Smørblomsten Skrevet 19. august 2009 #1 Skrevet 19. august 2009 Huff, hvordan går jeg frem for å få 60% av depositumet utbetalt så lenge leieboer ikke gir lyd fra seg? Hun har flyttet og har ikke levert tilbake nøklene (2 sett!) engang. Hun sendte meg en sms om at hun ville stikke innom, eller sende nøklene pr post. Men ingenting skjer, og nå skal vi snart selv flytte og må jo ha nøklene til de nye eierne! Hvilke rettigheter har jeg som utleier? Vi trenger jo de 6000 kr hun skylder oss! Og ikke minst nøklene! Hjelp!
Gjest Gjest Skrevet 19. august 2009 #2 Skrevet 19. august 2009 har du depositummet? I så fall gå til banken med et brev hvor du skriver opp hva hun skylder og at dette krever dere fra depositummet. Nøklene - finn ut hva to nye nøkler koster evt ny lås med nye nøkler(hadde jeg gjort) og krev dette også dekket gjennom depositummet om ike nøklene leveres tilbake.
Gjest Gjest Skrevet 19. august 2009 #3 Skrevet 19. august 2009 skulle stå - Har du depositummet i banken? Har dere det så får dere penegen. Leietager blir varslet av banken om at dere krever x antall kr. Om leietager ikke sier noe/gir svar så får dere pengene etter noen uker.
Gjest Gjest Skrevet 20. august 2009 #4 Skrevet 20. august 2009 Ser du allerede har fått tips om å stikke innom banken. Hvis det er mulig å gå frem slik h*n sier, må du gjøre det med en gang så du får en orden på dette. Uansett: Ring leietakeren din! Det er lettere å "stikke fra" og ignorere en sms. Det øyeblikket du begynner å ringe, blir det verre. Uff, så irriterende med sånne ansvarsløse folk.
Rosalie Skrevet 20. august 2009 #5 Skrevet 20. august 2009 (endret) Sakset fra postbankens sider: Når kan utleier ta av depositumet? Banken må utbetale depositumet hvis den som krever utbetaling kan fremvise skriftlig samtykke fra den annen part, en dom eller annen endelig avgjørelse av kravet. For at utleier skal ha rett til å bruke depositumskontoen må leietager ha misligholdt noen av dine forpliktelser. Endret 20. august 2009 av Wadjet
Smørblomsten Skrevet 20. august 2009 Forfatter #6 Skrevet 20. august 2009 Ja depositumet står i leiers navn, men med begge som "eiere" av kontoen. Det krever jo gjensidige samtykke for å få utløst depositumet. Jeg har allerede varslet banken skriftlig om at jeg skal ha 6000 kr av de totalt 10 000 kr. Dette er notert i bankens system, slik at hvis/når hun skal ta ut pengene vil de få beskjed om å ringe meg når hun er i banken, slik at det ikke blir noe feil MEN: nå virker det som om hun ikke gidder svare på hverken sms eller tlf-oppringing (tlf er slått av!) Kjenner jeg blir mer og mer stressa dag for dag over at hun ikke tar kontakt. Vi flytter tross alt om bare 1 uke! Depositumet kan vente, men nøklene må vi jo ha. Jeg har tatt vare på tidligere sms der hun skriver: "Dere får bare trekke husleie og strøm fra depositumet". Det kan vel tolkes som skriftlig samtykke??????
Gjest Gjest Skrevet 20. august 2009 #7 Skrevet 20. august 2009 Vi flytter tross alt om bare 1 uke! Depositumet kan vente, men nøklene må vi jo ha. Jeg har tatt vare på tidligere sms der hun skriver: "Dere får bare trekke husleie og strøm fra depositumet". Det kan vel tolkes som skriftlig samtykke?????? Les nå hva folk skriver til deg! Det er bare å bytte lås og kreve utgiftene erstattet fra depositumet. Ikke skap problemer ut av det som det fins enkle løsninger på. Din siste setning blir rett og slett for dum. Skriftlig samtykke??? Det ER ikke slik det fungerer! Tror du at du bare kan vidreesende smsen til banksjefen og få utbetalt pengene? Sorry mac, du må følge reglene, og som utleier bør man kunne forvente at du har lært deg dem. Snakk med banken din, det er DE som vet hvordan du skal få pengene dine,.
Gjest Gjest Skrevet 20. august 2009 #8 Skrevet 20. august 2009 gi skriftlig beskjed til banken igjen om at dere er nødt til å skifte lås og skaffe to nøkler til den på leietagers regning siden leietager ikke leverer tilbake nøklene. Sms vil aldri fungere som noe skriftlig. Påfør brevet samtidig regnskap for det forrige dere krever og summer sammen og skriv da nye totalsummen. Dva at du allerede har sjekket hva det koster dere å bytte lås og få nøkler, evt bare få nye nøkler hvis du ikke gidder skifte lås. Du får pengene dine gjennom depositumet siden dere har det i banken på den måten, men det kan ta noe tid. Sånn er det bare.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå