Myrthel Skrevet 21. august 2009 #1 Skrevet 21. august 2009 Vi reiser snart til Tyrkia og skal være der i 2 uker. Alle sier vi ikke må pakke med oss for mye... Men hvor mye trenger man da??? Vi har ikke vært i syden før, men alle andre turer vi er på (da med bil) pakker jeg alltid masse "ekstra". Alltid "redd" for at vi har med oss for lite. Av den grunn trenger jeg tips nå... Og hva med hådklær? Hvor mange trenger man? (jeg får vel kun vasket litt håndvask av klær der nede).. Er det ellers noen som har tips, om ting de "bare MÅ" ha med seg - så kom med det.... Evt. ting man alltid bør ha i håndbagasjen osv... Håper på noen gode tips... Det er så kjedelig om jeg drasser med meg altfor mye til oss, og dessuten vil vi jo gjerne ha mulighet til å shoppe litt der også... Jentene mine er i alderen 5- 12 år...
Mermaid Blues Skrevet 21. august 2009 #2 Skrevet 21. august 2009 Jeg er ikke noen legendarisk syden-turist, men jeg har noen generelle pakkeråd som kanskje kan være til nytte - Pakk ting du vet du ikke kan klare deg uten. Ikke pakk ned ting du tror du kan få bruk for, eller som kanskje kan være kjekt å ha. - Rull sammen klær slik at de tar mindre plass. - Pakk plagg som kan kombineres med forskjellige ting, slik at du har flere alternativ til antrekk. - Husk at du reiser i et komplett antrekk også. Jeg ender ofte med å pakke ned alt en gang, tømme kofferten og så pakke en gang til hvor jeg er mye mer selektiv med hva jeg egentlig trenger. Det er høyst sjelden at kofferten min veier mer enn 7-8 kg på vei ut, men merkelig nok savner jeg aldri noe i løpet av turen. Skulle det være noe, fås det som regel kjøpt der man er. Jeg pleier å være fornøyd når jeg har pakket nok klær, en god bok, litt info om reisemålet (guidebok e.l.), toalettsaker, nødvendige medisiner, kamera og laptop. Også pass, reisedokumenter og kredittkort, såklart I tillegg pleier jeg å ha et lite førstehjelpskit med en liten ispose, støttebandasje, plaster, pinsett, q-tips, pyrisept, myggspray, osv. Men må riktignok nevne at jeg er sannsynligvis klodens mest klønete jente, så jeg trenger alltid sånt... Når det gjelder vaskemuligheter, kan du prøve å sende en mail til hotellet og høre om de har noen vaskeritjeneste eller om det finnes et myntvaskeri i nærheten.
Gjest Gjest Skrevet 21. august 2009 #3 Skrevet 21. august 2009 Husk ekstra klesskift til barna i håndbagasjen. Lurt om noen spyr på flyet.....
hjertesukka Skrevet 21. august 2009 #4 Skrevet 21. august 2009 Har vært i Syden med barn flere ganger, og det jeg har erfart, er at jeg legger ting vi ikke greier oss uten et par dager- i håndbagasjen. Dvs medisiner, ekstra skift osv. Tenk litt hypotetisk; hvis kofferten skulle havne et annet sted, hva greier jeg meg ikke uten et par dager? Som regel kommer jo kofferten til rette, da. Når man kommer fram, har man lyst å skifte til noe lettere med det samme. Tynne sommerkjoler som man ruller sammen er tingen å ha i håndbagasjen. Badetøy får man som regel kjøpt der nede, men dumt å bruke mange timer på det. Ellers er jeg nokså sikker på at håndklær finnes på hotellet. Håndklær tar jo mye plass, så jeg ville ikke pakket ned så mange, kanskje bare et par små, just in case. Og det man reiser i, er jo lurt å kombinere, feks en jakke som man kan bruke om kveldene hvis det blir kjølig.
Myrthel Skrevet 22. august 2009 Forfatter #5 Skrevet 22. august 2009 Tusen takk for fine råd Det er så godt å få noen tips, fra andre som har opplevd dette før.. Er det flere som kommer på ting, som er kjekt å vite - så kom med det....
LukaFrost Skrevet 22. august 2009 #6 Skrevet 22. august 2009 - Rull sammen klær slik at de tar mindre plass. Hvordan kan klær ta mindre plass om man ruller de sammen? Et plagg blir da ikke mindre samme hvordan man legger det sammen.
Gjest Gjest Skrevet 25. august 2009 #7 Skrevet 25. august 2009 Hvordan kan klær ta mindre plass om man ruller de sammen? Et plagg blir da ikke mindre samme hvordan man legger det sammen. Jo det blir faktisk mye mer plass hvis man ruller alt
LukaFrost Skrevet 25. august 2009 #8 Skrevet 25. august 2009 Men hvorfor blir det mer plass? Krymper plagget på mirakuløst vis? Sorry, jeg tror bare ikke på det.
Mermaid Blues Skrevet 25. august 2009 #9 Skrevet 25. august 2009 Men hvorfor blir det mer plass? Krymper plagget på mirakuløst vis? Sorry, jeg tror bare ikke på det. Tror ikke jeg greier å forklare det på noen fornuftig måte, hvis du ikke tror det kan du jo kanskje bare prøve selv og se? På samme måte som at klær tar mye MER plass dersom du hiver dem i en stor ball oppi kofferten. De blir ikke på magisk vis større, men de tar mer plass.
livesen Skrevet 26. august 2009 #10 Skrevet 26. august 2009 jeghar vært å øyhopping med barn og da pakker man så lite man kan , tynne bomullsplagg er lurt . De kan vaskes på kvelden og er tørre om morran. reisesåpe. tynt ullundertøy til kalde eller regnfulle dager et ytterplagg et skoskift reiser man med koffert kan man jo så klart tilate seg mer , men det er lite vits å ta med for mye . Ikke gjør som meg da , reiste til kreta, denne gang med koffert . Jeg pakka i god tid , og skulle bare legge ned truser før avreise . Det glemte jeg såklart, og truser er merkelig nok det jeg har hatt mest problemer med å finne på typiske syden plasser . Så ta iallefall med truser
Leanne Skrevet 27. august 2009 #11 Skrevet 27. august 2009 Du får alltid vasket klær et eller annet sted, så du trenger ikke ta med antrekk til alle dagene du skal være borte... Hvis de ikke har vaskemaskin på hotellet har de ofte sånne "laundry services" rundt omkring i byer og tettsteder hvor man får mulighet til å vaske en hel maskin med klær... (en del hotell har bare rens - og da koster det jo kjempe mye per plagg...) Ha med et skift til alle (også voksne) i håndbagasjen.. Kjekt hvis barnet spyr på deg... Eller hvis kofferten ikke kommer frem samme dag som du :gjeiper: God tur
Thomas Andrè Skrevet 27. august 2009 #12 Skrevet 27. august 2009 tørkesnor og klesklyper går alltid først i kofferten min
Gjest Gjest Skrevet 27. august 2009 #13 Skrevet 27. august 2009 Forslag pr. pers.: 5 singleter 2 kjoler 2 skjørt 1 shorts 2 bikinier 7 truser 2 par sokker 1 par gode sandaler 1 par pyntesandaler 2 badehåndklær Biotex Penger å shoppe for Toalettsaker Lær jentene dine å pakke fornuftig nå, så blir de ikke helt håpløse når de om noen år skal på hytteturer o.l. med venner og fylle opp andres biler... ;-)
Gjest Gjest Skrevet 27. august 2009 #14 Skrevet 27. august 2009 varme klær; Kommer ann på hvor du drar. Enkelte steder er det kveldskaldt. Som regel holder det å ta med 2-3 bukser + en jakke for kveldsbruk. Sommerklær; lette bomullsplagg, godt med t-skjorter, eventuelt sommerkjoler. Et par cardigans eller gensere til å trekke over. badeklær; to sett. Greit å kunne skifte slik at ett sett får tørke. Håndklær; ta med ett badehåndkle til hver i familien. Det er skjeldent hotellene har gode badehåndklær. Kjøp biotex (handvask) el på stedet. Skyld opp klær og håndkle på kvelden et par ganger, det tørker over natten. Sko; gode sandaler. Brukes både på kvelden og ved bassenget. Selv om det blir kveldskaldt, er ofte sandaler godt nok. En god strandbag + ryggsekk. Greit for turer, og for å ha med et skift. Solkrem kan du kjøpe på stedet. Ofte tar man med for mye, og feil faktor. Pass på å kjøpe på skikkelige steder, der solkremen ikke har stått ute i solen. Kjøp også en god aloevera krem, samt sunblockstick til lepper, nese og ører. Ta med lesestoff/underholdning. Ikke lett å få tak i på de fleste steder.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå