Gå til innhold

Gjødsling av plen

Gjest Fru Hansen

Anbefalte innlegg

Gjest Fru Hansen

Planen er å gjødsle plena i dag.

Bruker "vanlig" fullgjødsel kjøpt på Felleskjøpet og der står det bare hvor mange kg man skal bruke på 100 m2. Har ikke vekt, derfor lurer jeg på:

Noen som vet hvor mange liter gjødsel det går på en kg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Fru Hanssen
Det er for sent på høsten til at du bør gjødsle plenen nå, vent til våren :)

Har hørt at mange gjødsler sent på sommeren for å gi plenen litt ekstra mat før vinteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt at mange gjødsler sent på sommeren for å gi plenen litt ekstra mat før vinteren.

Det er bare tull, de oppnår det motsatte, nemlig at plenen er i vekst når vinteren kommer, og at den dermed er lettere utsatt for skader. Spesielt dersom man er uheldig og får en tidlig frostnatt.

Det du derimot kan gjøre for at plenen skal klare seg bra i vinter er å ikke slå den så alt for kort nå på høsten. Selv slår jeg en gang på høyeste hakket på gressklipperen litt uti august, og etter det får plenen vokse seg lang. Det lange gresstet gir mye opplagsenergi til røttene, og beskytter dessuten litt mot frosten etter at det har visnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fru Hanssen

Var hos naboen og lånte en vekt i går. Fant ut at 1 kg gjødsel tilsvarte 1 l. :idesmil:

Lurer på hvorfor er det så vanskelig å skrive dette på gjødselpakka? Er vel ikke bare jeg som lurer på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vel, i følge norges fremste ekspert på gress så er det en stor fordel å gjødsle på høsten !

Les bare her: http://www.bogront.no/tema/plen/index4.html

Jøss, det var nytt. Nå jobbet jeg riktig nok på garneri i Nord-Norge, og gartnerene her advarte mot høst-gjødsling for å unngå frostskader. Ser ikke at det er nevnt noe om det i artikkelen, men det er mulig problemet er større her nord?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fru Hanssen
Jøss, det var nytt. Nå jobbet jeg riktig nok på garneri i Nord-Norge, og gartnerene her advarte mot høst-gjødsling for å unngå frostskader. Ser ikke at det er nevnt noe om det i artikkelen, men det er mulig problemet er større her nord?

Jeg bor også i nordlige del, men har ikke hørt noe om at vi bør være spesielt påpasselige med det. Man bør likevel tenke på at det blir tidligere høst her enn sørpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor også i nordlige del, men har ikke hørt noe om at vi bør være spesielt påpasselige med det. Man bør likevel tenke på at det blir tidligere høst her enn sørpå.

Årsaken til rådet er som nevnt at gresset kan komme i vekst når det egentlig burde vært i dvale. Om det kommer en periode med barfrost mens gresset er i vekst er det ikke vanskelig å forstå at dette kan være skaldelig for gresset. Om det derimot er milde vintere (slik professoren refererer til) eller sneen kommer før frosten, så unngår man problemet, og da ser jeg ikke bort i fra at høstgjødsling kan ha fordeler. Her jeg bor er det veldig ofte lange perioder med barfrost på førjulsvinteren, så jeg ville absolutt ikke tatt sjansen med min egen plen. Men du må selvfølgelig vurdere dine lokale forhold og hvilke sjanser du ønsker å ta selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Fiona_*
:snø:

Skal ha det i tankene.

Kommer som regel først en del barfrost her også, ja.

Barfrost gjør ingenting.

Vi gjødslet rundt fjellhytta i fjor høst (september).

Der er det barfrost utover senhøsten og tidlig vinter.

Det var lite lengdevekst utover høsten, men mere fydlig gress.

I år så hadde vi hyttefeltets frodigste gress !

Vi gjødsler på nytt om 2-3 uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare tull, de oppnår det motsatte, nemlig at plenen er i vekst når vinteren kommer, og at den dermed er lettere utsatt for skader. Spesielt dersom man er uheldig og får en tidlig frostnatt.

Det du derimot kan gjøre for at plenen skal klare seg bra i vinter er å ikke slå den så alt for kort nå på høsten. Selv slår jeg en gang på høyeste hakket på gressklipperen litt uti august, og etter det får plenen vokse seg lang. Det lange gresstet gir mye opplagsenergi til røttene, og beskytter dessuten litt mot frosten etter at det har visnet.

Nei, man får bedre overvintring dersom man gjødsler svakt på denne tiden. - Det var ihvertfall det forskningen viste for noen år siden. Før dette hadde blitt forsket på, trodde de at overvintringen ble dårligere med gjødsel, men så viste det seg at det bare var om å gjøre å gjødsle riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom det gjøres med riktighet er det bare en fordel. Det sa de da jeg var på kurs med gartnere fra hele nordnorge for flere år siden. (er utdannet gartner jeg også)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dersom det gjøres med riktighet er det bare en fordel. Det sa de da jeg var på kurs med gartnere fra hele nordnorge for flere år siden. (er utdannet gartner jeg også)

Hvordan gjøres det på riktig måte da? Er det mengdene som er viktige? Gjelder de samme rådene for stauder, eller er det bare plen det er snakk om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, så nå at det var flere innlegg ja :ler:

Det er over ti år siden jeg jobbet på hagesenter, så da var nok de rådene vi gav "riktige" på den tida :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at dette skulle være en bra brosjyre for å finne tips - lat som jeg er orket jeg ikke å finne tallene selv. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Hvordan gjøres det på riktig måte da? Er det mengdene som er viktige? Gjelder de samme rådene for stauder, eller er det bare plen det er snakk om?

Ja man kan gi stauder også en bitteliten "matpakke" til vinteren. Husker ikke hvor mye, men husker at vi ga stauder som fortsatt sto i staudepotter et par korn fullgjødsel pr plante.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at dette skulle være en bra brosjyre for å finne tips - lat som jeg er orket jeg ikke å finne tallene selv. ;)

Det manglet muligens en link der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...