Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har tips? Vi er et par, som tenker å dra 2-3 uker på Asiaferie i november/desember (enten charter eller rutefly.) Noen som har noen gode tips til hvor vi skal velge?

Vi vurderer bl.a. Vietnam, Kambodsja, Malaysia - eller å dra tilbake til Thailand. Hva er egentlig best - noen som har vært flere steder? Vi er et par uten barn, og ønsker flotte strender, sol, og at det samtidig skal skje litt, med en del spisesteder å velge mellom, gjerne også noen barer.

Har vært i Thailand to ganger tidligere, og la særlig min elsk på Krabi-området -god mat, vakre strender og mye å finne på. Samtidig hadde det vært gøy å prøve noe nytt. Selv liker jeg å reise mest mulig til nye steder, men kjæresten min har ikke vært i Krabi ennå. Noen som har tips til oss?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi fløy til Singapore, var der i noen dager og fløy videre til Ho Chi Minh. Reiste innom Kambodsja før vi jobbet oss nordover i Vietnam. Fløy hjem fra Hanoi vis Singapore. (Ble der noen dager for å shoppe ;) ) Jeg synes at det var en veldig spennende og deilig tur, selv om det kanskje blir litt lite strandliv.

Skrevet

Hei

Kona og jeg har vært i Malaysia et par ganger og her er et reisebrev fra da vi dro til KL, Langkawi og Perhentian: http://gardkarlsen.com/malaysia_kuala_lumpur.htm . Det minner litt om Thailand bortsett fra at det ikke er like høy partyfaktor ;-)

Vi var nettopp innom Vietnam men vi fikk bare sett Ho Chi Minh byen men jeg kunne godt tenkt meg å se mer av landet. Her er et reisebrev fra byen http://gardkarlsen.com/Ho_Chi_Minh_City_Vi...trip_report.htm

På samme tur var vi innom Kambodsja også og det var utrolig å se Angkor Wat: http://gardkarlsen.com/Angkor_Wat_Cambodia_trip_report.htm . Vi var også innom Phnom Penh og det er lett å se at Kambodsja er fattigere enn Thailand og de andre landene nevnt her og en må være klar for å treffe tiggende barn og masse ting som minner om landets tragisk fortid.

Ellers har SAS tilbud til Bangkok for tiden....5000 kr. Fra der kan du bruke AirAsia til å fly til din endelige destinasjon :-)

Skrevet

Skal til Vietnam i jan/feb..har vært i Thailand, Malaysia, Singapore og bali tidligere...Syns du skal reise til Vietnam eg..så kan du gi meg noen gode tips etterpå;) ;) Ellers ELSKER eg Thailand...har vært 4 ganger i Krabi mellom 96 og 07... stedet har forandret seg ENORMT og nå vil eg ikke tilbake dit flere ganger. Ko Lanta er en av mine favorittøyer, samt ko Ngai for noen dager..og Ko Jum...også er Ko Samet vakker:)

Skrevet
Skal til Vietnam i jan/feb..har vært i Thailand, Malaysia, Singapore og bali tidligere...Syns du skal reise til Vietnam eg..så kan du gi meg noen gode tips etterpå;) ;) Ellers ELSKER eg Thailand...har vært 4 ganger i Krabi mellom 96 og 07... stedet har forandret seg ENORMT og nå vil eg ikke tilbake dit flere ganger. Ko Lanta er en av mine favorittøyer, samt ko Ngai for noen dager..og Ko Jum...også er Ko Samet vakker:)

Takk for svar og gode tips :-) Vi vurderer absolutt Vietnam... eller Malaysia. Så jeg må bare spørre deg: hva likte du best av de fire landene du har vært i? Er Thailand bedre enn Malaysia? (vi vurderer sterkt Malaysia, men så er det jo sånn at Thailand har det meste - kan hende vi drar tilbake dit og..) Enig med deg, jeg elsker også Thailand... Var i Krabi i 2003, likte meg utrolig godt - på hvilken måte har det forandret seg siden den gangen? mer utbygging o.l.? Ko Lanta er også et alternativ - men blir det ikke litt stille og "kjedelig" der? (er ikke ute etter masse partyliv, men litt å velge i blant spisesteder, shopping og barer er jo alltids fint.. men vil absolutt ikke til Phuket-ligende steder..) Hmm, kjenner det blir vanskelig å velge her..

Gjest Gjest_Helene_*
Skrevet

Vi backpacket i Singapore, Malaysia, Thailand, Laos, Kambodsja og Vietnam i 2007.

Vi var 2 uker i Malaysia og hadde det fantastisk. Det er egentlig bare en ting vi angrer på i ettertid, og det er det at vi reiste videre med troen på at vi ville finne det samme paradiset i de andre landene (vi var i Malaysia først). Der tok vi skammelig feil. Vi var flere steder, og INGENTING kan sammenlignes med strendene og dyrelivet vi opplevde i Malaysia.

Vi drar tilbake neste sommer. Da skal Malaysia utforskes på nytt. :)

God tur!

Skrevet
Vi backpacket i Singapore, Malaysia, Thailand, Laos, Kambodsja og Vietnam i 2007.

Vi var 2 uker i Malaysia og hadde det fantastisk. Det er egentlig bare en ting vi angrer på i ettertid, og det er det at vi reiste videre med troen på at vi ville finne det samme paradiset i de andre landene (vi var i Malaysia først). Der tok vi skammelig feil. Vi var flere steder, og INGENTING kan sammenlignes med strendene og dyrelivet vi opplevde i Malaysia.

Vi drar tilbake neste sommer. Da skal Malaysia utforskes på nytt. :)

God tur!

Takk for tipset - må si at Malaysia seiler opp som en mulig favoritt for oss :-) Har dere noen tips til reiserute /steder vi bør få med oss? Tenker noen dager i Kuala Lumpur, og deretter strandliv :-) Blir en slik tur mye dyrere enn charter? (Malaysia finnes jo ikke i charterkatalogene..)

Andre der ute som har vært i både Vietnam og Malaysia? Hva var best?

Gjest Gjest_Helene_*
Skrevet

Vi flyr til Bangkok neste sommer. Det var mye billigere enn å fly direkte til KL. Har funnet billetter til 6000 kr t/r med KLM. Vi skal ha noen dager i Bangkok og så flyr vi med Air Asia til KL . KL er en fantastisk by som absolutt må oppleves, samme med Bangkok. Vi tar så Air Asia videre til Kotha Bahru (du kan fint ta toget, det gjorde vi sist. Fin tur, men vi har ikke like mye tid denne gangen) og taxi derfra til Kuala Besut. Derfra tar vi båt ut til vårt paradis Perhentian Islands. Vi bodde på Watercolours sist. Fantastisk sted, ganske rimelig (200 kr natten for hytte på stranden i høysesongen) og god mat (andre turister fra de dyrere resortene rundt kom til Watercolours for å spise).

Jeg har også hørt mye positivt om Tioman.

I vietnam reiste vi fra Hue til Ho Chi Minh. Vietnam var fint, men folkene der var mye mer pågående og aggressive enn i de andre landene vi besøkte. Dette var vi ikke alene om å føle, det ble snakket mye om når vi møtte andre backpackere. Jeg er riktignok typisk nordisk med blondt hår og blå øyne, men fikk ofte blåmerker på armene etter å ha vært på markeder etc. Jeg er glad jeg besøkte Vietnam, men det er ikke et land jeg kommer til å prioritere å dra tilbake til. Jeg likte spesielt godt "skredderbyen" Hoi An (sendte hjem 13 kg klær til Norge) og Saigon. I tillegg var det mye fint å se på i Hue, og Mui Ne og Nha Trang er fine strandbyer.

Når det gjelder om turen blir dyrere enn chartertur, så tror jeg ærlig talt ikke det. Grunnet jobbsituasjon ++ tok jeg og samboeren en uke på charterspetakkel til Kreta tidligere i august. Vi betalte vel 8000 tilsammen for en uke (fly, hotell, transport +++). Når du da legger til at det var ekstremt dyrt å spise/drikke, så gikk pinadø tusenlappene altså. Jeg vil 1000 ganger heller anbefale en tur til Asia, enn å dra på chartertur. :)

Skrevet
Vi flyr til Bangkok neste sommer. Det var mye billigere enn å fly direkte til KL. Har funnet billetter til 6000 kr t/r med KLM. Vi skal ha noen dager i Bangkok og så flyr vi med Air Asia til KL . KL er en fantastisk by som absolutt må oppleves, samme med Bangkok. Vi tar så Air Asia videre til Kotha Bahru (du kan fint ta toget, det gjorde vi sist. Fin tur, men vi har ikke like mye tid denne gangen) og taxi derfra til Kuala Besut. Derfra tar vi båt ut til vårt paradis Perhentian Islands. Vi bodde på Watercolours sist. Fantastisk sted, ganske rimelig (200 kr natten for hytte på stranden i høysesongen) og god mat (andre turister fra de dyrere resortene rundt kom til Watercolours for å spise).

Jeg har også hørt mye positivt om Tioman.

I vietnam reiste vi fra Hue til Ho Chi Minh. Vietnam var fint, men folkene der var mye mer pågående og aggressive enn i de andre landene vi besøkte. Dette var vi ikke alene om å føle, det ble snakket mye om når vi møtte andre backpackere. Jeg er riktignok typisk nordisk med blondt hår og blå øyne, men fikk ofte blåmerker på armene etter å ha vært på markeder etc. Jeg er glad jeg besøkte Vietnam, men det er ikke et land jeg kommer til å prioritere å dra tilbake til. Jeg likte spesielt godt "skredderbyen" Hoi An (sendte hjem 13 kg klær til Norge) og Saigon. I tillegg var det mye fint å se på i Hue, og Mui Ne og Nha Trang er fine strandbyer.

Når det gjelder om turen blir dyrere enn chartertur, så tror jeg ærlig talt ikke det. Grunnet jobbsituasjon ++ tok jeg og samboeren en uke på charterspetakkel til Kreta tidligere i august. Vi betalte vel 8000 tilsammen for en uke (fly, hotell, transport +++). Når du da legger til at det var ekstremt dyrt å spise/drikke, så gikk pinadø tusenlappene altså. Jeg vil 1000 ganger heller anbefale en tur til Asia, enn å dra på chartertur. :)

Her var det mange gode tips, tusen takk! :-) Perhentian Islands høres jo helt fantastisk ut.. Hadde nesten bestemt oss for Malaysia - men så ser jeg at regntiden er fra oktober til februar.. og vi hadde tenkt å reise i november / desember. Det skal ikke være lett å bestemme seg, gitt...

Når reiste dere dit? og er Malaysia best på sommeren? Kan jo hende det allikevel ikke regner så mye i regntiden.. jeg får visst gjøre mere research :-)

Hvis det viser seg at det regner mye i nov/des, må vi nok vurdere Thailand eller Vietnam i stedet.. men ser at flere nevner at folk i Vietnam ofte er mer aggressive, og at en må regne med blåmerker etter å ha besøkt markedene.. det høres ikke bra ut, synes jeg.

Skrevet
Her var det mange gode tips, tusen takk! :-) Perhentian Islands høres jo helt fantastisk ut.. Hadde nesten bestemt oss for Malaysia - men så ser jeg at regntiden er fra oktober til februar.. og vi hadde tenkt å reise i november / desember. Det skal ikke være lett å bestemme seg, gitt...

Når reiste dere dit? og er Malaysia best på sommeren? Kan jo hende det allikevel ikke regner så mye i regntiden.. jeg får visst gjøre mere research :-)

Hvis det viser seg at det regner mye i nov/des, må vi nok vurdere Thailand eller Vietnam i stedet.. men ser at flere nevner at folk i Vietnam ofte er mer aggressive, og at en må regne med blåmerker etter å ha besøkt markedene.. det høres ikke bra ut, synes jeg.

Malysia er et av landene hvor det vanligvis regner betydelig i regntiden. De fleste steder stenger ned når det er regntid, men merk at regntiden er forskjellig på øst og vestkysten!

Jeg kan aldri tro at folk i Vietnam kan oppleves som aggresive. Stemningen er i tilfelle betydelig mer amper i malayisa og indonesia. Vietnam er et rolig og flott land. Men...skal du finne fine strender må du nok reise lenger sør. Kambotsja har noen strender som er ok...

Skrevet

Vi har sett på å fly til Ho Chi Min og videre derfra til Pu Quoc..noen sm har vært på puh Quoc???

Mui Ne er og et alternativ for oss...men har skjønt at det blåser mye der og er høye bølger...dumt når vi reiser m småbarn...

Gjest Gjest_Gjest2_*
Skrevet

Jeg var på vestkysten av Malaysia i november for 3 år siden. Ja, det regnet hver dag, ca 2 timer på ettermiddagen/kvelden :regn:

Skrevet
Jeg var på vestkysten av Malaysia i november for 3 år siden. Ja, det regnet hver dag, ca 2 timer på ettermiddagen/kvelden :regn:

ok, hvordan var det? Fint resten av dagen eller?

Har selv vært i Thailand i regntiden (koh samui), vi var så uheldige at det regnet kraftig ni dager i strekk.. tar ikke sjansen på det igjen, hehe.

Derfor vurderer vi fram og tilbake, mulig det blir Thailand igjen, eller Vietnam i stedet.

Flere som har vært i flere av landene i sørøst-Asia? Hva likte dere best?

• 3 uker senere...
Skrevet

Nå er jeg kanskje litt seint ute med å svare, menmen..

Har vært i Singapore, Indonesia, Thailand og i to ganger i Malaysia. Vil absolutt tilbake til Malaysia, har blitt en del år siden jeg var der nå. Syns det var som en bedre versjon av Thailand, ikke like mye turister osv.

Har en følelse av at veldig mange forelsker seg i Thailand og drar tilbake gang på gang, uten å skjønne at det er utrolig mange andre fantastiske steder i Sørøst-Asia :)

Skrevet
Nå er jeg kanskje litt seint ute med å svare, menmen..

Har vært i Singapore, Indonesia, Thailand og i to ganger i Malaysia. Vil absolutt tilbake til Malaysia, har blitt en del år siden jeg var der nå. Syns det var som en bedre versjon av Thailand, ikke like mye turister osv.

Har en følelse av at veldig mange forelsker seg i Thailand og drar tilbake gang på gang, uten å skjønne at det er utrolig mange andre fantastiske steder i Sørøst-Asia :)

Tusen takk, svaret ditt er god info :)

Etter å ha lest på forumet sitter jeg igjen med følelsen av at de som har vært i Malaysia, synes det er veldig bra. (Dessverre er det regntid når vi skal reise i vinter, så vi må dessverre droppe det i år..) Når det gjelder Vietnam, er det delte meninger. Noen syntes det var fantastisk vakkert, andre sier menneskene ikke var særlig hyggelige og at de kom tilbake med blåmerker etter å ha vært på markeder, etc. Noen sa at maten var smakløs. Konklusjonen min blir at Malaysia må prøves neste gang jeg får sjansen :-)

Men du, hvordan var Indonesia og Singapore? Andre som har vært flere steder i Sørøst-Asia? Hva likte dere best?

Er stor Asia-entusiast, så det er veldig interessant å få ulike synspunkter på dette. :-)

Skrevet
Tusen takk, svaret ditt er god info :)

Etter å ha lest på forumet sitter jeg igjen med følelsen av at de som har vært i Malaysia, synes det er veldig bra. (Dessverre er det regntid når vi skal reise i vinter, så vi må dessverre droppe det i år..) Når det gjelder Vietnam, er det delte meninger. Noen syntes det var fantastisk vakkert, andre sier menneskene ikke var særlig hyggelige og at de kom tilbake med blåmerker etter å ha vært på markeder, etc. Noen sa at maten var smakløs. Konklusjonen min blir at Malaysia må prøves neste gang jeg får sjansen :-)

Men du, hvordan var Indonesia og Singapore? Andre som har vært flere steder i Sørøst-Asia? Hva likte dere best?

Er stor Asia-entusiast, så det er veldig interessant å få ulike synspunkter på dette. :-)

Blåmerker på markeder kan du få hvor som helst i Asia for å si det sånn, det kommer jo helt ann på hva du selv legger opp til, og ikke minst hvilke bydeler du velger å dra til. Har selv veldig lyst til å dra til Vietnam, eller aller helst dra på skikkelig backpacking i Asia.

Nå skal jeg kanskje innrømme at det er 10 år siden jeg var i Indonesia og Singapore, og i og med at jeg er 89-modell, så var jeg jo ikke stor nok til å huske uteliv osv. :P Også har det nok forandre seg en del.

Men det jeg kan si er at Singapore er jo et veldig dyrt sted, så jeg ville ikke beregnet for mye tid der. Hele landet er en eneste stor by, kjekt å ha vært, for Singapore er et land som er ulikt de andre landene i Sørøst-Asia.

Et tips er at Singapore er jo utrolig nærme maaaange finer steder i både Indonesia og Malaysia;) Når vi var der så fant vi ut at vi hadde beregna alt for lang tid i Singapore og tok båt til Indonesia og fant noen skikkelige perler:) Tioman Island var skikkelig idyllisk med bungalower heelt i strandkanten:)

Også vært i Bali og Lombok utenfor turistsesong, var alene på hotellet i Lombok, hehe. Var fint der også, var utrolig billig der når vi var der, men Bali har nok forandret seg mye siden det.

Syns absolutt du bør gå for Malaysia når du får sjansen:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...