Gå til innhold

Råd for å få hund til å gå pent i bånd

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Siw_*
Skrevet

Jeg dere skjønner.

Inne er hund en engel. Men ute på tur så trekker og trekker hun. Nesten så hun ikke får puste av det stramme båndet. Og veldig tungt å gå tur med henne da. Det er en rottweiler tispe.

Vi har overtatt henne fra oppdretter hvor hun ble levert tilbake fordi paret som hadde hatt henne ble skilt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min hund var slik. Det jeg gjorde var å stoppe hver gang båndet var stramt, og ventet til hun rygget tilbake slik at båndet ble slakt og så på meg før vi gikk videre. Om du vil at hunden skal se på deg velger du selv, men jeg synes det var en fordel slik at hun ble "minnet på" at jeg faktisk også var med på turen. Hun dro fordi hun var så opptatt av alt annet.

Du kan også prøve å belønne henne hvis hun går fint. Jeg gjorde ikke dette med min siden hun da ble altfor opptatt av godbiten og gikk og tigget hele turen.

Eventuelt kan du også prøve å snu og gå andre veien hver gang båndet er stramt.

Skrevet

Jeg er enig i rådene som er gitt over!

Smør deg med tålmodighet, vi driver fortsatt på med dette og har vært konsekvente lenge nå.. Det er verdt det til slutt!

Det med å stoppe opp til du får blikkontakt eller snu og gå andre veien er smart, da forstår hunden etterhvert at hun ikke kommer dit hun vil med mindre hun går pent.

Blikkontakt for å minne hunden på at vi også er på tur er veldig bra!

Mulig du vil oppleve litt frustrasjon i form av piping eller småbjeffing i begynnelsen, i tillegg til at turene antakelig blir kortere i distanse på grunn av mange stopp, men det får bare være slik en periode. Du tjener på det i lengden, og det gjør hun også! Ikke noe godt å trekke så mye at man blir helt hes..

Lykke til!

Skrevet

Jepp, støtter rådene over her :) Vi lærte også gamlehunden vår kommandoen "fot". Altså, vist vi for eksempel skulle passere noe som jeg ikke ville hunden skulle "gå etter", så sa jeg "fot" og da skulle altså hunden gå inntil siden min pent i bånd. Da må man stramme ganske mye inn båndet slik at hunden ikke har mulighet til å gå noe fremfor den som går med hunden. Funka ganske bra etter MYE om og men :ler: Veldig grei kommando å kunne!

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Ta en titt på denne artikkelen. Vi gikk på valpekurs hos denne hundeskolen og akkurat denne metoden for båndtrening fungerte utmerket for oss. Kan også brukes på voksne hunder. Positiv forsterkning altså.

Artikkel

Skrevet

Første innlegget har mye godt for seg, å stoppe helt opp og vente på at hunden skal gi seg er en strålende måte å lære dem å gå i bånd på, men det krever tid og tålmodighet. Er dere sikre på at hun får nok trim, forresten? Rotweilere kan kreve sitt i stimuli.

Positiv forsterkning er selvsagt det aller beste, men om hunden alt har tilegnet seg negative evner må disse avvennes, og det er ikke alltid så lett å bedømme situasjonen. "Skal jeg belønne? Skal jeg ikke belønne?" og den nølingen før du eventuelt gir en godbit gjør at hunden allerede har sporet av fra hva hun/han får belønning for.

Skrevet

Vil anbefale dere å bruke sele på hunden, ikke halsbånd! Halsbånd på en stor hund som trekker mye kan føre til skader på luftveier og nakke.

Skrevet

Det finnes ingen fasit på båndtrening fordi alle hunder er forskjellige og har ulike forutsetninger for å lære å gå pent. En 12 mndr. gammel rottis er ganske fjortis i hodet og kan ikke stilles alt for store krav. Når hunden i tillegg nettop er omplassert vil den ikke vise sitt sanne jeg før det har gått et par måneder som regel. Trekking er også et typist utslag av stress, hunden kan ha gått som en engel sammen med tidligere eiere. Jeg vil anbefale dere å fokusere på å etablere et godt forhold, oppsøke steder der hunden kan løpe løs for å få ut energien, og gjerne bruke sele den første tida. (hvis dere har kontroll på hunden med sele vel og merke). Tren bare korte økter med bånd på, og øk kravene etter hvert. Kan dere ikke bruke sele kan det være lurt å ha ett spesielt halsbånd når dere trener "gå pent". Ha på sele/ halsbånd eller halsbånd/halsbånd og skift fra det "vanlige" til det andre når dere trener, det gjør det lettere for hunden å forstå hva som kreves av den.

Båndtrening: For noen hunder kan det være nok at man stopper helt opp og ikke går videre før båndet er slakt, som mange har nevnt før her. Man kan også snu brått gå noen meter motsatt vei hver gang hunden trekker. Og/ eller rose og gi godbit hver gang hunden er oppe på siden og/eller endre retning når hunden trekker (lurt å trene på en parkeringsplass). På sistemann her i huset stoppet jeg opp og vente på blikkontakt hver gang han dro, men det var ikke nok siden har var like snar til å dra igjen etterpå. Så jeg tok den litt videre; ventet til han var kommet helt inntil kroppen min før han fikk gå videre igjen. Det ble mye frem og tilbake for han (og lite styr for meg), og det var det som skulle til for å skape et stor nok "minus" ved trekking. Så da valgte han å ikke trekke istedet rett og slett. Uansett hva man velger er det viktig å holde seg til en metode i lang tid før man forkaster den. Å skifte hver uke er lite effektivt og veldig forvirrende for hunden.

Gjest Lausbikkje
Skrevet

Siden TS ikke sier hvor lenge hun har hatt hunden, går jeg ut fra at den er ny i huset og jeg vil skylde litt på stress og usikkerhet og ikke bare mangelfull dressur. Gi hunden litt tid på seg først så stressnivået synker før dere begynner med båndtreningen for det kreves kontakt og konsentrasjon for å lykkes.

Hvis det er mulig så start turen med løping/jogging så hunden får en god travetur først. Husk også at normaltempoet for en hund er raskt trav, særlig for en såpass stor og ung hund er det naturlig at det går litt unna. :) Skal en hund mestre å gå i moderat tempo, må den virkelig konsentrere seg, og det klarer hunden ikke hvis den er stresset og oppgira eller oppslukt av omgivelsene.

Mitt tips for treningsturen er: tempo først, kontakt etterpå. Og som andre skriver: velg en metode og hold på den, vær tålmodig.

Skrevet
Jeg dere skjønner.

Inne er hund en engel. Men ute på tur så trekker og trekker hun. Nesten så hun ikke får puste av det stramme båndet. Og veldig tungt å gå tur med henne da. Det er en rottweiler tispe.

Vi har overtatt henne fra oppdretter hvor hun ble levert tilbake fordi paret som hadde hatt henne ble skilt.

Prøvd grime? Funker på min shæfermix. Det er ikke lett å trekke når hodet snur seg og min lærte etterhvert at han ikke skulle dra. Nå går jeg uten grime på han, men hvis min sønn på snart 8 vil holde han i bånd, setter jeg på grima. Da klarer han å holde igjen bikkja på 45 kg. (jeg går jo ved siden av og har kontrollen.)

Skrevet

Tror jeg først ville tatt en god halvannen times tur i heia med strikkline, sele og magebelte for å slite hunden ut først. Så starte "gå pent" treningen på nærmeste fotballbane e.l.

Har selv fjortis i hus, og ho er pyton å jobbe med!

Skrevet

Jeg har lest artikkelen som blir nevnt, og det har jeg prøvd i dag.

Jeg har en Golden retriever tispe på 1 år som drar i bånd stadig vekk. Jeg pleide å stoppe og går videre, men etter et par månader må jeg si at det hjelper ingenting (akkurat som blir sagt i artikkelen). Men... nå har jeg gjort som det står i artikkelen, nemlig å snurre og går andre veien enn hunden vil. Det likte hun ikke i det hele tatt! Det tok oss nesten 10 minuter å gå 50 meter! Hun hadde utrolig lyst i en tur gjennom skogen, men da jeg snudde meg vekk da ble hun etter et par ganger først forvirret og etter noen minuter ganske sur (til slutt nektet hun å gå i den veien jeg ville! Men jeg bestemmer så hun måtte.) Og da tenkte hun: ja men...hvis jeg vil til skogen, da må jeg gå pent i bånd... og det gjorde hun...nesten hele veien! noen ganger (hvis det luktet godt;-)) glemte hun til å gå pent i bånd, men i generelt var jeg veldig fornøyd for første gangen, så dette er noe jeg skal drive med og trene! jeg er overbevist!

Skrevet
Prøvd grime? Funker på min shæfermix. Det er ikke lett å trekke når hodet snur seg og min lærte etterhvert at han ikke skulle dra. Nå går jeg uten grime på han, men hvis min sønn på snart 8 vil holde han i bånd, setter jeg på grima. Da klarer han å holde igjen bikkja på 45 kg. (jeg går jo ved siden av og har kontrollen.)

Akkurat det er det mange hundeinstruktører som er sterkt i mot. De mener at det er latskap fra eiere som ikke gidder/vil ta seg tid til å lære hunden å gå pent.

En hund skal ikke lære via straff, men belønning for det som er bra. Men grime så blir den straffet hver gang den drar. Det kan funke ja. Men du får en mye mer rolig og harmonisk hund om du belønner når hunden gjør noe riktig.

Skrevet
Akkurat det er det mange hundeinstruktører som er sterkt i mot. De mener at det er latskap fra eiere som ikke gidder/vil ta seg tid til å lære hunden å gå pent.

En hund skal ikke lære via straff, men belønning for det som er bra. Men grime så blir den straffet hver gang den drar. Det kan funke ja. Men du får en mye mer rolig og harmonisk hund om du belønner når hunden gjør noe riktig.

Hehe... for noe tull! Er ikke straff. Drar lissom ikke i grima!

Og bikkja mi er rolig og harmonisk! Hahaha... Den va go`!

Skrevet

En grime kan også være noe positivt. Det kommer helt an på hvordan den brukes...

Skrevet

Vi har en rottweiler/dobberman blanding, og har disse problemene selv. Dette uansett hvor mye trim hun har fått.

Vi kjøpte oss en grime, halti, og den funker utmerket. Helt annen hund å gå med. MEN!!!!!! Man får reaksjoner.. Folk tror bikkja er farlig, de tror det er munnbind. Så vi har prøvd å få henne til å gå pent uten haltien. Vi bruker teknikene som er beskrevet i første svar. Og det funker! Men man må ha maaaaasse tålmodighet. Det blir ikke bra etter første tur. Men det går seg til.

Lykke til!!

Skrevet
Min hund var slik. Det jeg gjorde var å stoppe hver gang båndet var stramt, og ventet til hun rygget tilbake slik at båndet ble slakt og så på meg før vi gikk videre. Om du vil at hunden skal se på deg velger du selv, men jeg synes det var en fordel slik at hun ble "minnet på" at jeg faktisk også var med på turen. Hun dro fordi hun var så opptatt av alt annet.

Du kan også prøve å belønne henne hvis hun går fint. Jeg gjorde ikke dette med min siden hun da ble altfor opptatt av godbiten og gikk og tigget hele turen.

Eventuelt kan du også prøve å snu og gå andre veien hver gang båndet er stramt.

Enig i dette. Vi hadde også en hund som til å begynne med hatet å gå i bånd, han gikk stadig ut i grøfta og prøvde å gni det av seg. Det var ganske irriterende at oppdretteren ikke hadde vent hunden til å gå med halsbånd i det hele tatt... Han fikk masse ros og kos og eventuelt noen godbiter når vi kom hjem fra turen, så slapp vi tiggingen underveis. Han kunne selvfølgelig lukte godbitene i lomma, så det var ikke bare å ta dem med seg på turen heller...

Skrevet

Det jeg gjør er at jeg bruker "late" metoder når vi ikke trener. Bikkja mi er sterk, og jeg ødelegger meg fysisk ved å gå å holde henne hele tida. Så når hun er for sliten til å trene kontruktivt, jeg er i dårlig fysisk form, eller vi ikke har tid til å surre frem og tilbake hundre ganger hiver jeg på latmannsredskapen, også har vi begge mulighet til å fokusere 100% på trening, når vi ikke bruker den. Dersom man gir hunden mulighet til å trekke når man ikke trener, ødelegger man også mye av det den lærer. Så grime ol kan også være ett supplement til treningen, så lenge målet er at den skal av tilslutt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...