Maylen Skrevet 21. august 2009 #1 Skrevet 21. august 2009 Jeg har en hjemmeside som heter: troensperspektiv.com og finnes på Google og Kvasir. Der skriver jeg bl.a. om urettferdighet mot kvinner i kristenheten. Linkene på frontsiden heter: "Maria gjenreiste Eva" og "Jimmy Carters sanne ord". I Filips evangelium (apokryfisk) forteller Maria (Jesu mor) at Evas verd ble gjenopprettet da hun unnfanget Jesus. På grunn av syndefallet ble kvinner mindre verd enn menn, men dette gjelder ikke mer. Dette vil ikke kristenheten ha med i Bibelen. Jimmy Carter har forlatt Baptistkirken der han var medlem i 60 år fordi de proklamerte at kvinnen er mannen underlegen som skapning, og at kvinner ikke skal forkynne bl.a. i det militære. Dette gjør de ved å bruke og mistolke utvalgte vers fra Bibelen. Jeg vil gjerne ha synspunkter fra andre, og helst at dere leser på min hjemmeside hva jeg har skrevet om dette. Maylen
Gjest Snilla Skrevet 22. august 2009 #2 Skrevet 22. august 2009 Jeg kikka på hjemmesida di. Jeg er kristen og svært interessert i de apokryfe skrifter, da det er lett å være kritisk til kirken som maktinstitusjon. Jeg beklager, men hjemmesida vi var veldig rotete og bar altfor stor preg av dine egne meninger sauset sammen med et bibelsitat her og et apokryft sitat der, uten at det var lett å vite hva som er hva. Jeg klarte faktisk ikke lese mer enn et par tekster. Sorry, men jeg finner nok mitt lesestoff/pseudoreligiøse tekster andre steder.
Gjest Gjest Skrevet 22. august 2009 #3 Skrevet 22. august 2009 Hei Tusen takk for at lagde hjemmesiden din! Det fikk meg til å se alt i ett annet syn. Jeg er personen som lagde tråden om at kristne tolker feil. Tusen takk igjen for at du fikk meg til å forstå sannheten!! TUSEN TAKK!!
Maylen Skrevet 22. august 2009 Forfatter #4 Skrevet 22. august 2009 Hei Tusen takk for at lagde hjemmesiden din! Det fikk meg til å se alt i ett annet syn. Jeg er personen som lagde tråden om at kristne tolker feil. Tusen takk igjen for at du fikk meg til å forstå sannheten!! TUSEN TAKK!!
Maylen Skrevet 22. august 2009 Forfatter #5 Skrevet 22. august 2009 Hei. Så godt at du liker hjemmesiden min, og at du forstår den. Fint å få tilbakesvar på hvordan andre ser på min hjemmeside. Jeg er bekymret for atden er rotete etter som en annen i dette forumet sier det. Kanskje jeg kan flytte linkene lenger opp slik at de er lettere å finne? Jeg har fått flere positive reaksjoner på hjemmesiden, bare to negative. Dette gjenspeiler på en måte kristenheten. De går i hver sine retninger uten å bry seg særlig om å søke sannheten. Alle religioner og trossamfunn på jorden tviholder på hver sin bok, og er 100 % overbevist om at deres bok er sannheten. Disse bøkene har de som sin tros fundament, og da blir det mange skrøpelige fundament. Tenk om Bibelen aldri hadde blitt til? Kanskje det er Bibelen som har gjort at vi vet om Jesus? Men vi må ha noe utenom Bibelen. Vi må ha levende kontakt med Jesus ved Den Hellige Ånd slik at han kan korrigere oss. Jeg er både barnedøpt og voksendøpt. Men Jesus sa til meg dette: "Den vanndåpen de har i dag, er Johannes`dåp, og den skal ikke være mer". Jeg ble sittende og måpe, for dette hadde jeg ikke tenkt på før. Dette er undervisning fra Sannhetens Ånd som Jesus skulle sende til oss. Den representerer Jesus selv. Jeg prøver hele tiden å skrive så klart og tydelig som mulig slik at det skal være lett å forstå. Derfor er jeg glad for at du forstår den. og ser klarere enn før. Takk for at du tok opp denne tråden, og at du virker å være en venn. Klem fra Maylen
Maylen Skrevet 23. august 2009 Forfatter #6 Skrevet 23. august 2009 Jeg kikka på hjemmesida di. Jeg er kristen og svært interessert i de apokryfe skrifter, da det er lett å være kritisk til kirken som maktinstitusjon. Jeg beklager, men hjemmesida vi var veldig rotete og bar altfor stor preg av dine egne meninger sauset sammen med et bibelsitat her og et apokryft sitat der, uten at det var lett å vite hva som er hva. Jeg klarte faktisk ikke lese mer enn et par tekster. Sorry, men jeg finner nok mitt lesestoff/pseudoreligiøse tekster andre steder.
Maylen Skrevet 23. august 2009 Forfatter #7 Skrevet 23. august 2009 Beklager at du ikke klarer å lese hjemmesiden min. Men jeg tror ikke du ville like den om jeg forandret den 100 ganger. Så da er det like greit at du ikke leser den. Jeg legger stor vekt på å "sause" sammen Bibelen og apokryfene fordi jeg likestiller dem. Lykke til videre, Snilla
Gjest kristen ,men glad? Skrevet 24. august 2009 #9 Skrevet 24. august 2009 Jeg legger stor vekt på å "sause" sammen Bibelen og apokryfene fordi jeg likestiller dem. Lykke til videre, Snilla Men det interessante her er jo ikke hva du (eller jeg) for den del tror om de apokryfe skriftene. Det som er meget interessant er hvordan disse skriftene har blitt behandlet og tolket opp gjennom historien. Både av den katolske kirken og av teologer i kristendommen og andre religioner. På hvilket grunnlag og under hvilke maktstrukturer de har blitt utelatt fra Bibelen. Jeg synes altså at det ikke blir så nyttig og lese for andre troende (uansett tro og "grad av tro") når ALT som står der er hvordan du leser disse tekstene. Dette temaet er veldig viktig, for kristne og ikke-kristne, fordi det forklarer så mye om vestens historie, både maktpolitisk og religiøst. Forresten; litt ros til slutt. Fine lenker. De kommer jeg nok til å kikke nærmere på.
Gjest Gjest Skrevet 24. august 2009 #10 Skrevet 24. august 2009 Jeg får ikke opp noen ting, jeg. Siden er helt tom; den er turkis med noen duer langs sidene men ingen tekst :klø:
Maylen Skrevet 25. august 2009 Forfatter #11 Skrevet 25. august 2009 Jeg får ikke opp noen ting, jeg. Siden er helt tom; den er turkis med noen duer langs sidene men ingen tekst :klø:
Maylen Skrevet 25. august 2009 Forfatter #12 Skrevet 25. august 2009 Jeg får ikke opp noen ting, jeg. Siden er helt tom; den er turkis med noen duer langs sidene men ingen tekst :klø: Ha, ha,ha! Jo da, jeg vet at duene er der. Håper ikke de bæsjet på noen. Men fra spøk til alvor: Jeg forstår at sidene mine ikke synes likt på alle datamaskiner. Kan det være at du ikke har lagt inn Java Skript? Det finnes på nettet og kan lastes ned. Ikke alle datamaskiner har samme innstillinger, og da kan det se rart ut. Håper du får hjelp hos noen slik at du kan lese. Maylen
Maylen Skrevet 25. august 2009 Forfatter #13 Skrevet 25. august 2009 Men det interessante her er jo ikke hva du (eller jeg) for den del tror om de apokryfe skriftene. Det som er meget interessant er hvordan disse skriftene har blitt behandlet og tolket opp gjennom historien. Både av den katolske kirken og av teologer i kristendommen og andre religioner. På hvilket grunnlag og under hvilke maktstrukturer de har blitt utelatt fra Bibelen. Jeg synes altså at det ikke blir så nyttig og lese for andre troende (uansett tro og "grad av tro") når ALT som står der er hvordan du leser disse tekstene. Dette temaet er veldig viktig, for kristne og ikke-kristne, fordi det forklarer så mye om vestens historie, både maktpolitisk og religiøst. Forresten; litt ros til slutt. Fine lenker. De kommer jeg nok til å kikke nærmere på.
Maylen Skrevet 25. august 2009 Forfatter #14 Skrevet 25. august 2009 Jo, historien bak skriftene er viktig fordi den viser ting vi ikke visste. Du er kanskje historisk interessert uten å tro så mye, og det er greit. Men for oss som ønsker å være kristne, så er det viktig å forstå skriftene rett. Likevel blir det snevert å bare tro på skrifter og Bibler og andre bøker. For alle religioner gjør jo det. Vi må ha noe mer. Det var altså Konstantins historieskriver, (Esbesius, tror jeg han het) som bestemte hvordan den første Bibelen skulle være. Og andre teologer var enige med ham. De satte Bibelen sammen ut fra sine egne meninger om f.eks. hva som skulle utelates. Men disse spurte ikke Gud selv. Gud står høyt hevet over alle skrifter på jorden. Han har vel noe han skulle ha sagt til oss fremdeles. Maktmenneskene har ordnet det slik at alle troende på jorden ikke får lov å tro på noe annet enn det som kan etterprøves av Bibelen, og andre bøker i andre religioner. Hvis disse bøkene aldri hadde blitt til, hva hadde vi trodd på da? Jeg skulle også gjerne ha visst mer om hva som skjedde på 400-tallet og senere i middelalderen. Det var nok mange forferdelige lover og regler som ble laget. Maylen
Gjest Gjest_meg_* Skrevet 25. august 2009 #15 Skrevet 25. august 2009 Kjære Maylen, jeg vil sterkt anbefale deg å begynne å få undervisning i hva Bibelen egentlig sier. Hjemmesiden din viser at du har misforstått flere ting, og du bør derfor få veiledning slik at du ikke blir en av dem som blir forført. Du skriver at du har fått informasjonen din fra Gud. Er du sikker på det? For flere ting du skriver stemmer nemlig ikke med hva Bibelen sier. Jeg skriver "flere ting", fordi jeg ikke leste gjennom alt. Det ble etterhvert slitsomt å tråle seg gjennom blinkende, snurrende kors og glansbilder strødd overalt. (Jeg fikk sterke assosiasjoner til glansbildesamlingen jeg hadde som barn). Som du forstår, så falt jeg ikke akkurat pladask for lay out-en din. Når det gjelder dine anklager ang. den katolske kirken, så kan jeg for lite om den til å kunne si at det du påstår om den er feil. Ellers så får jeg lyst til å ta deg med i aftenbønnen min med bønn om at du må få kunnskap om hva som egentlig er Guds ord.
Maylen Skrevet 25. august 2009 Forfatter #16 Skrevet 25. august 2009 Kjære Maylen, jeg vil sterkt anbefale deg å begynne å få undervisning i hva Bibelen egentlig sier. Hjemmesiden din viser at du har misforstått flere ting, og du bør derfor få veiledning slik at du ikke blir en av dem som blir forført. Du skriver at du har fått informasjonen din fra Gud. Er du sikker på det? For flere ting du skriver stemmer nemlig ikke med hva Bibelen sier. Jeg skriver "flere ting", fordi jeg ikke leste gjennom alt. Det ble etterhvert slitsomt å tråle seg gjennom blinkende, snurrende kors og glansbilder strødd overalt. (Jeg fikk sterke assosiasjoner til glansbildesamlingen jeg hadde som barn). Som du forstår, så falt jeg ikke akkurat pladask for lay out-en din. Når det gjelder dine anklager ang. den katolske kirken, så kan jeg for lite om den til å kunne si at det du påstår om den er feil. Ellers så får jeg lyst til å ta deg med i aftenbønnen min med bønn om at du må få kunnskap om hva som egentlig er Guds ord.
Maylen Skrevet 25. august 2009 Forfatter #17 Skrevet 25. august 2009 Undervisning fra de som setter Bibelen høyere enn Gud selv, har jeg fått nok av. De sier at vi skal tenke kreativt, og så forteller de oss hva vi skal tro og tenke. Særlig Trosbevegelsen hjernevasker oss ekstra mye. Alt jeg har sitert fra Bibelen er korrekt og står der. Det er bare å finne det i Bibelen, så ser du at det er riktig sitert. Jeg bryr meg ikke om kristne som har Bibelen som høyeste autoritet over Gud selv. De knebler Gud og har bestemt at han må aldeles ikke si noe annet enn det som er krympet sammen i Bibelen. Hvis du kaller deg kristen, så er det rart at du ikke liker engler, duer, kors og annet kristent. Men jeg synes det er bra at du ikke lar deg forføre av utseendet. Jeg er bare glad i det vakre, og vet at andre synes hjemmesiden min er vakker både i utseende og innhold. Hvis du skal ta meg med i din aftenbønn, så ber du vel til Bibelen da. Gud er ikke Bibelen, Guds ord er heller IKKE Bibelen. Guds ord skjærer gjennom og dømmer hjertets tanker og råd. Det betyr at det går forbi det vi selv tenker og mener om hva som står i Bibelen fordi det er Guds egne ord. Hvis du leser i Bibelen så står det at bokstaven er død. Det betyr at skriften er død, ikke levende. Dette sier også Jesus i Fredsevangeliet. Jeg er søkende og spørrende, og åpen for hva Gud selv har å si. Jesus holdt mye hemmelig fordi vi skulle se og forstå med våre hjerter. Dette åpenbarer han for dem som er åpne. Jeg kan aldri bevise at Gud har talt til meg. Men det skal heller ikke bevises. Å være kristen er å tro på Jesus, ikke på seg selv. Jeg er ikke en tradisjonell kristen, og kommer aldri mer til å bli det. Det er alt for mye hykleri og undertrykkelse i tradisjonell kristendom. Jeg vil være fri til å følge Jesus selv om jeg eventuelt skulle bli forfulgt av tradisjonelle kristne liksom jødene forfulgte Jesus. De var helt sikre på at de var Guds folk, og er det fremdeles. Maylen
Gjest Melchizedek Skrevet 30. august 2009 #18 Skrevet 30. august 2009 Kvinner må gjøre seg fortjent til likestilling
Gjest Gjest_heipådeg_* Skrevet 30. august 2009 #20 Skrevet 30. august 2009 På grunn av syndefallet ble kvinner mindre verd enn menn, men dette gjelder ikke mer. Maylen kan du vennligst si meg hvor du har denne påstanden fra? ble det ikke konsekvenser for både mann og kvinne pga. fallet? jeg har sålangt ikke sett noen antydning til at kvinner er mindre verd utifra bibelen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå