Gå til innhold

Hentelapp lenge før pakken faktisk har kommet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fkk hentelapp på en pakke fra forever21 den 15. august. dro på posten for å hente pakka i dag, og fikk beskjed om at den var i oslo og ikke var kommet til mitt lokale postkontor enda. Jeg kommenterte at jeg synes det var merkelig siden jeg fikk hentelapp for 1 uke siden, men fikk til svar om at det var veldig vanlig. Åssen skal man vite når pakka egentlig har kommet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det har jeg opplevd også.. syns det er vannvittig irriterende. Skjønner ikke vitsen med å sende ut hentelappen før pakken faktisk er kommet.

Skrevet

Har ikke vært ute for det selv, men siden hentelappene ikke følger pakken lengre, i motsetning til i "de gode gamle postdagene", så kan det skje. Men en kan jo gå inn på posten.no og søke på nummeret, så ser en hvor pakken er .

Skrevet

Hva? Det må vel være en feil hvis det er vanlig. Det må da være en selvfølge at ikke hentelappen kommer før pakken har fysisk ankommet hentestedet. Jeg opplever som regel å få hentelappen etter at jeg har hentet pakken fordi jeg som regel får sms om at pakken har kommet eller jeg skriver selv ut hentelapp fra sporingstjenesten på posten.no.

Har aldri tidligere hørt om hentelapper som kommer før pakkene så hvis dette er vanlig bør noen i posten sørge for at rutiner blir endret.

Skrevet

Det har skjedd meg flere ganger faktisk, og hver gang sier de i Posten at det er "ikke uvanlig". Fordi hentelappene ikke sendes ut av det lokale postkontoret visstnok?

Gjest SmallTalk
Skrevet

Det er ikke uvanlig, nei. Tvert imot så har det heller vært regel enn unntak i sommer at pakkelappen enten har ankommet mottaker noen dager før eller etter at pakken har ankommet postkontoret.

Jeg jobber i Podt i Butikk, og må si at dette er rimelig irriterende. Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har blitt skjelt ut av kunder i løpet av sommeren som har kommet innom for å hente ei pakke og som har måttet dra igjen uten pakka fordi den ikke har kommet enda. Og det er jo vi som jobber i PiB'er eller på postkontorer som får skylda, enda vi ikke kan noe for at Posten er helt på bærtur når det gjelder pakkelapper og pakkelevering for tida. :sukk:

Skrevet

Vet ikke helt om dette varierer fra sted til sted, men hadde dette skjedd meg mer enn én gang haddde jeg garantert tatt det opp med posten sentralt (jeg hadde muligens gjort det om det hadde skjedd kun én gang og!). Nå har det aldri skjedd meg så jeg "gidder" ikke bry meg, men mener helt seriøst at en slik ordning kan faktisk ikke posten være bekjent av å ha. Alvorlig talt... vi lever i 2009 og det er selvfølgelig fullt mulig å sende hentelapp etter at pakken har ankommet hentestedet. Ikke bare fullt mulig, men det skulle ikke vært mulig å ikke gjøre det.

Skrevet
Det har skjedd meg flere ganger faktisk, og hver gang sier de i Posten at det er "ikke uvanlig". Fordi hentelappene ikke sendes ut av det lokale postkontoret visstnok?

Det stemmer, før var det det lokale postkontoret som fysisk tok hentelappen av pakken og sendte den videre til omdeling, etter at pakken var kommet til postkontoret. Nå blir pakkelappen sendt fra Oslo til sorteringsterminalen som A-post (med fly) og pakken kommer etter via "landjorden". I posten heter det "effektivisering". Vi i Posten er blitt vant til dette ordet, selv om det ikke alltid er mer effektivt enn tidligere rutiner. Men det sparer postkontoret (som det ikke finnes mange av igjen) for arbeid, så kan de nedbemanne der...

Skrevet

Så resultatet blir altså at kundene ender opp med flere turer til postkontoret med uforrettet sak... Det høres effektivt ut gitt.

Jeg hadde blitt ganske irritert hvis jeg hadde troppet opp med en hentelapp, for å få vite at pakken enda ikke var kommet. Jeg sogner til et postkontor, og ikke post i butikk, noe som innebærer korte åpningstider og at jeg må planlegge godt for å rekke å hente pakker i ukedagene. Hadde jeg gått tidlig fra jobb, og så få vite at pakken ikke var kommet enda hadde jeg blitt grinete. Mildt sagt. Det burde ikke være nødvendig å måtte sjekke på nett/sporingsnr hvor pakken er. Normal logikk tilsier at når hentelappen kommer er pakken klar for å hentes.

Skrevet
Det stemmer, før var det det lokale postkontoret som fysisk tok hentelappen av pakken og sendte den videre til omdeling, etter at pakken var kommet til postkontoret. Nå blir pakkelappen sendt fra Oslo til sorteringsterminalen som A-post (med fly) og pakken kommer etter via "landjorden". I posten heter det "effektivisering". Vi i Posten er blitt vant til dette ordet, selv om det ikke alltid er mer effektivt enn tidligere rutiner. Men det sparer postkontoret (som det ikke finnes mange av igjen) for arbeid, så kan de nedbemanne der...

Er det sånn overalt? Der jeg bor er det "ordentlig" postkontor - mener å huske at på de pakkelappene jeg har fått så er det stemplet med det lokale postkontorets navn også står det "ankommet" den og den datoen. Virker derfor som om lappen er sendt ut av dem etter at pakken har kommet.

Men mulig dette er hentelapper for pakker som skulle vært lagt direkte i postkassen, men som ikke ble lagt der fordi de var for store - husker ikke helt.

Skrevet

Det virker litt lite kundevennlig. Jeg bor rett over gaten fra PiB, så det er ingen krise.. men det føles jo litt unødvendig alikevel.

Skrevet

Landpostbud er best. Da får vi pakka i fanget. Og postbudet, om det er den rette ruta og rette posttøtta. :fnise:

Skrevet
Er det sånn overalt? Der jeg bor er det "ordentlig" postkontor - mener å huske at på de pakkelappene jeg har fått så er det stemplet med det lokale postkontorets navn også står det "ankommet" den og den datoen. Virker derfor som om lappen er sendt ut av dem etter at pakken har kommet.

Men mulig dette er hentelapper for pakker som skulle vært lagt direkte i postkassen, men som ikke ble lagt der fordi de var for store - husker ikke helt.

Da er det nok "brev" som er for stor for postkassen.

Skrevet (endret)
Landpostbud er best. Da får vi pakka i fanget. Og postbudet, om det er den rette ruta og rette posttøtta. :fnise:

Landpostbud er nok bra ja, men det finnes jo ikke i "sentrale" strøk. Tror ikke det er mange plasser postbudet kan ta med seg pakker. De aller fleste stedene i dag er omdelingsenhetene langt i fra postkontorene. I alle fall gjelder dette de største byene.

Mye er ikke så veldig kundevennlig i posten idag, det er sant. Vi som jobber i posten syntes og alt var mye bedre før...i alle fall det meste. Men hva hjelper det. Idag skal posten tjene penger, det var ikke så viktig før. Bare til sammenligning, for noen år siden var det her i området over 100 postkontor, idag er det vel kanskje 20-30 igjen. Er ikke sikker på antallet lengre, for det blir nedlagt postkontor hele veien. PIB er jo et godt alternativ, men jeg ser ikkepå det som et fullverdig postkontor. Vi som satt i skranken før hadde 1 helt års skolegang, med eksamen i flere fag. Idag får de et lite innføringskurs på noen dager.

Endret av ToveM
Gjest SmallTalk
Skrevet
Landpostbud er nok bra ja, men det finnes jo ikke i "sentrale" strøk. Tror ikke det er mange plasser postbudet kan ta med seg pakker. De aller fleste stedene i dag er omdelingsenhetene langt i fra postkontorene. I alle fall gjelder dette de største byene.

Mye er ikke så veldig kundevennlig i posten idag, det er sant. Vi som jobber i posten syntes og alt var mye bedre før...i alle fall det meste. Men hva hjelper det. Idag skal posten tjene penger, det var ikke så viktig før. Bare til sammenligning, for noen år siden var det her i området over 100 postkontor, idag er det vel kanskje 20-30 igjen. Er ikke sikker på antallet lengre, for det blir nedlagt postkontor hele veien. PIB er jo et godt alternativ, men jeg ser ikkepå det som et fullverdig postkontor. Vi som satt i skranken før hadde 1 helt års skolegang, med eksamen i flere fag. Idag får de et lite innføringskurs på noen dager.

Noen timer hvis man er riktig så effektiv. Pluss obligatorisk praksis og opplæring, som heller ikke varer spesielt lenge. Egentlig helt sykt med tanke på hvor store verdier vi faktisk har å gjøre med hver dag. Ikke bare banktjenester, men også Rek, PUM, pakker, skjemaer for åpning av bankkkonti +++. Og det var bare PiB. Hvis man da i tillegg legger til Bank i Butikk som veldig mange av oss også hånterer, så blir det enda mere penger og enda flere transaksjoner.

Og attpåtil så klager Posten og DNBnor sentralt over økt svindel osv. Med 18-19-20-åringer med minimal kursing i PiB'er og BiB'er så sier det seg jo selv at det er enkelt å svindle oss. Ikke alle er rutinerte nok til å gjenkjenne f.eks en falsk legitimasjon når de har den i handa, selv om vi har gjennomført diverse kursing i det. :sukk:

Skrevet

Det er veldig vanlig ja. Spesielt om det er en sending som må innom tollen.

Skrevet

Jeg opplevde å få hentelapp fordi "sendingen var for stor for postkassen". Da jeg kom til postkontoret dagen etter var pakken ikke kommet. Gikk tilbake noen dager senere - pakken var fremdeles ikke kommet. Hvordan vet de egentlig at pakken er for stor for postkassen når den ikke engang har kommet?

Det hører med til historien at uka etter fikk jeg faktisk pakken i postkassen, riktignok godt trykket på plass.

Gjest SmallTalk
Skrevet
Jeg opplevde å få hentelapp fordi "sendingen var for stor for postkassen". Da jeg kom til postkontoret dagen etter var pakken ikke kommet. Gikk tilbake noen dager senere - pakken var fremdeles ikke kommet. Hvordan vet de egentlig at pakken er for stor for postkassen når den ikke engang har kommet?

Det hører med til historien at uka etter fikk jeg faktisk pakken i postkassen, riktignok godt trykket på plass.

Beklager, men den kjøper jeg ikke.

Det du skulle ha var et brev, ikke en pakke. Og denne typen hentelapper fylles ut av postbudet dersom du har mottat en sending som er for stor for postkassen din. Altså, disse lappene mottar du faktisk ikke før du egentlig skulle ha mottat sendingen. Så at du skulle hente en sending som ikke passet i postkassen, og at sendingen ikke lå på postkontoret, men senere dukket opp i postkassen. Den kjøper jeg bare ikke.

Skrevet
Beklager, men den kjøper jeg ikke.

Det du skulle ha var et brev, ikke en pakke. Og denne typen hentelapper fylles ut av postbudet dersom du har mottat en sending som er for stor for postkassen din. Altså, disse lappene mottar du faktisk ikke før du egentlig skulle ha mottat sendingen. Så at du skulle hente en sending som ikke passet i postkassen, og at sendingen ikke lå på postkontoret, men senere dukket opp i postkassen. Den kjøper jeg bare ikke.

Det er akkurat det jeg mener - at disse lappene faktisk ikke skal mottas før man egentlig skal ha mottatt sendingen! Det var derfor jeg synes det var en veldig merkelig opplevelse.

Og det jeg skulle ha, var faktisk en pakke, ikke et brev. Kjøp hva du vil du, du kan jo høre med Posten om det er mulig. Det vet jeg nå at det er, selv om det høres rart ut. Du trenger ikke beskylde folk for å lyve av den grunn.

Gjest SmallTalk
Skrevet
Det er akkurat det jeg mener - at disse lappene faktisk ikke skal mottas før man egentlig skal ha mottatt sendingen! Det var derfor jeg synes det var en veldig merkelig opplevelse.

Og det jeg skulle ha, var faktisk en pakke, ikke et brev. Kjøp hva du vil du, du kan jo høre med Posten om det er mulig. Det vet jeg nå at det er, selv om det høres rart ut. Du trenger ikke beskylde folk for å lyve av den grunn.

Nr 1. Det jeg mener med "brev" er en ikke-sporbar sending. En "pakke" derimot er sporbar, og kommer enten på døren (nei, ikke i postkassa) eller så må den hentes på posten.

Nr2. En pakke leveres aldri ut i postkassa til folk, og man får aldri lapp om at den var for stor for postkassen ettersom den aldri vil havne i postkassen.

Dette er grunnene til at jeg ikke tror på deg. Jeg har jobbet med dette i 3 år nå, jeg begynner å kjenne systemet nå. Og ja, jeg har vært borti mye rart, men denne går jeg ikke på.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...