Gå til innhold

Alternativt ord til "misunne"

Supramundane

Anbefalte innlegg

Hvis noen har noe jeg gjerne vil ha, men samtidig ønsker jeg at de også skal ha dette, så føler jeg ikke det blir rett å bruke "misunne". Det er jo å ikke unne den andre personen dette.

Finnes det noe alternativ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det går jo an å si at "ååh, så heldig du er :) det kunne jeg også tenkt meg" eller noe.. Hehe.. Men jeg vet i grunn bare om ord som er like negative, hehe. Slik som sjalu, avundsjuk, smålig, nidsk og svartsjuk! :fnise: Ikke så veldig positivt ladede ord akkurat :gjeiper:

Der skal være en synonymordbok på www.ordnett.no, men jeg lurer på om man må betale for den..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan mulilgens bruke ordet "misunnelsesverdig".

F.eks.: Du er misunnelsesverdig, det du har er misunnelsesverdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elfrida

Er det ikke nettopp unne som er det motsatte av misunne da? Man kan vel ikke unne noen noe som man syns er negativt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jo, men jeg mente spørsmålet litt sånn..

"Jeg har fått meg ny laptop"

"Ååh, jeg er så misunnelig!"

Eller:

"Jeg er så misunnelig på X som skal gifte seg".

Ikke misunnelig slik at man ikke unner de andr en laptop eller et bryllup, men fordi man gjerne skulle hatt det selv også! Hvordan kan jeg erstatte "Jeg er misunnelig" med "unne"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elfrida

"Å, så kult, jeg har også lyst på en ny snart."

Tror ikke vi har et ord på norsk som dekker både det å unne noen noe og å uttrykke at man ønsker det samme for seg selv i ett og samme ord. I hvert fall kommer ikke jeg på noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

"Ååh, jeg er så misunnelig!"

Eller:

"Jeg er så misunnelig på X som skal gifte seg".

Ikke misunnelig slik at man ikke unner de andr en laptop eller et bryllup, men fordi man gjerne skulle hatt det selv også! Hvordan kan jeg erstatte "Jeg er misunnelig" med "unne"?

"Ååh du din heldiggris"

"Heldggrisen X som skal gifte seg".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christina M.

Men så lenge man sier "åh..jeg er misunnelig!" med et gledelig tonefall, så klinger det jo godt? Jeg tenker at bruken av ordet har utviklet seg bort fra det direkte mis-unne.

"jeg misunner deg den sydenturen du skal på til vinteren", sagt i et tonefall som er vennlig... Man tolker det jo som at man unner vedkommende turen, og at man i tillegg kunne tenke seg en tur selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christina M.

"Ååh du din heldiggris"

"Heldggrisen X som skal gifte seg".

Jeg syntes i hvert fall at heldiggris er en dårlig erstatning for misunne. Kan muligens passe i noen settinger, avhengig av relasjon, dialekt osv, men sånn egentlig er ikke det å kalle noen en ....gris, bedre enn å si at jeg er misunnelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alt kommer jo an på tonefall og kroppsspråk da :) Så mye som kanskje leses negativt, kan jo faktisk være positivt ment :) I vår dialekt bruker vi ofte ordet heldiggris, og det betyr at vi er litt misunnelige, samtidig som vi unner personen det det måtte handle om :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I vår dialekt bruker vi ofte ordet heldiggris, og det betyr at vi er litt misunnelige, samtidig som vi unner personen det det måtte handle om :)

Helt enig! Ordet heldiggris er et godt uttrykk å bruke her. :enig:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig finnes det andre formuleringer som formidler beskjeden om at man "misunner noen på en positiv måte", men jeg lette egentlig etter ett eneste ord som er helt tilsvarende "misunnelig", men positivt ladet. :ler: Sier det ikke for å være vanskelig, men konklusjonen på akkurat det spørsmålet ser ut til å være at det ikke finnes. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å, skjønner så godt hva du mener! Jeg har vært på leting selv, for jeg synes rett og slett ikke det er pent å gå rundt å misunne noen noe. Det norske språk er dessverre temmelig unyansert på det området (også).

Jeg liker bedre det engelske uttrykket envious, som i mine ører er en mer en blanding av å beundre/glede seg over/ønske seg det samme som noen. I'm so envious! Er i mine ører positivt.

Men jeg har ikke funnet noen god erstatning fo "misunnelig".

... Ikke mye hjelp i meg, med andre ord...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I ordboka står det følgene ord som er synonyme til misunnelig:

nidsk

sjalu

avindsjuk

skinnsyk

avindsfull

Synes særlig nidsk var et glimrende ord å bruke. Det vil nok ikke mange forstå heller. Kanskje det da faller positiv ut. (Sagt sarkastisk)

Jeg har fått ny veske. Åh jeg er så nidsk-. Helt sprøtt!

Ble nesten morsomt dette her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig finnes det andre formuleringer som formidler beskjeden om at man "misunner noen på en positiv måte", men jeg lette egentlig etter ett eneste ord som er helt tilsvarende "misunnelig", men positivt ladet. :ler: Sier det ikke for å være vanskelig, men konklusjonen på akkurat det spørsmålet ser ut til å være at det ikke finnes. :)

Hva med beundring som noen nevnte her ?? "jeg beundrer den nye veska di" eller "jeg beundrer deg for bryllupet ditt" eller benevnelsen beundringsverdig. Bør være litt mer positivt ladet ord skulle jeg tro.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...