Gå til innhold

humanistisk vielse (eller tinghusvielse?)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Er det noen her som har giftet seg med humanistisk seremoni? Vil dere dele erfaringer med meg? Vi tenker litt på det, nemlig... Har aldri vært i en humanistisk vielse. Lurer på mange ting som f. eks: Er det vanlig å ha en typisk budekjole? Festen på samme sted som vielsen? Hvordan er seremonien osvosv...

Hva med humanistisk vielse vs tinghusbryllup?

På forhånd takk

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ikkje gifta meg, men uansett..

Tror nok det står litt info på sidene deres.

HF

Utklipp fra siden::

"Om seremonien:

Seremonien er et medlemstilbud. Human-Etisk Forbunds hovedstyre har vedtatt retningslinjer for hvordan seremonien skal gjennomføres, og seremonien utformes i samarbeid mellom vigsler og par innenfor disse rammene. Seremonien kan foregå på ulike steder - gjerne på et sted eller i et egnet lokale som paret har et personlig forhold til. Høydepunktet i seremonien er en personlig tale til paret og vigsels-/partnerskapserklæringen. Annet innhold kan være dikt, musikk og kulturinnslag. Alle innslag i seremonien skal ha en humanistisk profil, uten tilknytning til andre livssyn. Seremonien skal være verdig og høytidelig."

Tror det skal gå fint å bruke vanlig brudekjole om man ønsker det selv (er iallefall bilde av dame i hvit brudekjole og mann i dress der).

Skrevet

Slik jeg har forstått det er en Humanistisk vielse veldig åpen for hva brudeparet selv ønsker, sånn som det også er beskrevet ovenfor. Du kunne jo tatt kontakt med ditt lokale kontor og spurt hvordan de pleier å gjøre det.

Vi skal ha vigsel med en representant fra tinghuset, og der får vi gjøre det akkurat som vi vil.

Skrevet

Vi hadde humanistisk vielse. :) Jeg hadde "typisk" brudekjole, mannen hadde dress med kalvekryss og vest. Vielsen var på Oppdalstunet, middagen og festen på Café Bagle, begge på Sverresborg folkemuseum i Trondheim. (Bare familie og forlovere, ca 40 stk, hadde vennefest en uke etter.)

Vielsen ble lagt opp som vi ønsket, hadde to som spilte fele til inngang og utgang, mannens tante leste dikt, vigsleren holdt en veldig fin, personlig tale, og min forlover sang.

Skrevet

Takk for svar, alle sammen! Jeg får vel ta kontakt med HEF etter hvert. Ser jo at en kan gjøre det hvordan en vil, nesten. Blir i alle fall ikke kirkebryllup på meg...

Skrevet

Vi hadde vielse med Human-Etisk forbund, og det var virkelig flott! Vi fikk ha det akkurat så "tradisjonelt" som vi ville, med utveksling av ringer og kyss og det hele, og det var en veldig fin tale som sentrerte om kjærlighet og samhold. Veldig personlig og fint. Vielsen hadde vi i et selskapshus ved vannet, med inn- og utmarsj og hele pakka. Både vi og alle gjestene synes at det var et ordentlig vakkert bryllup, selv om det ikke var kirkevielse (som er vanlig i min og hans familie). Jeg anbefaler det virkelig på det varmeste!

Skrevet

Dette høres lovende ut, det virker som at mange skryter av human-etiske vielser fordi det er fleksiblet ift til sted samt at talen er personlig for brudeparet.

Vi gifter oss neste år, og skal ha human-etisk vielse. Jeg har nettopp meldt meg inn i HEF. Jeg skal ha brudekjole ellers som et vanlig bryllup. Men vi skal ha et lite bryllup med bare litt over 30 gjester. Middag skal vi ha på et hotell med en kjent kokk som setter opp 5retters meny, fordi svigerforeldrene mine jobber der og vi dermed får god pris. Selve vielsen grubler vi på enda, fordi vi jo står veldig fritt og derfor vil være originale og finne et sted som betyr noe for oss. Jeg synes det hadde vært fint å ha den utendørs, hvis man ser bryllupsbilder fra USA virker det jo veldig vanlig å ha vielsen ute. Men det er liksom ingen skikkelig fine hager eller innsjøer i nærheten..

Det som vi har kommet opp med som beste alternativ foreløpig er faktisk å ha vielsen inne i stenmurruinene etter det gamle stenfjøset vårt på setra!!! Jeg har et nært forhold til setra vår, og bodde der mer eller mindre hver sommer som liten. Muren etter det gamle stenfjøset er ca 4x12m, og pappa kan lage et fint tregulv inni slik at det ikke blir upraktisk med høyhælte sko og stolbein. Man kan ha stolrekker og lage en midtgang som i en kirke, strødd med roseblader. Vi kommer så gående fra bak ei høyløe ca 30 m unna mens brudgommens forlover spiller brurmarsj på fele mens vi kommer opp langs midtgangen. Det er bilvei helt fram. Vigsler kan stå forrerst ved et bord med papirene som skal underskrives, og det kan pyntes med sommerblomster. Videre vil vi ha et innslag av sang (vi har mange musiker/sangervenner). I tilfelle regn kan man leie et "partytelttak" som kan settes opp nokså raskt. Hva synes dere om dette?????? Er det noe som kan gå galt, virke rart eller noe som jeg ikke har tenkt på mon tro?

Skrevet

Vi hadde HEF-vielse for to år siden. Veldig fornøyd. Jeg hadde hvit brudekjole, og mannen sjakett. Vi hadde vielsen på samme sted som festen, i en gammel fjøs som var ombygd til festlokale. Vi hadde vielsen i "fjøsen", og middagen og festen på låven.

Jeg var veldig glad for at vi ikke hadde planlagt utedørs vielse. Dette var i april, og på morgenen på selve bryllupsdagen våknet vi til knall blå himmel og 20 cm nysnø....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...