Gjest ts Skrevet 22. august 2009 #1 Del Skrevet 22. august 2009 Det stemmer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
annamaria8 Skrevet 22. august 2009 #2 Del Skrevet 22. august 2009 Det har jeg ofte tenkt selv. Min oppfattelse av verden er ulik din. Oppfattelsen kan t.o.m. variere voldsomt innenfor en nokså ensartet gruppe. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Prestekrage_* Skrevet 23. august 2009 #3 Del Skrevet 23. august 2009 Mja, mjo.. hva gjør en solipsist ensom? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KR-øst Skrevet 23. august 2009 #4 Del Skrevet 23. august 2009 Det stemmer. Det stemmer nok ikke. Jeg er det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Caylee Skrevet 24. august 2009 #5 Del Skrevet 24. august 2009 Det stemmer nok ikke. Jeg er det. ps: Det var jeg som startet tråden. Men fikk fast bruker i går. Hva mener du med: "Det stemmer nok ikke. Jeg er det" . Hva mener du at du er? Alle er i forskjellige verdner selvom du vil det eller ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bernardette Skrevet 24. august 2009 #6 Del Skrevet 24. august 2009 :klø: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Melchizedek Skrevet 24. august 2009 #7 Del Skrevet 24. august 2009 Vel jeg er nå i min egen forskrudde verden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bolledeig Skrevet 24. august 2009 #8 Del Skrevet 24. august 2009 Tråden er ryddet Bolledeig (mod) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KR-øst Skrevet 24. august 2009 #9 Del Skrevet 24. august 2009 ps: Det var jeg som startet tråden. Men fikk fast bruker i går. Hva mener du med: "Det stemmer nok ikke. Jeg er det" . Hva mener du at du er? Alle er i forskjellige verdner selvom du vil det eller ikke. Jeg tror det er bedre at du forklarer hva du mener. Men det jeg mener, er at jeg er ikke i flere verdener, altså er jeg i den samme verden hele tiden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Caylee Skrevet 24. august 2009 #10 Del Skrevet 24. august 2009 Jeg tror det er bedre at du forklarer hva du mener. Men det jeg mener, er at jeg er ikke i flere verdener, altså er jeg i den samme verden hele tiden. Det jeg mener at alle mennesker ser alt i verden forskjellig. Vi ser farger forskjellig, vi ser verden forskjellig, vi ser alt og oppfatter alt forskjellig vi tror det fins forskjellige til i verden osv. Vi er rett og slett ikke i samme verden på en måte. Jeg er i en annen verden enn deg. Jeg tror verden er skapt av big bang, og at man blir født på nytt. Mens du tror Gud hersker over verden, og at du kommer til "himmelen". Men jeg tror ikke at noen hersker over min verden. I min verden fins ikke Gud. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KR-øst Skrevet 24. august 2009 #11 Del Skrevet 24. august 2009 (endret) Det jeg mener at alle mennesker ser alt i verden forskjellig. Vi ser farger forskjellig, vi ser verden forskjellig, vi ser alt og oppfatter alt forskjellig vi tror det fins forskjellige til i verden osv. Vi er rett og slett ikke i samme verden på en måte. Jeg er i en annen verden enn deg. Jeg tror verden er skapt av big bang, og at man blir født på nytt. Mens du tror Gud hersker over verden, og at du kommer til "himmelen". Men jeg tror ikke at noen hersker over min verden. I min verden fins ikke Gud. Du forteller oss altså at du har vært i alle menneskenes forskjellige verdener, slik at du kan uttale deg om dette? Hvordan ser mine farge ut i forhold til dine? Hvorfor stopper alle bilister for rødt, og kjører på grønt, om de kjører lovlig? Endret 24. august 2009 av KR-øst Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Caylee Skrevet 24. august 2009 #12 Del Skrevet 24. august 2009 Du forteller oss altså at du har vært i alle menneskenes forskjellige verdener, slik at du kan uttale deg om dette? Hvordan ser mine farget ut i forhold til dine? Hvorfor stopper alle bilister for rødt, og kjører på grønt, om de kjører lovlig? Jeg mente ikke at når jeg ser noe rødt så ser du at det er blått. Det jeg mente var foreksempel hvis du ser noe mørke rødt så kanskje jeg ser lyserødt. Og ja, jeg vet at mennesker oppfatter verden forskjellig, og tror på forskjellige ting. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KR-øst Skrevet 24. august 2009 #13 Del Skrevet 24. august 2009 Jeg mente ikke at når jeg ser noe rødt så ser du at det er blått. Det jeg mente var foreksempel hvis du ser noe mørke rødt så kanskje jeg ser lyserødt. Og ja, jeg vet at mennesker oppfatter verden forskjellig, og tror på forskjellige ting. Og hvor har du dette fra, og hva har overbevist deg? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_hogwash_* Skrevet 24. august 2009 #14 Del Skrevet 24. august 2009 Jeg mente ikke at når jeg ser noe rødt så ser du at det er blått. Det jeg mente var foreksempel hvis du ser noe mørke rødt så kanskje jeg ser lyserødt. Og ja, jeg vet at mennesker oppfatter verden forskjellig, og tror på forskjellige ting. I reject your reality and substitute my own. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 24. august 2009 #15 Del Skrevet 24. august 2009 Det jeg mener at alle mennesker ser alt i verden forskjellig. Vi ser farger forskjellig, vi ser verden forskjellig, vi ser alt og oppfatter alt forskjellig vi tror det fins forskjellige til i verden osv. Vi er rett og slett ikke i samme verden på en måte. Jeg er i en annen verden enn deg. Jeg tror verden er skapt av big bang, og at man blir født på nytt. Mens du tror Gud hersker over verden, og at du kommer til "himmelen". Men jeg tror ikke at noen hersker over min verden. I min verden fins ikke Gud. VAAAAAUUUUVVVV!!!! Kommer nok til å bli filosof en vakker dag skal du se. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KR-øst Skrevet 25. august 2009 #16 Del Skrevet 25. august 2009 Jeg mente ikke at når jeg ser noe rødt så ser du at det er blått. Det jeg mente var foreksempel hvis du ser noe mørke rødt så kanskje jeg ser lyserødt. Og ja, jeg vet at mennesker oppfatter verden forskjellig, og tror på forskjellige ting. Var det ikke bedre at du skrev TROR i stedet for vet. Dette ser jeg på som en forskrudd ide, bare for å ha noe anderledes å tro på. Hvis jeg tar feil, da håper jeg du kan forklare hvordan du fant ut av dette. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Caylee Skrevet 25. august 2009 #17 Del Skrevet 25. august 2009 Var det ikke bedre at du skrev TROR i stedet for vet. Dette ser jeg på som en forskrudd ide, bare for å ha noe anderledes å tro på. Hvis jeg tar feil, da håper jeg du kan forklare hvordan du fant ut av dette. Hvordan kan du si at Gud fins? Er det ikke bare noe du TROR? Bare for å ha noe annet jeg tror på? fy faen jeg må få tro på hva jeg vil. Akuratt som du tror på hva du vil. Selvom jeg ikke tror på "Gud den allmektige" betyr det ikke at du skal angripe min tro. Og jeg tror ikke på noe "Gud" i den forstand som du tror. Men jeg tror på en måte at vinden, havet, sola og månen har en slags "kraft". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
firewater Skrevet 26. august 2009 #18 Del Skrevet 26. august 2009 Dette var jo spekulasjon på høyeste nivå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KR-øst Skrevet 26. august 2009 #19 Del Skrevet 26. august 2009 Hvordan kan du si at Gud fins? Er det ikke bare noe du TROR? Bare for å ha noe annet jeg tror på? fy faen jeg må få tro på hva jeg vil. Akuratt som du tror på hva du vil. Selvom jeg ikke tror på "Gud den allmektige" betyr det ikke at du skal angripe min tro. Og jeg tror ikke på noe "Gud" i den forstand som du tror. Men jeg tror på en måte at vinden, havet, sola og månen har en slags "kraft". Det er jo nettopp derfor du bør skrive TROR i stedet for VET. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mann42 Skrevet 27. august 2009 #20 Del Skrevet 27. august 2009 Jeg mente ikke at når jeg ser noe rødt så ser du at det er blått. Det jeg mente var foreksempel hvis du ser noe mørke rødt så kanskje jeg ser lyserødt. Og ja, jeg vet at mennesker oppfatter verden forskjellig, og tror på forskjellige ting. Interessant spekulasjon. Rent bortsett fra at vi alle sammen har omtrent de samme sansemessige mulighetene, så har jeg alltid lurt på hvordan den bevisste oppfattelsen av omverdenen egentlig er. Om mitt "rødt" kanskje er den samme opplevelsen som ditt "blått". For omverdenen presenterer seg for hjernen gjennom nerveimpulser, og ingen forstår egentlig hvordan den transformeres til en bevisst opplevelse. Men man vet at før informasjonen kommer så langt, har sanseinntrykket blitt oppstykket, fragmentert, fortolket og satt sammen igjen. Og mange av sansene våre er modulære, slik at noen nervebaner tar seg av bestemte aspekter av persepsjon. F.eks fines det egne kretser som holder styr på bevegelige objekter (som biler), og en skade i dem, vil føre til at ting som beveger seg litt fort, forsvinner og dukker opp igjen i synsbildet på et annet sted, men uten at man oppfatter bevegelsen fra det ene punktet til det andre. Og det finnes også egne nerveceller som aktiveres av helt spesifikke stimuli, som HVOR et annet menneske retter blikket. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå