Gjest Supermimz Skrevet 21. august 2009 #21 Skrevet 21. august 2009 Det hadde vært kjekt, hadde det ikke? Men likevel, litt rosa og naivt tenkt, synes jeg. For uansett om vi liker det eller ikke, så er nettforum en helt annen måte å kommunisere på enn ansikt til ansikt. Når man snakker med folk ansikt til ansikt så får man med en mye større pakke bestående av kroppsspråk, sosial setting, toneleie, stemning, humør osv. Alt dette er med på å påvirke hvordan vi snakker til folk. For selv ansikt til ansikt så snakker vi ikke likt til alle, vi justerer oss selv etter hvem vi snakker med og i hvilken sammenheng osv. Når man kommuniserer på nett så mister man alt det der, og det er naturlig at man blir mer distansert enn om man snakker med noen som sitter i samme rom. Tenk på hvor forskjellig vi oppfører oss og hvor forskjellig vi uttrykker oss hvis vi er i følgende settinger: - Kontaktsamtale mellom lærer og forelder på en barneskole - Samtale med legen om din syke mors tilstand - Jobbintervju - Krangel med naboen om katta som tisser i blomsterbeddene - Krangel med eksen om barneoppdragelse - Diskusjon mellom kollegaer i pausen på jobben - Politikerdebatt på tv Osv osv. Vi ville oppført oss forskjellig i de forskjellige situasjonene, og vi ville oppført oss forskjellig ettersom hvilken rolle vi hadde i disse samtalene. Hvorfor er det da så uhyrlig at vi opptrer forskjellig ettersom hvilken diskusjon vi deltar i på nett? Eller at vi ikke alltid klarer å holde oss i skinnet og diskutere på en saklig og ryddig måte? Jeg har sarte forsiktige venner der jeg må pakke ordene mine inn i bomull for ikke å såre dem, og jeg har tøffe munnrappe venner som ville blitt "sprø" om jeg skulle snakket til dem på den måten, de forventer klar tale rett fra levra. Hvordan skal jeg kunne vite hvilken type personer jeg snakker med her på KG?` Jeg tror at en del av problemet her er at nettet fortsatt er så nytt at vi ikke helt har klart å skille mellom nettkommunikasjon og mer direkte kommunikasjon. Vi må nok innfinne oss med at folk er forskjellige og at ikke alle kan tas hensyn til på nett på samme måte som i det virkelige liv. PS: Jeg tenker her på de "normale" krasse/hissige diskusjoner som kan oppstå. Troll og drittkastere som kun er ute etter å provosere og lage kvalm er noe annet. Men de er heldigvis i et mindretall her på KG, så jeg kan ikke tenke meg det er dem man sikter til her? Hei, Du har et veldig godt poeng når det gjelder det å ha vansker med å tilpasse seg andre brukere, men egentlig tenker jeg at du går litt bort fra poenget mitt, og det er å unngå å bruke forumet som en slags vent for personlig frustrasjon. Det er ikke så vanskelig å ha en upartisk og nøytral holdning og prøve å sette seg inn i trådstarters situasjon. Det er ikke trollene jeg tenker på som er verst, med det er trådene hvor medlemmer legger ut om problem basert på deres familie situasjon eller deres person, og får veldig røff kritikk. Det er klart at når man legger ut om sin person, så bør man være forberedt på å kunne velge å ikke ta tilbakemeldingene seriøst, nettopp fordi mennesker skriver akkurat det de vil på forumer, men det er ikke alltid like lett for flere, spesielt unge medlemmer. Jeg er kansje litt hønemor av meg, men jeg synest det er trist å se andre medlemmer bli trakkasert og åpnenbart påvirket. Selv om det bare er teksten man kan se, så vet man at det er et annet menneske bak teksten.
LilleLu Skrevet 22. august 2009 #22 Skrevet 22. august 2009 Jeg synes ikke det er så veldig mye drittslenging her på forummet, men det er en ting som ligner på det. Nemlig det at folk så utrolig fort kommer til negative konklusjoner! Jeg er en "sniker", det vil si at jeg sniker på mange innlegg, men ikke særlig ofta faktisk poster noe selv. Jeg ser på ganske mange tråder at det nesten alltid i løpet av de første 20 postene er noen som trekker en negativ konlusjon on trådstarteren. Og det er ikke bare det at en er negativ, personen oppfører seg som om dette skader dem personlig, og som om de kjefter på trådstarteren! Hvorfor skal folk trekke konklusjoner og beskylde folk for ting uten faktisk å vite om dette er tilfellet? Dette er skjedd med meg et par ganger også, har jeg følt, og det har ærlig talt gjort meg veldig lei meg. Nei, jeg synes ikke at man "bør tåle å få noen krasse svar nå og da", jeg synes at hvis man er et voksent, modent menneske, så bør man kunne få fram en mening uten å være uhøflig, krass, anklagende eller gretten. Her, jeg skal gi deg et eksempel. Nå skal jeg finne på noe totalt random. La oss nå si... hmm... La oss si at en jente skriver at typen hennes gjerne vil ha en katt, men hun er selv litt redd em, og lurer nå på hvordan hun skal få løst dette. Det vil da garantert være noen som skriver noe som "Så du sier at du nekter ham å få en søt liten kattepus bare fordi du er litt redd, hæ? Der er jo kjempeegoistisk av deg, de er jo ingenting å være redde for! Synes du er direkte slem som sier nei bare fordi du ikke har giddet å sette deg inn i hvor ufarlige katter er!!" Skjønner dere poenget? (disclaimer: dette er ikke på noen måte basert på noe virkelig, og jeg er særdeles ikke redd katter, jeg digger katter.) Jeg skulle ønske at de som skriver sånnt heller kunne komme med hjelpsomme og konstruktive svar, eller bare la vær å svare... Fler som har opplevd dette?
Cullen Skrevet 22. august 2009 #23 Skrevet 22. august 2009 Jeg ser på ganske mange tråder at det nesten alltid i løpet av de første 20 postene er noen som trekker en negativ konlusjon on trådstarteren. Og det er ikke bare det at en er negativ, personen oppfører seg som om dette skader dem personlig, og som om de kjefter på trådstarteren! Hvorfor skal folk trekke konklusjoner og beskylde folk for ting uten faktisk å vite om dette er tilfellet? Dette er skjedd med meg et par ganger også, har jeg følt, og det har ærlig talt gjort meg veldig lei meg. Fler som har opplevd dette? Ja, skjønner akkurat hva du mener! Jeg er også sånn som sniker mer enn jeg svarer og akkurat det her kommer frem i minst 50% av innleggene jeg titter innom.
Gjest Gjest Skrevet 22. august 2009 #24 Skrevet 22. august 2009 Litt enig i mye her ja. Men synes de regga har veldig lett for å hele tiden skylde på gjestene. Og de regga er verst når det kommer til ekle kommentarer, jeg har fått slengt til meg sånn "jeg vet nok hvem du er..." Ja jøss.... Og "når man lever livet teoretisk"... den var aller finest! *sparer på* Sånt er bare så klysete at det blir patetisk. Helt unødvendig.
Gjest Melchizedek Skrevet 22. august 2009 #25 Skrevet 22. august 2009 Jeg har blitt så vant til og få dritt etter meg. At jeg ikke gidder å bry meg lenger
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå