Gjest Gjest Skrevet 20. august 2009 #1 Skrevet 20. august 2009 Er det noen som har noen tips til sunne sauser som passer til kjøtt? Det bør være varme sauser som ikke kommer fra pose. Slik jeg har fortstått det så kan ikke kesam kokes, så det utgår.
Gjest Supermimz Skrevet 20. august 2009 #2 Skrevet 20. august 2009 (endret) Er det noen som har noen tips til sunne sauser som passer til kjøtt? Det bør være varme sauser som ikke kommer fra pose. Slik jeg har fortstått det så kan ikke kesam kokes, så det utgår. du kan jo lete opp tradisjonelle oppskrifter på peppersaus og brunsaus, og finne etterstatninger for ingrediensene du ikke toler. Prøv deg frem for å se hva som smaker godt. Etterstatninger for hvetemel : Amarant, Quinoa, Hirsemel,Jyttemel matfløten kan kansje etterstates med rismelk eller soyamelk, men jeg vet ikke hvordan dette vil smake..du får prøve Endret 20. august 2009 av Supermimz
Gjest Gjest Skrevet 20. august 2009 #3 Skrevet 20. august 2009 du kan jo lete opp tradisjonelle oppskrifter på peppersaus og brunsaus, og finne etterstatninger for ingrediensene du ikke toler. Prøv deg frem for å se hva som smaker godt. Etterstatninger for hvetemel : Amarant, Quinoa, Hirsemel,Jyttemel matfløten kan kansje etterstates med rismelk eller soyamelk, men jeg vet ikke hvordan dette vil smake..du får prøve Jeg vet jo at kan prøve, ærlig talt, det var jo ikke det jeg spurte om heller. Jeg har ingen allergier. Det jeg lurer på er om det er noen som har prøvd noe nytt og som vil dele sin erfaring med meg. Blir forresten brun saus sunn bare ved å bytte ut hvetemelet med glutenfrie alternativer? (Ikke det at jeg har tenkt å reformulere en så kjip saus)
Gjest Bond Skrevet 20. august 2009 #4 Skrevet 20. august 2009 (endret) Om det er snakk om saus til kjøtt, kan jo man lage tomatsaus? Enten av ferske tomater, eller av hermetiske om man vil spare litt penger også Steke litt løk (enten med eller uten olje), legge til tomater, salt, pepper, krydder, kanskje litt fersk basilikum eller annet man har tilgjengeligogså. La den koke en god stund så alle smakene kommer fram. Kan gjerne legge til litt olivenolje til slutt også. Synes sånt passer til det meste egentlig, man kan jo variere yrter og krydder man bruker, kan tilsette sopp, paprika, purre og lignende. Endret 20. august 2009 av Bond
Gjest Gjest Skrevet 20. august 2009 #5 Skrevet 20. august 2009 Den beste måten å lage saus til kjøtt på fra grunnen, dvs uten pose, er å lære seg å koke kraft, på feks kraftbein av okse eller kalv, eller kyllingskrog. Kraften blir omtrent fettfri og kan brukes som basis for sjysaus, jevnet med litt maizenna rørt ut i kaldt vann, og med urter, sjalottløk og feks litt rødvin som ekstra smakstilsetning. En annen mulighet er å grille paprika til den er helt svart, flå av skinnet og kjøre i foodprocessor/blender med litt rå revet hvitløk og bittelitt olivenolje. Smak til med presset sitron, salt og pepper. Godt til alle typer stekt og grillet kjøtt.
Gjest Gjest_Maria_* Skrevet 24. september 2009 #6 Skrevet 24. september 2009 Jeg vet jo at kan prøve, ærlig talt, det var jo ikke det jeg spurte om heller. Jeg har ingen allergier. Det jeg lurer på er om det er noen som har prøvd noe nytt og som vil dele sin erfaring med meg. Blir forresten brun saus sunn bare ved å bytte ut hvetemelet med glutenfrie alternativer? (Ikke det at jeg har tenkt å reformulere en så kjip saus) Når du spør og folk tar seg tid til å svare deg så trenger du ikke slenge med leppa. Om du er så tjukk i huet så kanskje du bare skal kutte ut sausen helt, sør du meg. Herregud, snakk om oppførsel...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå