Gå til innhold

Om drittslenging i forum

Fremhevede innlegg

Gjest Supermimz
Skrevet

Jeg har ikke vært medlem her lenge, men det er noe jeg har lagt spesielt merke til.

Drittslengingen her på forumet.

Jeg tar meg aldri nær av sure svar fra et tilfeldig menneske på internett, men jeg blir så frustrert når jeg ser visse medlemmer få ufortjent masse pepper.

Jeg vet at det er lett å være uhyggelig med andre mennesker når man har en dårlig dag og siden man er anonym, men jeg oppfordrer alle dere som kjenner dere truffet til å tenke en gang til før dere poster. Kan dette innlegget bidra til å forsure dagen til noen andre? Hvordan kan man reformulere seg, få frem samme poenget på en saklig og konstruktiv måte, uten å slenge dritt?

Ha en videre flott fredag, spesielt dere som har stått opp av sengen på feil fot. :klemmer:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vil anbefale alle som har en dårlig dag å skrive om det i "Den store frustrasjonstråden" på Snikk-snakk. Bare søk opp tråden, og få ut all skiten der. Få det ut av systemet der, i stedet for å skrive sure svar og la det gå ut over andre i forumet.

Gjest Fugl Fønix
Skrevet

Jeg og reagerer på dette. Noe av det teiteste er de folkene som konsekvent skriver "lille venn" til motdebattanter.

En utrolig latterlig hersketeknikk som viser tydelig at de ikke har mye å fare med.

Så ser man også veldig klart de som skriver anomynt, altså uten brukernavn, som lirer av seg stygge og personlige kommentarer om andre her inne.

Jeg syns egentlig at det har blitt verre her inne de siste to årene...

Gjest Marillia
Skrevet

Jeg har vært her i over 5 år, og synes at det siste året har vært mye drittslenging. Jeg har vært her lite bla av den grunn. Det er lett å gi gjestene skylden, men tror nok at det noen ganger kan være utlogga brukere som slenger med leppa. Har også inntrykk av at det har blitt mer stalking, og jeg savner flere som har slettet seg av den grunn. Diskusjoner skal være engasjerende, og at man er uenige er bare gøy. Stygge kommentarer kan man spare seg for. Det virker også som om enkelte har glemt hvordan det er å være uerfaren på enkelte ting.

KG er et kjempeflott sted, og det er synd at mange føler at det har endret seg til det verre. Tror ikke at gjestene skal få all skyld, da enkelte brukere her er ganske så krasse. Et par opplever jeg som direkte ufine enkelte ganger, men har vel lært å bruke den mentale ignoreringsknappen. Kan derfor skjønne at nye brukere kan bli direkte skremt av disse...

Kanskje både vi som er registrert og alle gjestene bør gjøre en helomvending, og sørge for at KG blir igjen et flott sted å være.

Gjest Sjangle_Å_Snøvle
Skrevet

Må si meg enig ja. Folk må roe seg ned litt. skulle trodd hele gjengen her hadde kronisk mens

Gjest Gjest_Lisette_*
Skrevet

Jeg ser ikke helt det samme som dere, dersom det ikke er trollene dere snakker om da. Enkelte gjester/brukere utmerker seg i sin surhet mot verden generelt og kvinner spesielt. Men jeg har ikke inntrykk av at dette er et problem utover disse få personene.

At noen svarer i en litt krass tone iblant synes jeg er greit. Vi er tross alt på et diskusjonsforum, ikke på kaffebesøk hos svigermor. ;)

Skrevet
Jeg ser ikke helt det samme som dere, dersom det ikke er trollene dere snakker om da. Enkelte gjester/brukere utmerker seg i sin surhet mot verden generelt og kvinner spesielt. Men jeg har ikke inntrykk av at dette er et problem utover disse få personene.

At noen svarer i en litt krass tone iblant synes jeg er greit. Vi er tross alt på et diskusjonsforum, ikke på kaffebesøk hos svigermor. ;)

Amen!

Gjest Fugl Fønix
Skrevet

Krasst er en ting, og jeg syns ikke nødvendigvis det er så galt. Det er jo ikke sånn at vi skal måtte slenge på fullt i smilyer i hvert innlegg for ikke å såre noen.

Problemet er blant annet at det øyeblikket visse brukere her inne skriver ett innlegg, så kommer det fullt av svar som er personlig rettet og ganske trakasserende ovenfor den andre. Det er flere som virker som om de blir utsatt for stalking, og det virker generelt som om folkeskikk er ganske undervurdert til tider.

Skrevet

Jeg var aktiv på 4-5 forumer i lang periode. Jeg ga opp. Jeg prøvde å "kutte ned" ved å svare relevant der jeg hadde noe å bidra med, men å ikke lese videre svar. Men det blir litt kjedelig, og i blant er det nødvendig å utdype noe.

Dessverre er for mange anonymitet det samme som å være drittsekk. Hadde jeg fått slike svar i virkeligheten som jeg har fått på nett, helt usaklige drittsvar som ikke går på SAK, men på PERSON, så ville jeg slått dem ned, eller anmeldt dem. Det er såpass grovt at et hvert fornuftig menneske ville ha reagert på det.

Enkelte forumer har lenge hatt aktive moderatorer (altså de som sletter og rydder), som har vært innom alle tråder bare for å "se". PERSONangrep og ikke SAKangrep har blitt slettet, brukere utestengt for 1-3 dager. Flere slike småsaker har gjort at de har blitt kastet ut for godt.

Så jeg prøvde å holde meg aktiv på dette forumet hvor det var såpass strengt, men trollene tok over der også.

ENESTE SOM HJELPER ER Å IGNORERE TROLLENE, OG FÅ SLETTET PERSONANGREP! Hvorfor gidde å trolle når man ikke får noen reaksjoner og alt bare blir slettet?

Dessverre krever det en enorm innsats, og god magefølelse fra de som styrer. Hvis de begynner å se tendenser hos en ny bruker, at denne hisser på seg de andre med drittsvar, advar dem først som sist. Kommer det kraftige drittsvar, utestengt, uten å nøle. Se om det hjelper.

Gjest Supermimz
Skrevet (endret)

Jeg skal ikke vise til postene som har mye drittslenging, men det er ikke vanskelig å lete lenge uten å finne de, både her på generellt og spesielt på barn og familie delen av forumet. Jeg er enig i at man kan være direkte og ærlig i uttalelser, men en fin pekefingerregel kan være å ikke ordlegge seg på en måte man ikke ville ha ordlagt seg om man snakket med vedkommende ansikt til ansikt. Man diskuterer på et forum for å diskutere sak, ikke såre mennesker.

Jeg mener ikke å ta oppmerksomheten vekk fra alle de gode postene her i forumet, for dem er det mye av.

Endret av Supermimz
Gjest flittig gjest
Skrevet

Jeg har sett den der "lille venn"- frasen enkelte her tar inne hvis noen kommer med argumenter eller meninger som de ikke er enige i. Jeg bare smiler og tenker at "stakkar, har du ikke mere å fare med" uten å svare dem tilbake, jeg bryr meg mindre om hva disse brukerne(både gjester og reg. er brukere) måtte mene om meg og si til meg.

Jeg har vært her i ca. fire år, kanskje fem og synes at det siste året har det utviklet seg på en måte jeg ikke er så glad i. Det er noen få det gjelder men disse klarer å "ødelegge" enhver tråd med sine surmagede oppfatninger, i hvert fall i noen av de forumene jeg er mest aktiv i.

Krasse svar er greit, høy temperatur i diskusjoner er greit men stalking og drittslenging er langt fra greit og det gjør at jeg er i ferd med å trappe ned på tiden min her inne, vanskelig men... :)

Skrevet
Jeg er enig i at man kan være direkte og ærlig i uttalelser, men en fin pekefingerregel kan være å ikke ordlegge seg på en måte man ikke ville ha ordlagt seg om man snakket med vedkommende ansikt til ansikt.

Det hadde vært kjekt, hadde det ikke? Men likevel, litt rosa og naivt tenkt, synes jeg. For uansett om vi liker det eller ikke, så er nettforum en helt annen måte å kommunisere på enn ansikt til ansikt. Når man snakker med folk ansikt til ansikt så får man med en mye større pakke bestående av kroppsspråk, sosial setting, toneleie, stemning, humør osv. Alt dette er med på å påvirke hvordan vi snakker til folk. For selv ansikt til ansikt så snakker vi ikke likt til alle, vi justerer oss selv etter hvem vi snakker med og i hvilken sammenheng osv. Når man kommuniserer på nett så mister man alt det der, og det er naturlig at man blir mer distansert enn om man snakker med noen som sitter i samme rom.

Tenk på hvor forskjellig vi oppfører oss og hvor forskjellig vi uttrykker oss hvis vi er i følgende settinger:

- Kontaktsamtale mellom lærer og forelder på en barneskole

- Samtale med legen om din syke mors tilstand

- Jobbintervju

- Krangel med naboen om katta som tisser i blomsterbeddene

- Krangel med eksen om barneoppdragelse

- Diskusjon mellom kollegaer i pausen på jobben

- Politikerdebatt på tv

Osv osv. Vi ville oppført oss forskjellig i de forskjellige situasjonene, og vi ville oppført oss forskjellig ettersom hvilken rolle vi hadde i disse samtalene. Hvorfor er det da så uhyrlig at vi opptrer forskjellig ettersom hvilken diskusjon vi deltar i på nett? Eller at vi ikke alltid klarer å holde oss i skinnet og diskutere på en saklig og ryddig måte?

Jeg har sarte forsiktige venner der jeg må pakke ordene mine inn i bomull for ikke å såre dem, og jeg har tøffe munnrappe venner som ville blitt "sprø" om jeg skulle snakket til dem på den måten, de forventer klar tale rett fra levra. Hvordan skal jeg kunne vite hvilken type personer jeg snakker med her på KG?`

Jeg tror at en del av problemet her er at nettet fortsatt er så nytt at vi ikke helt har klart å skille mellom nettkommunikasjon og mer direkte kommunikasjon. Vi må nok innfinne oss med at folk er forskjellige og at ikke alle kan tas hensyn til på nett på samme måte som i det virkelige liv.

PS: Jeg tenker her på de "normale" krasse/hissige diskusjoner som kan oppstå. Troll og drittkastere som kun er ute etter å provosere og lage kvalm er noe annet. Men de er heldigvis i et mindretall her på KG, så jeg kan ikke tenke meg det er dem man sikter til her?

Skrevet

Enig i denne. Men nå er vel jeg en av de som nok kan ses på som krass og lite diplomatisk i mange av mine svar. Vel. Jeg svarer på samme måte her inne som jeg gjør i virkeligheten. Jeg er en lite diplomatisk og ganske så kompromissløs person, og pakker ikke inn meninger i bomull bare fordi personen i andre enden kanskje er en person som tar alt personlig. Dette er også egenskaper jeg setter veldig høyt hos mine medmennesker, på linje med ærlighet og troskap.

Gjest eks medlem
Skrevet

Jeg slettet profilen min her inne etter personangrep som gikk så langt at jeg ble diskutert negativt av disse personene i andre tråder som absolutt ikke handlet om meg eller temaet i den tråden vi var uenige i.

Ikke var jeg ute etter bråk heller, jeg svarte til og med på en penere måte enn ts hadde fått i tråden sin til da.

Dette er lenge siden og nå holder jeg meg til å være gjest. Så slipper jeg i det minste å logge på til stygge meldinger i innboksen.

Gjest Chiffon
Skrevet
Enig i denne. Men nå er vel jeg en av de som nok kan ses på som krass og lite diplomatisk i mange av mine svar. Vel. Jeg svarer på samme måte her inne som jeg gjør i virkeligheten. Jeg er en lite diplomatisk og ganske så kompromissløs person, og pakker ikke inn meninger i bomull bare fordi personen i andre enden kanskje er en person som tar alt personlig. Dette er også egenskaper jeg setter veldig høyt hos mine medmennesker, på linje med ærlighet og troskap.

Jo, men er det ikke alle trollene og idiotene det menes da? De som raver rundt og lirer av seg piss og uvennskap kun for å lage fan? De burde vært utestengt på livstid for lengst. Alle som en.

Skrevet

Å svare krasst når noen spør om noe skjønner jeg ikke vitsen med.

Det har skjedd meg flere ganger og det fra samme person.

Mulig denne personen bare er sur og grinete altså.

Skrevet
Å svare krasst når noen spør om noe skjønner jeg ikke vitsen med.

Det har skjedd meg flere ganger og det fra samme person.

Mulig denne personen bare er sur og grinete altså.

Jeg forstår heller ikke vitsen med det, og ser for min del ikke på krasse svar eller "litt temperatur" som noe positivt.

Skrevet

Jeg er blant dem som av og til reagerer på måten du svarer andre på. Helt greit at du ikke pakker meninger inn i bomull, som du sier, men noen ganger synes jeg du med fordel kunne moderert deg litt. Det er ikke hyggelig for gjester (eller brukere) som er usikre på en problemstilling å få et tvert og surt svar som tilbakemelding, når de selv overhodet ikke er uhøflige.

Jeg synes vi skal behandle de som klart fremstår som usikre og som ønsker råd på en langt mildere måte enn vi tiltaler en kranglefant som kun er ute etter å trolle og lage kvalme.

Gjest gjest- silje
Skrevet

Jeg ser den "lille venn" kommentaren, og får mer lyst til å le av denne hersketeknikken! Denne teknikken er ikke særlig god heller, da det er så åpenlyst at denne brukeren ønsker å vinne debatten at han tyr til slike dårlige triks.

Har selv en overordnet som bruker denne teknikken, men det funker dårlig..

Jeg reagerer lite på krasse innlegg, da jeg tåler det meste, og bryr meg lite om brukere som prøver å rakke ned på andre. På meg nytter det rett og slett ikke.

Skrevet

Her har det ofte vært elendige moderatorer som bare har jattet med de populære.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...