Gå til innhold

Veteranbil - importavgift m.m?

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Det er mulig jeg skal kjøpe meg en veteranbil, ikke for dyr... Det jeg lurer på, er om jeg kjøper den i f.eks. Sverige, Tyskland (el.lign) - må jeg da betale toll, importavgift eller annet - slik at det egentlig ikke lønner seg?

Hvor mye er i så fall dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mener å ha hørt at vetaranbiler ikke skal fortolles.....(men kan være helt på jordet her...)

Andre biler må fortelles og da gjerne like mye som du kjøpte bilen for....

Sjekk på toll.no kanskje det finnes regler der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg hørt riktig. :D

Takk for svar.

Skal sjekke også, for sikkerhets skyld, før jeg gjør noe drastisk...

Har lyst på veteranbil, null årsavgift, billig forsikring osv. En som er grei å kjøre i nærområdet med. (Vi har en bil fra før.)

Men det ser litt dårlig ut med penger framover - så jeg må vel smøre meg med litt tålmodighet - igjen. Men skal sjekke - hva jeg får for pengene osv. - så kan jeg begynne å legge av etterhvert som vi kommer over den første kneika nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest biafra

Hei!

Ved import av bil som er 30 år eller eldre, må du betale 24% moms (av bilens kjøpesum + eventuell fraktutgifter og transportforsikring) som ved kva som helst vare du kjøper fra utlandet, i tillegg må du betale vrakpanten ca. kr 1.500,- eller 2.000,- husker ikkje i farta. Vrakpanten får du jo som kjent igjen ein gong i framtida.

Det har vore utbredt triksing med fiktive salssummer, men eg trur tollvesenet er blitt meir observant på dette. Særleg med dyrere klassikere. Ved import av ein "haug" i prissjikt under 50.000,- , kan du muligens snakke fint med seljar, og få denne til å skrive ein lavere kjøpesum på kontrakten.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jamila

Vet ikke svaret, men vi tenker litt på å importere en bil, og har blitt tipset om www.toll.no Her er det en kalkulator-side der du fyller ut all informasjon om bilen (årsmodell, motorstørrelse etc.) og da regner den ut all toll og avgifter ved import av bilen.

Håper du finner det du leter etter der!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar.

Men dersom man alt har betalt toll i det landet man kjøper bilen i - så betaler man vel bare mellomlegget her hjemme?

Eller gjelder vel kanskje ikke når man handler av private...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jamila

Slik jeg leser det fra tollsidene så betaler du ikke toll ved innførsel. For en bil som er mer enn 30 år er det en engangsavgift ved import, denne er på 2920,- pr bil. Ser ut til at det er minimumsavgiften.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest biafra

Sjekka litt rundt, her. Følgende er sitert fra ACCN sine netsider;

Biler som er 30 år eller eldre kan importeres fra 1. januar i det året årsmodellen fyller 30 år. Ved fortolling (importtidspunktet) må det betales 24% mva. på summen av frakt og kjøpesum for bilen. På registreringstidspunktet må den faste engangsavgiften på kr 2920,- og vrakpant på kr 1300,- betales.

Du kan gjerne lese sjølv,

Besøk www.amcar.no

klikk på Amcar Infosenter

klikk på Toll og avgifter

eller Avgift ved import av bil

Det står ein del her, òg rekneeksempel.

Verdt å ta ein titt.

Hilsen Amcar-medlem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dr Zoidberg

legg også merke til at dette ikke nødvendigvis bare gjelder 30 år gamle biler, det er også slike regler for såkalte "Milestones" - biler som er meget sjeldne eller produsert under et bestemt antall. Merk; dette gjelder ikke nødvendigvis for biler som det er produsert mange av, men hvor det idag eksisterer få eksemplarer!

Denne regelen er sikkert noe forandret siden sist jeg var med på å bruke den, driver selv og sjekker idag hvordan det er siden jeg vurderer å hente bil som burde falle under dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker. Skal sjekke den siden - men da har jeg forstått at det er 24 % moms, og en engangsavgift på ca. kr. 2900, pluss vrakpant kr. 1200,- .

Hva i huleste er det man må betale da - om man importerer en ny bil..?

(Sier bare, staten...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...