Cava Queen Skrevet 20. august 2009 #1 Skrevet 20. august 2009 Vi (min samboer og jeg) skal ha oss hund. Har tenkt på valp men ettersom det ikke noe must for oss og vi ikke er så opphengt i rase så kunne vi tenkt oss en hund fra FOD. Skal ringe dit å snakke med de og gjøre avtale. Men samtidig. Er det noen her som har erfaring med å få hun fra FOD? Fint om dere kunne dele med meg. Både positive og negative ting.
Gjest Gjest Skrevet 20. august 2009 #2 Skrevet 20. august 2009 Har ikke hatt hund fra fod selv men etter det jeg har skjønt er det fod som står som eier av hunden hele hundens liv, du får ikke stamtavle og kan ikke avle på hunden. Men dette vet du kanskje fra før. Flott at dere vurderer omplasseringshund istedet for å kjøpe en "ny". Mange flotte hunder som trenger et hjem.
Cava Queen Skrevet 20. august 2009 Forfatter #3 Skrevet 20. august 2009 Stamtavle og avl er ikke noe tema for oss. Vi skal heller ikke ha en hund som skal på utstilling og slike ting. Vi er interessert i en familiehund, rett og slett fordi vi er glad i hunder! Jeg er litt usikker på det med eierforhold. Har hørt at det er slik at om vi ikke kan ha hunden lenger så er det FOD som har førsteeretten til hunden. Og skulle vi mot formodning ikke kunne ha hunden lenger så kan vi levere den til FOD igjen. De har på en måte ansvaret for hunden livet ut.
Fun Light Skrevet 22. august 2009 #5 Skrevet 22. august 2009 Nå ble jeg glad, stor honnør til dere som vurderer FOD-hund!! Vi fikk hund derfra for ett år siden. En blandingshann på 2,5 år. Når dere tar kontakt med de så vær forberedt på at de har altfor mye å gjøre og altfor liten tid.. Dette betyr IKKE at dere ikke blir satt pris på, det er jo takket være folk som oss at dette kan gå bra! Jeg husker selv at jeg fikk litt sjokk da jeg ringte opp dit de første gangene, før jeg hadde vært der og møtt dem personlig. Spesielt Ellen, hun eldre dama som startet det hele. Hun er en smule spesiell, men kunne dødd for hundene - så glad i dem er hun. Når vi ble mer kjent med henne så ble vi glad i henne vi også! Prøv å se det komiske i det i stedet for å bli oppgitt.. Hun hører dårlig, og er ikke den enkleste å snakke med i telefonen. Husk at de har utallige henvendelser daglig, med alt fra folk som ikke kan ha hundene sine lengre pga. ymse årsaker til folk som ønsker hund. De har en stor jobb i å luke ut folk som er godt egnet, de gir ikke bort hunder til hvem som helst (heldigvis!). Prosedyren foregår omtrent slik: Dere tar kontakt og avtaler en ettermiddag/kveld dere kommer opp og hilser på. Når dere kommer dit fyller dere ut et skjema hvor dere skriver litt om evt. tidligere erfaringer med hunder, hva slags hund dere kunne tenke dere, hvordan dere bor, hvor lenge hunden blir værende hjemme alene osv. Alt dette for å kartlegge hvilken hund som kan passe bra til dere. Så får dere titte i to permer, en med hannhunder og en med tisper. De som har levert inn hundene har fylt ut et skjema, hvor de skriver hvorfor de måtte levere, om hunden går bra i bil, med barn, alene hjemme osv. osv. Så tar dere kanskje en tur ut og titter på og hilser på hundene som er der. Det er mange hunder som venter på å komme inn dit, men de har kapasitet til å ha ca. 20 hunder inne på en gang. En av de som jobber der blir med dere og snakker om de ulike hundene som er der. Finner dere noen som dere tenker er aktuell, kan dere låne et bånd og gå en tur med den. Hvis dere ikke finner noen som er aktuell, så avtaler dere at dere ringer opp igjen om en uke eller to for å høre om det er kommet nye hunder (anbefaler at dere ringer de, det er ikke alltid de har kapasitet til å ringe dere). Når dere finner en hund som kan passe, så kan dere ta med hunden hjem på prøve et par ukers tid. Dette er supert, da ser dere hvordan det fungerer! Det som er når dere har fått hund derfra, er blant annet at FOD alltid vil stå som eier av hunden. Vi betrakter oss selv som et permanent fosterhjem for vår hund, snarere enn eier. Hvis vi ikke lenger kan beholde hunden, skal den tilbake til FOD. Vi kan ikke avle på han og vi kan ikke uten videre avlive han (med mindre han er så syk at han må avlives). Regner med du har vært og tittet på hjemmesiden deres? fod.no Der står det blant annet masse historier fra hunder som er kommet til gode hjem, i tillegg til kontaktinformasjon. Masse lykke til med anskaffelse av FOD-hund, det er en helt fantastisk følelse å gi en hjemløs hund et godt hjem! Jeg skulle gjerne tatt til meg mange flere hvis tid og plass hadde vært annerledes.. Hold oss oppdatert på hvordan det går!
Gjest negasjon Skrevet 22. august 2009 #6 Skrevet 22. august 2009 Fod omplasserer bare på Østlandet. Dere bør tenke nøye gjennom hvilken rase eller type blandingshund dere vil ha før dere kontakter Fod. De ulike rasene og blandingene krever mye, men noen krever mer enn andre. Men dette er jo noe dere også kan prate med Fod om. De har bred erfaring. Er dere førstegangshundeiere, vil kanskje en eldre hund få det godt hos dere, men dere må kontakte Fod og avtale en tid. Det er mange hunder som trenger et nytt hjem og det er bra dere er villige til å ta et intiativ for å hjelpe en hjemløs hund. Jeg ville ikke hatt en hund på prøve i to uker, men heller besøkt hunden ofte på Fod-gården, slik at hunden slipper å i verste fall skifte hjem mange ganger. Men Fod tar kanskje hensyn til hvilke hunder som har vært på to-ukers prøve, kommet tilbake igjen dit, og da vil de vel ikke slippe hunden på en ny to-ukers prøve. Da er det mer realistisk at dere besøker hunden hos Fod og går turer med den, drar hjem til dere noen timer foreksempel før dere bestemmer dere.
Cava Queen Skrevet 23. august 2009 Forfatter #7 Skrevet 23. august 2009 (endret) Hei igjen. Vi var på fod i forrige uke og fikk med oss hund hjem med en gang. Ellen (hun er akkurat slik du beskrev Lince) anbefalte hos en skjønn ung tispe. Vi gikk tur med henne men var litt skeptiske fordi hun var så stresset. Men vi tok sjansen. Da vi kom hjem var det en helt annen hund! Derfor er ikke jeg helt enig med negasjon i at man helst bare bør besøke hunden på fod-gården før man tar med hjem for godt. Vi hadde aldri villet hatt henne vi nå har om vi ikke hadde tatt henne med hjem. Det er her hjemme vi har oppdaget hvem hun er og hvordan hun fungerer med oss. Sikkert forskjellig fra hund til hund. Men hun var veldig stresset der oppe. I tillegg så er det jo mange andre som kommer dit opp og går tur med hundene. Hunden får altså ikke anledning til å bare bli kjent med en potensiell ny eier, men hver dag er det mange... Jeg ser poenget med at hunden kanskje vil oppleve det vanskelig å komme tilbake til fod om den har vært hjemme hos noen, og det ikke passet. Samtidig så synes jeg det blir veldig vanskelig å vurdere en hund bare ut ifra det man opplever på fod. Her hjemme har vår hund (vi regner med at hun blir her ja!!!) slått seg helt til ro og er den koseklumpen! Det var det ikke antydning til da vi var på fod. Ellers er det jo akkurat sånn som Lince sier. Og det er fantastisk å ha muligheten til å ta til seg en hund som trenger et hjem. Endret 23. august 2009 av Cava Queen
Gjest Caya Skrevet 24. august 2009 #8 Skrevet 24. august 2009 Å, det kan jeg også tenke meg å gjøre en gang! Flott å høre fra dere med erfaring.
Fun Light Skrevet 24. august 2009 #9 Skrevet 24. august 2009 Gratulerer med ny hund! Så fint at dere fikk prøvd å ha henne hjemme, så dere fikk sett hvordan hun var der. Vi har samme erfaringen; vår er verdens roligste hund hjemme, men var stresset og giret på FOD. Dere har gjort en veldig god gjerning, håper dere får masse glede av hverandre i årene som kommer!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå