Gå til innhold

2 åring med problemer med magen/attføringen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg har en to åring, som ikke vil bæsje.

Rett og slett fordi hun har en ganske fast attføring.

Det gjør vondt når hun går på do, samtidi så hender det at hun blør fra rumpa av og til.

Hun spiser ganske mye av det forskjellige, så tviler på om det har noe med kostholdet å gjøre

Hva kan jeg gjøre for å hjelpe henne ?

Gi henne noen spesielle matvarer osv ?

Videoannonse
Annonse
Gjest Fugl Fønix
Skrevet

Svisker eller en boks sviskeyohurt om dagen kan nok hjelpe. Ellers er det lurt å tilføre linfrø, enten i brød, eller gi henne litt i ett glass med vann.

Skrevet

Hvis hun har så vondt og til og med blør fra rompa, hadde jeg nok søkt råd hos lege eller helsesøster. Kosthold er nok en viktig del av det! Mye væske er viktig, jogurt er bra, maltekstrakt kan hjelpe.

Bare til opplysning: du mener avføring, ikke attføring. :)

Skrevet

takk for svar.

Riktig, med skrivefeilen . sorry.

Har prøvd å gi henne svisker, hun kan spise så mange du vil men liten efekt. Har i tillegg laget kompott av disse slev.

Har vært hos legen, og de sier at det er ikke mye de kan hjelpe meg med.

Hun drikker melk og spiser joghurt hver dag, inntar store mengder av vann veldig lite saft/juice.

Noen flere råd ?

Skrevet

Lactulose/dulcolac får du kjøpe på apoteket.

De har den virkningen at den "smører" tarmen, og bløtgjør avføringen så det ikke blir vondt å gå på do. Bruk dem over LANG tid, vi brukte det på vår datter i godt over 2 måneder før vi trappet ned. (Etter anbefaling fra lege)

Jeg regner med at grunnen til at hun er forstoppet, er at hun har hatt hard mage, det har vært vondt å bærsje, og at hun holder igjen...?

Det er et temmelig vanlig, men temmelig ubehagelig, problem.

Hvis det ikke løser problemet, anbefaler jeg at hun blir testet for laktoseintoleranse.

Gjest Marillia
Skrevet

Har dessverre lang erfaring med treg mage, og har hatt ørten runder med diverse leger og spesialister. Variert kost, nok drikke, nok fiber, nok fett og nok bevegelse er viktig, det siste har vel ikke en toåring problem med :lur:

Melk trenger nødvendigvis ikke alltid gi diare, men slå ut andre veien, nemlig gi hard mage. Så det første jeg hadde fjernet var melken, i alle fall for en periode. Lactulose og andre midler bør brukes i korte perioder, og kun når det er nødvendig. Tarmene kan nemlig bli late av også slike lette "avføringsmidler"

Når det gjelder blod i avføringen, kan det være en rift eller hemorider, så det bør du få sjekket. I begge tilfellene kan dette være årsak til at barnet "holder" igjen, og sliter med å få gått på do. Et enkelt råd er å sitte på do/potte og vippe frem og tilbake med overkroppen 7-8 ganger før man trykker, kanskje ikke så lett for et lite barn, men dette skal stimulere tarmen.

Lykke til, håper at dette er et forbigående probem!

Skrevet
Hvis det ikke løser problemet, anbefaler jeg at hun blir testet for laktoseintoleranse.

Laktoseintoleranse gir vel alltid løs mage og ikke forstoppelse?

En kortsiktig og ufarlig løsning på problemet med hard avføring, er å sprøyte litt (romtemperert!) matolje inn i endetarmen. Bruk en engangssprøyte. Oljen myker opp bæsjen om den får godgjøre seg litt før dobesøket.

Skrevet
Laktoseintoleranse gir vel alltid løs mage og ikke forstoppelse?

En kortsiktig og ufarlig løsning på problemet med hard avføring, er å sprøyte litt (romtemperert!) matolje inn i endetarmen. Bruk en engangssprøyte. Oljen myker opp bæsjen om den får godgjøre seg litt før dobesøket.

Det er en veletablert myte, men den stemmer dessverre ikke alltid.

Både laktoseintoleranse, melkeproteinallergi/intoleranse, cøliaki osv kan like gjerne gi hard mage som løs.

Skrevet

Som dere har nevnt så holder hun seg.

Hun går på potte sluttet med bleier for ca 2mnd.

Men med en gang hun føler behov for å gå på do, sier hun jeg vil ikke bæsje.

Da setter vi henne på potta og lar henne sitte en stundt, holder henne igjen og snakker så hun blir sittende der.

Slik holder hun på med i 2dager, og da andre dagen vil hun ikke spise noe fodi da må hun på do. siden det er ikke mer plass i magen.

Vil helst ikke gi henne noen medikamenter over lengre tid, pga at tarmene kan bli sløve. Har gitt henne 2 ganger sånne ting, og prøver å ungå dette.

Skal prøve med aktivia for trege mager nå også.

Skrevet

Gå til lege. Vil tippe det første dere får beskjed om er å kutte ut melk, det overrasker meg at du ikke allerede har gjort dette.

Skrevet
Vil helst ikke gi henne noen medikamenter over lengre tid, pga at tarmene kan bli sløve. Har gitt henne 2 ganger sånne ting, og prøver å ungå dette.

Vet du hva, det synes jeg ikke du skal tenke på akkurat nå. Jeg skjønner bekymringen din, for avførende midler (for voksne) er noe man kan bli avhengig av. Men lactulose i en periode kan hjelpe jenta di med det som er problemet, nemlig at hun kvier seg for å gå på do. Og så kan dere trappe det ned, garantert uten at tarmene er blitt ødelagt. Snakk med legen (man skal ikke gi lactulose til barn under tre år uten å ha rådført seg med lege) om dette.

Skrevet

Du kan prøve valnøttolje, fås kjøpt på fks ICA maxi eller Meny. Den smører tarmene slik at avføringen glir lettere gjennom, og den blir ikke så hard. Den har ingen bivirkninger som lactulose kan ha. En teskje morgen og kveld burde holde.

Skrevet

Vi har en unge med barnemigrene - som setter seg på maven - og har hatt samme problemet bestandig, snart fire år nå.

Biola og laktulose/duphalac - funker som bare det.

Mye frukt og vann hjelper også, husk brune bananer er drivende, grønne er stoppende.

Pærer og epler er bra mat for små uansett!

Men altså, ikke tenkt langsiktig - få ut dritten - nå.

Skrevet

Vi har nylig hatt samme problem med vår 3-åring. Fikk beskjed av legen om å kutte ut melk/melkeprodukter (også yoghurt) i 14 dager. Det hjalp! Nå drikker hun litt melk igjen, spiser yoghurt, men vi passer på at hun ikke får for mye av det. I følge legen har hun trolig en lett intoleranse mot melk.

Legen sa også at vi måtte gi henne masse appelsinjuice + frukt i denne perioden, da det ville myke opp avføringen. i tillegg selvsagt grovt brød, grønnsaker osv som vanlig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...