Gå til innhold

Føler meg 90% frisk i hode, men fortsatt bivirkniner fra anoreksia

Anbefalte innlegg

Skrevet

Prøvde å lage en beskrivende tittel, men tror ikke jeg fikk det til.

Får prøve å forklare litt bedre her da.

Kort fortalt:

Da jeg var 16 følte jeg plutselig at mine 64 kg på 171 cm var for mye. En stund trodde jeg rett og slett jeg hadde fedme, så jeg bestemte meg for å slanke meg. (Jeg var vel egentlig normal, faktisk fin og formfull, med en trent og sunn kropp)

Jeg kunne veldig lite om slanking og sånn, så måten jeg slanket meg på var å slutte å spise.

Det var lett og vekten raste nedover. Når vekten ble 48 kg var jeg passe fornøyd.

Så da begynte jeg å lese om kosthold og trening. jeg begynte å spise litt, men KUN sunne ting med lite kalorier.

folk reagerte på at jeg ble tynn, men jeg gikk i store klær så folk la ikke merke til hvor tynn jeg var blitt.

Men så begynte søstera mi å mase, og jeg fikk flere negative kommentarer. Da gikk det opp for meg at jeg hadde anoreksia.

Jeg syntes det var flaut, skammet meg, syntes jeg var dritstygg. Heldigvis innså jeg hvor stygt det var, og takket være at jeg syntes det selv, greide jeg begynne å spise.

Nå spiser jeg vel omtrent normalt, 3-4 måltider om dagen, men spiser kun godteri på lørdager.

Jeg har sluttet å veie meg, men vet jeg la på meg litt når jeg begynte å spise nesten normalt.

Jeg ville ikke snakke med det om noen, og lånte heller litteratur om problemet og jobbet meg ut av det selv.

jeg begynte å legge på meg, hatet det, men godtok det.

For folk som ikke kjenner meg, ser jeg vel ganske "normal ut" men veldig slank, men kanskje ikke anorektisk lenger.

I løpet av anoreksia-perioden på det verste mistet jeg mensen, hår, ble slapp og dårligm, huden var elendig og masse annet, og ble deprimert.

Når jeg begynte å spise mer, fikk jeg humøret tilbake, håret ble litt sterkere igjen tror jeg, la på meg noen kilo og fikk mer energi.

Jeg begynte å trene.

Og det er det som kanskje er problemet. Jeg elsker virkelig å trene, løper, trener styrke, sykler og mye forskjellig.

Jeg er nesten fornøyd med kroppen.

Men for å komme til poenget, og det jeg lurer på.

Jeg har fortsatt IKKE fått tilbake menstruasjonen. Sist jeg veide meg veide jeg 55 kg, men det er lite fett, mye muskler siden jeg trener så mye...

Jeg tror egentlig idealvekten min er noe høyere, men vil ikke veie meg, for er redd jeg får tilbake anoreksiaen da og mister kontrollen igjen..........

Er jeg nødt å legge enda mer på meg for å få tilbake mensen?? Har ikke lyst å gå til legen..

Spiser sikkert mer en gjennomsnittskvinnen, men så trener jeg som sagt mye.

Men jeg er fornøyd emd krooppen nå, og vil egentig ikke legge på meg..

Så da er det et paradoksalt problem, og jeg vet ikke hva jeg skal gjøre??

Ps. jeg kommer til å gå til legen viss jeg ikke får den tilbake snart, me vil prøve en stund først.. har lest litt på internett, der sto det at sinkmangel kunne være grunnen. Noen som vet om noe kostilskudd eller lignende jeg kan prøve??

eller matvarer som kan hjelpe?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

du tror ikke det kan være en tegn på at krpooen din fortsatt ikke er i balanse - og at du kanskje trenger å legge litt mer på deg ved å trene mindre?

det virker for meg som om du enda sliter med spiseforstyrrelsene, men at de har endret seg ved at du istedetfor sulting bruker overdreven trening?

jeg vet jo ikke, men det kan virke slik utfra slik du skriver....

det at du ikke vil gå til legen og sier du ikke vil gå opp mer i vekt setter iallefall igang noen varsellamper hos meg.

gå til legen - og få veiledning til hvordan du skal finne en balanse. kun på den måten kan få håpe på å få helsa di tilbake igjen.

en dag vil du kanskje f.eks ha barn, og da kan det være for sent om du ikke tar tak i dette her nå.....

Skrevet

Jeg har dessverre hengt mye på spiseforstyrrelsesforumer rundtomkring, ikke pga anoreksia slik du har hatt det (jeg spsite ikke, men jeg var og er fortsatt høyt normalvektig/litt overvektig).

Noen må faktisk opp litt mer i vekt enn det de hadde da de fikk mensen. Siden du snakker om å få TILBAKE mensen, hva veide du da du fikk den? Sansynligvis må du opp dit og kanskje bittelitt mer. For mye trening kan også påvirke det, om du er syk eller ei.

Så kan jo stress (man får stort sett ikke et så alvorlig problem som spiseforstyrrelse uten noe underliggende!), og dårlig kosthold (spiser du variert? Kjøtt? Jern, grønnsaker, alt slikt?) hindre mensen i å komme.

Som sagt, jeg var normalvektig da jeg var syk, og mistet faktisk mensen i to måneder. Spiseforstyrrelser er ikke noe man kødder med.

Det du bør gjøre er å gå til legen, du har ikke vært der pga spiseforstyrrelsene, velg hva du vil si selv, men be om å ta blodprøver for å sjekke hva du har av næringsstoffer. Har du lite f eks jern, få anbefalt et jerntilskudd eller spiser MER rent kjøtt. (best å spise seg til høyere jernprosent, naturen er beste medisin, ikke alle tilskudd som er like gode pga det er "feil" type jern).

Har du veldig høy mangel av noe annet også, så er det greit å fikse det også. Du har nok tømt det du har av lagere for alt.

Skrevet

Kanskje du må få litt "hjelp" til å sitte igang mensen igjen. Det finnes tabletter som kan hjelpe deg med dette. Snakk med legen/gyneklogen din! Tror det er en form for hormontaletter eller ligenende. Helt ufarlig!

Gjest Catwoman
Skrevet

Du sier ikke noe om hvor lang tid det har gått. Det er ganske vesentlig - for det kan ta litt tid før mensen kommer tilbake.

Hvor lenge har du ligget stabilt på ca. 55 kg?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...