Gjest Gjest_Forvirret_* Skrevet 21. august 2009 #1 Skrevet 21. august 2009 Har 4 år gammel bærbar som fra første stund jeg kjøpte den, gikk vifta og ble fort overvarm. Når jeg kjører AVG virus scan går vifta opp i 69-72 grader. Når jeg ser film på nettet eller video fra vg eller dagblad går temperaturen opp i 80 grader enkelte ganger og jeg må slå av dataen. Har allerede lastet ned HijackThis og kjørte, Når liste kom opp, kom det opp på baksiden sjekk om det er trussel. Når jeg trykker her kommer det opp last ned SpyEraser for å finne skadelig adaware. Lastet ned SpyEraser, men sletta den igjen. Virket litt mistenkelig at jeg måtte laste ned enda ett program for å sjekke om prosess typene var trusler. Har fortsatt ikke funnet ut hvilken prosesser som er unødvendige eller virus. Er det noen andre gratisprogrammer som er flinke til å finne ut av dette annet enn HijackThis?
Snill Skrevet 21. august 2009 #2 Skrevet 21. august 2009 Søk i google. Eksempelvis er det en prosess som heter "avgtray.exe". Da søker du etter "avgtray.exe taskmanager" og treffene vil stort sett vise hvilken prosess det er snakk om. Siden avgtray.exe er et prosess tilknyttet AVG-antivirus er det rimelig entydige treff du får i google. Andre mer "diffuse" prosesser kan det gjerne være noen som mener er overflødige, mens andre mener man skal la de være. Her er det rett og slett slik at man må lese en del, samt innfinne seg med at man kanskje ikke finner svarene så veldig lett. http://forum.processlibrary.com/ er en ok side som er både stor og velutfyllende og gir gode og sikre svar på ulike prosesser. Det som derimot skal sies er at det ikke nytter av avbryte en prosess i oppgavebehandlingen. Den vil bare starte igjen på neste omstart. Gå derfor til <Kjør>-feltet og skriv "msconfig". Da får du opp en boks, og der går du til fanen "Oppstart". Her ser du programmer og prosesser som starter med Windows og her kan du plukke bort en hel del unødvendige saker. Antar at adobe, quicktime og itunes har noen unødvendige småprogrammer der, og dersom du aldri har vært kritisk til hvilke programmer som starter tipper jeg du vil finne minst 10-15 programmer du kan avbryte oppstarten til. Resultat av slik rydding: raskere oppstart, raskere åpning av programmer og generelt raskere og/eller mindre ressursbruk på pcen, og derfor også mindre viftestøy og lavere temp. Still gjerne spørsmål tilbake om du lurer, men som sagt er det liten vits å bare avbryte aktive prosesser så lenge man ikke hindrer de å starte på ny senere.
Gjest Gjest_Forvirret_* Skrevet 21. august 2009 #3 Skrevet 21. august 2009 Takker så mye for svar. Skal prøve fler av rådene dine.
Gjest Lommerusk Skrevet 21. august 2009 #4 Skrevet 21. august 2009 (endret) Det er ikke nødvendigvis slik at det er programvaren som er problemet. Årsaken til at maskinen blir varm kan like gjerne skyldes komponentene inni, eventuelle feil, hvordan de er arrangert og om hvorvidt det er god lufting/avkjøling. Noen CPUer og GPUer kan for eksempel produsere mer varme enn andre, og dette står som oftest i sammenheng med hvor kraftige de er. Det er heller ikke alltid slik at produsenten klarer å forutse eventuelle problemer - eller de har rett og slett gjort et kompromiss i produktutviklingen med hensyn til pris, leverandører, deler/komponenter, størrelse og design. Dersom maskinen din har vært slik siden starten, så kan mye tyde på at dette først og fremst skyldes "innmaten" og ikke selve programvaren. Jeg ville sjekket diverse produktinformasjon og anmeldelser på nettet før jeg gjorde noe drastisk. Jeg har selv en bærbar PC som kan bli fryktelig varm når prosessoren har mye å jobbe med, f.eks. når Flash-kverna fra optimaliserings- og sikkerhetsanalfabetene Adobe kjøres over lengre tid. Jeg brukte i den første tiden Windows Vista på den aktuelle maskinen, og ting ble faktisk litt bedre med Linux (nærmere bestemt Ubuntu). Jeg sier litt her, for så snart jeg kjører programvare som øker antallet regneoperasjoner, så fyker også temperaturen i taket - og maskinen min er garantert virusfri og den er også konfigurert med en viss omhu. Skanning etter virus og malware er typisk en aktivitet som øker "loaden" på CPUen din og som dermed hever temperaturen en god del. Det er på ingen måte sikkert at du har fått malware på maskinen din. Prøv å begrense antallet applikasjoner som starter opp sammen med Windows og som dermed starter unødvendige prosesser i bakgrunnen (se f.eks. oppstartsmappen, CCleaner og evt. msconfig). Å kverke prosesser som allerede kjører har liten hensikt dersom de startes opp igjen neste gang du slår på maskinen. Å slå av Aero dersom du bruker Vista eller Windows 7 kan også være en mulighet. Dette vil, spesielt i forbindelse med Vista, roe ned prosessoraktiviteten ganske betraktelig. Jeg vil advare deg mot å prøve en hel masse sikkerhetsprogramvare uten å sjekke dem grundig i forkant. Falsk antivirus o.l. som utnytter brukerens mangel på kunnskap og kritiske sans er en av de mest utbredte måtene å spre malware på. HijackThis kjenner jeg som et forholdsvis godt og nyttig analyseverktøy, men SpyEraser er jeg ikke kjent med i det hele tatt. I disse dager bruker jeg uansett Windows nærmest kun i nødstilfeller og når det ikke finnes noe annet alternativ, så dette med antivirus og spyware er ikke noe jeg fokuserer så fryktelig mye på lenger. Endret 21. august 2009 av Lommerusk
Gjest Gjest_Forvirret_* Skrevet 21. august 2009 #5 Skrevet 21. august 2009 Har allerede vært innom oppstart og slettet noen unødvendige programmer. Har lest mye på google av de jeg slettet. Når dataen restarta seg var den faktisk raskere, ikonene kom med en gang. Vanligvis er oppstarten treg men ikke nå. Vifte går som før. Skal fortsette å prøve meg fram.
Gjest Gjest_Forvirret_* Skrevet 21. august 2009 #6 Skrevet 21. august 2009 Takk for råd lommerusk. Jeg vet ikke hva mer jeg kan eliminere av prosesser. Den var sånn helt i begynnelsen uten mye installert. Tror jeg i nærmeste framtid må investere i ny bærbar som takler media og litt enkel spilling uten at cpu skal gå i taket! Må lese masse tester og høre med andre som er fornøyd med sin nye bærbar. Har en " Intel® Pentium® M processor 740: 1.7GHz, 2MB On-Die L2 Cache, 533 MHz Processor." Og " Memory DDR2 533MHz SDRAM, 2x SO-DIMM 512MB ." Vet ikke om det er bra eller dårlig?
Gjest Lommerusk Skrevet 22. august 2009 #7 Skrevet 22. august 2009 Vet ikke om det er bra eller dårlig? Høres rimelig standard ut for en 4 år gammel bærbar PC. Kjører du Windows Vista på denne? I såfall forstår jeg egentlig hvorfor dette kan arte seg som sirup. Jeg kan dessverre ikke med helt god samvittighet anbefale deg å bruke Windows XP lenger, men dersom du føler for å eksperimentere litt kan du jo f.eks. prøve denne (vær tålmodig og forberedt på at dette ikke er Windows). Windows 7, som mer eller mindre kun er en optimalisert og finpusset Vista, vil ganske sikkert også fungere forholdsvis bra på maskinen din. Jeg vet ikke om beta- eller RC-versjonen er tilgjengelig lenger, men får du tak i en kopi og en lovlig nøkkel kan du jo forsøke denne dersom du ikke ønsker å forlate Microsofts klamme favn riktig ennå. Etter hva jeg har forstått vil man nemlig kunne bruke prøveversjonen av Win7 noen måneder til. Jeg har ikke prøvd den selv, men jeg har hørt mye godt. Release Candidaten er dessuten så godt som en ferdig versjon.
Gjest Gjest_Forvirret_* Skrevet 22. august 2009 #8 Skrevet 22. august 2009 Til lommerusk. Har Windows XP på min bærbare. Når Vista kom oppgraderte jeg ikke, hørte at den var vanskelig, komplisert og tok opp mye plass på dataen. Det trengte ikke min pc i hvert fall! Jeg tror det er som du sa at det kan være prosessoren og innholdet i dataen og ikke andre ting. Vifta går høyt noen ganger uten at jeg er på nett eller gjør noe stort arbeide . Skal spare opp litt penger til ny bærbar som er grundig forhånds sjekket. Da sørger jeg for å få med meg Windows 7. Så litt i de forskjellige internett butikkene. De har 30 dagers åpent kjøp. Skulle det være noe kluss med den nye bærbare, leverer jeg tilbake eller bytter til jeg finner en som holder det den lover. Takk for svar.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå