Gjest Gjest_undrende_* Skrevet 21. august 2009 #1 Skrevet 21. august 2009 Hei! Jeg lurer på hvilke regler som gjelder under ramadan. Man skal faste, avstå fra krangler, røyk, alkohol og sex, men er det andre ting som også gjelder? Hvor går grensen? Kan man for eksempel kysse, eller går det innunder "sex"? Noen som vet litt om dette?
Gjest Elfrida Skrevet 21. august 2009 #2 Skrevet 21. august 2009 (endret) Er det ikke bare å vente til sola har gått ned da? Forresten tror jeg du finner masse info om dette på www.islam.no Endret 21. august 2009 av Elfrida
Gjest Olina Skrevet 22. august 2009 #3 Skrevet 22. august 2009 Under ramadan blir alle dine handlinger mer betydningsfulle. Både de gode og de dårlige. Tanken er at denne tiden er den mest hellige i året og at Gud vektlegger det du gjør sterkere i denne tiden. Dette kommer altså i tillegg til fasten. Om dette gjelder i alle islams kulturer vet jeg ikke, men i hvertfall blandt nord-afrikanere.
Smily_626 Skrevet 23. august 2009 #4 Skrevet 23. august 2009 Ramadan gjelder fra sol oppgang til solnedgang. Når det er "mørkt" ute kan mann leve som normalt igjen. Men mellom sol oppgang og sol nedgang får mann ikke bli sexuellt opphisset, ikke drikke eller spise noe som helst. Om mann kan kysse eller ikke mens solen er opp er forskjellig fra person til person. Blir mann opphisset av det så er det ikke lov, hvis ikke er det ok. Under ramadan blir alle ens handlinger fordoblet innfor gud, synder blir dermed dobbelt så ille og gode gjerninger utgjør den dobbelte gode. Alkohol er aldri akseptert for en muslim, så der spiller det ingen rolle om det er ramadan eller ikke... Det ligger som Elfrida sier masse informasjon om dette på islam.no
Gjest Bolledeig Skrevet 24. august 2009 #5 Skrevet 24. august 2009 Tråden er ryddet for avsporinger Bolledeig (mod)
Wonders Skrevet 9. september 2009 #6 Skrevet 9. september 2009 skikkelig troende skal ikke høre på musikk, lese annet en Koranen, ikke se på tv, ikke ha seksuell omgang(psykisk/fysisk) osv. Veldig få i norges land som er slik. Hjemme har vi praktisert anderledes, og tar det ikke så veldig nøye. Han er muslim pg jeg er hedmaking. Vi ser tv, og har på mp3 hele dagen, han sitter sikkert på nettet nå...Savner kos om morgenen, men så vil jeg oxo respektere min samboers private valg. Har fastet med han før, og det er ikke maten man savner... Kan dere tenke dere hva som skjer med kroppen etter 1 måned uten sex... 1
Wonders Skrevet 9. september 2009 #7 Skrevet 9. september 2009 når man ikke skal faste, dette er det forskjellige regler for, selv innen min vennekrets...Jeg synes det er ganske teit, men men. Noen lever 4000 år tilbake og noen er hobby-muslimer Når man er syk gravid eller på reise har mensen noen sier man da enten mate 100 fattige, eller ta igjen dette i året som kommer. Noen sier det ikke finnes noe man må ta igjen...Forvirrende for meg. Man skal vite på kroppen i hodet og i hjerte hvordan fattige har det. De har ikke mat, ikke materielle/visuelle goder, kjærlighet eller noe en vanlig pers har...Mye tid til tanker og bønn, selvdisiplin...Selvbeherskelse. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå