Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Sofia_*
Skrevet

Jeg skal snart på laparoskopi og har aldri før blitt operert.. Noe så "enkelt" som å tømme tarmen før jeg skal inn er derfor rimelig nytt og litt skummelt for meg..

Noen som kan fortelle meg hva slags middel jeg skal kjøpe på apoteket og hvordan (som i hvor fort, tømmes hele tarmen på en dotur, må jeg fly på do hele natta? etc) den virker?'

Lurer også på hvor lenge dere følte dere dårlig etter inngrepet..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan ikke gi deg noe svar på tarmtømming, gjorde ikke dette selv da jeg tok lap i vår.

Jeg forventet meg at jeg ikke skulle bli dårlig i det hele tatt ettersom de sa at jeg kom til å få milde magesmerter etterpå. Milde var de ikke akkurat, så jeg ble ganske overrasket.

Selve sårene gjorde ikke vondt, men gassen som ble igjen i magen gjorde at jeg fikk skikkelig vondt i skuldrene og mellomgulvet. Dette var ille de første to dagene, så begynte det å bedre seg. Følte meg også innmari støl i magen.

På dag 6 var jeg på en skikkelig lang fjelltur, så det går ganske kjapt egentlig. Var forsiktig med å bære og løfte en stund.

Lykke til med inngrepet, det er absolutt ingenting å grue seg for!

Gjest Gjest_Sofia_*
Skrevet

Takk for svar! Jeg tar utgangspunkt i at jeg får veldig vondt, så kanskje jeg blir positivt overraska.... ;)

Hvorfor tømte ikke du tarmen? Jeg har fått beskjed om at man må det kvelden før, og ikke spise eller drikke noe etter kl 02 på natta...

Skrevet

Var på laparoskopi (+operasjon) i sommer og jeg fikk heller ikke beskjed om å tømme tarmen, men skulle verken spise eller drikke etter midnatt før operasjonen. (Dvs fikk drikke litt vann.)

De var flinke med det smertestillende så jeg fikk i grunnen ikke vondt i det hele tatt, men var naturligvis øm og sår i operasjonsområdet en ukes tid etterpå. Merket ikke så mye smerter av den gassen de blåser inn. Hadde bare litt vondt om kvelden etter operasjonen. Mitt verste problem var at jeg este sånn opp av gassen (tror jeg) at jeg ikke kunne bruke mine vanlige bukser på 2-3 uker :ler: . Anbefaler sterkt å ta med joggebukse eller noe annet med strikk i linningen. Det gjorde ikke jeg og jeg angret. Hadde tatt på meg en bukse som i utgangspunktet var for vid i livet og da jeg skulle ut fra sykehuset var den 5-6 cm for trang...

Skrevet

fikk heller ikke beskjed om å tømme tarmen. bare ikke spise etter kl 2 ellerno..

og jeg fikk også vondt i skuldrene etterpå.

Skrevet
Takk for svar! Jeg tar utgangspunkt i at jeg får veldig vondt, så kanskje jeg blir positivt overraska.... ;)

Hvorfor tømte ikke du tarmen? Jeg har fått beskjed om at man må det kvelden før, og ikke spise eller drikke noe etter kl 02 på natta...

De nevnte aldri noe om det og jeg tenkte ikke på å spørre. Så vidt jeg vet, skjedde det ingenting under operasjonen, men det hadde de kanskje ikke opplyst om uansett,hehe. Fikk drikke væske opp til et par timer før, husker ikke det med maten.

Godt råd det med løse bukser, så rett og slett gravid ut i noen dager, magen bulte skikkelig!

Det eneste jeg merket fra sårene var at de klødde noe voldsomt når det begynte å gro.

Håper du kommer deg raskt, det virker som om det er veldig individuelt.

Skrevet

Da jeg var inne fikk jeg et skriv fra sykehuset med anbefaling av to ulike middel. Jeg valgte det som var i drikkeform, men husker ikke hva det heter. Apoteket hjelper deg sikkert. Måtte på do 5-6 ganger i løpet av ettermiddagen/kvelden og på slutten "sprutet" det ut flytende væske. Det var ikke så kjekt.. Men ikke så vondt heller. Kunne ikke spise på 24 timer.

Selve lapraskopien var veldig grei. Litt smerter når de treffer på tarmveggen, men går fort over. Lykke til!

Skrevet (endret)
Jeg skal snart på laparoskopi og har aldri før blitt operert.. Noe så "enkelt" som å tømme tarmen før jeg skal inn er derfor rimelig nytt og litt skummelt for meg..

Noen som kan fortelle meg hva slags middel jeg skal kjøpe på apoteket og hvordan (som i hvor fort, tømmes hele tarmen på en dotur, må jeg fly på do hele natta? etc) den virker?'

Lurer også på hvor lenge dere følte dere dårlig etter inngrepet..

Har du ikke fått noe beskjed om dette?

Du kjøper noe som heter klystér på apoteket. Dette setter du.... skal opp i endetarmen.... og så må du på do innen rask tid og du blir rimelig tømt ganske fort. Så du flyr ikke på do nattalang. Dette er noe du skal gjøre på morgenen.... kommer litt an på når opr. er :)

Etter et jo allmenntilstanden ganske individuell fra person til person. så vanskelig å si. kommer an på hvordan du reagerer på bedøvelsen etc

Mange får litt smerter etter den gasssen de slipper inn i systemet, men smertene er jo individuelt der og

:)

Lykke til.

Endret av Devilina

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...