Gå til innhold

Vi har det godt her oppe

Fremhevede innlegg

Skrevet

Sitter her en sen fredag og koser meg i sofaen med en rom&cola etter endt arbeidsuke. Blåser gjennom nyhetssidene for n'te gang i dag og leser om pedofilringer, voldtekter, nye tilfeller av Fritzl, naturkatastrofer, skogbranner, Kongosaken og valgkampen. Oi, glemte J.A.Riise, men drittslengingskampen der begynner vi vel å bli mettet på??

De fleste tenker sikker hvor negativ jeg er etter å sitte igjen med de inntrykkene etter å ha bladd gjennom avisene, men det er faktisk helt motsatt: Dæven så bra vi har det her oppe. Største irritasjonmomentene mine er løftebrudd, avgift og moms og hvor mye det skal koste å ha en bil i dette landet eller bo i noenlunde sentrale strøk.

Setter jeg det litt perspektiv så er det nesten perverst å i det hele tatt irritere seg over sånne ting. Brorparten av oss dusjer og vasker hendene i reinere vann enn det altfor mange har mulighet til å drikke daglig. Send også en tanke til de som ikke har tilgang på vann..

I vårt fantastiske land er det mulig å jobbe i en 50 % stilling og fortsatt ha råd til å

leie bolig midt i Oslo. Tja, sier du kanskje - men da får du ikke no særlig. Særlig og særlig..

Ja, jeg synes vi er kravstore. Bor selv i en leilighet på 75 kvadrat og har mange single venner som bor på alt fra 40-80, men vi vil alltid ha mer. Ekstra soverom er jo kjekt å ha. Om man skulle danne seg familie og få barn, så er nesten minstekravet at man går opp til et rekkehus på 120 kvadrat med 3 soverom. Vinyl er et fy-ord og det skal helst være parkett, laminat e.l. i alle rom unntatt det eller de flislagte bad(ene). Gud forby at man ikke har garasjeplass og må bruke 10 min ekstra på skrape snø/is fra november-mars..

Jeg er verken en sosialist eller kommunist, heller en kapitalist. Jeg bor på større plass enn jeg trenger, bruker mye mer penger enn hva som er nødvendig, har en stor bil med både automatgir og hestekrefter så det holder og abonnerer på langt flere tv-kanaler enn jeg rekker å se på. Jeg har tenkt tanken flere ganger at jeg må skaffe meg et fadderbarn. Allikevel drøyer det ut, for jeg tenker at jeg ikke vil betale for mye (hva snakker vi om her? 100 til 300 i måneden, så endrer/redder du livet til alt fra et barn til en famile på 4-7?).

Helt patetisk spør du meg og da vurderer jeg meg selv i en større målestokk.

Men, jeg er ingen grinebiter som er her inne for å gjøre den velfortjente fredagskvelden sur for brukerne på kvinneguiden. Mitt poeng er at innimellom så må vi bare stoppe og og tenke hvor heldige vi er som har det så bra som vi har. Vi er privilegerte som har disse tingene og det er ikke mange andre som har det som oss. Så nyt kvelden, kos deg og tenk på det du er takknemlig for, så skal du se at livet her er smått fantastisk når du får det satt i perspektiv.

En riktig god helg ønskes dere alle fra meg!

Har forøvrig postet denne på frodig også

Videoannonse
Annonse
Gjest hogwash
Skrevet
En riktig god helg ønskes dere alle fra meg!

Har forøvrig postet denne på frodig også

Takk det samme, og godt å se at ikke hele landet har mistet perspektivet :)

Skrevet

Så du mener at ingen av de nevnte forhold kan skje her og at alle bare bekymrer seg over hva naboen tenker......

Skrevet

Du omtaler deg selv som kapitalist. Da er det ikke rart at du har det godt.

Men vennligst ikke generaliser din egen livssituasjon til alle oss andre.

Gjest hogwash
Skrevet
Du omtaler deg selv som kapitalist. Da er det ikke rart at du har det godt.

Hvordan tror du en undersøkelse som sammenlignet de 1% som har det verst i Norge med resten av verden hadde sett ut?

Vi er blitt en sutrenasjon.

Skrevet

Jeg er svært enig med deg, TS. Noen ganger er det veldig viktig å se ting i et litt større perspektiv. De aller fleste av oss har det svært, svært godt og er svært, svært rike i forhold til flertallet av verdens befolking. Kanskje vi kunne få det litt bedre og ikke alltid strebe etter å kjøpe og eie mer om vi heller sammenlignet oss litt oftere med de som har mindre fremfor de som har mer?

Skrevet

Jeg er lærling, bor hjemme og har ingen spesielle utgifter. Jeg tjener gangske greit og har absolutt ingen ting å klage på! Jeg har det fortreffelig på jobb, hjemme og økonomisk. Og jeg har vært så heldig å få muligheten til å få reise og oppleve litt. Få se andre kulturer, land og folk. har sett folk som klarer seg på 5 kr dagen i Egypt, til de som ikke har en krone å leve for i Miami. Som sov på stranden og hadde bare de klærne de hadde på seg. Og hver dag da jeg føler et lite ork tenker jeg på hvor heldig jeg er. Om jeg tenker; off, på jobb nå igjen.. Så prøver jeg heller å tenke; så utrolig heldig jeg er som har jobb. En jobb der jeg trives, som ikke er helseskadelig og som betaler bra. Om jeg må male huset, pusse vinduer eller luke i hagen, prøver jeg heller å tenke at jeg er utrolig heldig som har et hus å male, og en hage å stelle.

Dessuten så har jeg ett fadderbarn i afrika som jeg er så heldig å få lov til å hjelpe. Tenk at ett lite menneske på 18 år fra Norge kan få være med/har anledning til å hjelpe et foreldreløst barn i Afrika. Vi er så heldige at vi ikke vet hvor heldige vi er. Og jeg tror det er mange der ute som hadde trengt en liten vekker. Jeg tror de fleste vanlige hjem i Norge faktisk har råd til å avse ett par hundre kroner i måneden for å hjelpe et lite barn. Det er ikke vanskelig å melde seg inn, og det gir så mye tilbake som ikke kan måle seg med de hundrelappene du betaler hver måned. Det å få hjelpe andre gir glede i livet. Hvertfall i mitt. =)

Skrevet

Å sammenligne seg med "de fattige barna i Afrika" gjør ikke situasjonen bedre for de vanskeligstilte her i landet. Synes ikke vi kan sammenligne oss med u-land på den måten. At det er lettere å sammenligne seg med dem som har mer, enn dem som er mindre, er (desverre?) veldig menneskelig, og det tror jeg de aller fleste gjør, uansett om man er rik eller fattig. Jeg synes det er urettferdig ovenfor dem som har det vanskelig her i Norge, å sammenligne dem med med folk som sulter i u-land. Uansett hvor man leter, så finnes det alltid noen som har det verre, men hva slags trøst er det egentlig? Dere andre som skriver her i denne tråden kan ikke ha møtt mange mennesker fra forskjellige miljøer og sosioøkonomiske lag her i landet.

Skrevet (endret)

Men det er heller ikke ment for de som er vanskeligstilte. Det er ment som et generelt perspektiv. Jeg er selv student og har ikke råd til sydenferier, bil, hus eller noe annet som "alle" har. Nye sko når det trengs eller tannlegebesøk må tas når jeg har råd til det. I følge norsk standard hører jeg vel til under fattigdomsgrensen - men sett i forhold til mesteparten av verdens befolkning så er jeg rik. Svært rik.

Det er i slike situasjoner, og for alle de som har "mer" enn meg et slikt perspektiv kan være nyttig neste gang vi klager over at sjåføren foran oss kjører for sent, at det regner for mye eller at det er for mye sport på tv. At det er menneskelig å sammenligne seg med de som har mer betyr ikke at vi ikke kan velge å gjøre noe annet.

Endret av Tabris
Skrevet

Hvorfor skal vi egentlig bry oss om folk i Afrika? Jeg er villig til å vedde ganske mye på at ingen av dem bryr seg om oss.

Skrevet
Men det er heller ikke ment for de som er vanskeligstilte. Det er ment som et generelt perspektiv. Jeg er selv student og har ikke råd til sydenferier, bil, hus eller noe annet som "alle" har. Nye sko når det trengs eller tannlegebesøk må tas når jeg har råd til det. I følge norsk standard hører jeg vel til under fattigdomsgrensen - men sett i forhold til mesteparten av verdens befolkning så er jeg rik. Svært rik.

Det er i slike situasjoner, og for alle de som har "mer" enn meg et slikt perspektiv kan være nyttig neste gang vi klager over at sjåføren foran oss kjører for sent, at det regner for mye eller at det er for mye sport på tv. At det er menneskelig å sammenligne seg med de som har mer betyr ikke at vi ikke kan velge å gjøre noe annet.

Men hvorfor er det opplest og vedtatt at "folk flest" klager så mye? Det er ikke mitt inntrykk. Og at man blir sur når det regner, er uinteressante programmer på tv eller sjåføren foran kjører sakte, så betyr vel ikke det at man synes man selv har et dårlig liv og ikke tenker på de fattige i u-land? :klø: Man kan jo ikke akkurat gå rundt å glise 24 timer i døgnet fordi man sett i verdensperspektiv har det forholdsvis bra? Dessuten er det veldig mange andre faktorer enn BNP som avgjør om man har det bra eller ikke ;)

Skrevet
Men hvorfor er det opplest og vedtatt at "folk flest" klager så mye? Det er ikke mitt inntrykk.

Ikke mitt heller. Jeg syns ikke formaninger om at en skal føle seg bra, ved å tenke på verdens elendighet, virker spesielt godt om en er misfornøyd. Det fins også afrikanere som er mer lykkelige enn nordmenn i overflod, selv om de ikke har rent drikkevann.

Skrevet

For de som av ulike grunner ikke føler et slikt perspektiv eller en slik tanke ikke gir dem noe, så er det jo bare å la være å gjøre det. :)

Gjest Gjest_Tara_*
Skrevet

Livet er mer enn gods og gull. Jeg har alt det materielle jeg kan tenke meg, men jeg har allikevel fått oppleve den norske medaljens bakside.

Det er en stor skam at vi som bor i et av verdens rikeste land ikke har råd til å ta seg av landets unge rusmisbrukere. Det dør unge gutter og jenter i hopetall mens de venter på rehabiliteringsplasser. For her i dette flotte landet så finnes det ikke tilbud for rusmisbrukere når de ønsker det - når de er motiverte. Nei, da må de stå på venteliste - ofte opp imot ett år før de får komme inn til behandling.

Satt og så på nyhetene igår hvor en mor stod frem etter å nylig ha mistet sønnen sin ... han kom ikke tidsnok til behandling .. det er var ikke plass til ham når han var motivert for det - og det ble hans død.

Faen ta for et samfunn vi har fått .. hvis ingen gjør noe nå så vil problemet eskalere i rekordfart. Det er så vanvittig mye stoff ute i ungdomsmiljøene idag - og mange foreldre har ikke anelse hva som foregår.

Skrevet
Dessuten er det veldig mange andre faktorer enn BNP som avgjør om man har det bra eller ikke ;)

Det festlige er at de samme som hevder at penger ikke bringer lykke samtidig mener man skal være lykkelig fordi man bor i et rikt land. (Er det uvitenheten som gjør disse lykkelige?)

Skrevet (endret)
Det festlige er at de samme som hevder at penger ikke bringer lykke samtidig mener man skal være lykkelig fordi man bor i et rikt land. (Er det uvitenheten som gjør disse lykkelige?)

:fnise:

Sannsynligvis ;)

Endret av imli
Skrevet

At det ikke er penger i seg selv (over et visst nivå) som bringer lykke sier seg jo selv. Det er ikke bare pengene det er snakk om her, men tryggheten og velferden. Men, som sagt, det virker som om dette er en av de tingene som man enten "tar" med en gang og er med på, eller man gjør det ikke. Jeg vet dette høres forferdelig nedlatende ut, men om dere ikke skjønner poenget enda så er det ikke så mye mer å forklare.

Skrevet (endret)

Skjønner poenget jeg, bare prøver å se det fra en annen side også. Er det ikke et diskusjonsforum?

Endret av imli

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...