Eve Luna Skrevet 20. august 2009 #1 Del Skrevet 20. august 2009 Jeg har tenkt å stemme blankt ved årets stortingsvalg. Jeg vil benytte min stemmerett samtidig som jeg syns at ingen av partiene har overbevist meg. De fleste jeg sier dette til forstår det. Men det er en del som sier at det er det samme som å ikke stemme. Da kan jeg like gjerne la være. Jeg anser blank stemme som en fullverdig stemme. Det er også en stemme for noe. For meg er det et stemme for en annen alternativ. Jeg stoler rett og slett ikke på noen av de som krangler om å komme på stortinget i år og vil ha en seriøst parti. En av kommentaren jeg har fått var at "blankt stemme avgjør ingenting av hva som skjer på Stortinget og dermed rundt oss de neste 4 årene. Hvis man er misfornøyd med de som styrer så er det full anledning til å engasjere seg selv. Alle kan påvirke avgjørelser hvis de står på og har gode nok forslag. Man kan til og med starte et eget politisk parti om man synes man har 'oppskriften' for hvordan det hele bør gjøres. vi har da alle et ansvar i det samfunnet vi lever i, en ting er at det er andre som styrer for oss - noe annet ville vært ganske upraktisk, men noe helt annet er så si at en ikke bryr seg om hvem det er, og hva de kommer til å bestemme. " Hva mener dere? Er et blankt stemme det samme som ingen stemme? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Max Motstand Skrevet 20. august 2009 #2 Del Skrevet 20. august 2009 Hva mener dere? Er et blankt stemme det samme som ingen stemme? Jeg er enig med den kommentaren du gjengir. Å stemme blankt har ingen praktisk betydning, og har i praksis nøyaktig den samme effekten som ikke å stemme i det hele tatt. Dessuten finnes det en underskog av småpartier du kan stemme på, dersom du er misfornøyd med de etablerte partiene. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jade Skrevet 20. august 2009 #3 Del Skrevet 20. august 2009 (endret) Det er helt greitt å ikke ville stemme på et parti (bedre enn å stemme på "feil" parti, ihvertfall, fordi en ikke helt vet hvem som gjør/lover hva)! Ved å stemme blankt, kan du "la være å stemme" uten at andre får vite det, på samme måte som at du kan stemme Frp uten at noen får vite det. Med andre ord, holde valget ditt for deg selv. Men hvis "alle" vet at du skal stemme blankt, skjønner jeg ikke vitsen med å stemme. Det vil ikke utgjøre noe forskjell for resultatet uansett? Eneste vitsen å stemme blankt, er hvis du går sammen med andre til valglokalet og ikke ønsker at de skal vite at du ikke skal stemme på et parti. Endret 20. august 2009 av Jade Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lucy d-.-b Skrevet 20. august 2009 #4 Del Skrevet 20. august 2009 (endret) Stemmer du blankt viser du at du er engasjert i politikken og setter pris på demokratiet vi har hvor alle kan si sin mening, samtidig som du også gir uttrykk for at du ved dette valget ikke fant et eneste parti du kunne stemme på. Det er i mine øyne mye bedre enn å ikke stemme og falle innenfor gruppen av mennesker som "ikke gidder". Stemmer du ikke, har du heller ikke noe å klage på spør du meg. Derfor syns jeg det er flott at du velger å stemme blankt! edit: for man teller vel med i valgdeltagelsen selv om stemmen teller som "ikke stemt"? Endret 20. august 2009 av lucy d-.-b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eve Luna Skrevet 20. august 2009 Forfatter #5 Del Skrevet 20. august 2009 Så vidt jeg husker så var den en andel på noen prosent ved forrige stortingsvalg som stemte blankt. Det er på størrelse til stemmene til en liten parti. Og en blankt stemme er en stemme mindre til andre partier. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Max Motstand Skrevet 20. august 2009 #6 Del Skrevet 20. august 2009 Og en blankt stemme er en stemme mindre til andre partier. Hvilket i praksis gir nøyaktig den samme effekt som å sitte hjemme på valgdagen. Det "blanke partiet" får ingen representanter på Stortinget, har null politisk makt og påvirker ikke de andre partiene det minste (de får jo uansett ikke din stemme enten du sitter hjemme eller stemmer blankt). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 20. august 2009 #7 Del Skrevet 20. august 2009 Det er enormt stor forskjell på å stemme blankt og å ikke stemme. Stemmer du blankt så støtter du det politiske systemet og er medansvarlig for de avgjørelser som tas. Den eneste forskjellen på deg og de som stemmer et bestemt parti er at du ikke har funnet et parti som du støtter tilstrekkelig til at du vil støtte akkurat det partiet. Du støtter dermed først og fremst det politiske systemet men samtidig den sammensetning som de andre stemmegiverene representerer. Hvis du ikke stemmer så betyr det at du tar avstand fra det politiske systemet i Norge og du er dermed ikke medansvarlig for de avgjørelser som tas av de politiske institusjoner og offentlige etater. Dette er forøvrig det samme som med kirken. Hvis man velger å være medlem av kirken men ikke deltar i kirkevalget "så stemmer man blankt" og man er fortsatt medansvarlig for de holdninger og avgjørelser som kirken står for. Velger man å melde seg ut av kirken så er man ikke ikke lenger medansvarlig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Max Motstand Skrevet 20. august 2009 #8 Del Skrevet 20. august 2009 Stemmer du blankt så støtter du det politiske systemet og er medansvarlig for de avgjørelser som tas. Vrøvl! Stemmer man blankt er det ikke en eneste politisk beslutning som vil være knyttet til deg som "velger". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Lillian_* Skrevet 20. august 2009 #9 Del Skrevet 20. august 2009 Jeg er enig med den kommentaren du gjengir. Å stemme blankt har ingen praktisk betydning, og har i praksis nøyaktig den samme effekten som ikke å stemme i det hele tatt. Dessuten finnes det en underskog av småpartier du kan stemme på, dersom du er misfornøyd med de etablerte partiene. Takk for hjelpen. Jeg hadde tenkt å la være å stemme i frustrasjon over innvandringsgalskapen, men nå ser jeg at jeg ikke må kaste bort stemmen min men gjøre mitt for at FrP kommer til makten. Det er et søppelparti, men det er i hvertfall en begynnelse i å stanse flommen av negre til lanne. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Max Motstand Skrevet 20. august 2009 #10 Del Skrevet 20. august 2009 Takk for hjelpen. Jeg hadde tenkt å la være å stemme i frustrasjon over innvandringsgalskapen, men nå ser jeg at jeg ikke må kaste bort stemmen min men gjøre mitt for at FrP kommer til makten. Det er et søppelparti, men det er i hvertfall en begynnelse i å stanse flommen av negre til lanne. Jeg må nok dessverre skuffe deg med å påpeke at et liberalistisk parti aldri vil gjøre noe seriøst med innvandringen likevel. Ikke minst har Frps innvandringspolitiske talsmann, Per Sandberg, selv uttalt at Frp er et liberalistisk parti som i prinsippet er for fri innvandring. Klarere kan det egentlig ikke sies. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 20. august 2009 #11 Del Skrevet 20. august 2009 Det er en stor forskjell på det å stemme blankt og det å la være å stemme. Når man stemmer blankt, så viser man at man faktisk bryr seg, og har lyst til å stemme, men det er bare drit å stemme på. Når man lar være å stemme, kan det være latskap, at man ikke bryr seg i det hele tatt. En blank stemme er en protest mot de politiske partiene, en manglende stemme viser kun mangel på engasjement. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Max Motstand Skrevet 20. august 2009 #12 Del Skrevet 20. august 2009 Når man stemmer blankt, så viser man at man faktisk bryr seg, Hvilken praktisk betydning har så det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Lillian_* Skrevet 20. august 2009 #13 Del Skrevet 20. august 2009 Jeg må nok dessverre skuffe deg med å påpeke at et liberalistisk parti aldri vil gjøre noe seriøst med innvandringen likevel. Ikke minst har Frps innvandringspolitiske talsmann, Per Sandberg, selv uttalt at Frp er et liberalistisk parti som i prinsippet er for fri innvandring. Klarere kan det egentlig ikke sies. Men det er det eneste alternativet og jeg vil ikke kaste bort stemmen min så da får det bli dem. Men så tror jeg ikke på at de ikke ønsker å jøre noe. De har blitt hetset for akkurat det i 20 år. Men resten av poletikken deres suger. Men sånn jeg ser det nå så er innvandring det aller viktigste å stoppe helt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 20. august 2009 #14 Del Skrevet 20. august 2009 Hvilken praktisk betydning har så det? Partiene ser at om de hadde hatt et annerledes program, hadde de kanskje fått en stemme til. Jeg gidder å stille opp på valgdagen. Om jeg ikke hadde brydd meg, kunne jeg blitt hjemme, eller bare valgt et parti på måfå. Det at jeg gidder stille opp for å levere en blank stemme, viser at jeg er misfornøyd med programmet deres. En blank stemme har selvsagt ingen invirkning på denne perioden på stortinget. Det er mer en demonstrasjon, men det kan få partiene til å tenke på hvordan de kan få blanktstemmerne til å stemme på dem i stedet. Det er lettere enn å få dem som ikke stemmer fordi de ikke gidder å sette seg inn i hva paritene står for til å stemme. Disse vil ikke se noen endringer, siden de ikke gidder lese programmet uansett hva som står i det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eliza Doalot Skrevet 20. august 2009 #15 Del Skrevet 20. august 2009 Jeg klarer ikke å se at det i praksis spiller noen rolle om man lar være å stemme, eller om man stemmer blankt. Jeg vil også minne om at det er over tre uker igjen til valget; mao rikelig tid til å sette seg inn i de forskjellige partiene - hvis man gidder. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 20. august 2009 #16 Del Skrevet 20. august 2009 Vrøvl! Stemmer man blankt er det ikke en eneste politisk beslutning som vil være knyttet til deg som "velger". Ikke som enkeltindivid men som gruppe. De som stemmer blankt og de som ikke stemmer har like stor innflytelse på de politiske avgjørelsene. Det samme gjelder for kirken: De som er medlem men ikke stemmer har like stor innflytelse som de som velger å ikke være medlem av kirken. Men alikevel er de med å støtter opp om det politiske systemet/kirken og flertallene der. Når kirken hevder sine synspunkter så kan de refere til at 84% (eller hva nå prosenten er) av befolkningen er medlemmer og dermed støtter kirken (selv om svært mange ikke stemmer) . Tilsvarende kan politikerene grunngi sin myndighet med at ca 55% av befolkningen (ca 73% hvis vi begrenser oss til de stemmeberetigede) har deltatt i valg (blankt eller ikke) og dermed støtter opp om grunnlaget for deres autoritet. Selv om meningene blandt de som engasjerer seg er uforandret vil det ha betydning for autoriteten hvis grunnlaget blir vesentlig redusert. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Max Motstand Skrevet 20. august 2009 #17 Del Skrevet 20. august 2009 Men det er det eneste alternativet og jeg vil ikke kaste bort stemmen min så da får det bli dem. Men så tror jeg ikke på at de ikke ønsker å jøre noe. De har blitt hetset for akkurat det i 20 år. Men resten av poletikken deres suger. Men sånn jeg ser det nå så er innvandring det aller viktigste å stoppe helt. Men det blir jo i hvert fall en bortkastet stemme å stemme på et parti som i klartekst har sagt de er for fri innvandring, når man synes det viktigste er å stoppe innvandringen. Faktisk blir det verre enn en bortkastet stemme, da man faktisk stemmer mot den politikken man ønsker. Dessuten mener jeg folk legger for mye vekt på taktisk stemmegivning. Man må jo stemme på den politikken man faktisk ønsker. Finner man ikke den politikken man ønsker blant de etablerte stortingspartiene, er det en hel underskog av småpartier hvor den garantert finnes. Og den eneste måten disse partiene kan bli større, og dermed oppnå politisk makt, er jo gjennom at folk faktisk stemmer på dem. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Lillian_* Skrevet 20. august 2009 #18 Del Skrevet 20. august 2009 Men det blir jo i hvert fall en bortkastet stemme å stemme på et parti som i klartekst har sagt de er for fri innvandring, når man synes det viktigste er å stoppe innvandringen. Faktisk blir det verre enn en bortkastet stemme, da man faktisk stemmer mot den politikken man ønsker. Dessuten mener jeg folk legger for mye vekt på taktisk stemmegivning. Man må jo stemme på den politikken man faktisk ønsker. Finner man ikke den politikken man ønsker blant de etablerte stortingspartiene, er det en hel underskog av småpartier hvor den garantert finnes. Og den eneste måten disse partiene kan bli større, og dermed oppnå politisk makt, er jo gjennom at folk faktisk stemmer på dem. Du drømmer opp partier som ikke finns. Det er bare FrP som er et alternativ for oss som ikke liker innvandring. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Max Motstand Skrevet 20. august 2009 #19 Del Skrevet 20. august 2009 (endret) Du drømmer opp partier som ikke finns. Det er bare FrP som er et alternativ for oss som ikke liker innvandring. Da har vi i så fall ingen alternativer. REDIGERT: Men jeg må nesten legge til at det ikke stemmer. For det første kan man alltids gå sammen og lage et alternativ selv. For det andre eksisterer det allerede en rekke partier som har innvandringsmotstand som politisk sak. Et av dem har til og med allerede folkevalgt representasjon, og fremstår som relativt godt organisert med lister i alle fylker. Nemlig Demokratene. Så vidt meg bekjent består de av de av blant annet tidligere Frp'ere fra den tiden Frp fikk rykte på seg for å være innvandringsmotstandere. Så dersom du finner Frp attraktivt på grunn av partiets innvandringspolitiske rykte er det heller Demokratene du bør stemme på. Endret 20. august 2009 av Max Motstand Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gestur Skrevet 20. august 2009 #20 Del Skrevet 20. august 2009 Hvis alle som ikke vil stemme på noen av partiene stemmer blankt i stedet for å ikke stemme, så vil alle de blanke stemmene gi et signal til resten av Norge at det foreligger et ønske om andre alternativer. Det er et signal til partiene om at de må gjøre forandringer før de får deres stemmer, og at det er rom for andre politiske retninger enn det som allerede eksisterer. Å ikke stemme vil ikke gi dette budskapet, da er du bare lat. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå