Diap Skrevet 22. august 2009 #1 Skrevet 22. august 2009 Hei! Jeg har alltid ønsket med hund. Men med en mor som ikke har hatt så my til overs for hunder, så har det aldri blitt noe av. Men nå som jeg bor for meg selv skal jeg kjøpe meg en hund Får den i morgen. 2 mnd gammel, og kjenner de nåværende eierne godt! Så er ikke no problem og spørre de om hjelp hvis det skulle være noe Men jeg har ikke så veldig god kjennskap til hunder. Annet enn at jeg ser hundehviskeren på TVnorge, hehe Vet selvfølgelig at de skal ha flere turer per dag, hvordan mat hunden skal ha osv. Det jeg lurer litt på er hvordan jeg på best mulig måte kan lære opp hunden til og feks sitte og generelt høre etter? - den er allerede ganske husren, og har fått tips om hvordan jeg kan gjøre det hvis den feks tisser inne
Tabris Skrevet 22. august 2009 #2 Skrevet 22. august 2009 Dette er ting du burde satt deg inn i før du skaffet deg en hund. Jeg vil anbefale deg å fortest mulig låne på biblioteket/kjøpe et par hundebøker om hundeoppdragelse og hundespråk, og lese dem.
Gjest Gjest Skrevet 22. august 2009 #3 Skrevet 22. august 2009 Dette er ting du burde satt deg inn i før du skaffet deg en hund. Jeg vil anbefale deg å fortest mulig låne på biblioteket/kjøpe et par hundebøker om hundeoppdragelse og hundespråk, og lese dem. Signerer denne. Anbefaler å sette deg inn i positiv hundeoppdragelse. Og, meld deg på et valpekurs. Lykke til med valpen! Hva slags rase er det?
Diap Skrevet 22. august 2009 Forfatter #4 Skrevet 22. august 2009 Dette er ting du burde satt deg inn i før du skaffet deg en hund. Jeg vil anbefale deg å fortest mulig låne på biblioteket/kjøpe et par hundebøker om hundeoppdragelse og hundespråk, og lese dem. Jeg skjønner det. Men det ble avgjort i går, og den kommer i morgen. Så har ikke rikelig med tid på meg. Eierne er naboene mine, så er ikke noe problem å få hjelp. Jeg vet litt om de grunnleggende tingene, men tankte noen med hunder hadde noen gode råd sånn helt i starten. Jeg vet det går an å låne bøker på på biblioteket.. Skal gjøre det så fort jeg får mulighet
Diap Skrevet 22. august 2009 Forfatter #5 Skrevet 22. august 2009 Signerer denne. Anbefaler å sette deg inn i positiv hundeoppdragelse. Og, meld deg på et valpekurs. Lykke til med valpen! Hva slags rase er det? Det er en blanding av bulldog og schæfer Tusen takk for det. Gleder meg masse
Gjest Gjest Skrevet 22. august 2009 #6 Skrevet 22. august 2009 Så spennende med hund, du vil bli overrasket over hvor glad man blir i disse fantastiske dyra... For å lære den å sitte, klikking eller lokking. Lokking: Hold en godbit over hodet på valpen og lokk den inn i en sitt. gi godbit når den setter seg. Sett navn på kommandoen etter noen ganger, si sitt mens du lokker. Snart vil den sette seg når du sier sitt. Klikking: Du kan bruke en klikker, eller bare et ord - som FLOTT - følge med på valpen, når den setter seg på eget initiativ kan du klikke (eller si FLOTT) å gi godbit. Etter noen ganger legg på kommandoen sitt i det den setter seg - og så klikk og godbit. Samme prinsipp for andre kommandoer, som dekk, stå, innkalling osv. Bare spør om noe er uklart. Lykke til!!
Gjest Ingeniøren Skrevet 22. august 2009 #7 Skrevet 22. august 2009 Sitt er generelt noe av det letteste å lære inn fordi det er en adferd hunden gjør så mange ganger naturlig. Så gjør det slik at når hunden setter seg naturlig så sier du "sitt" og gir hunden ros (godbit er populært). Hunden lærer kjapt at det å sitte slettes ikke er dumt Samme gjelder innkalling. Det er en øvelse du bør lære inn med veldig lav feilprosent, så i starten så sier du bare "kom" når hunden er nesten helt fremme hos deg. Må du ha tak i hunden så prøver du enten å vekke nysgjerrigheten dens med å "snuse i bakken"/leke med noe spennede eller rett og slett gå bort og plukke opp hunden. Ikke rop kom dersom du ikke er 95% sikker på at hunden faktisk kommer. Men det viktige i starten er opplagt å få god kontakt, det skal alltid lønne seg for hunden å være hos deg. Det er der det morsomme skjer og det skal aldri vært skummelt å komme til deg. Og så må du jo belønne at hunden er oppmerksom på deg da. Med en to måneder gammel valp vil jeg også anbefale valpekurs. Det er kjekt for eier og hund.
Gjest Gjest Skrevet 22. august 2009 #8 Skrevet 22. august 2009 Lære hunden å sitte: Hold en godbit over hodet til hunden så den må lene seg bakover for å se den, da sitter den seg som regel av seg selv - og da gir du kommando og ros:) Noen ganger hopper hunden gjerne opp for å ta godbiten, men da sier du tydlig nei og starter på nytt. Du kan godt dytte litt forsiktig mot rumpen til hunden når den ikke vil sitte og bare er helt ekstatisk, slik at den sitter seg - og med en gang den blir sittende når du har tatt bort hånden så gir du godbit og ros. Gi labb: Få hunden til å sitte og løft labben med hånden. Gi kommando og ros når du holder labben. Etter en del repetisjoner vil det komme automatisk at den løfter labben selv. Dekk: Begynn gjerne fra sitt. Før hånden med godbiten ned mot golvet foran hunden, slik at den må strekke seg/legge seg ned for å få tak på den(den skal ikke flytte seg fra sittestedet, da bare korrigerer du og begynner på nytt). Selvfølgelig samtidig som at du gir kommandoen:) Sitte på rumpen og holde opp labbene: La hunden sitte(gjerne inntil en vegg så den får støtte i begynnelsen) og hold godbiten høyt over hunden(i riktig høyde, så den ikke når godbiten når den bare sitter). Jeg støtter hunden ved å holde i den ene labben og pirke i den andre med en finger(så den løfter den andre labben også, og støtter seg til meg), samtidig som at den blir vant til å sitte rett opp og ned. Så får den godbiten. Repeterer så den til slutt vet hvor balansepunktet er og løfter begge labbene fint selv:) Og selvfølgelig mange godbiter og kos:) Du bør også lære den "Kontakt", så du gir kommandoen og hver gang den øyeblikkelig ser på deg gir du en godbit. Da blir den oppmerksom på deg. Lykke til!
Troyamin Skrevet 22. august 2009 #9 Skrevet 22. august 2009 Det er en blanding av bulldog og schæfer Oj! Her får du mye hund for en førstegangseier! Lykke til!
Diap Skrevet 22. august 2009 Forfatter #10 Skrevet 22. august 2009 Så fint dere tok dere tid til å svare meg! Setter stor pris på det. Jeg syntes det er viktig at hunden får god atferd, så dette kommer jeg til å øve på Veldig flott at dere skriver så grundig hvordan dere gjør det! Har et par spørsmål til.. Hvor lar dere hunden sove? Og sover hundene i mørket slik som oss? Burde jeg kjøpe hundeseng til henne, eller holder det med et teppe? Sikkert veldig dumme spørsmål, men alt skjedde så fort, så rakk ikke sette meg så mye inn i hvordan ting skal gjøres.. Jeg passer nemlig hunden til naboen (søsteren til den jeg skal kjøpe) inatt. Og hunden ville apolutt ikke inn på soverommet! Jeg har faktisk ikke latt henne være innpå her i natt, så kanskje hun er redd siden det er ukjent? Hun ligger bare i døråpningen. Tenkte liksom ikke på slike ting. Men vil jo hunden skal være trygg når den er her!
Diap Skrevet 22. august 2009 Forfatter #11 Skrevet 22. august 2009 Oj! Her får du mye hund for en førstegangseier! Lykke til! Har bare hørt positivt fra eierne.. at de er lett og lære opp, lydig osv mye kos og veldig leken!! Og at de trenger en god del aktivisering Takk for det!
Gjest Gjest Skrevet 22. august 2009 #12 Skrevet 22. august 2009 Ser at mange fokuserer på dette med dressur osv. Det er viktig, men akkurat nå må hovedfokuset være at du og valpen skal bli kjent med hverandre, og trygge på hverandre. Valpen er bare et par måneder gammel, den kommer til å være usikker og litt spent i de nye omgivelsene. La den få sin faste plass (i et rolig hjørne...), men ikke vær langt unna om natten! Du må sikkert ut en del turer med den... Og det vil være en enorm trygghet for den å ha deg like i nærheten. Den blandingen du beskriver er nok litt tøff for en som ikke har hatt hund før, men alt avhenger av hvordan hunden er. Fint for både deg og hunden at du har de tidligere eierne av valpen like ved. Som sagt er det nå du skal bli skikkelig kjent med valpen, la den få litt slingringsmonn, husk at den bare er "baby"! Kos mye, og gjør den trygg på deg. Husk at den krever mye hvile, så la den få styre litt tempoet selv. Antar du er inneforstått med at den alltid skal ha vann tilgjengelig, og at du skaffer til veie for som passer til valp. Håper du har forutsett at denne første tiden er spesielt krevende, slik at du ikke har veldig mye annet fore... Lykke til med hunden din, håper dere får mange fine år sammen!
Diap Skrevet 23. august 2009 Forfatter #13 Skrevet 23. august 2009 Ser at mange fokuserer på dette med dressur osv. Det er viktig, men akkurat nå må hovedfokuset være at du og valpen skal bli kjent med hverandre, og trygge på hverandre. Valpen er bare et par måneder gammel, den kommer til å være usikker og litt spent i de nye omgivelsene. La den få sin faste plass (i et rolig hjørne...), men ikke vær langt unna om natten! Du må sikkert ut en del turer med den... Og det vil være en enorm trygghet for den å ha deg like i nærheten. Den blandingen du beskriver er nok litt tøff for en som ikke har hatt hund før, men alt avhenger av hvordan hunden er. Fint for både deg og hunden at du har de tidligere eierne av valpen like ved. Som sagt er det nå du skal bli skikkelig kjent med valpen, la den få litt slingringsmonn, husk at den bare er "baby"! Kos mye, og gjør den trygg på deg. Husk at den krever mye hvile, så la den få styre litt tempoet selv. Antar du er inneforstått med at den alltid skal ha vann tilgjengelig, og at du skaffer til veie for som passer til valp. Håper du har forutsett at denne første tiden er spesielt krevende, slik at du ikke har veldig mye annet fore... Lykke til med hunden din, håper dere får mange fine år sammen! Ja, det er nok viktige at vi blir godt kjent i starten. Vi begge trenger å bli trygge på hverandre Ja, er klar over at det kreves mye den første tiden og hunden ska få den oppmerksomhet den trenger! Jeg tenkte å ikke venne på hunden å få ligge i sengen.. Ska jeg da ordne rom for den like ved sengen? Er det bra med bur, eller ikke.. tenker ang. de stoffburene som finnes. Greit og bruke det som soveplass, eller bare best med en seng? Vil jo helt klart gi denne hunden et godt hjem! Så setter stor pris på at dere hjelper med på veien Tusen takk!
Gal_dame Skrevet 23. august 2009 #14 Skrevet 23. august 2009 Har to hunder sjøl, husker ikkje heilt koss vi fikk nr 1 til å lære sitt og ligg (gubben hadde mest styring på dressur og sånn siden han var den som hadde erfaring fra før, og den er pappaboff). Nr 2 brukte vi litt godbiter, og dytta forsiktig rumpa ned så den satt og sa flink. Lærte det veldig fort. Øvde egentlig ikkje så mye på ligg, men sa ligg til den noen ganger og plutselig kunne den det. Forstod det rimlig kjapt Hadde begge på soverom første tida. Prøvde i ei stor papp-eske ved siden av senga med nr 1, men den fant fort ut koss den veltes. Også tissa den i eska og begynte brele for den ville da ikkje ligge nær tisset sitt. Etter det låg den i senga med oss, gikk fint. Hadde ett uhell i senga bare. Nr 2 var og på soverom med oss, i senga. Noen uhell med boffen, men det var ikkje så farlig. Gikk etterhvert fra senga til teppe/hundeseng på gulvet. Hadde de først oppe ved hodeputa, men etterhvert ned ved fotenden. No ligger begge i bur på soverom, pga liten leilighet og boff nr 2 er veeeeldig leiken og vi orker ikkje bråk når det er sovetid. Ville hatt den i senga første tida til den følte seg trygg før den gikk ned på teppe/hundeseng på gulvet eller i bur rett ved senga etterhvert når den er blitt vant til buret selvsagt.
Troyamin Skrevet 23. august 2009 #15 Skrevet 23. august 2009 Er det bra med bur, eller ikke.. tenker ang. de stoffburene som finnes. Greit og bruke det som soveplass, eller bare best med en seng? Bur er greit. Bare du ikke bruker det som oppbevaringsplass! Ta gjerne av hele døren på buret og legg et teppe over. Da blir det en trygg soveplass. Du må absolutt ikke kjøpe seng i flettet rotting. En valp tygger gjerne på ting og disse sengene kan da flise seg opp og bli skarpe som kyllingbein.
Gjest Gjest Skrevet 23. august 2009 #16 Skrevet 23. august 2009 Jeg ville meldt meg på et valpekurs så fort som mulig jeg! Og som andre skriver, ha fokus på å bli kjent med valpen... Ikke masse trening, men et par minutter av gangen med innlæring av øvelser er bare fint. Ikke benytt korrigering og nei osv. i innlæring, valpen kan det jo ikke! Og det skal være gøy å lære. Husk også at små valper ikke skal ha mye fysisk mosjon. Sosialisering er viktig i denne fasen!! Det er mye for deg å sette deg inn i på kort tid her, pleier å være skeptisk til impulskjøp av hund, men det virker som du ønsker å gå inn for oppgaven og jeg tror det skal gå bra jeg! Jeg vil også anbefale nettstedet canis.no, der er det både flinke eksperter du kan sende inn spørsmål til, og en god del kompetente mennesker på forum. De har også mange fine bøker til salgs der, anbefaler "Fra valp til voksen hund" Kjempefin bok. Men anbefaler absolutt valpekurs, og gjerne melde deg inn i en hundeklubb. At du ikke vil ha den i senga er helt greit, bare ikke la den være der. Ta den ned om den går oppi. Men la den få sove ved siden av deg, i et bur med åpen dør, seng eller hva du nå velger.
Gjest Gjest Skrevet 23. august 2009 #17 Skrevet 23. august 2009 Ja, det er nok viktige at vi blir godt kjent i starten. Vi begge trenger å bli trygge på hverandre Ja, er klar over at det kreves mye den første tiden og hunden ska få den oppmerksomhet den trenger! Jeg tenkte å ikke venne på hunden å få ligge i sengen.. Ska jeg da ordne rom for den like ved sengen? Er det bra med bur, eller ikke.. tenker ang. de stoffburene som finnes. Greit og bruke det som soveplass, eller bare best med en seng? Vil jo helt klart gi denne hunden et godt hjem! Så setter stor pris på at dere hjelper med på veien Tusen takk! Synes du har en fin innstilling! Jeg har erfaring med større hunder, og har aldri hatt dem i senga... Ikke i bur heller. Det vi har gjort den første tiden er å ligge med åpne dører, slik at hunden hele tiden vet hvor vi er, og vi får fulgt med på hva den driver med. Vi har helt fra starten gitt hunden en fast plass, der den har sengen sin (madrass), leker, vann like i nærheten etc. Husk på at hunden din blir forholdsvis stor, slik at det ikke er noe særlig å venne den til å være i senga (ser at du ikke har tenkt det heller)... Vi ønsker heller ikke å ha en svær hund liggende i sofa o.l. Den ligger på gulvet, eller på madrassen sin. Ikke mat den ved bordet der du/dere spiser, la den ha sin egen plass. Husk hele tiden at hunden din blir mye større enn den er nå, det er ikke greit å ha en stor hund som står og henger ved matbordet når dere skal spise. Noen ganger må hunden ha fred og ro, derfor er det fint å finne en plass til den som er litt skjermet, ikke akkurat der alle trakker rundt. Nå skal dere ha det gøy sammen, med lek og moro, løp ofte litt fra den, slik at den venner seg til å se etter deg og følger med på hvor du er. Det er veldig viktig å få god kontakt. Når dere har blitt godt kjent med hverandre, kan du så smått begynne å vurdere et valpekurs. Da får du kontakt med andre hundeeiere, og dere utveksler erfaringer. Det er alltid noe en lurer på! Husk bare å ta alle "gode råd" med en klype salt, bruk sunn fornuft, og prøv deg frem til hva som virker best på din hund. Hunder er like forskjellige som oss mennesker, så det som passer for en hund kan være en dårlig løsning for din. Det er mange forståsegpåere i hundemiljøet, ikke alle har så god peiling som det de tror selv... Det viktige er å få en trygg og glad hund, en som stoler på deg. Vær konsekvent, streng når det behøves, men husk hele tiden at det er et dyr som kanskje ikke alltid skjønner det du synes er åpenbart. Hunden ser mye på kroppsspråket ditt, er du nervøs vil det ofte smitte over på hunden. Rolige, avbalanserte eiere har som regel ditto hunder. Fortsatt lykke til!
Diap Skrevet 23. august 2009 Forfatter #18 Skrevet 23. august 2009 Har to hunder sjøl, husker ikkje heilt koss vi fikk nr 1 til å lære sitt og ligg (gubben hadde mest styring på dressur og sånn siden han var den som hadde erfaring fra før, og den er pappaboff). Nr 2 brukte vi litt godbiter, og dytta forsiktig rumpa ned så den satt og sa flink. Lærte det veldig fort. Øvde egentlig ikkje så mye på ligg, men sa ligg til den noen ganger og plutselig kunne den det. Forstod det rimlig kjapt Hadde begge på soverom første tida. Prøvde i ei stor papp-eske ved siden av senga med nr 1, men den fant fort ut koss den veltes. Også tissa den i eska og begynte brele for den ville da ikkje ligge nær tisset sitt. Etter det låg den i senga med oss, gikk fint. Hadde ett uhell i senga bare. Nr 2 var og på soverom med oss, i senga. Noen uhell med boffen, men det var ikkje så farlig. Gikk etterhvert fra senga til teppe/hundeseng på gulvet. Hadde de først oppe ved hodeputa, men etterhvert ned ved fotenden. No ligger begge i bur på soverom, pga liten leilighet og boff nr 2 er veeeeldig leiken og vi orker ikkje bråk når det er sovetid. Ville hatt den i senga første tida til den følte seg trygg før den gikk ned på teppe/hundeseng på gulvet eller i bur rett ved senga etterhvert når den er blitt vant til buret selvsagt. Jeg vil liksom prøve å gi hunden en fast regel på at den ikke får sove i sengen min. Når den blir stor kommer det ikke til å bli plass til oss begge. Så tenkte det var greit å gi hunden tilvenning på at det ikke var lov, slik at det ikke blir forvirring Det jeg gjorde feil i går med hunden jeg passet var at jeg ikke hadde latt henne bli kjent med rommet. Hun hadd jo ikke vært der tidligere på dagen, så var jo ikke rart hun ikke ville være der Så nå er jeg en erfaring rikere! Tenkte å gå til innkjøp av bur i morgen. Må bare finne ut hvor stort bur jeg trenger, ettersom hun bli jo stor også Bur er greit. Bare du ikke bruker det som oppbevaringsplass! Ta gjerne av hele døren på buret og legg et teppe over. Da blir det en trygg soveplass. Du må absolutt ikke kjøpe seng i flettet rotting. En valp tygger gjerne på ting og disse sengene kan da flise seg opp og bli skarpe som kyllingbein. Det skal apsolutt ikke være noe oppbevaringsplass! Det blir bare til soveplass. Tenkte å la det stå åpent hele tiden, så hunden kan velge selv på dagtid hvis hun øsnker det Jeg ville meldt meg på et valpekurs så fort som mulig jeg! Og som andre skriver, ha fokus på å bli kjent med valpen... Ikke masse trening, men et par minutter av gangen med innlæring av øvelser er bare fint. Ikke benytt korrigering og nei osv. i innlæring, valpen kan det jo ikke! Og det skal være gøy å lære. Husk også at små valper ikke skal ha mye fysisk mosjon. Sosialisering er viktig i denne fasen!! Det er mye for deg å sette deg inn i på kort tid her, pleier å være skeptisk til impulskjøp av hund, men det virker som du ønsker å gå inn for oppgaven og jeg tror det skal gå bra jeg! Jeg vil også anbefale nettstedet canis.no, der er det både flinke eksperter du kan sende inn spørsmål til, og en god del kompetente mennesker på forum. De har også mange fine bøker til salgs der, anbefaler "Fra valp til voksen hund" Kjempefin bok. Men anbefaler absolutt valpekurs, og gjerne melde deg inn i en hundeklubb. At du ikke vil ha den i senga er helt greit, bare ikke la den være der. Ta den ned om den går oppi. Men la den få sove ved siden av deg, i et bur med åpen dør, seng eller hva du nå velger. Jeg visste faktisk ikke at de ikke trengte så mye mosjon når de var små.. Skjønner jo at de trenger mindre enn når de blir større.. Da kan vi jo fokuserer mest på leking og slikt i starten Tror du at de har den boken på biblioteket? Jeg går virkelig inn for oppgaven, og syntes det er litt synd at ting skjedde så fort.. Men får gjøre det beste ut av situasjonen, og har jo lært masse her inne nå Så blir det en tur på biblioteket på mandag, og handle inn det hunden trenger Synes du har en fin innstilling! Jeg har erfaring med større hunder, og har aldri hatt dem i senga... Ikke i bur heller. Det vi har gjort den første tiden er å ligge med åpne dører, slik at hunden hele tiden vet hvor vi er, og vi får fulgt med på hva den driver med. Vi har helt fra starten gitt hunden en fast plass, der den har sengen sin (madrass), leker, vann like i nærheten etc. Husk på at hunden din blir forholdsvis stor, slik at det ikke er noe særlig å venne den til å være i senga (ser at du ikke har tenkt det heller)... Vi ønsker heller ikke å ha en svær hund liggende i sofa o.l. Den ligger på gulvet, eller på madrassen sin. Ikke mat den ved bordet der du/dere spiser, la den ha sin egen plass. Husk hele tiden at hunden din blir mye større enn den er nå, det er ikke greit å ha en stor hund som står og henger ved matbordet når dere skal spise. Noen ganger må hunden ha fred og ro, derfor er det fint å finne en plass til den som er litt skjermet, ikke akkurat der alle trakker rundt. Nå skal dere ha det gøy sammen, med lek og moro, løp ofte litt fra den, slik at den venner seg til å se etter deg og følger med på hvor du er. Det er veldig viktig å få god kontakt. Når dere har blitt godt kjent med hverandre, kan du så smått begynne å vurdere et valpekurs. Da får du kontakt med andre hundeeiere, og dere utveksler erfaringer. Det er alltid noe en lurer på! Husk bare å ta alle "gode råd" med en klype salt, bruk sunn fornuft, og prøv deg frem til hva som virker best på din hund. Hunder er like forskjellige som oss mennesker, så det som passer for en hund kan være en dårlig løsning for din. Det er mange forståsegpåere i hundemiljøet, ikke alle har så god peiling som det de tror selv... Det viktige er å få en trygg og glad hund, en som stoler på deg. Vær konsekvent, streng når det behøves, men husk hele tiden at det er et dyr som kanskje ikke alltid skjønner det du synes er åpenbart. Hunden ser mye på kroppsspråket ditt, er du nervøs vil det ofte smitte over på hunden. Rolige, avbalanserte eiere har som regel ditto hunder. Fortsatt lykke til! Det gjorde jeg med hunden jeg passet inatt. Jeg satt døren åpen til soverommet og følte litt med på hva hun gjorde. Tilslutt kom hun og la seg nedafor sengen og der lå hun når jeg våknet også Det er sant som du sier, hunder er like forskjellige som oss mennesker.. Det med at hunden kjenner kroppsspråket godt er jeg kjent med Har sett det mye på hundehviskeren, hehe Tusen takk
PaxiFaxi Skrevet 23. august 2009 #19 Skrevet 23. august 2009 Jeg har ikke lest alt her, men jeg må si at du har fått deg en valp ganske fort uten å satt deg inn i det. Så da får man ta et lynkurs og ta ting som det kommer. Liggeplassen De første dagene kan du gjerne la den lille valpen ligge i sengen sammen med deg for å få kroppskontakt, og for å knytte bånd med den. Evt kan du la den få en liten kasse ved siden av senga som du kan ha hånda ned til hvis den piper og blir redd. Husk at den er vant til å ha mor og søsken rundt seg hele tiden, så det er en stor omveltning for den å plutselig være et fremmed sted. Valper i vill tilstand ville ikke blitt latt værende alene på lang tid. Etter et par dager ville jeg ha gradvis vent valpen til å ligge på en utvalgt plass. Gi den en plass hvor den får være i fred, og hvor den skal ligge når den er sliten og vil sove. En valp sover store deler av dagen. Hvis ikke er den sansynligvis overtrøtt, og må ha ro-trening. Kjøp gjerne et bur som du legger et teppe over som kan bli den lille hulen dens. OBS OBS! For ikke å skape en bur-debatt så sier jeg et bur slik at den har et trygt sted med tak over, ikke som du MÅ lukke igjen.. Renslighet I starten må du regne med 30-40 ganger ut om dagen. Jo mindre ulykker inne, desto fortere blir valpen husren. Gå ut med valpen etter den har spist, drukket, lekt og sovet. Se etter at valpen går å snuser på bakken og er rastløs. Du må tenke at de første ukene er det som å få en baby, den må passes på KONSTANT. Får du uhell inne, så er det ikke krise, men da vil du ha økt tiden det tar å få valpen husren. Hvis den setter seg ned for å tisse, kan du uten å si noe putte halen mellom bena (stopper tisseadferden), og bære den rolig ut. Når den da tisser ute (finn gjerne en fast plass slik at det er trygt og den kjenner igjen sin egen tisselukt), så roser du masse. Ikke gi godbit, det er bare forstyrrende. Du må kanskje også regne med et par turer ut om natten i starten. Mat 3 ganger om dagen gir du den mat. Lag gode matrutiner. Før du setter ned matskålen må den være rolig, etterhvert må den sitte, og etter den skjønner dette må den vente på sitt. Dette er en fin måte å starte på selvbeherskelses-trening, noe som enhver normal hund trenger i hverdagen. Etterhvert som den blir eldre kan du trappe ned til 2 ganger. Vaksine/veterinær Ta med valpen til veterinær når den er 12 uker for å få vaksiner og en sjekk. Det er veldig fint å venne valpen til veterinærbesøk fra den er liten, så hvis du tror det er noe galt, er det ingenting i veien med å ta med valpen en gang for mye. Håndtering Venn valpen til at det ikke er farlig å bli håndtert. Når du koser med den, titter du litt inn i ører, klemmer litt på labber, stryker overalt, ser inn i munnen osv. Men gjør det trygt og uten at den blir redd. Øk intensiteten gradvis, slik at den til slutt kan være i ro når du titter inn i munnen. Bruk gjerne godbiter. Ta på labben = 1 godbit, Ta på labben og holde litt fast = 1 godbit, Ta på labben og holde enda lengere fast = 1 godbit, Ta på labben og legge klotangen inntil klørne = 1 godbit, Klippe en klo = 1 godbit, klippe enda en klo = 1 godbit, klippe to klør etterhverandre = 1 godbit. Ikke i en treningsøkt, men over tid. Venn den til at all håndtering fra mennesker er moro og ikke farlig. Gjør dette selv, og få gjerne andre til å gjøre det samme når det fungerer for deg. Sosialisering Alfa og omega for en frisk og mentalt sunn hund. Fra den er liten (etter du har hatt den en uke og den er trygg i hjemmet ditt), burde du begynne sosialisering. Ta den med til nye steder, gjør opplevelsene trygge og positive, ta med godbiter. Ta den med på trikk, buss, trafikerte steder, på landet , la den hilse på barn, på menn, damer, gamle folk, folk i rullestol osv. Tenk etter hva den vil møte når den er voksen, og introduser gradvis slike ting når den er liten. Hvis den opplever mange nye ting når den er liten, vil den lettere godta endringer når den blir stor. La den møte andre hunder som du er trygge på, og da forskjellige typer hunder. Men pass på at de andre hundene ikke er for brå og at de er snille. Alle normale hunder skjønner at det er valper, og tålererer mye mer fra valper enn fra andre. Og de skal derfor også være snille med valper. Desverre er ikke dette alltid tilfelle, så pass på og ikke la den få noen dårlige opplevelser med hunder når den er liten. Valpebiting Les denne artikkelen. Denne metoden fungerer! http://www.canis.no/bibliotek/artikler.php?id=145 Det er sikkert MYE mer jeg kunne sagt, men du vil nok få masse spørsmål som dukker opp etterhvert, og da kan du for eksempel bruke forumet på www.canis.no. Her vil du få masse gode råd. I tillegg kan du lese bøker. Noen gode bøker: http://www.canis.no/nettbutikk/produktpres...mid=207&s=3 Lykke til!!
Diap Skrevet 23. august 2009 Forfatter #20 Skrevet 23. august 2009 Jeg har ikke lest alt her, men jeg må si at du har fått deg en valp ganske fort uten å satt deg inn i det. Så da får man ta et lynkurs og ta ting som det kommer. Som jeg har skrevet lengre opp, så syntes jeg det er synd ting har skjedd så fort, men det var ingen annen løsning på det. Så da må jeg gjøre det beste utav det, og har allerede lært litt Skal som jeg tidligere har skrevet på biblioteket å låne bøker i morgen:) Liggeplassen De første dagene kan du gjerne la den lille valpen ligge i sengen sammen med deg for å få kroppskontakt, og for å knytte bånd med den. Evt kan du la den få en liten kasse ved siden av senga som du kan ha hånda ned til hvis den piper og blir redd. Husk at den er vant til å ha mor og søsken rundt seg hele tiden, så det er en stor omveltning for den å plutselig være et fremmed sted. Valper i vill tilstand ville ikke blitt latt værende alene på lang tid. Etter et par dager ville jeg ha gradvis vent valpen til å ligge på en utvalgt plass. Gi den en plass hvor den får være i fred, og hvor den skal ligge når den er sliten og vil sove. En valp sover store deler av dagen. Hvis ikke er den sansynligvis overtrøtt, og må ha ro-trening. Kjøp gjerne et bur som du legger et teppe over som kan bli den lille hulen dens. OBS OBS! For ikke å skape en bur-debatt så sier jeg et bur slik at den har et trygt sted med tak over, ikke som du MÅ lukke igjen.. Hunden har allerde vært hjemme fire timer i strekk noen dager der den bor nå, og det har gått fint. Men jeg skjønner at når den kommer til et nytt hjem, så må hun bli trygg på omgivelsene før vi prøver henne alene hjemme:) Jeg har ikke tenkt at hunden skal sove i sengen med meg. Har skrevet en del om det over her! Men skal kjøpe et bur som skal være soveplassen, et trygt sted og ikke noe tvang. Renslighet I starten må du regne med 30-40 ganger ut om dagen. Jo mindre ulykker inne, desto fortere blir valpen husren. Gå ut med valpen etter den har spist, drukket, lekt og sovet. Se etter at valpen går å snuser på bakken og er rastløs. Du må tenke at de første ukene er det som å få en baby, den må passes på KONSTANT. Får du uhell inne, så er det ikke krise, men da vil du ha økt tiden det tar å få valpen husren. Hvis den setter seg ned for å tisse, kan du uten å si noe putte halen mellom bena (stopper tisseadferden), og bære den rolig ut. Når den da tisser ute (finn gjerne en fast plass slik at det er trygt og den kjenner igjen sin egen tisselukt), så roser du masse. Ikke gi godbit, det er bare forstyrrende. Du må kanskje også regne med et par turer ut om natten i starten. Hunden begynner allerede og bli husren. Jeg passer søsteren til den hunden jeg skal kjøpe nå, og den er ut fire ganger om dagen og har ikke tisset inne mens jeg har passer den Hun er to og en halv måned nå. Var ute en sen tur i går kveld, og en ganske tidlig i morrest Vet ikke hvor fort det er vanlig at hunder blir husren... Men jeg er forberedt på at uhell kan skje Mat 3 ganger om dagen gir du den mat. Lag gode matrutiner. Før du setter ned matskålen må den være rolig, etterhvert må den sitte, og etter den skjønner dette må den vente på sitt. Dette er en fin måte å starte på selvbeherskelses-trening, noe som enhver normal hund trenger i hverdagen. Etterhvert som den blir eldre kan du trappe ned til 2 ganger. Vaksine/veterinær Ta med valpen til veterinær når den er 12 uker for å få vaksiner og en sjekk. Det er veldig fint å venne valpen til veterinærbesøk fra den er liten, så hvis du tror det er noe galt, er det ingenting i veien med å ta med valpen en gang for mye. Håndtering Venn valpen til at det ikke er farlig å bli håndtert. Når du koser med den, titter du litt inn i ører, klemmer litt på labber, stryker overalt, ser inn i munnen osv. Men gjør det trygt og uten at den blir redd. Øk intensiteten gradvis, slik at den til slutt kan være i ro når du titter inn i munnen. Bruk gjerne godbiter. Ta på labben = 1 godbit, Ta på labben og holde litt fast = 1 godbit, Ta på labben og holde enda lengere fast = 1 godbit, Ta på labben og legge klotangen inntil klørne = 1 godbit, Klippe en klo = 1 godbit, klippe enda en klo = 1 godbit, klippe to klør etterhverandre = 1 godbit. Ikke i en treningsøkt, men over tid. Venn den til at all håndtering fra mennesker er moro og ikke farlig. Gjør dette selv, og få gjerne andre til å gjøre det samme når det fungerer for deg. Dette leste jeg faktisk litt om på nett i går, at det er viktig og gjøre den trygg i fht sjekk i ører, øyne osv Sosialisering Alfa og omega for en frisk og mentalt sunn hund. Fra den er liten (etter du har hatt den en uke og den er trygg i hjemmet ditt), burde du begynne sosialisering. Ta den med til nye steder, gjør opplevelsene trygge og positive, ta med godbiter. Ta den med på trikk, buss, trafikerte steder, på landet , la den hilse på barn, på menn, damer, gamle folk, folk i rullestol osv. Tenk etter hva den vil møte når den er voksen, og introduser gradvis slike ting når den er liten. Hvis den opplever mange nye ting når den er liten, vil den lettere godta endringer når den blir stor. La den møte andre hunder som du er trygge på, og da forskjellige typer hunder. Men pass på at de andre hundene ikke er for brå og at de er snille. Alle normale hunder skjønner at det er valper, og tålererer mye mer fra valper enn fra andre. Og de skal derfor også være snille med valper. Desverre er ikke dette alltid tilfelle, så pass på og ikke la den få noen dårlige opplevelser med hunder når den er liten. Dette ser jeg på som viktig. Vi har mye barn i slekta, og eldre. Så at hunden venner seg til mennesker av alle typer er noe som skal prioriteres mye! Valpebiting Les denne artikkelen. Denne metoden fungerer! http://www.canis.no/bibliotek/artikler.php?id=145 Det er sikkert MYE mer jeg kunne sagt, men du vil nok få masse spørsmål som dukker opp etterhvert, og da kan du for eksempel bruke forumet på www.canis.no. Her vil du få masse gode råd. I tillegg kan du lese bøker. Noen gode bøker: http://www.canis.no/nettbutikk/produktpres...mid=207&s=3 Lykke til!! Tusen takk for nyttig informasjon. Kommer til og benytte meg av det Nå er det ikke lenge til jeg får møte hunden min, og jeg gleder meg masse!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå