom, (som du sikkert får bruk for til Back up osv. Det er alltid greit å ha uansett)

- En litt kjappere prossessor (åpner bilder, filer og videoer fortere)

Jeg ville uten tvil gå for nr. 2. Den dyreste. Den er bedre og jeg tror du får mere nytte og glede av den selvom den er litt tyngre. Jeg skal like å se de holde i 8-9 timer uten batteri. De pleier å holde i 5 med mindre du kjører "minimal modus" (dårlig oversatt fra engelsk). (Minimal modus = kun skrivebordet og nesten svart skjerm).

Husk at du sikkert har denne PCen i 3-5 år (kommer jo ann på utdanningen), så da er det dumt å ikke ha en CDrom (for re-instalering av drivere osv) eller spare inn.

Skrevet

Skumleste bare innholdet i pcene, men støtter Mr Guy i at du bør gå for den dyre, hovedsaklig pga større disk, større skjem og raskere maskin.

Om du ser i infoen har den 4GB RAM, der max er 8GB. Du bør sjekke med komplett hvor mye det koster å kjøpe de 4GB ekstra, siden det nok bare er 2-300kr, men arbeidsminnet blir dobbelt så raskt. Anbefales på det varmeste!

For å spare batteriet tror jeg du bør være bevisst på at du tar ut batteriet når du bruker strøm, f.eks. om du sitter hjemme i sofaen, om du ser film på pcen, sitter på lesesal etc. Det er en risiko med tanke på at maskinen slår seg av om strømmen blinker litt, men batteriet vil nok ikke være mye tess etter 1 år om det står i døgnet rundt.

Du kan selvsagt kjøpe nytt batteri senere, men det er fort en 1000-lapp i pris. Det hele beror på om du trenger mobilitet og batteri. De fleste trenger ikke det, bare en maskin de kan bære med seg.

Gjest Christina M.
Skrevet

Takk for svar begge to. :)

Fornuften sier meg også at jeg bør gå for den største (og dyreste), men så virker det jo utrolig greit å ha en hendig liten maskin også...

Egentlig hadde jeg tenkt å kun ha en pc til skolebruk og så fortsette å bruke min nåværende laptop hjemme til surfing og bildelagring, men jeg ser sjansen for at det kan bli litt tungvindt.

Hvor mye tilgang det er til strøm på skolen vet jeg ikke helt enda.. heller ikke vet jeg helt hvor mye den skal brukes til arbeid på skolen i forhold til hvor mye jeg kommer til å sitte hjemme og jobbe.

Ang pris så vil jeg jo heller kjøpe en pc til 5000 enn en til 7000, men det betinger jo at jeg uansett får en pc jeg er fornøyd med. Det verste vil jo være å betale 5000 for en som ikke dekker behovet mitt, så sånn sett er det helt greit å bla opp noen lapper ekstra.

Igjen - tusen takk for svar. :)

Skrevet

Det finnes også et godt alternativ til de to pc-ene i lillebroren til den største du har linket. Den heter Acer Aspire 3810T og er rett og slett bare en 13,3" utgave av 5810T. Den får du også for øyeblikket ned i 5995,- hos bl.a. Elkjøp og Lefdal.

Acer Aspire 3810T

Anbefaler deg i alle fall å gå for de modellene som er merket med T på enden, da det merker Timeline-serien til Acer som har særdeles god batterikapasitet. De har gjort det veldig godt på tester hos ulike medier.

Det som blir sagt over ang å få satt i 4GB ekstra RAM er forøvrig ingen vits i, da operativsystemet ikke kan utnytte mer enn like over 3GB.

Skrevet
Husk at du sikkert har denne PCen i 3-5 år (kommer jo ann på utdanningen), så da er det dumt å ikke ha en CDrom (for re-instalering av drivere osv) eller spare inn.

Ekstern dvd-brenner koster 500 kr. I løpet av en vanlig måned er dvd-spilleren min i bruk ca 0 ganger, så hvertfall til mitt bruk er det bedre å ha minst mulig pc og heller ha ekstern stasjon de gangene den er nødvendig.

Om du ser i infoen har den 4GB RAM, der max er 8GB. Du bør sjekke med komplett hvor mye det koster å kjøpe de 4GB ekstra, siden det nok bare er 2-300kr, men arbeidsminnet blir dobbelt så raskt. Anbefales på det varmeste!

Legg på en null og gang med to? I dag står det i 2x2, som betyr at man for å få 8 må ta ut begge som står i nå og bytte med 2x4. Billigste brikke med 4 hos komplett.no koster 2695, dvs. 5390 for å få 8. Billigste brikke med 2 koster 329, dvs. markedsverdi på 658 kr på brikkene man tar ut. Problemet er at 4-brikkene må bruke 512M-moduler for at regnestykket skal gå opp, og de koster veldig mye mer enn 256M-modulene som brukes på 2-brikker. At det i tillegg er DDR3 og ikke DDR2 hjelper heller ikke på prisen.

Når hovedbruksområdet er tekst og internett vet jeg ikke hvor nødvendig det er med mer minne enn de fleste ivrige spillere har i sine maskiner.

Det som blir sagt over ang å få satt i 4GB ekstra RAM er forøvrig ingen vits i, da operativsystemet ikke kan utnytte mer enn like over 3GB.

64-bit OS er kjekt å ha.

Gjest pastablasta
Skrevet
Ekstern dvd-brenner koster 500 kr. I løpet av en vanlig måned er dvd-spilleren min i bruk ca 0 ganger, så hvertfall til mitt bruk er det bedre å ha minst mulig pc og heller ha ekstern stasjon de gangene den er nødvendig.

Amen!

Mange drar på en ekstra ballast i form av en dvdromspiller i laptopene sine, helt unødvendig. De som bruker laptopen sin jevnlig til å se på film kan jeg forstå, men hvor ofte bruker man den utenom det egentlig? I disse internetttider henter man uansett det man trenger fra nettet/nettverket, og man tar også ofte backupen samme vei.

Det er en triviell ting å reinstallere maskina si fra en ekstern DVDbrenner/spiller. Man må kanskje boote fra en usb minnepinne, men de fleste har 2-3 (4) slike liggende. Har man først fått opp OSet, trenger man ikke noen ekstra drivere for å få tak i ting som ligger på plate.

En annen ting; hvor mange får egentlig med OSet sitt på plate lengre? Som regel ligger det i en skjult "gjenopprettingspartisjon" på harddisken. Slik er det uansett om maskina har innebygget brenner eller ei.

Skrevet

En bærbar på 4 kilo?! Jeg synes min på 2,7 er tung. :s

Skrevet

Du ser da på vekt med emballasje, diverse cder, lader, reklame, plastposer, dårlig ånde, mot i brøstet og ja til eu? De to pcene veier 1.6 og 2.4 kg, det er ikke ille i det hele tatt. Vekt inklusiv emballasje er nesten bare av interesse for posten.

Gjest Christina M.
Skrevet

Tusen takk for innspill!

Det finnes også et godt alternativ til de to pc-ene i lillebroren til den største du har linket. Den heter Acer Aspire 3810T og er rett og slett bare en 13,3" utgave av 5810T. Den får du også for øyeblikket ned i 5995,- hos bl.a. Elkjøp og Lefdal.

Acer Aspire 3810T

Hva gjør denne bedre til mitt bruk (skriving av skoleoppgaver, bruk av mail + it`s learning og litt surfing) enn den andre 13.3?

Og hvordan "oppfatter" man en 13.3" som i daglig bruk? Blir det en fullverdig arbeidsmaskin, eller er den for liten og upraktisk å jobbe på?

Vekt er et poeng for meg, jeg må prøve å unngå å drasse rundt på mer enn jeg må - det blir innmari mye uansett.

Veldig takknemlig for innspill, dette her jeg nemlig ikke mye greie på. :)

Skrevet
Tusen takk for innspill!

Hva gjør denne bedre til mitt bruk (skriving av skoleoppgaver, bruk av mail + it`s learning og litt surfing) enn den andre 13.3?

Og hvordan "oppfatter" man en 13.3" som i daglig bruk? Blir det en fullverdig arbeidsmaskin, eller er den for liten og upraktisk å jobbe på?

Vekt er et poeng for meg, jeg må prøve å unngå å drasse rundt på mer enn jeg må - det blir innmari mye uansett.

Veldig takknemlig for innspill, dette her jeg nemlig ikke mye greie på. :)

Det som gjør denne bedre enn den andre 13,3" du har sett på, er at denne er en del av Acers Timeline-serie. Dvs at her har de lagt høy vekt på batteritid. Det vil være en vesentlig forskjell i batteritid på de to maskinene.

Selv synes jeg 13,3" er en veldig kurrant størrelse for å bruke til skolearbeid og lignende. Synes 15,4" blir for stort og tungt å drasse med seg i sekken og da er 13,3" ypperlig. :)

Gjest SmallTalk
Skrevet

Med mindre du skal jobbe med ganske krevende oppgaver (spillutvikling, simulering, signalbehandling, programmering, modellering osv) så hadde jeg uten tvil tatt den billigeste!

Den har det du trenger, og du har ikke bruk for de 4 GB'ene med minne ettersom det ikke følger med 64-bit operativsystem. Et 32-bit operativsystem får ikke utnyttet alle 4 GB med minne, og du har da kastet bort penger på noe du ikke trenger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...