Gjest Kontra Skrevet 21. august 2009 #1 Skrevet 21. august 2009 Hei! Jeg lurer på om noen har et tips til hva jeg burde kreve for å sikre meg selv økonomisk. Kort oppsummert: Da jeg traff min nåværende samboer, hadde han kjøpt bolig for 1,5 mill. Han hadde ikke betalt ned mye av gjelden. For bedre lånebetingelser, skrev jeg så under på lånet, og tok dermed medansvar for det. Dette uten at vi skrev noen form for kontrakt oss i mellom. Senere ble dette lånet utvidet til 1,9 mill, og jeg er fortsatt medlåntaker uten at jeg er medeier. Han tjener bedre enn meg, og vi må vel betegne vår økonomi som felles. Vet ikke om det er relevant, men han har et særkullsbarn (bor ikke hos oss), jeg har et særkullsbarn (bor hos oss), og vi har fått et felles barn (bor hos oss). Vi har bodd sammen i huset i 5 år, og han kjøpte det to år (tror jeg) før jeg flyttet inn. Nå har vi endelig tenkt å formalisere for å sikre oss begge på et vis. Hva burde jeg tenke på da? Er det noe jeg bør være obs på? Blir veldig takknemlig for svar (for dette er jeg bekymret for)
Nigo-san Skrevet 21. august 2009 #2 Skrevet 21. august 2009 Gift deg, så fort som mulig. Det er rådet alle jurister jeg kjenner pleier å gi når det blir snakk om bolig- lån- særkullsbarn og hele den suppa der. Da får dere klare regler både i forhold til dødsfall og skilsmisse. For eksempel skal oppgjøret etter ekteskap deles likt, mens samboere må har avtalt på forhånd hva som er mitt og ditt, og passe på låneavdrag så man ikke går i Remafellen. Skulle en av dere dø, sitter den andre mye sikrere igjen. Og skriv gjerne ned hvem som eide hva på tidspunktet dere flyttet sammen, så det ikke blir et tema dersom den ene skulle falle fra og forelderen til særkullsbarnet skulle tenke noen lure tanker. Nei, strake veien til tinghuset. Det er jo bare å skrive under noen papirer. Eventuelt kan du kjøpe denne ukens utgave av Dine Penger, og lese samfulle 30 sider om hva samboere risikerer, og handle ut ifra det (veldig gode artikler, forresten!).
Gjest Gjest Skrevet 21. august 2009 #3 Skrevet 21. august 2009 Hei! Jeg lurer på om noen har et tips til hva jeg burde kreve for å sikre meg selv økonomisk. Kort oppsummert: Da jeg traff min nåværende samboer, hadde han kjøpt bolig for 1,5 mill. Han hadde ikke betalt ned mye av gjelden. For bedre lånebetingelser, skrev jeg så under på lånet, og tok dermed medansvar for det. Dette uten at vi skrev noen form for kontrakt oss i mellom. Senere ble dette lånet utvidet til 1,9 mill, og jeg er fortsatt medlåntaker uten at jeg er medeier. Han tjener bedre enn meg, og vi må vel betegne vår økonomi som felles. Vet ikke om det er relevant, men han har et særkullsbarn (bor ikke hos oss), jeg har et særkullsbarn (bor hos oss), og vi har fått et felles barn (bor hos oss). Vi har bodd sammen i huset i 5 år, og han kjøpte det to år (tror jeg) før jeg flyttet inn. Nå har vi endelig tenkt å formalisere for å sikre oss begge på et vis. Hva burde jeg tenke på da? Er det noe jeg bør være obs på? Blir veldig takknemlig for svar (for dette er jeg bekymret for) Ekteskap vil ikke hjelpe deg her om du havner i uføret,og han blir drittsekk. Det han tok med seg inn i ekteskapet,tar han med seg ut igjen. Skulle han stupe,så risikerer du å stå på gaten.....i verste falll. Han kan i verste fall si at det du betalte på lånet,var en sum er bergenet somen huseie for deg. for bo og fasteutgifter. Dere bør skrive en samboekontrakt,få papir på at du er deleier i huset.Det må tinglyses. Best om dere snakker med en advokat. Det er ikke bare du som skal sikres, menhan, hans barn fra før,og deres fellesbarn. Før dere er gidt så kommer ikke ditt særkullsbarn inn i bildet når det gjelder huset.
Gjest Gjest Skrevet 22. august 2009 #4 Skrevet 22. august 2009 Det første du må gjøre er å sørge for at du også står som eier på huset. En må betale for å få det tinglyst hvis en er samboere. Hvis dere gift, er det gratis. Kjipt å sitte med nesten en million i gjeld (og uten sikkerhet i form av 1/2 hus) hvis dere bryter nå, da han har full rett til å si at huset er kun hans. Står du ikke som eier av boligen, er den kun hans.
Gjest Jus-nysjerrig... Skrevet 24. august 2009 #5 Skrevet 24. august 2009 Hvis den som er medlåntaker jevnelig betaler (fra egen konto/lønn) til lånekonto så tror jeg man har en sterk sak som medeier selv om dette ikke fremgår av noen kontrakt. Hvis medlåntakeren bare overfører penger til en felles husholdningskonto så kan dette utgjøre den vesentlige forskjellen da motparten (eieren av huset) kan hevde at pengene kun gikk til 'drift' (mat, strøm osv). Eller er jeg på feil jorde nå?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå