Gjest dame 42 Skrevet 21. august 2009 #1 Skrevet 21. august 2009 Bruker ca 2800,- i mnd på mat. Bor alene. Har sjelden middagsgjester og spiser veldig sjelden på restaurant. Hva kan jeg gjøre for å spare inn?
Gjest Gjest Skrevet 21. august 2009 #2 Skrevet 21. august 2009 handler for det meste på rema 1000....... lager ikke handleliste og handler ikke stort, blir mest å gå i butikken en tre-fire ganger i uken.......
Gjest Dallandra Skrevet 21. august 2009 #3 Skrevet 21. august 2009 Skrive middagsukemenyer hvor du planlegger bruk av rester, samt frysing av rester/ingredienser (f.eks. ferdig brunet kjøttdeig). Hold deg til menyen. Handle det du trenger en dag i uka, suppler med brød, melk, frukt, når det trengs.
Gjest Chiffon Skrevet 21. august 2009 #4 Skrevet 21. august 2009 Ukesmenyer. Vi har prøvd utrolig mange lure sparetips og det eneste som får oss til å spare flere tusen er ukesmenyer. Sett opp lister og handle deretter.
Gjest Gjest Skrevet 21. august 2009 #5 Skrevet 21. august 2009 Rema er ikke alltid billigst. På Kiwi har de best utvalg av billigprodukter, feks Spaghetti(sjekk pris pr kg og sammenlikne, du vil bli overresket over forskjellene!) På rema har de billigst kjøtt og pølser. Glad i bagetter/rundstykker? På Kiwi har de 16 halvstore bagetter(større enn hatting sine) til 20 kr. Godt til suppe(så du bli mett) og lasagne:) Dopapir, vil du bruke mer penger enn nødvendig til å tørke deg i ræven?(legger dette inn fordi man handler dette på butikken da..) I butikker som ICA har de gjerne hyppige "super"-tilbud. Disse tilsvarer ofte prisene de vanligvis har på Rema og Kiwi. Spiser du alltid hele kjøttdeigen? Da jeg var student delte jeg en pakke kjøttdeig i to eller fire biter som jeg fryste i enkelt-poser, og tok frem når jeg lagde middag. Restene etter tacokjøttdeigen er utrolig godt å ha i lasagnen dagen etter(feks taco lørdag og lasagne søndag, får en skikkelig god smak med tacokrydderet). Dersom du en uke har handlet dagligvarer i flere ulike butikker, ta vare på kvitteringene og gå over dem, alle sammen. Se hvor du har kjøpt samme varene og prisforskjellene på dem. Gir en ganske grei oversikt, så du vet hvor du bør prioritere å kjøpe hva. Drikker du tab-extra? På Rema og Kiwi koster 1,5 liter bare rundt 15 kr(imotsetning til C-Marked osv, hvor den koster rundt 22,-) Lag handleliste og planlegg hva du vil ha til middag, det er vel det viktigste tipset:)
Gjest Gjest Skrevet 23. august 2009 #6 Skrevet 23. august 2009 2800 kroner er da ikke mye å bruke i mat pr. måned for en enslig. Så i mine øyne er du allerede temmelig økonomisk. Men det er jo selvfølgelig mulig at du kan spare inn ennå mer. Det kan du gjøre ved å lage mat selv og ikke kjøpe ferdigprodukter. Lag porsjoner og frys inn. Bak brød selv. Men det er jo mulig at du gjør dette allerede siden du har såpass lavt matbudsjett.
Gjest Aloha Skrevet 23. august 2009 #7 Skrevet 23. august 2009 Har du bil? Eller ork til å bære poser med 10 store brusflasker hvis du bor nær butikken? På Meny og Mega koster en kasse (10 stk) med 1,5 liters brus/mineralvann kr 99,-, det lønner seg! Blir halve prisen i forhold til å kjøpe en og en flaske. Ellers anbefaler jeg å prøve ut billigprodukter som First Price etc, en del av det er veldig bra!
Miko Skrevet 24. august 2009 #8 Skrevet 24. august 2009 2800 kroner er da ikke mye å bruke i mat pr. måned for en enslig. Så i mine øyne er du allerede temmelig økonomisk. Det samme tenkte jeg. Det er sikkert mulig å klare seg på mindre, men denne summen var ikke avskrekkende synes jeg. Hadde egentlig vært ganske fornøyd jeg om jeg hadde holdt meg på det samme.
Gjest MooCow Skrevet 24. august 2009 #9 Skrevet 24. august 2009 Jeg syns heller ikke 2800kr var saa mye. Jeg brukte ca 2000kr i maaneden paa mat da jeg var singel, men da kjoepte jeg ikke mye heller. Men hvis du syns det er for mye saa kan du jo proeve aa kutte ned paa alt du egentlig ikke trenger. Brus og snop for eksempel.
Gjest Dallandra Skrevet 24. august 2009 #10 Skrevet 24. august 2009 Hvorfor i all verden skal hun bruke penger på, og kjøpe på kassevis med brus i det hele tatt hvis målet er å spare penger? Vann, saft osv er da både bedre og billigere. Jeg vet med meg selv at kjøper jeg brus så blir det til at jeg drikker det. Kjøper jeg ikke savner jeg det heller ikke.
Gjest Aloha Skrevet 24. august 2009 #11 Skrevet 24. august 2009 Nei poenget var at hvis man først drikker brus så blir det halv pris på å handle en kasse av gangen! Så lenge hun bruker 2800,- pr mnd virker det ikke som hun lever på vann og havregrøt iallfall. Det er jo lov å kose seg samtidig som man forsøker å spare penger - det gjør i hvert fall jeg
lulle Skrevet 24. august 2009 #12 Skrevet 24. august 2009 Har du bil? Eller ork til å bære poser med 10 store brusflasker hvis du bor nær butikken? På Meny og Mega koster en kasse (10 stk) med 1,5 liters brus/mineralvann kr 99,-, det lønner seg! Blir halve prisen i forhold til å kjøpe en og en flaske. Ellers anbefaler jeg å prøve ut billigprodukter som First Price etc, en del av det er veldig bra! Eller slutte å drikke brus og gå over til vann. Billigere og mye sunnere:-)
Babyrus Skrevet 24. august 2009 #13 Skrevet 24. august 2009 Først og fremst må jeg si at jeg ikke syns 2800 kr i måneden er så veldig mye, men det er alltids noe å spare inn dersom en vil det. - Det er alltid et veldig godt tips å handle bare èn gang i uken etter en handleliste som du har laget på forhånd. Da setter du opp en handleliste hvor du sånn nogenlunde planlegger alle middagene og skriver ned hva du trenger av middagsting og ellers matvarer og kjøper det inn. - Kjøp ikke noe som ikke står på listen da du helt sikkert ikke trenger det. Hadde du trengt det ville du satt det opp på listen. - Handle heller ikke på tom mage når du er sulten. Da ser alt mye mindre ut og du vil ha porsjonene mye større enn det du egentlig trenger! - Kjøp økonomi-pakker av tingene. Hvis du f.eks skal ha kylling eller saus eller hva det nå måtte være uansett om du trenger bare èn kyllingfilet eller en pakke saus til middagen, bør du kjøpe en økonomipakke. Er mye å spare på å kjøpe det. Disse kan alltid fryses ned og taes opp senere. - Lag mye middag på en gang. Litt inspirert av punktet over! Når du lager middag til èn person blir det ofte små og lite porsjoner, men det kan være lurt å lage middag til f.eks 4 personer og etterpå fryse ned. Da har du middag til flere dager så du kan ta opp senere å ha. - Lag mestparten selv av ferske ingredienser. Mange tror at sunn mat er dyrere enn ferdigvarer og det er i noen tilfeller sant. Men kjøper du ferske ingredienser får du nemlig mye mer mat for penga og det er derfor økonomisk på den måten.
Gjest Tweek Skrevet 25. august 2009 #14 Skrevet 25. august 2009 (endret) . Endret 27. desember 2009 av stearinpikken
Anglofil Skrevet 27. august 2009 #15 Skrevet 27. august 2009 (endret) Vi har spart vanvittig mye penger på å: * Sette opp ukemenyer. * Ha kun én stor handledag i uka. Vi handler kanskje litt fredager eller lørdager om vi ser det er noe vi mangler, eventuelt snacks til lørdagskvelden. * Handler First Price og andre billigprodukter. * Mat, som f. eks kjøttdeigen og kyllingfiléten til First Price er gode, og de kommer i store kvantum, noe som gjør det billigere i lengden. Steker opp kjøttdeig og fryser ned, og har det til senere anledninger. * Sparer på restene, og kaster sjelden eller aldri mat, dette kan som oftest brukes ved senere anledninger. * Prøver å unngå å spise på restaurant eller ute, men har ca én dag i mnd hvor vi kan kose oss ekstra med pengene vi har spart. * Egen regningskonto hvor vi setter av penger til mat og andre regninger. Det gjør at vi ser hvor mye vi har, og hvor mye vi kan bruke. Dette gjør det oversiktlig og greit. Mvh Yvonne Endret 27. august 2009 av Yvonne
Gjest Gjest Skrevet 27. august 2009 #16 Skrevet 27. august 2009 Spis flere middager borte hvis du kan. Lag middager som du kan spise over flere dager. Spis mindre kjøtt og mer grønnsaker. Kjøp varer etter hva det er sesong på (f.eks. er asparges veldig dyrt utenom sesongen). Velg de billigste varene. Spis opp alt du kjøper - ikke kast mat.
Gjest Tweek Skrevet 29. august 2009 #17 Skrevet 29. august 2009 (endret) . Endret 27. desember 2009 av stearinpikken
Gjest Gjest_Marit_* Skrevet 2. september 2009 #18 Skrevet 2. september 2009 På www.sparetips.no finnes gode ideer til rimelige middager! og masse andre sparetips Lykke til :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå