Gå til innhold

Hjelp meg å briljere med fers ørret!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Får sansynligvis fersk ørret i hus i kveld. Har aldri tilberedt dette før, så jeg håper noen har gode tips om oppskrifter og tilbehør. Kan vel ovnsbake den på samme måten som laks anntar jeg, men noe litt mere spennende hadde vært å foretrekke. Vil jo imponere litt ;)

Videoannonse
Annonse
Gjest the imp
Skrevet

Ovnsbakt ørret som du fyller med f.eks hvitløk, en del dråper sitron, gjerne basilikum, kruspersille og laurbærblader også grovmalt pepper og havsalt blir veldig godt. Pakk den inn i aluminiumsfolie og putt den i ovnen. 200 grader er passe, 30-40 minutter kanskje litt lenger, kommer an på hvor stor den er.

Server med rømmesaus, kokte nypoteter og agurksalat, og gjerne noen sitronskiver ved siden av.

Skrevet

Takk for det :) Tar gjerne i mot flere forslag altså, for ørreten kom ikke på torsdag, men kommer neste gang leieboeren er hjemme en helg (heldige meg som har en sånn leieboer..)

Skrevet

En litt anderledes middag - kjapp å lage - god å spise!!! :D

HOT'N SPICY PASTA MED GRILLET ØRRET

(4 personer)

700g skinn og benfri ørretfilet (evnt. laks)

1-2 ts. salt

1 ts. peppermix

6-8 solmodne tomater

1-3 røde chili

1 hvitløksbåt

1 løk

1 ss finhakket frisk basilikum

2 ss olivenolje

s&p

pasta til 4 personer

Rens chilien og fjern alle kjerner. Kjør chili og tomater i foodprosessor til en grov masse. Rens og hakk løk og hvitløk og fres det iolivenolje. Ha i tomatmassen, og kok til en tykk saus. ha i basilikum, og smak til med s&p. Skjær fisken i terninger og strø over salt og peppermix. Stek dem gyldne på grill eller stekepanne i olje/smør. Kok nok pasta til 4 personer. Server pastaen med stekt ørret og sausen over!!

*Mmmm!!!!* :wink:

Gjest Tristessa
Skrevet

Ovnsbakt i folie med skiver av fersk ingefær, koriander og sjalottløk med iskald hvitvin til får ørret meg til å synge av ren matglede. :sjarmor: Nummenummenum...

Skrevet

Tre helt forskjellige varianter her jo! Tror jeg må få han til å ta med mye ørret ;)

Hva serverer du som tilbehør, Tristessa?

Gjest Tristessa
Skrevet

Nypoteter er jo veldig godt i disse dager, men mine anti-potetforeldre spiser Puy-linser til. Men jeg holder en knapp på poteten, faktisk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...