mross Skrevet 22. august 2009 #1 Skrevet 22. august 2009 Vår barn er snart 4 år og har slitt med forstoppelse siden hun startet med fast føde ca 6 mnd gammel. Første gang vi var hos legen med problemet så sto alt bom fast og vi måtte manuelt hjelpe henne med avføringen. ( beklager detaljer..) Den gang fikk vi beskjed om å kjøpe mikrolax , duphalac og gå hjem. Ikke noe videre utredning enn det. Vi har slitt masse med henne etter dette og gikk tilbake til legen når hun var halvannet og sa at dette fungerer ikke, vi må få hjelp. etter et års ventetid fikk vi komme inn til lege og det eneste vi fikk tilbud om der var å prøve melkefri kost i 6 uker og deretter kutte movicol som hun nå får hver dag. Vi har prøvd i det små, men ser at det ikke kun er melken som er problemet, vi har en mistanke om at det også er hvetemel. Så nå trenger vi noen råd, hvor skal vi begynne å nøste opp?? Symptomene er vond mage og veldig hard avføring. Hun har også et humørskifte som kan skremme fanden på flatmark. Veldig sint og veldig trist, hun ser blek ut til tider og blir veldig trett hvis det er lenge siden sist avføring. Vi gjør alt vi skal utenom å være strikte på dette total melkefrie fordi vi vet ikke om dette er rette veien å begynne. Er det noen blodprøver vi burde ta for å avklare og finne ut om det kan ligge noe et annet sted? Alle råd mottas med takk! Hilsen to fortvilte foreldre
Gjest Gjest Skrevet 22. august 2009 #2 Skrevet 22. august 2009 Jeg ville tro det var naturlig å teste for cøliaki, dette kan i endel (men ikke alle) tilfeller gjøres vha blodprøve (sjekk også jern- og B12nivå), evt må det endoskopi til. Det kan selvsagt også skyldes andre tarmlidelser som det bør utredes for, og det kan ha vagere årsaker som med mange fordøyelsesproblemer hos voksne.
Gjest Blondie65 Skrevet 22. august 2009 #3 Skrevet 22. august 2009 Jeg ville først få testet for cøliaki. Hvis disse testene ikke er positive ville jeg begynt med en hvetemelfri diett. Dvs. at boller og brød hvor hvetemel er den største ingrediensen (første på listen) fjernes fra kostholdet. Hvis jenten blir bedre har dere funnet svaret. Jeg har både melke- og hvetemels intoleranse selv. Ingen av delene slår ut på noen som helst tester. Jeg holder meg bra ved å spise minst mulig av produkter som inneholder ukokt melk og helst ikke hvetemel i det hele tatt. Da jeg oppdaget intoleransen kunne jeg ikke spise fint hvetemel overhodet, nå går det greit med et pizzastykke en gang i mellom. Det som aldri går bra er loff, frøbrød og lignende. Jeg kan spise speltbrød. Men prøv først en helt hvetemelsfri diett for å "avgifte" henne. Det finnes en lignende tråd her inne - søk så finner du den.
mross Skrevet 22. august 2009 Forfatter #4 Skrevet 22. august 2009 Takk for tips! Vi har allerede fjernet alt "usunt" fra kosten, boller, jødekaker, kjeks o.l er tabu her for alle sammen. Jeg er inne på tanken å fjerne alt hvetemel fra kosten, det er det jeg også har tenkt. cøliaki har jeg også tenkt, men hun tar ikke av i vekt og vokser godt i høyden, og det er hard mage ikke diare.. Har du tips om hva den andre tråden heter?
Gjest Gjest Skrevet 22. august 2009 #5 Skrevet 22. august 2009 Forstoppelse er vel ikke et typisk symptom på cøliaki, de har heller diare/løs avf. Har dere vært hos barnelege eller vanlig almennlege? vil uansett anbefale dere å be om henvisning til barnelege som spesialiserer seg i gastroenterologi, for å få en skikkelig utredning - ikke veldig imponert over det legen deres anbefalte. Mange barn sliter med hard avføring uten at de har noen spesielle sykdommer, de "er bare sånn", og man må være påpasselig med ting som rikelig drikke (vann), fiberrik kost, fysisk aktivitet og medikamenter som Movicol (som er en veldig bra medisin, mye bedre enn Duphalac o.l). Men det finnes jo sykdommer som kan gi forstoppelse pga treg tarmbevegelse, som f.eks Hirschprungs sykdom, men det er ganske sjelden. Kom dere til barnelege, så vil dere kanskje få et litt bedre svar..... bedre enn å eksperimentere på egen hånd...
Gjest Gjest Skrevet 22. august 2009 #6 Skrevet 22. august 2009 Cøliaki trenger ikke å ha diare som symptom, det kan være forstoppelse og det kan til og med være symptomfritt, selv om det er mulig at diare er vanligere. Så ville absolutt ikke utelukket den muligheten. Ellers er det jo naturlig at hun er i dårlig humør, er uopplagt osv hvis hun har forstoppelse i flere dager, det er antagelig ganske smertefullt. Mageproblemer skyldes noen ganger psykiske ting, stress f eks, eller kan være et uttrykk for sykdommer og feil andre steder i kroppen, så ville prøvd å lete godt etter årsakene.
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 22. august 2009 #7 Skrevet 22. august 2009 Vår barn er snart 4 år og har slitt med forstoppelse siden hun startet med fast føde ca 6 mnd gammel. Første gang vi var hos legen med problemet så sto alt bom fast og vi måtte manuelt hjelpe henne med avføringen. ( beklager detaljer..) Den gang fikk vi beskjed om å kjøpe mikrolax , duphalac og gå hjem. Ikke noe videre utredning enn det. Vi har slitt masse med henne etter dette og gikk tilbake til legen når hun var halvannet og sa at dette fungerer ikke, vi må få hjelp. etter et års ventetid fikk vi komme inn til lege og det eneste vi fikk tilbud om der var å prøve melkefri kost i 6 uker og deretter kutte movicol som hun nå får hver dag. Vi har prøvd i det små, men ser at det ikke kun er melken som er problemet, vi har en mistanke om at det også er hvetemel. Så nå trenger vi noen råd, hvor skal vi begynne å nøste opp?? Symptomene er vond mage og veldig hard avføring. Hun har også et humørskifte som kan skremme fanden på flatmark. Veldig sint og veldig trist, hun ser blek ut til tider og blir veldig trett hvis det er lenge siden sist avføring. Vi gjør alt vi skal utenom å være strikte på dette total melkefrie fordi vi vet ikke om dette er rette veien å begynne. Er det noen blodprøver vi burde ta for å avklare og finne ut om det kan ligge noe et annet sted? Alle råd mottas med takk! Hilsen to fortvilte foreldre Unnskyld spørsmålet, men har dere sjekket om hun har en rift i endetarmsområdet? Dette heter analfissur på fagspråket og er ikke uvanlig hos barn. Det fører til at barnet ikke vil på toalettet grunnet mserter, noe som igjen gir forstoppelse og treg mage.
Gjest Gjest Skrevet 22. august 2009 #8 Skrevet 22. august 2009 Unnskyld spørsmålet, men har dere sjekket om hun har en rift i endetarmsområdet? Dette heter analfissur på fagspråket og er ikke uvanlig hos barn. Det fører til at barnet ikke vil på toalettet grunnet mserter, noe som igjen gir forstoppelse og treg mage. Skulle hun ha hatt det i fire år? :klø:
Gjest Blondie65 Skrevet 22. august 2009 #9 Skrevet 22. august 2009 Har du tips om hva den andre tråden heter? Den var ikke lett å finne men her er den.
Relativista Skrevet 22. august 2009 #10 Skrevet 22. august 2009 +2 analfissur. Denne artikkelen er bra: http://emedicine.medscape.com/article/928185-diagnosis
Gjest Gjest Skrevet 22. august 2009 #11 Skrevet 22. august 2009 Vi har hatt samme problemet med vår gutt, men han er ikke så stor enda da. Han har hatt problemer med å komme på do helt siden han ble født. En stund hjalp vi til med q-tips hver dag, da hadde han det sånn tålig greit. Når vi ikke gjorde det skrek han i timesvis og hadde veldig vondt. Han har tatt røntgen, ultralyd og div blodprøver, men alt er normalt. Vi har prøvd svisker, duphalac og laxoberal dråper. Dette har forsåvidt fungert, for han kom på do av det. MEN, han fikk masse magekramper og var veldig urolig. Våknet med et vræl opptil 10 ganger hver natt. Når han var 10 mnd gammel fikk vi et tips fra en ernæringsfysiolog på sykehuset, og det forandret hverdagen vår totalt. Noe så enkelt som valnøttolje!! Det får man kjøpt på fks ICA maxi eller Meny, koster ca 50 kroner for en flaske. Vi gir ca en teskje i grøten morra og kveld, men den kan gies ren også. Valnøttoljen virker på to måter. Den smører tarmene, noe som gjør at avføringen sklir lettere og fortere gjennom, og den blir da mindre hard. Men den inneholder også noe som gjør at galleblæra skiller ut mer enzymer som igjen fører til at tarmene jobber fortere. I motsetning til alle legemidlene mot hard mage, har valnøttolje ingen bivirkninger. Microlax er utrolig vondt, blir helt dårlig når jeg hører om leger som vil gi det til små barn. Stakkars unger! Hvis en må gi klyx er det mye bedre å bruke en øreballong med vanlig lunkent vann isteden.
mross Skrevet 24. august 2009 Forfatter #12 Skrevet 24. august 2009 TUSEN takk for flotte innspill! Det hjalp masse! Til alle som har spurt om hun ikke er sjekket for forskjellige ting, nei, hun er ikke sjekket for noenting... Og jeg har en lege der du nesten må stille diagnose selv for å få hjelp.. Jeg skal se om jeg får byttet fastlege og så ringe barneavdelingen og purre litt. Takk igjen, kanskje vi finner løsningen etterhvert!
Gjest Gjest Skrevet 24. august 2009 #13 Skrevet 24. august 2009 Har ikke lest alel svarene her så det er mulig at det står noe om det allerede, men er jenta flink til å drikke? Avføringen blir jo hard dersom kroppen må trekke ut væske av den for å få nok fuktighet. Håper i hvert fall dere finner en løsning på problemet. Det er for øvrig veldig lett å bytte fastlege på nett. Problemet kan jo være å vite hvilken lege man skal bytte til dersom man ikke får noen anbefalinger. Det er i hvert fall viktig med en leg man føler tiltro til. Lykke til!
fruenge Skrevet 24. august 2009 #14 Skrevet 24. august 2009 Jeg ville tatt meg en turpå Balderklinikken, ernæringsavdelingn der. Bare sånn for å utelukke evt allergier. Deretter hadde jeg krevd å få henvisning til spesialist. Det er fritt sykehusvalg så ta da en time hos gastroteamet på Aleris. Ellers så hadde jeg forsøkt dette med walnøttolje.
Gjest Gjest Skrevet 24. august 2009 #15 Skrevet 24. august 2009 Det kan være migrene. Barnemigrene setter seg ofte på maven. Vårt barn har det, og det var greit å finne ut av pga de andre diffuse symptomene som ofte følger med - men vi kjente igjen siden vi begge har det. Men også da ble det testet for matintoleranse og cøliaki. For å utelukke det. Vi har også god erfaring med duphalac og biola, men jeg ser flere tråder hvor valnøttolje kommer opp, og enzymforklaringen var strålende så det tror jeg vi skal forsøke.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå