Gjest Gjest Skrevet 22. august 2009 #1 Skrevet 22. august 2009 Jeg hører stadig folk som sier de er for dødsstraff og kommer med argumenter for det. Men jeg lurer på, om du er for dødsstraff, ville det gjelde for om dine barn skulle bli dømt for mord også, eller andre nære familiemedlemmer? F.eks hvis ditt barn skulle bli dømt for mord i USA for eksempel og ble også dømt til dødsstraff, ville du fortsatt vært for?
The Kitten Skrevet 22. august 2009 #2 Skrevet 22. august 2009 Jeg hører stadig folk som sier de er for dødsstraff og kommer med argumenter for det. Men jeg lurer på, om du er for dødsstraff, ville det gjelde for om dine barn skulle bli dømt for mord også, eller andre nære familiemedlemmer? F.eks hvis ditt barn skulle bli dømt for mord i USA for eksempel og ble også dømt til dødsstraff, ville du fortsatt vært for? Ja.
Inx Skrevet 22. august 2009 #3 Skrevet 22. august 2009 Tviler på at et sånt argument gjør noen forskjell. Men det slår meg at de som er for dødsstraff har en grunnleggende og primitv øye for øye tankegang som de ikke klarer å undertrykke med rasjonell tenkning...
Gjest Melchizedek Skrevet 22. august 2009 #4 Skrevet 22. august 2009 Dødstraff er dobbelmoral på sit værste. Man kan ikke si at drap er galt og så si at det er greit når staten gjør det. Enten er drap galt eller så er det ikke galt
Relativista Skrevet 22. august 2009 #5 Skrevet 22. august 2009 Men jeg lurer på, om du er for dødsstraff, ville det gjelde for om dine barn skulle bli dømt for mord også, eller andre nære familiemedlemmer? F.eks hvis ditt barn skulle bli dømt for mord i USA for eksempel og ble også dømt til dødsstraff, ville du fortsatt vært for? Enkelt svart, nei. Jeg bryr meg mer om den lille familien jeg har, enn jeg bryr meg om holdninger som sier at man må ha et konsistent syn en ikke får lov til å forandre. Prinsipper er for meg deskriptivt, ikke normativt. Mennesker som tenker etter hva de burde og ikke hva de vil, framstår som rigide mennesker med et sterkt behov for moralske absolutter. Jeg syns dødsstraff er fint for å kvitte seg med mennesker, og for å slippe å fø på voldtektsmenn osv. Men det er ikke fint om noen jeg selv har i familie blir rammet av det. Det er derfor et lite sjansespill, og derfor bryr jeg meg egentlig ikke så veldig om dette. Det er mer behagelig å slippe å ta et endelig standpunkt.
Relativista Skrevet 22. august 2009 #6 Skrevet 22. august 2009 Dødstraff er dobbelmoral på sit værste. Man kan ikke si at drap er galt og så si at det er greit når staten gjør det. Enten er drap galt eller så er det ikke galt Dette er en påstand, en konklusjon uten logiske premisser som dekker den opp. Du forutsetter kanskje at handlingen, å ta livet av et menneske, enten må være rett eller galt, uansett hvem som står bak, og hvilken situasjon det er. Om jeg blir forsøkt voldtatt når jeg kommer fra kveldsvakt, og jeg klarer å tråkke hælen min på foten hans, brekke tåa, med påfølgende infeksjon og sepsis, og så død, så føler ikke jeg at dette blir like galt som å ta livet av en unge som har en mp3 spiller jeg har lyst på. Så om følelsene er definisjonen på rett og galt, så taler de imot ditt (antatte) resonnement. At noe er greit når staten står bak, er også kjent, rent deskriptivt. Staten kan ta penger fra deg, men om en fyllik på Karl Johan truer til seg lommeboka di, så er ikke det greit. Så kan du si at folk har misforstått moral, og at hvordan ting burde være, er en annen sak. Da venter jeg spent på argumentene for hvorfor noe burde være.
Gjest Melchizedek Skrevet 22. august 2009 #7 Skrevet 22. august 2009 Dette er en påstand, en konklusjon uten logiske premisser Det er ikke en påstand Talin det er en mening
Gjest Fropessor Snurre Skrevet 22. august 2009 #8 Skrevet 22. august 2009 Jeg hører stadig folk som sier de er for dødsstraff og kommer med argumenter for det. Men jeg lurer på, om du er for dødsstraff, ville det gjelde for om dine barn skulle bli dømt for mord også, eller andre nære familiemedlemmer? F.eks hvis ditt barn skulle bli dømt for mord i USA for eksempel og ble også dømt til dødsstraff, ville du fortsatt vært for? Det spørs hvordan mordet ble utført og hvor gammel man er og om det var ment å drepe. Hvis det hadde vært selvforsvar- nei. Hvis det hadde vært under press fra andre- nei. Hvis det hadde vært med vilje eller lyst til å drepe- ja. (Hadde det vært det siste- hadde jeg feilet grovt som forelder).
Gjest jepp Skrevet 22. august 2009 #9 Skrevet 22. august 2009 Hvis drap er galt er dødsstraff også galt. Begge deler er mord! Det er ikke en mening eller en påstand, det er rene fakta!
Harlekin Skrevet 22. august 2009 #10 Skrevet 22. august 2009 Dødstraff er dobbelmoral på sit værste. Man kan ikke si at drap er galt og så si at det er greit når staten gjør det. Enten er drap galt eller så er det ikke galt Helt enig. Det spiller ingen rolle om personen "fortjener det", henretter man noen er man like ille som drapsmannen selv. De har jo ofte en "god grunn", etter deres mening.
Gjest emmeline Skrevet 22. august 2009 #11 Skrevet 22. august 2009 Jeg blir ikke enig med meg selv om jeg er for eller mot dødsstraff. Men for de verste tilfellene av forbrytelser ser jeg helst at de får dødstraff, som for eksempel ved grov voldtekt av barn. Rett og slett fordi de ikke fortjener å leve. Jeg blir sinna bare jeg tenker på det.
Gjest Gjest Skrevet 22. august 2009 #12 Skrevet 22. august 2009 Helt enig. Det spiller ingen rolle om personen "fortjener det", henretter man noen er man like ille som drapsmannen selv. De har jo ofte en "god grunn", etter deres mening. Så en mann som har bundet fast datteren din, og skjærer henne opp med kniv langsomt, mens hun blør ihjel, heller bensin over henne og tenner på, mens han holder på å dø av latter, du syns det er like ille som at pappaen trekker opp en hagle og blåser hjernen ut av bakhodet hans etterpå? OK. Da syns du det.
Gjest Melchizedek Skrevet 22. august 2009 #13 Skrevet 22. august 2009 Så en mann som har bundet fast datteren din, og skjærer henne opp med kniv langsomt, mens hun blør ihjel, heller bensin over henne og tenner på, mens han holder på å dø av latter, du syns det er like ille som at pappaen trekker opp en hagle og blåser hjernen ut av bakhodet hans etterpå? OK. Da syns du det. Jeg vet det ikke var til meg. Men jeg sier noe uansett. En drap er et drap eneste forskjellen er at det ene drape blir gjort på en mer grussom måte men det er fremmdels et drap. Det eneste drap som jeg kan gå med på er drap i selvforsvar Men det du beskriver er drap fra begge sider. Ingen av dem er rett
Relativista Skrevet 22. august 2009 #14 Skrevet 22. august 2009 Jeg syns det i høyeste grad er rett å kvitte seg med sånne psykopater. Dessuten har pappaen et behov for hevn. Det er ondskap å nekte pappaen å drepe denne psychoen. Man kan like godt snu på det, og si det slik.
Gjest Melchizedek Skrevet 22. august 2009 #15 Skrevet 22. august 2009 Jeg syns det i høyeste grad er rett å kvitte seg med sånne psykopater. Dessuten har pappaen et behov for hevn. Det er ondskap å nekte pappaen å drepe denne psychoen. Man kan like godt snu på det, og si det slik. 2 Onde handliger gjør ikke 1 av de handligene gode. Man kan ikke si drap er galt og sammtidig si at drap er riktig.
Harlekin Skrevet 22. august 2009 #16 Skrevet 22. august 2009 Så en mann som har bundet fast datteren din, og skjærer henne opp med kniv langsomt, mens hun blør ihjel, heller bensin over henne og tenner på, mens han holder på å dø av latter, du syns det er like ille som at pappaen trekker opp en hagle og blåser hjernen ut av bakhodet hans etterpå? OK. Da syns du det. Akkurat denne typen drap er (heldigvis) ikke vanlig, så jeg vil ikke diskutere dette tenkte scenarioet som er satt helt på spissen. Dessuten er ikke poenget her å finne ut hvilken type drap som er verst. Jeg mener uansett at dødsstraff er drap på lik linje med andre drap, den eneste forskjellen er at det er legalisert av staten.
Harlekin Skrevet 22. august 2009 #17 Skrevet 22. august 2009 Jeg syns det i høyeste grad er rett å kvitte seg med sånne psykopater. Dessuten har pappaen et behov for hevn. Det er ondskap å nekte pappaen å drepe denne psychoen. Man kan like godt snu på det, og si det slik. Man kan ikke tillate drap fordi noen har behov for hevn. Da tar vi et langt skritt tilbake i tid og utvikling.
Gjest Apis Skrevet 22. august 2009 #18 Skrevet 22. august 2009 Når en ser på antallet som er utsatt for justismord så er det et argument i seg selv mot dødstraff.
Gjest Gjest Skrevet 22. august 2009 #19 Skrevet 22. august 2009 Dødstraff er dobbelmoral på sit værste. Man kan ikke si at drap er galt og så si at det er greit når staten gjør det. Enten er drap galt eller så er det ikke galt Noldus-argument. Kan man si at det er galt å sperre folk inne i 20 år, men greit når staten gjør det? Ja, akkurat, det kan man si. Og det gjør de aller fleste.
Gjest Melchizedek Skrevet 22. august 2009 #20 Skrevet 22. august 2009 Noldus-argument. Kan man si at det er galt å sperre folk inne i 20 år, men greit når staten gjør det? Ja, akkurat, det kan man si. Og det gjør de aller fleste. Gratulerer du har akkurat kommet med dette århundres dårligste argument
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå