Furstina Skrevet 7. september 2009 #41 Skrevet 7. september 2009 Tråden er ryddet iht KGs regler. Furstina, mod
Gjest Gjest Skrevet 12. september 2009 #42 Skrevet 12. september 2009 Hei lille du. Adam ble skapt av jord. Eva ble skapt av levende materiale slik som Adams kjøtt og bein. Derfor fikk kvinnen mer åndelig sans enn mannen, som har instinkt og teknisk sans. Hode behøver ikke å bety overhode, men at han er hodeorientert. Han tenker mer med hodet, mens kvinnen tenker mer med hjertet. Hei igjen. jeg er fortsatt uenig med mye av det du sier. Jeg tror ikke kvinnen noen gang har vært mindre verdt i Guds øyne. En som blir satt til leder over oss, får mer respekt og ære enn oss. Men jeg mener da at folket trenger ledere som er gode. Ikke slike som bruker tvang. Enig. Jeg finner dog ikke belegg i Bibelen for en at en grusom leder tillates. Hvis du ikke tror på de apokryfiske skriftene, men bare Bibelen, så finner du ikke noe om at kvinnen ble mindre verd ennn mannen. Dersom det er motsetninger mellom det Bibelen sier og det de apokryfiske skriftene sier så går tilliten min til Bibelen. Men Maria sa til Peter at hun gjenopprettet kvinnens VERD ved at Jesus tok bolig i henne mens hun var jomfru. Dette finnes også i Bibelen. Kan du vennligst vise meg hvor det står hen? Hvis kristne menn hadde lest Bibelen på riktig måte, og ikke som fanden leser den, så hadde de forstått at kvinnen er like mye verd som dem, og likestilt i ære og makt og forstand. Tja, tror ikke alle kristne menn leser Bibelen slik som fanden leser den. Men det er trist at noen tar ting ut av sammenheng og misbruker bibelvers, f.eks. kan noe av det Paulus sa om kvinner bli tatt ut av sammenheng, men etter min mening gir Paulus aldri noe rom for undertrykkelse av kvinner, som min forrige post understreker. Vi hører stadig at kvinnen ikke er mindre verd selv om mannen er overhode, men det stemmer ikke. Hvorfor må det være en motsetning? Det kommer selvsagt an på hva du definerer som overhode, men sett i forhold til NT's definisjon av overhode (som har Jesus som forbilde), som jeg ser på som en mer beskyttende rolle med null rom for undertrykkelse, så ser jeg ikke motsetningen mellom et menneskets verdi og det å underkaste seg noen i et forhold preget av kjærlighet. For Gud er hun likeverdig med mannen. Men mannen vil ha større ære og makt enn henne. På 1700-tallet ble ikke kvinnens navn nevnt f.eks. i folketellinger i slektsforskning. Hun var ikke noe verd som menneske. Heldigivs forandres ikke kvinnens verdi av menneskers mening. Hun er skapt i Guds bilde og uendelig mye verdt. I Bibelen finner vi forresten kvinner nenvt i Jesu slektstavle, noe som var uvanlig på den tiden! og ikke alle de som var oppført hadde hatt en plettfri fortid heller..jeg tror forfatteren av slektstavlen prøver å vise at Jesus vil ta imot alle som kommer til ham. uansett om de ligger langt nede på rangstigen eller ei. Uansett om du ikke føler deg verdig, uansett hva du har gjort, så kan du komme til Jesus som du er I G.T. finner vi hele veien at kvinner var mindre verd enn menn. Men N.T. må tolkes riktig. For der likestilles kvinner med menn. Særlig fra Jesu side. Ja, som du så var eksemplene mine fra NT. Jeg tror forøvrig ikke at Gud ser på kvinner som mindreverdige i GT. vet ikke, men er det noe som du påstår?? Hvordan ville menn reagert hvis kvinner hadde dominert på jorden, og hvis kvinner hadde mest ære, makt og respekt enn dem over hele joden? Og hvordan ville verden sett ut i dag? Jeg vet ikke. Et motspørsmål: Hvordan ville verden sett ut om vi ikke var ute etter å ha mest ære, makt og respekt? Men heller vise hverandre gjensidig kjærlighet? Guds fred
Gjest Gjest Skrevet 12. september 2009 #43 Skrevet 12. september 2009 Hei igjen. jeg er fortsatt uenig med mye av det du sier. Jeg tror ikke kvinnen noen gang har vært mindre verdt i Guds øyne. Enig. Jeg finner dog ikke belegg i Bibelen for en at en grusom leder tillates. Dersom det er motsetninger mellom det Bibelen sier og det de apokryfiske skriftene sier så går tilliten min til Bibelen. Kan du vennligst vise meg hvor det står hen? Tja, tror ikke alle kristne menn leser Bibelen slik som fanden leser den. Men det er trist at noen tar ting ut av sammenheng og misbruker bibelvers, f.eks. kan noe av det Paulus sa om kvinner bli tatt ut av sammenheng, men etter min mening gir Paulus aldri noe rom for undertrykkelse av kvinner, som min forrige post understreker. Hvorfor må det være en motsetning? Det kommer selvsagt an på hva du definerer som overhode, men sett i forhold til NT's definisjon av overhode (som har Jesus som forbilde), som jeg ser på som en mer beskyttende rolle med null rom for undertrykkelse, så ser jeg ikke motsetningen mellom et menneskets verdi og det å underkaste seg noen i et forhold preget av kjærlighet. Ikke undertrykking,men underordning.Det ville være ekstremt imot naturen om en bitteliten person som titter opp på mannen med 50 gram mindre hjerne og jevnlige blødninger hvori opptatt midlertidig sinnsykdom skulle lede en diger mann.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå