Gå til innhold

Vedlikehold av teflonpanne

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ok, hvem har rett her:

Han, som mener at teflonpanner ikke skal vaskes med zalo

eller

jeg, som mener at dette er tull (men vet jo at jernpanner, derimot, ikke skal vaskes med zalo)

:fnise:

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

De skal nok ikke vaskes med zalo, teflonen kan bli ødelagt (grunnen til at jeg vet dette er fordi jeg og min kjære hadde den samme diskusjonen!).

edit: skrivefeil

Endret av Pongoline
Skrevet

Hm...er du sikker? Man bør vel bruke egnet redskap for å vaske (spesialbørste beregnet på teflon), men hva vondt skulle Zalo gjøre på en teflonpanne?

Skrevet

Jeg trodde tidligere at teflonpanner ikke skulle vaskes med zalo - kun med vann - men da jeg kjøpte ny for en tid tilbake (en Jamie Oliver-panne) sto det i bruksanvisningen at man skulle vaske med såpe for å få bort fett etc. Kunne gjerne også tas i oppvaskmaskinen.

Skrevet

Hmm.. Daså. Jeg har iallfall fått beskjed om at det ikke skal brukes kraftige vaskemidler på teflon.

Gjest SmallTalk
Skrevet (endret)
Hmm.. Daså. Jeg har iallfall fått beskjed om at det ikke skal brukes kraftige vaskemidler på teflon.

Med kraftige så mener antageligvis ting som klor og salmiakk. Og da muligens pga at teflon er er porøst stoff med mange porer (Gore-tex er teflon i veldig tynt format), og kan trekke til seg de skadelige stoffene i sterke vaskemidler.

Jeg kjøpte meg ny teflonpanne for litt siden og på den så sto det at den skulle vaskes med såpe og kost etter bruk, og gjerne smøres inn med litt nøytral olje etter dette. Har fungert fint hittil, ihvertfall. :)

Endret av SmallTalk
Gjest gjest-lambi
Skrevet

Jeg har vasket mine teflonpanner med sunlight/zalo bestandig, og mine varer lenge!

Min bror, som bare skyller sine med vann, må bytte ganske ofte.

Teflon trenger såpe for å bli kvitt fett rester, som ellers vil brenne seg fast over tid.

Og jernpannen får også av og til en runde med noen dråper såpe, og den har jeg hatt i snart 20 år.... Passer da på å smøre den inn med litt olje eller smør.

Skrevet

Skal pannen holde må man vaske den med såpe. Hvis ikke blir det liggende fettrester som etterhvert blir brent. Noe som fører til at maten som stekes brenner seg fast.

Det med at man ikke skal vaske teflon med zalo var noe som ble sagt for noen år siden. Men dette stemmer ikke.

Bare pass på å bruke tre eller plast redskap når dere steker/rører. Enkelte merker kan det brukes stål i, men dette anbefales ikke uansett.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...