Gå til innhold

Sliter med å klippe klør på hunden!

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Mina_*
Skrevet

Min hund er en liten hund med svarte klør.. Jeg sliter virkelig med å få klippet klørene.. og han går nå med litt for lange klør siden det er et sant helvete å få til å klippe klørene hans.. En av de første gangene jeg klippet han traff jeg en nerve og jeg tror det henger igjen siden han er så redd...

Noen som har noe tips..?

Er i en så desperat situasjon at jeg lurer på om det finnes noe dop... men vil selfølgelig ikke gå den veien.. men ..åå man må jo få klippet de...

Har vært en gang hos vetrinæren, og det var flaut nok det siden han ikke akkurat sprelte mindre der..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Reagerer han bare du tar frem saksa? Reagerer han når du bare holder saksa inntil kloa?

Jeg ville gått så langt som du kan uten at hunden blir for stressa, optimalt sett får du klippa bittelitt av en klo og så gir du en godbit før du gir deg. Litt senere repeterer du. Etterhvert kan du klippe ett par klør og til slutt er kloklipping supert :)

Skrevet (endret)

Vi slet veldig med å klippe klørne på vår lille voffe; for det første virket det som om den forstod at den skulle stelles, selv om den ikke så saksa. Vi prøvde å gjemme saksa, til ingen nytte. Det så ut som om den skulle svime av hver gang saksa kom mot en klo og så kom det et hyl rett før vi klippet. Vi prøvde å gi godbit; ost, skinke, hundegodis, men nei, den ville ikke ta imot noe for den var så redd.

En dag bestemte jeg meg for å prøve å gi den et griseøre å tygge på, mens jeg klippet, og det klarte den ikke å motstå. Da lå den rolig og det var ikke et eneste pip å høre fra den. Og etter det, så har den lært seg at å klippe klørne ikke er noe farlig. Vi har gitt den noe å tygge på hver gang i klipper klørne, og det virker som om den syns at det er en god løsning. Den er hvertfall stille som en mus. Kanskje det er noe å prøve :)

Endret av ninuska_
Skrevet

Du må nok bare gå helt tilbake til null, og venne den til å få klippet klørne på samme måte som man venner en valp til det. Men du må nok gå enda saktere frem, siden den allerede er redd for å få de klippet.

Om klørne er så lange at det er et problem, ville jeg dratt til veterinæren for å få de klippet, for det kan ta litt tid før du er kommet dit i treningen at du får klippet de kort.

Skrevet
Du må nok bare gå helt tilbake til null, og venne den til å få klippet klørne på samme måte som man venner en valp til det. Men du må nok gå enda saktere frem, siden den allerede er redd for å få de klippet.

Om klørne er så lange at det er et problem, ville jeg dratt til veterinæren for å få de klippet, for det kan ta litt tid før du er kommet dit i treningen at du får klippet de kort.

Enig med Cayenne her. Veldig lurt å få veterinæren til å dope ned hunden og klippe ned klørne- Deretter kan du begynne å klippe selv.

Her hjemme gjør vi ikke stort ut av å ting dersom vi klipper for langt. (det skjer heldigvis sjeldent) Vi later som ingenting og kllipper videre. For dersom vi hadde begynt å trøste bikkja når vi klipper feil og den hyler, så forsterker vi den oppførselen. Det igjen har en tendens til å utvikle redsel for klipping. Da eldste bikkja mi var i første pubertet hylte hun og trakk seg unna for hver klo som ble klippet. Selv om vi ikke klippet feil...

Skrevet

Hadde hunden min til dyrlege for å få klippet klørne fordi den slår seg vrang og nekter ligge i ro når man skal klippe klørne (elsker klosaksa, så lenge den ikkje er borti klørne). Må jo sette meg oppå den for å holde den nede (stor tung hund), men da ligger den bare og drar til seg/prøver dytte meg vekk med labbene så eg klipper feil. Og når eg klipper feil, da er det stopp. Da kaster den meg av som ein bukkende vill hest og løper og gjemmer seg under bordet og der blir den værende mens den syns synd på seg sjøl og slikker på negla som blei klipt litt for kort (mens eg sitter prøver lure ho ut så eg kan hive blodstopp pulver på kloen som blør). Betalte rundt 450 kr for klo klipp med bedøvelse så hunden sovnet, det blir litt dyrt i lengden..

Men fikk tips av dyrlegen da.

Bruke negl-fil på klørne for å gjøre hunden vant til å bli tatt på labbene og at man er borti klørne og diller. Da blir jo klørne filt ned litt, samt hunden vil forhåpentligvis holde seg rolig. Eller ta ei klo (eller alle klørne på ein labb om hunden klarer holde seg rolig) om gangen, gi kos og ros og kanskje ein godbit og ta ein annen klo/labb dagen etter så det ikkje blir så mye og lenge på ein gang.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...