Gå til innhold

Er blankt stemme det samme som å ikke stemme?

Eve Luna

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Lillian_*
Da har vi i så fall ingen alternativer.

REDIGERT:

Men jeg må nesten legge til at det ikke stemmer. For det første kan man alltids gå sammen og lage et alternativ selv. For det andre eksisterer det allerede en rekke partier som har innvandringsmotstand som politisk sak. Et av dem har til og med allerede folkevalgt representasjon, og fremstår som relativt godt organisert med lister i alle fylker. Nemlig Demokratene. Så vidt meg bekjent består de av de av blant annet tidligere Frp'ere fra den tiden Frp fikk rykte på seg for å være innvandringsmotstandere. Så dersom du finner Frp attraktivt på grunn av partiets innvandringspolitiske rykte er det heller Demokratene du bør stemme på.

Du mener Israels parti i Norge? Nei takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg klarer ikke å se at det i praksis spiller noen rolle om man lar være å stemme, eller om man stemmer blankt.

Jeg vil også minne om at det er over tre uker igjen til valget; mao rikelig tid til å sette seg inn i de forskjellige partiene - hvis man gidder.

Signeres. Jeg synes det for tidlig å bestemt si at ingen av partiene har klart å overbevise, når det er så lenge igjen av valgkampen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du mener Israels parti i Norge? Nei takk!

Vel, nå er ikke akkurat Frp noe mindre Israel-vennlig, da. Dessuten hevdet du jo at innvandringsstopp er det viktigste for deg. I så måte er faktisk Demokratene et langt bedre alternativ enn Frp.

En annen ting er at jeg ikke fatter hvorfor så mange legger så stor vekt på en lavintensitetskonflikt av heller lav betydning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer man blank sender man et signal om at man synes alle partiene gjør en for dårlig jobb. Hvis man ikke stemmer i det hele tatt, så sender det et signal om at man ikke bryr seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken praktisk betydning har så det?

Det kan være et tegn til andre mennesker om at det er et potensiale for småpartier som ikke er utnyttet. En blank stemme signaliserer at det er et menneske som bryr seg nok til å vise at h*n er misfornøyd med alternativene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bedre enn to ting:

Det er bedre enn å ikke stemme.

Det er langt bedre enn å stemme på et parti du ikke vet hva står for.

Stem blankt, det er en stemme på at du ønsker et skift i den politiske agendaen til de politiske partiene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kan være et tegn til andre mennesker om at det er et potensiale for småpartier som ikke er utnyttet. En blank stemme signaliserer at det er et menneske som bryr seg nok til å vise at h*n er misfornøyd med alternativene.

Det samme tegnet gis når folk ikke stemmer i det hele tatt. I realiteten er det ingen som bryr seg hvorvidt du sitter hjemme eller aktivt stemmer blankt. Det uutnyttede velgerpotensialet er der uansett.

Jeg må si at jeg finner et narsissistisk element ved det å stemme blankt. Maken til selvopptatthet, da! De oppfører seg jo som furtne unger som slamrer med barneromsdøra når verden går dem i mot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det samme tegnet gis når folk ikke stemmer i det hele tatt.

Å stemme blankt gir ingen rom for tvil: denne velgeren var ikke fornøyd med alternativene.

Å ikke stemme kan skyldes på mye rart som f. eks. manglende engasjement, apati osv.

Det er forskjellige hensikter bak disse handlingene, og det er forskjellige signaler fra disse handlingene. Ser ikke noe poeng i å bagatellisere blanke stemmer ved å kategorisere dem som manglende deltakelse i valget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å stemme blankt gir ingen rom for tvil: denne velgeren var ikke fornøyd med alternativene.

Å ikke stemme kan skyldes på mye rart som f. eks. manglende engasjement, apati osv.

Det er forskjellige hensikter bak disse handlingene, og det er forskjellige signaler fra disse handlingene. Ser ikke noe poeng i å bagatellisere blanke stemmer ved å kategorisere dem som manglende deltakelse i valget.

Å stemme blankt gir ingen rom for tvil: denne velgeren er en stor idiot.

Men det er ingen grunn til fortvilelse. Partiene er neppe særlig kresne. En hver potensiell velger er like verdifull for dem. Enten de er hjemmesittende latsekker eller navlebeskuende narsissister.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stjernedryss
Det samme tegnet gis når folk ikke stemmer i det hele tatt. I realiteten er det ingen som bryr seg hvorvidt du sitter hjemme eller aktivt stemmer blankt. Det uutnyttede velgerpotensialet er der uansett.

Jeg må si at jeg finner et narsissistisk element ved det å stemme blankt. Maken til selvopptatthet, da! De oppfører seg jo som furtne unger som slamrer med barneromsdøra når verden går dem i mot.

Jeg er enig med deg. Utrolig tullete å stemme blankt. Det blir som å være misfornøyd, uten å komme med en bedre løsning selv. Bedre å sitte hjemme da og kanskje bruke tiden på noe fornuftig. Dropper du å stemme viser det i hvertfall at du synes det er ok sånn det her, og da er det jo greit å ikke stemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes din siste kommentar er rimelig respektløs ovenfor andres politiske meninger. Slike stemmetallene er i dag så har det i praksis like stor (eller liten) betydning om man stemmer blankt eller om man stemmer et av småpartiene som de grønne, demokratene, pensjonistpartiet, kystpartiet etc. og de uttalelse om narsissme er dermed like gyldig for de. Så lenge disse gruppene er små har deres meninger liten betydning men hvis de skulle vokse så vil de selvfølgelig har større betydning. Det gjelder selvfølgelig også de som stemmer blankt. Men alle disse småpartiene og de som stemmer blankt støtter det politiske systemet i motsetning til de som ikke stemmer. Dermed er også en blank stemme eller en stemme til de grønne en del av maktgrunnlaget til Jens eller Siv eller hvem nå som måtte vinne valget. Det er derimot ikke en stemme som ikke er avgitt

Hvis man er glødende politisk opptatt og f.eks. er tilhenger av anarki eller av altertantive demokratiske systemer så er det naturlig å markere dette ved å ikke stemme. Forestillingen om at de som ikke stemmer nødvendigvis ikke er glødende politisk interessert og engasjert er selvfølgelig feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer ikke å se at det i praksis spiller noen rolle om man lar være å stemme, eller om man stemmer blankt.

Jeg vil også minne om at det er over tre uker igjen til valget; mao rikelig tid til å sette seg inn i de forskjellige partiene - hvis man gidder.

Jeg har satt meg i deres programmer. Jeg syns bare ingen er verdt å stemme på.

Og de kan love så mye de bare vil. Men jeg tror ikke noen av dem har gjennomføringsmakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sist gang stemte jeg på det partiet som jeg brukte å stemme på før. Men det var mest av vane. Jeg hadde lest alles programmer og mente de var nærmest det jeg ønsket. Men det var fortsatt ikke godt nok. Jeg mener nå at jeg burde ha stemt blankt ved sist valg.

Og samboeren min stemte sist gang på en av de små partiene fordi han ikke var enig med noen av de store. Han stemte på den små parti heller som protest mot de store, enn at han faktisk støttet den partiet. Da mener jeg at det hadde vært bedre om han stemte blankt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Slike stemmetallene er i dag så har det i praksis like stor (eller liten) betydning om man stemmer blankt eller om man stemmer et av småpartiene som de grønne, demokratene, pensjonistpartiet, kystpartiet etc. og de uttalelse om narsissme er dermed like gyldig for de.

Feil! Selv om den enkelte velgers stemme har tilnærmet null verdi, uavhengig av hvilket parti det stemmes på, er det likevel bare en blank stemme som er totalt blottet for politisk verdi. En stemme til et småparti er et bidrag til et grunnlag for den politikken man ønsker seg. En blank stemme er ikke et bidrag til noe som helst annet enn sitt narsissistiske selv.

Så lenge disse gruppene er små har deres meninger liten betydning men hvis de skulle vokse så vil de selvfølgelig har større betydning. Det gjelder selvfølgelig også de som stemmer blankt.

Nå tøver du fælt, igjen. Det "blanke partiet" vil aldri få noen stortingsrepresentasjon, og dermed politisk makt, uansett hvor mange som stemmet det "blanke partiet". En blank stemme er totalt verdiløs annet enn som bidrag til sitt narsissistiske selv.

Hvis man er glødende politisk opptatt og f.eks. er tilhenger av anarki eller av altertantive demokratiske systemer så er det naturlig å markere dette ved å ikke stemme. Forestillingen om at de som ikke stemmer nødvendigvis ikke er glødende politisk interessert og engasjert er selvfølgelig feil.

Jeg har da aldri hevdet at det i seg selv er noe galt ved det å la være å stemme. Det er de narsissistiske blankstemmetilhengende idiotene som gjør det, og det er dem jeg argumenterer mot. Som du selv påpeker kan man, i motsetning til å stemme blankt, faktisk bidra til et politisk mål ved å sitte hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå tøver du fælt, igjen. Det "blanke partiet" vil aldri få noen stortingsrepresentasjon, og dermed politisk makt, uansett hvor mange som stemmet det "blanke partiet". En blank stemme er totalt verdiløs annet enn som bidrag til sitt narsissistiske selv.

Du mener at blanke stemmer ikke har noen betydning og at det dermed ikke vil ha noe å si om 1%, 30% eller 99,99% av befolkningen stemmer blankt. Jeg mener det er stor forskjell på om 30% velger å ikke stemme eller om 30% møter opp og stemmer blankt.

Jeg noterer meg forøvrig at du setter likhetstegn mellom stortingsrepresentasjon og politisk makt. Du mener tydeligvis også at valgdeltagelsen er uinteressant og høy valgdeltagelse ikke gir et bedre grunnlag for politisk makt. Jeg tolker deg dermed slik at hva som skjer utenfor stortinget ikke har politisk betydning kun stortingets sammensetning.

Så her er det bare å fastslå at vi er grunnleggende uenige. Selv om du ikke forstår eller liker det er det også bare å fastslå at det er noen (om ikke mange) som har avvikende politisk syn på dette enn deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En blank stemme er ikke et bidrag til noe som helst annet enn sitt narsissistiske selv.

En blank stemme er en engasjert stemme for demokratiet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har stor tro på vårt demokratiske system og som soldat er jeg villig til å ofre mitt liv for å verne om dette. For meg er forskjellen mellom demokratiske og ikke-demokratiske systemer vesentlig større enn forskjellen mellom de partikonstallasjoner som er aktuelle i Norge i dag. Det har dermed vesentlig mindre betydning for meg om regjeringen utgår fra det ene eller det andre parti eller partikonstelasjoner så lenge det har skjedd i forhold til våre demokratiske prinsipper. Jeg har hittil mange ganger vært usikker og det har etterhvert blitt en del forskjellige partier som jeg har stemt på. Jeg har hittill aldri stemt blank. For meg betyr det å stemme å støtte vårt demokratiske system. Hvem man stemmer på er for meg mindre viktig. Dermed har jeg ikke noe problem med å forstå de som stemmer blankt. De vil uttrykke at de støtter vårt demokratiske system selv om de ikke har funnet et parti som de sympatiserer med i tilstrekkelig grad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En blank stemme er en engasjert stemme for demokratiet.

Nei, det er en stemme for partikratiet.

Demokrati er noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...