Gjest fregna Skrevet 20. august 2009 #1 Skrevet 20. august 2009 Er det noen der ute som har noen gode øvelser for styrketrening av rumpe og lår uten at knærne blir belasted for mye? Jeg har litt problemer med knærne etter en gammel skade, så vil ikke belaste dem for mye. Kunne også trengt noen gode øvelser for mage og rygg Spesielt for midten/nedre partiet av rygg. Takk for alle svar!
Kenneth199 Skrevet 20. august 2009 #2 Skrevet 20. august 2009 Hva skags kneskade er det du har/har hatt?
Gjest Gjest_Lilli_* Skrevet 21. august 2009 #4 Skrevet 21. august 2009 Hei! Beste treningen for rumpe og lår er Squatting(søk how to squat på google) Hvis du har dårlige knær kan du heller ty til deadlifting. Vekter er treningen hvis du vil ha lekre ben.
Annikken Skrevet 21. august 2009 #5 Skrevet 21. august 2009 (endret) Jeg lurer litt på hva du mener med "belastning av knær". Har du kneskader bør du uansett være sterk i musklene rundt kneet / knærne, da disse er med på å støtte opp og forhindre belastning på ledd, skjelett og sener. Dersom du strammer musklene og rolig bøyer dem med belastning på ryggen (knebøy, f.eks.) er det musklene du trener / belaster, og ikke alt annet som er ikke i kneet. Jeg har en delvis til total ruptur i et sidebånd, og merker at jeg blir vinglete, ustabil og sår i knærne når musklene ikke får kjørt seg. Da klarer jeg ikke engang løpe på mølle uten å kjenne det. Når jeg trener styrke, tåler knærne tilnærmet normal aktivitet, da musklene avløser for sidebåndet. Det jeg ville styrt unna er "hissig aktivitet" som løping og rask sykling, da jeg føler det er det som "terger" kneet mitt. Rolig sykling med tunge tråkk funker bra dog. Konklusjonen min er altså: Stryketrening belaster ikke knærne og er ikke farlig så lenge du trener rolig nok til å kunne kjenne at det er musklene du belaster. PS: Regel nummer én for kneskader er at du ALDRI skal sette deg ned og la kneet "hvile". Dette gjør det bare verre. Du må trene opp musklene så de kan avlaste kneet, og det betyr rolig og tung styrketrening helt til smertegrensen. Endret 21. august 2009 av Annikken
Sekretæren Skrevet 21. august 2009 #6 Skrevet 21. august 2009 Hei! Beste treningen for rumpe og lår er Squatting(søk how to squat på google) Hvis du har dårlige knær kan du heller ty til deadlifting. Vekter er treningen hvis du vil ha lekre ben. Ja. Kan strakmark være en idé? Både vanlig og er helt rå øvelser.
Wildlily Skrevet 21. august 2009 #7 Skrevet 21. august 2009 Strakmark er jo en mye mindre bevegelse enn markløft. Du mister bevegelsen bakerst i rumpa med å gjøre markløft halvveis. Squatting er på norsk knebøy, den ultimate øvelsen. Markløft hvis du har vonde knær. Men, knærne har vel egentlig bare godt av treningen. Det viktigste er å ikke starte for hardt. Gjest Lilli registrert her :D
Sekretæren Skrevet 21. august 2009 #8 Skrevet 21. august 2009 Strakmark er jo en mye mindre bevegelse enn markløft. Du mister bevegelsen bakerst i rumpa med å gjøre markløft halvveis. Squatting er på norsk knebøy, den ultimate øvelsen. Markløft hvis du har vonde knær. Men, knærne har vel egentlig bare godt av treningen. Det viktigste er å ikke starte for hardt. Gjest Lilli registrert her :D Ja, poenget var at den var mer hoftedominant enn vanlig mark, og dermed unngikk det meste av knebelastningen. Men nå aner vi jo ikke HVOR dårlige knær TS har.
Wildlily Skrevet 21. august 2009 #9 Skrevet 21. august 2009 Ja, poenget var at den var mer hoftedominant enn vanlig mark, og dermed unngikk det meste av knebelastningen. Men nå aner vi jo ikke HVOR dårlige knær TS har. Jepp. Den er mer hoftedominant. Men den siden jeg leser på sier at det beste er å gjennomføre fulle øvelser. Nå har jeg en ganske så veltrent kollega som er kneoperert flere ganger. Så lenge han ikke overdriver vekta så kan han utføre alle øvelsene så lenge de gjøres korrekt. Det er ofte mer misforstått at knær tar skade av vektøvelser på samme måte som løping og andre slitasjeøvelser. Vekt trening skal helst gjøres med lite repetisjoner og mye muskulære anstrengelser. 5x5 er en veldig fin måte å unngå for mange repetisjoner. Nå om TS har et helt ubrukelig kne, så er det vel svømming som er den beste treningen. Alt annet fy fy.
Sekretæren Skrevet 21. august 2009 #10 Skrevet 21. august 2009 Den er jeg med på, Wildlily. Her kan det være noen relevante artikler for deg, TS
Wildlily Skrevet 21. august 2009 #11 Skrevet 21. august 2009 Og hvis du ikke har noe imot å lese engelsk, så er dette en interessant link. Mitt program finner du her. Stronglifts
Annikken Skrevet 22. august 2009 #12 Skrevet 22. august 2009 Nå om TS har et helt ubrukelig kne, så er det vel svømming som er den beste treningen. Alt annet fy fy. Ikke om du sliter med revnede sidebånd / andre typer "vingleknær", da er svømming fy fy
Gjest fregna Skrevet 23. august 2009 #13 Skrevet 23. august 2009 Wow, tusen takk for alle svar! Dere spør hvor dårlige knær jeg har, og de fungerer helt fint til vanlig. Det er ingen alvorlig skade sånn egentlig, men jeg kjenner knærne (egentlig bare det høyre) fusker litt hvis jeg løper/jogger, står på ski/snowboard eller rett og slett belaster dem for mye. Jeg fikk skaden da jeg datt for noen år siden og fikk såkalt "vann" i kneet. Har i ettertid hatt litt problemer med det høyre kneet hvis jeg bruker det for mye. Men si jeg prøver meg på litt markløft og knebøy, hvor mye vekter starter man vanligvis med da? Jeg er ikke noen muskelbunt av en trener, men trener styrke for å stramme opp litt her og der. Og nå begynner rumpa og lårene å disse litt, så nå må man sette treningen igang skikkelig! :D
Sekretæren Skrevet 23. august 2009 #14 Skrevet 23. august 2009 Ok, det var jo mer opplysende Knærne mine likte ikke jogging før, de var slarkete og rare, men har blitt MYE bedre etter tung styrketrening, med både knebøy og markløft. Jeg startet med bare stanga, og jobbet meg sakte oppover. Ass to gras tar mest på gluteusen
Annikken Skrevet 23. august 2009 #15 Skrevet 23. august 2009 Ok, det var jo mer opplysende Knærne mine likte ikke jogging før, de var slarkete og rare, men har blitt MYE bedre etter tung styrketrening, med både knebøy og markløft. AMEN. Jeg trener ikke tungt da, men lettere styrke med flere reps. Og knærne mine er hundre ganger bedre på mølla når jeg trener styrke.
Kenneth199 Skrevet 23. august 2009 #16 Skrevet 23. august 2009 Men si jeg prøver meg på litt markløft og knebøy, hvor mye vekter starter man vanligvis med da? Jeg er ikke noen muskelbunt av en trener, men trener styrke for å stramme opp litt her og der. Og nå begynner rumpa og lårene å disse litt, så nå må man sette treningen igang skikkelig! :D Det enkleste er hvis du har en veileder på knebøy og markløft. Ellers må du lese deg opp på internett og prøve deg litt frem. Det er de beste øvelsene hvis gjort riktig. Knebøy: Selv brukte jeg ca en måned med trening med olympiastang (20kg) for å klare å gå dypt nok i knebøy og ikke krumme bekkenet, samt legge presset på hælene. Når jeg var fornøyd så økte jeg med 10kg i uken til jeg var oppe i 50kg, tok det med ro derfra og økte med 5kg i uka. Kjørte 5x5 i begynnelse fasen for å ikke få ring teknikk. Markløft: Begynte med 40kg for å få inn riktig teknikk, måtte bygge opp stangen slik at jeg fikk samme høyden som om jeg hadde hatt 25kg skiver på hver side. For å få et kortere løft. Fikk raskt teknikken inn og økte til 50kg, slapp da å bygge opp stangen, siden skivene har samme størrelse som 25kg der jeg trener.
Wildlily Skrevet 23. august 2009 #17 Skrevet 23. august 2009 Jeg og har hatt litt slike "hanglete" knær opp gjennom tiden. Gjorde sykt vondt å stå på snowboard sist, men det hjelper ikke akkurat at jeg veide/veier litt for mye. Nå er planen min jaffal å gjøre nøyaktig slik som Kenneth199 har beskrevet. Og tilslutt få fin rumpe/lår og bli deilig slank. Styrketrening er akkurat som kinderegget vettu. :D Og de jentene som sier at jenter bare blir "store" av for mye vekttrening har feil! Vi må jukse for å bli store
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå