Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min Toshiba laptop har blitt grusomt treg i det siste. Funderer på om den trenger formatering, eller om antivirusprogrammet er for dårlig så den er infisert. Jeg bruker gratisversjonen av AVG, hvilke erfaringer har dere med det? Hvilket antivirusprogram er best, og er gratisprogrammene gode nok?

Jeg har gjort de enkle tingene som å kjøre CrapCleaner, defragmentere og slå av unødvendige animasjoner, men det hjelper nesten ingenting. Så nå vurderer jeg å formatere pc-en, men det har jeg aldri gjort før. Hvordan fungerer det, og hva må jeg ha klart før jeg starter? Er klar over at alt lagret materiale (bilder, musikk, programmer som Office og slikt) forsvinner, men hva med operativsystemet? Pc-en begynner å bli noen år gammel, så jeg er litt usikker på om jeg har alle cd-er som fulgte med. Noe annet jeg bør tenke på? Eller noe annet jeg bør prøve?

Pc-en har dessuten er hjul på siden for å styre volum, og dette er blitt ødelagt. Noen formeninger om hva det burde koste å reparere det?

På forhånd takk for hjelpen. :)

Videoannonse
Annonse
Gjest Wolfmoon
Skrevet

Jeg synes AVG funker dårlig på tregere maskiner, derfor byttet jeg til Avast som også er et gratis program men som ikke påvirker hastigheten i like stor grad.

Skrevet

Ok, takk for svar. :) Da skal jeg prøve å bytte antivirusprogram i første omgang. Flere tips?

Skrevet

Har du tenkt til å bytte til et annet gratis antivirus program?

Skrevet

Jeg har byttet fra Avast og AVG til Antivir. Dette gratisprogrammet tar virus og trojanere jeg ikke klarte å fjerne før. :)

Skrevet
Har du tenkt til å bytte til et annet gratis antivirus program?

Ja, jeg tror det. Jeg kan forsåvidt godt bruke et betalprogram, jeg regner med de er bedre, men hvis gratisprogrammene er gode nok vil jeg jo helst holde meg til dem. Studentøkonomi og sånt... :)

Men ingen som vet noe om formatering og slikt?

Gjest Fugl Fønix
Skrevet

Jeg ville fjernet alle rester av andre virusprogrammer du har (dersom du har flere liggende så jobber de av og til i mot hverandre), og så installert ett heldekkende system. Kunder i DnbNOR får Norton gratis, men jeg kan ikke akkurat anbefale det. Har selv hatt mye trøbbel med Norton. Dersom du kan avse noen hundrelappen ville jeg heller investert de i ett program som Esets Nod 32. Dette har jeg brukt i tre år, og kan anbefale det.

Har dessverre ikke funnet noen veldig gode gratisprogrammer.

Skrevet
Jeg ville fjernet alle rester av andre virusprogrammer du har (dersom du har flere liggende så jobber de av og til i mot hverandre), og så installert ett heldekkende system. Kunder i DnbNOR får Norton gratis, men jeg kan ikke akkurat anbefale det. Har selv hatt mye trøbbel med Norton. Dersom du kan avse noen hundrelappen ville jeg heller investert de i ett program som Esets Nod 32. Dette har jeg brukt i tre år, og kan anbefale det.

Har dessverre ikke funnet noen veldig gode gratisprogrammer.

Ok, takk. Norton har jeg hatt tidligere, og var ikke særlig fornøyd med det, jeg heller. Skal sjekke ut Esets Nod 32, må innrømme at jeg aldri har hørt om det før.

Når det gjelder å fjerne rester av gamle virusprogram, holder det å fjerne dem fra "Legg til eller fjern programmer"-menyer i kontrollpanelet, eller må man grundigere til verks?

Skrevet

Jeg har nå lastet ned Advanced SystemCare Free (se artikkelen "50 gode gratisprogrammer" på aftenposten.no idag), og det viser seg at AVG Free har gjort en særdeles dårlig jobb på pc-en min. Care fant 80 problemer med SpyWare og lignende, og det var bare begynnelsen. Merker at maskinen er raskere, men den trenger nok enda en god del fiksing for å bli så rask som den kan være.

Gjest Lommerusk
Skrevet (endret)
Når det gjelder å fjerne rester av gamle virusprogram, holder det å fjerne dem fra "Legg til eller fjern programmer"-menyer i kontrollpanelet, eller må man grundigere til verks?

Avistallasjonsprogrammer fjerner vanligvis ikke alt. Det vil for eksempel legges igjen konfigurasjonsfiler i profilmappen din og/eller i programfiler-mappen (filene og mappene for profilen din er organisert forskjellig i XP og Vista). Dette er naturlig nok grunnen til at et program som avinstalleres og deretter installeres igjen "husker" fra forrige gang hvordan det var innstilt. Det ligger også som regel en hel masse konfigurasjonsgrums igjen i registeret. Dersom du installerer et nytt antivirusprogram ville jeg vært helt sikker på at det gamle er fjernet fullstendig.

Med mindre filer og mapper som blir igjen brukes av andre programmer også, så kan du fint bare slette dem manuelt. For å rydde opp i registeret kan du f.eks. bruke CCleaner. Jeg har også brukt noe som heter RegCleaner tidligere, men denne gjør det ikke automatisk så her må du passe litt på. Jeg tror forresten RegCleaner faktisk også er abandonware, så om den funker med Vista er jeg faktisk ikke sikker på. CCleaner er i det hele tatt en sveitsisk lommekniv når det gjelder opprydning av Windows, så ta deg litt tid til å lære deg å bruke den (bare pass på at du fjerner haken for installasjon av den jævla toolbaren fra Yahoo!).

Endret av Lommerusk

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...