Gjest Gjest Skrevet 20. august 2009 #1 Del Skrevet 20. august 2009 Er dette noe alle andre vet, eller er det flere som får et sjokk nå? Se blant annet her: http://www.etiskforbruk.no/nyheter/austral...ll-i-norge.html "Australias ullindustri er enorm. Halvparten av verdens totale produksjon av merinoull foregår i Australia. (...)Australske ullprodusenter utfører kirurgiske inngrep på lammene uten bedøvelse. Merinosauen er avlet opp for å produsere maksimalt med ull. Huden ligger i folder på dyrene og foldene gir mer plass for ull – de blir mer produktive. Fordi ulla også vokser tett rundt baken på dyrene, fester urin og avføring seg i ulla. For fluelarver er den våte ulla og hudfoldene det perfekte klekkested. Fluelarvene kan spise sauen levende - et ekstremt smertefullt angrep. Måten de australske bøndene løser problemet på er å skjære bort hudfoldene på baken. Dette gjøres uten bedøvelse. Det er ikke vanskelig å tenke seg hvilke smerter dette påfører lammet. Det kan ha vondt i uker etterpå og det kan gå betennelse i det åpne såret." Dette er virkelig helt forferdelig! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skylines Skrevet 20. august 2009 #2 Del Skrevet 20. august 2009 har sett video av dette før ja. helt forferdelig Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 20. august 2009 #3 Del Skrevet 20. august 2009 Ta en titt i skoskapet ditt og se om du har UGGs. De bruker Merinoull. Nå føler dere dere stolte tenker jeg! Boikott UGGs hvis du ikke er en idiot. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 20. august 2009 #4 Del Skrevet 20. august 2009 Det er ikke vanskelig å tenke seg hvilke smerter dette påfører lammet. Det kan ha vondt i uker etterpå og det kan gå betennelse i det åpne såret." Dette er virkelig helt forferdelig! Så en søye som hadde fått infeksjon i juret. Det var ingenting man kunne gjøre og søya gikk og tydeligvis hadde vondt. Dette hadde pågått i mange måneder. Og det var her i Norge... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ~♥ƒαѕн	 Skrevet 22. august 2009 #5 Del Skrevet 22. august 2009 Ta en titt i skoskapet ditt og se om du har UGGs. De bruker Merinoull. Nå føler dere dere stolte tenker jeg! Boikott UGGs hvis du ikke er en idiot. UGG anvender ikke Merinoull. UGG anvender bare skinn som er et biprodukt av kjøttindustrien, altså dreper de ikke dyr for at de skal bli til sko. her har Ida wulff skrevet at markedssjefen selv har sendt henne mail for å få det klart at disse påstandene er usanne : http://caffelatte.blogg.no/1250778973_ange..._og_merino.html NÅ FØLER DU DEG STOLT AV DUMHETEN OG UVITEN DIN, TENKER JEG! For dere som liker uggs, IKKE boikott de pga sånne teite påstander som denne kjære gjesten kommer med. er derimot hundre prosent enig med at dere bør boikotte sko som faktisk bruker merinoull ! ME LOVE UGGs Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosenrød Skrevet 22. august 2009 #6 Del Skrevet 22. august 2009 Uff, ekkelt å tenke på at jeg har gensere av merinoull i skapet... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
onyx Skrevet 22. august 2009 #7 Del Skrevet 22. august 2009 UGG anvender ikke Merinoull. UGG anvender bare skinn som er et biprodukt av kjøttindustrien, altså dreper de ikke dyr for at de skal bli til sko. Altså, at de påstår de kun bruker skinn som er et biprodukt av kjøttindustrien er ren retorikk. Også dyr som har vært brukt i ullproduksjon ender som regel opp i "kjøttindustrien", og er det egentlig bedre å bruke skinnet fra disse dyra enn selve ulla? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Colargol Skrevet 22. august 2009 #8 Del Skrevet 22. august 2009 (endret) UGG anvender ikke Merinoull. UGG anvender bare skinn som er et biprodukt av kjøttindustrien, altså dreper de ikke dyr for at de skal bli til sko. her har Ida wulff skrevet at markedssjefen selv har sendt henne mail for å få det klart at disse påstandene er usanne : http://caffelatte.blogg.no/1250778973_ange..._og_merino.html NÅ FØLER DU DEG STOLT AV DUMHETEN OG UVITEN DIN, TENKER JEG! For dere som liker uggs, IKKE boikott de pga sånne teite påstander som denne kjære gjesten kommer med. er derimot hundre prosent enig med at dere bør boikotte sko som faktisk bruker merinoull ! ME LOVE UGGs Seriøst? Jeg håper virkelig du tenker lengre før du stoler på alt du leser i tilfelige blogger! "En nesten-kjendis har skrevet det, derfor må det være sant" Oioi... :klø: Ugg er faktisk ganske åpne om at de bruker merinoull og skinn i sine produkter! Her er fra to offisielle sider: www.uggaustralia.com (Et tilfeldig par sko fra nettbutikken -det står klart og tydelig i infoen på siden) www.authenticuggboots.com -sheepskin-information www.authenticuggboots.com -Why-Australian-wool-and-Merino-wool er derimot hundre prosent enig med at dere bør boikotte sko som faktisk bruker merinoull ! Vel, er bare å begynne å boikotte det! Endret 22. august 2009 av Colargol Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ~♥ƒαѕн	 Skrevet 22. august 2009 #9 Del Skrevet 22. august 2009 Seriøst? Jeg håper virkelig du tenker lengre før du stoler på alt du leser i tilfelige blogger! "En nesten-kjendis har skrevet det, derfor må det være sant" Oioi... :klø: Ugg er faktisk ganske åpne om at de bruker merinoull og skinn i sine produkter! Her er fra to offisielle sider: www.uggaustralia.com (Et tilfeldig par sko fra nettbutikken -det står klart og tydelig i infoen på siden) www.authenticuggboots.com -sheepskin-information www.authenticuggboots.com -Why-Australian-wool-and-Merino-wool Vel, er bare å begynne å boikotte det! Jeg tror absolutt ikke markedskjefen hadde turt å løyet om det til norges største blogger, fordi det betyr at de fleste får høre om det og da kan du tenke deg hvor mye svi markedskjefen og firmaet for får å ha løyet om det. men leste faktisk mer om der her, da det står i aftenposten at det er laget av merionull, nå velger jeg bare å tro 50/50, derfor tar jeg ikke sjansen på å kjøpe flere(selvom jeg hadde planlagt det) , da kjøper meg heller noen andre sko , uansett hvor mye jeg elsker uggs, JEG STØTTER IKKE MERIONULL , får å få det klart! Jeg elsker dyr, så får vel bare boikotte uggs, enn ryktene er sanne eller usanne. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kraistin Skrevet 23. august 2009 #10 Del Skrevet 23. august 2009 Men er ikke det meste av supeundertøy og Ulvang-sokker av merino? Det syns jeg i hvert fall er håpløst, siden man trenger ullundertøy..Husker bare jeg så en annonse for ullundertøy hos en sportsbutikk, det stod merino under alle merkene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 23. august 2009 #11 Del Skrevet 23. august 2009 Hvis du tror det er så mye bedre i andre land så tar du gruelig feil. Har du sett kastrering av hannsauer hvor de biter testiklene av? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HerbGirl Skrevet 23. august 2009 #12 Del Skrevet 23. august 2009 Hvordan har det plutselig blitt verre å bruke ull enn skinn? :klø: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Frosk Skrevet 23. august 2009 #13 Del Skrevet 23. august 2009 Hvordan har det plutselig blitt verre å bruke ull enn skinn? :klø: Det det reageres på her er at australske merinolam utsettes for mulesing - huden på bakparten skjæres av den levende sauen, uten noen form for bedøvelse. Bilder. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 23. august 2009 #14 Del Skrevet 23. august 2009 Jeg tror absolutt ikke markedskjefen hadde turt å løyet om det til norges største blogger, fordi det betyr at de fleste får høre om det og da kan du tenke deg hvor mye svi markedskjefen og firmaet for får å ha løyet om det. men leste faktisk mer om der her, da det står i aftenposten at det er laget av merionull, nå velger jeg bare å tro 50/50, derfor tar jeg ikke sjansen på å kjøpe flere(selvom jeg hadde planlagt det) , da kjøper meg heller noen andre sko , uansett hvor mye jeg elsker uggs, JEG STØTTER IKKE MERIONULL , får å få det klart! Jeg elsker dyr, så får vel bare boikotte uggs, enn ryktene er sanne eller usanne. Har det slått deg at det kan være "Norges Største Blogger" (jeg hadde ikke hørt om henne engang før jeg så linken din, så så viktig er hun neppe) som lyver? Eller som har missforstått. Hun har ikke engang giddet å skrive navnet på "markedssjefen", eller gjengi svaret hun hadde fått. Hun bare fastslår at "markedssjefen har sagt det er greit". Sannynligvis har den faktisk markedssjefen til UGG langt bedre ting å gjøre enn å svare på sytemails fra norske berter med blogger. Men godt at du tar tak i det kjære. Ikke at det gjør noe forskjell for dyrene som lider, og som har lidd for at du skal kle deg stylish. Ikke tro at dyr som gir vanlig ull, skinn eller kjøtt har det særlig mye bedre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Frosk Skrevet 23. august 2009 #15 Del Skrevet 23. august 2009 ...og sånn står det til i Norge. (Ikke ull, men pels.) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stjernekyss Skrevet 25. august 2009 #16 Del Skrevet 25. august 2009 Sorry altså, men så lenge dere tygger i stykker dyret mellom tennene deres og la det etses opp av magesyre i magesekken, klarer jeg ikke helt å ta seriøst at dere synes det er "skikkelig ille lizm" at dyret må lide. Dyret DØR for at dere skal spise det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Talwen Skrevet 25. august 2009 #17 Del Skrevet 25. august 2009 Ja, dyret dør for at vi skal spise det. Men selv om jeg ikke er vegetarianer (umulig for meg pga utallige matallergier), så synes jeg fortsatt ikke at dyrene skal lide! At dyrene skal gå rundt med åpne sår etter å ha blir skjært huden av. Og må man virkelig være veggis for å være anti-pelsindustri? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Frosk Skrevet 25. august 2009 #18 Del Skrevet 25. august 2009 Sorry altså, men så lenge dere tygger i stykker dyret mellom tennene deres og la det etses opp av magesyre i magesekken, klarer jeg ikke helt å ta seriøst at dere synes det er "skikkelig ille lizm" at dyret må lide. Dyret DØR for at dere skal spise det. Dyremishandling er ille, uansett hvilken "grunn" som ligger bak mishandlingen - enten det produseres merinoull, pels eller industrikylling. Lettvint å peke på Australia og si at "det der, det er dyremishandling det, sånn som merinolammene behandles, jammen bra vi ikke driver med sånt her" - men det er jo ikke akkurat vanskelig å finne forhold som er minst like ille her i Norge. (Hint: industrikyllingproduksjon) Man kan være opptatt av å behandle dyr greit selv om man ikke er vegetarianer, mener jeg - men å bli kjempeopprørt over merinolam / kinesisk pelsproduksjon / færøysk hvalslakt / whatever samtidig som man gomler billig kyllingfilet fra Rema blir kanskje litt... lite gjennomtenkt? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Roxanny Skrevet 25. august 2009 #19 Del Skrevet 25. august 2009 Jeg tror absolutt ikke markedskjefen hadde turt å løyet om det til norges største blogger, fordi det betyr at de fleste får høre om det og da kan du tenke deg hvor mye svi markedskjefen og firmaet for får å ha løyet om det. men leste faktisk mer om der her, da det står i aftenposten at det er laget av merionull, nå velger jeg bare å tro 50/50, derfor tar jeg ikke sjansen på å kjøpe flere(selvom jeg hadde planlagt det) , da kjøper meg heller noen andre sko , uansett hvor mye jeg elsker uggs, JEG STØTTER IKKE MERIONULL , får å få det klart! Jeg elsker dyr, så får vel bare boikotte uggs, enn ryktene er sanne eller usanne. Hvilken formening har markedsjefen om at hun er "Norges største blogger"? er jo bare en tenåring som skriver om livet sitt...å du innrømmer jo selv at det foreligger informasjon om at det hun skriver er feil, altså enten lyver hun eller markedsjefen.. Hun har vel fått sponset et par nye "fine" uggs for å skrive det de vil... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Frosk Skrevet 25. august 2009 #20 Del Skrevet 25. august 2009 Ja, dyret dør for at vi skal spise det. Men selv om jeg ikke er vegetarianer (umulig for meg pga utallige matallergier), så synes jeg fortsatt ikke at dyrene skal lide! At dyrene skal gå rundt med åpne sår etter å ha blir skjært huden av. Og må man virkelig være veggis for å være anti-pelsindustri? Nei, på ingen måte - mener jeg. Vet mange andre vegetarianere vil være uenige, men jeg mener altså at det er mulig å være opptatt av dyrevelferd selv om man spiser kjøtt. Det går an å velge økologisk kjøtt (som produseres på en litt mer dyrevennlig måte) eller vilt, i stedet for versting-produktene (industrikylling, svin). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå