Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor kan jeg egentlig spare inn. Bor i en liten leilighet i Oslo, betaler ca7000 i mnd der+ internett (bruker jeg hele tiden), tv (ser aldri), strøm, mobil.

Ingen barn, ingen dyr. Tjener lite og det er dyrt å bo i Oslo. Hvordan småting kan jeg gjøre for å spare inn.

KUnne ønske jeg hadde mer kontroll over økonomien, bruker IKKE i hytt og pine, for jeg har ikke penger til det. Men de pengene jeg har, må jeg lære meg å bruke bedre.

Kan noen komme med småtips til meg? Eller finnes det plasser på nettet hvor jeg kan få nye ideer?

Takk, takk :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg anbefaler at du begynner med å lage deg et regnskap for å få nøyaktig oversikt over hvor mye du bruker på de forskjellige utgiftene. Ta for deg kontoutskrifter f.eks. det siste halvåret eller året og lag en skikkelig oppstilling. Du vil da enklere se hva og hvor du kan spare inn.

Ut fra dette lager du deg et budsjett. Vær realistisk. Ta høyde for at det faktisk kommer uforutsette utgifter innimellom. Ta også en titt på SIFOs kalkulator/budsjett. Tallene som kommer frem skal være rimelige reelle.

Og om du klarer; sett av en liten sum hver måned, gjerne på en konto i en annen bank enn den du bruker til vanlig (da er pengene ikke så lett tilgjengelig). Selv små summer gjør nytten som sparing og du vil være glad for dem den dagen vaskemaskinen ryker eller en tannlegetime står for tur.

Skrevet

Mitt tips er å sette opp et budsjett. Både over faste utgifter hver måned, men også sette av penger til mat. Da får du mye bedre oversikt. Du vil heller ikke kunne bruke mer penger enn du har igjen til "overs".

Skrevet
sjekk wwwdotpengevettdotcom

Hvorfor ikke skrive adressen slik at den kan kopieres (www.pengevett.com) rett til adressefeltet i nettleseren eller slik at den kan kan klikkes på (www.pengevett.com) ?

Skrevet

Selg tv-en, så får du inn penger der og slipper lisens ihvertfall. Har du kabel-tv-abonnement så si opp det.

Se på nett-tv hvis du savner tv-en :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...