Gjest Gjest Skrevet 22. august 2009 #1 Skrevet 22. august 2009 Det har vært noen opphetede debatter her inne før om køkultur når en ny kasse åpner. Men hvordan er de uskrevne reglene når en kasse stenger? Må man da bakerst i en annen kø igjen? Jeg sto i dag i kø i butikken. Etter hvert ble det åpnet en ny kasse, dit rakk jeg ikke over da de bakerste i min kø sprang fram. Da det ble min tur (det var kun meg igjen i den køen) sa jenta i kassen: Nå går jeg. Og der sto jeg da. Jenta i den andre kassen enset meg ikke. Jeg er ikke av typen som er tøff nok til å si "jeg var foran alle dere" og stille meg først i køen. Burde den andre jenta sluppet meg foran, eller må man bare rusle bakerst igjen? Jeg har full forståelse for at de ansatte skal ha pause eller gjøre noe annet, men synes kanskje man også kan gi et signal om at man stenger snart...
Gjest Høflig Skrevet 22. august 2009 #2 Skrevet 22. august 2009 Jeg spør de i køen om jeg kan få gå først dersom det er to minutter til ølsalget stenger eller om jeg har det travelt, foreksempel i forbindelse med jobb. Det har alltid gått bra. Men jeg spør ikke om jeg ikke har det travelt, da står jeg i kø. Hvis en kasse skal stenge snart, pleier jeg å oppleve at personen i kassa sier i fra. Og jeg bor i Oslo, men handler bare på faste steder der de ansatte sier hei og smiler når de sitter i kassa selv om dette er en stor forretning med et godt utvalg varer. Er det lange køer, opplever jo også jeg at folk flykter tll en ny kasse som åpner og jeg er en av de som er først fremme hvis jeg står med en vogn nær kassa og ikke bakerst i køen. Men spør noen meg om de kan få gå før meg, pleier det å være helt greit. Jeg har aldri sagt nei og har aldri fått et nei når jeg har spurt selv. Jeg hater som alle andre å stå i kø, men det er bare noe man må igjennom. Jeg forsøker å ikke tenke så mye på det, og ikke la det irritere meg. Jeg finner alltid noe annet å tenke på. Men har man det travelt, er det lov å spørre om man kan få gå først, og særlig om man har en liten kurv med få varer.
Gjest salma Skrevet 22. august 2009 #3 Skrevet 22. august 2009 Jeg er vant til at den som sitter i kassen bestemmer seg for hvilken kunde som han/hus sist skal ekspedere, og deretter sier i fra til alle som kommer etterpå om at de må gå til en annen kø.
Lyra Skrevet 22. august 2009 #4 Skrevet 22. august 2009 Man går da ikke fra en kasse mens det fortsatt er kø?!?!? Det er da ganske enkelt meget dårlig service. Jeg har jobbet på matvarebutikk, en relativt stor og travel en, i 5 år, og jeg ville aldri finne på å gå fra en kasse mens det sto folk i køen min. Unntaket er hvis det kommer til nye kunder mens jeg holder på å stenge kassen.
Gjest Gjest Skrevet 22. august 2009 #5 Skrevet 22. august 2009 Man går da ikke fra en kasse mens det fortsatt er kø?!?!? Det er da ganske enkelt meget dårlig service. Jeg har jobbet på matvarebutikk, en relativt stor og travel en, i 5 år, og jeg ville aldri finne på å gå fra en kasse mens det sto folk i køen min. Unntaket er hvis det kommer til nye kunder mens jeg holder på å stenge kassen. Jeg har forståelse for at man må gå fra en kø, hvis ikke kan det jo hende den aldri tar slutt. Jeg mener bare de burde gi et hint om at kassen snart stenges, eller slippe folk frem i en annen kø. Det har hendt jeg har kommet til en kasse hvor de gir beskjed om at de stenger. Da er det jo greit. Men kjedelig når man har stått lenge og de plutselig skal stenge rett for nesen på deg.
Gjest Gjest Skrevet 22. august 2009 #6 Skrevet 22. august 2009 Jeg mener at går man til en annen kasse så går man ut av køa og inn i en annen kø så for meg så er det kun en regel, førstemann til mølla.
Lyra Skrevet 24. august 2009 #7 Skrevet 24. august 2009 Jeg har forståelse for at man må gå fra en kø, hvis ikke kan det jo hende den aldri tar slutt. Jeg mener bare de burde gi et hint om at kassen snart stenges, eller slippe folk frem i en annen kø. Det har hendt jeg har kommet til en kasse hvor de gir beskjed om at de stenger. Da er det jo greit. Men kjedelig når man har stått lenge og de plutselig skal stenge rett for nesen på deg. Det er jo derfor man har flere kasser, for å betjene de kundene som er i butikken, er det stadig kø i to kasser må man ha to kasser åpne. Men som sagt, er man ferdig å betjene køen og det da kommer en ny kund til og det i tillegg ikke er kø i den andre kassen, da kan man stenge. Sånn syns hvertfall jeg det skal være.
Harlekin Skrevet 24. august 2009 #8 Skrevet 24. august 2009 Det er jo derfor man har flere kasser, for å betjene de kundene som er i butikken, er det stadig kø i to kasser må man ha to kasser åpne. Men som sagt, er man ferdig å betjene køen og det da kommer en ny kund til og det i tillegg ikke er kø i den andre kassen, da kan man stenge. Sånn syns hvertfall jeg det skal være. På lørdager, f.eks. er det ofte perioder der køen aldri tar slutt, fordi det kommer flere og flere folk til, og hvis skiftet ens er slutt må man jo stenge. Men selvfølgelig bør en si ifra at en skal stenge slik at kunden ikke står i køen forgjeves.
Gjest Ingeniøren Skrevet 24. august 2009 #9 Skrevet 24. august 2009 Hadde jeg først ventet i kø for så å fått slengt i tryne at "nå skal jeg stenge" så hadde jeg først spurt om hun virkelig ikke skal ekspedere meg først (må gi ungjentene litt tid på å tenke seg om to ganger). Ved ett negativt svar så hadde jeg nok bare forlatt handlevogna og rusla ut av butikken.
Gjest Coarvi Skrevet 24. august 2009 #10 Skrevet 24. august 2009 Man går da ikke fra en kasse mens det fortsatt er kø?!?!? Det er da ganske enkelt meget dårlig service. Jeg har jobbet på matvarebutikk, en relativt stor og travel en, i 5 år, og jeg ville aldri finne på å gå fra en kasse mens det sto folk i køen min. Unntaket er hvis det kommer til nye kunder mens jeg holder på å stenge kassen. Eh, jo. Hvis du er ferdig på jobb eller skal ha pause så må du nesten bare gå. Jeg har vært vikar i rundt 30 butikker, og i mange av de (på travle dager) MÅ du bare gå når du skal - hvis ikke mister du pausen din. Du får beskjed om at pausen begynner kl 14, og da kan du ikke sitte i kassa di bare for å være serviceinnstilt til kl 1420... 10 minutter er litt vel kort pause når du skal jobbe til 21... Sånn er det når man er ferdig også, noen butikker er veldig strenge på at du skal bli ferdig til et visst tidspunkt. Da sitter jeg IKKE gratis 20 min ekstra bare for å yte service! MEN jeg gir alltid beskjed til kundene før jeg går. Når jeg ser køen vokser (og jeg har fått folk i de andre kassene) og jeg bare har noen min igjen av skiftet gir jeg beskjed til den kunden jeg vet jeg ikke rekker om at hun bør ta neste kasse fordi jeg skal stenge om en stund. Så tar jeg de få som er igjen uansett om det går noen minutter på overtid. Jeg sier aldri nei til en kunde som har stått lenge i kø og endelig kommer fram...
Gjest Coarvi Skrevet 24. august 2009 #11 Skrevet 24. august 2009 Hadde jeg først ventet i kø for så å fått slengt i tryne at "nå skal jeg stenge" så hadde jeg først spurt om hun virkelig ikke skal ekspedere meg først (må gi ungjentene litt tid på å tenke seg om to ganger). Ved ett negativt svar så hadde jeg nok bare forlatt handlevogna og rusla ut av butikken. Ja værsågod, heller det enn å miste bussen som går en gang i timen...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå