Gjest Rettpåsak Skrevet 19. august 2009 #1 Skrevet 19. august 2009 Hei! Skal ta Rettslære 2 (etter den nye reformen) som privatist. Hvilke lover kan jeg belage meg på å få om? Foreløpig kan jeg kun loven om Erstatningsrett.
Gjest Gjest Skrevet 19. august 2009 #2 Skrevet 19. august 2009 Du må vel sjekke hvilke bøker som dekker pensum? Jeg gikk selv opp i det for noen år siden. Det som hjalp mye var å kjøpe en samling av eksempler på oppgaveskriving. Formkrav osv.
Gjest Gjest Skrevet 19. august 2009 #3 Skrevet 19. august 2009 Du må vel sjekke hvilke bøker som dekker pensum? Jeg gikk selv opp i det for noen år siden. Det som hjalp mye var å kjøpe en samling av eksempler på oppgaveskriving. Formkrav osv. erstatnngsrett, forvaltning, kjøps og forbrukerrett, menneskerettighetene , markedsføringsloven, offentlighetsloven, offetnligheitslova+ noen til... husker ikke.. lang sommer..
Gjest Rettpåsak Skrevet 19. august 2009 #4 Skrevet 19. august 2009 Er det ikke mulig å ta det som muntlig da?
Gjest MM Skrevet 19. august 2009 #5 Skrevet 19. august 2009 Du får som oftest tak i en lovsamling hvor alle de relevante lovene i forhold til pensum er samlet. Tar du Rettslære 2 som privatist må du for øvrig ha både skriftlig og muntlig eksamen for å få det godkjent.
Gjest Rettpåsak Skrevet 20. august 2009 #6 Skrevet 20. august 2009 Du får som oftest tak i en lovsamling hvor alle de relevante lovene i forhold til pensum er samlet. Tar du Rettslære 2 som privatist må du for øvrig ha både skriftlig og muntlig eksamen for å få det godkjent. Sikker på det? Kilder?
Gjest MM Skrevet 20. august 2009 #7 Skrevet 20. august 2009 Har hatt faget selv, så ja. Uansett står det vel en del info på udir om det vil jeg tro.
Gjest Rettpåsak Skrevet 16. september 2009 #8 Skrevet 16. september 2009 (endret) Er det vanlig å få om menneskerettigheter og forvaltningsrett? Kan ikke se for meg at det skulle være en eksamensoppgave. Kjøps og forbruksrett og erstatningsrett høres mer aktuelt ut. Btw, får man vite temaet man skal ha om dagen får (skriftlig)? Endret 16. september 2009 av Rettpåsak
Gjest Gjest_S_* Skrevet 16. september 2009 #9 Skrevet 16. september 2009 Da jeg hadde eksamen i dette faget nå i vår var temaet kjøpsrett og avtalerett tror jeg. I tillegg fikk vi en oppgave som gikk under menneskerettighetskapittelet (personvern). Generelt er et vel noe vanskeligere å lage eksamensoppgaver i forvaltningsrett og menneskerettigheter, men det kan absolutt komme noe om det fordi. Du får en forberedelsesdel 24 timer før eksamen. Der får du en del spørsmål som du skal sette deg inn i på forhånd. Oppgavene gir en pekepinn på hva oppgavene kommer til å dreie seg om.
Gjest Rettpåsak Skrevet 5. november 2009 #10 Skrevet 5. november 2009 Skal trene litt på løsning av oppgaver, noen som vet hvor man finner ekstra oppgaver med svar?
Gjest Gjest Skrevet 5. november 2009 #11 Skrevet 5. november 2009 Skal trene litt på løsning av oppgaver, noen som vet hvor man finner ekstra oppgaver med svar? http://www.uio.no/studier/emner/jus/jus/JUR1000/h09/
Gjest Rettpåsak Skrevet 6. november 2009 #12 Skrevet 6. november 2009 http://www.uio.no/studier/emner/jus/jus/JUR1000/h09/ Det der er ikke beregna for videregående..
Gjest Gjest Skrevet 6. november 2009 #13 Skrevet 6. november 2009 Det der er ikke beregna for videregående.. Nei, men det er de samme fagene. Så oppgavene er absolutt relevante. Du må jo ha tatt rettslære 1 før, så et visst grunnlag må du jo ha? Forøvrig er det slik at det finnes ikke "svar" i . Å finne frem til riktig rettsgrunnlag er kun steg en. Det viktige er ikke hvilken resultat du kommer frem til, men drøftelsen av problemet. Hadde jeg vært sensoren din og du hadde presert å skrive "loven om erstatningsrett" på eksamen...
Gjest Rettpåsak Skrevet 18. november 2009 #14 Skrevet 18. november 2009 Kjører på med et fullmaktspørsmål her. Hva er egentlig forskjellen på fullmaktens grense og den interne instruksen? F.eks er jo den interne instruksen f.eks ekspeditør å kun kan gi 5% i rabbat på varer, men skjønner ikke helt hva fullmaktens grense vil være da.
Gjest Rettpåsak Skrevet 19. november 2009 #15 Skrevet 19. november 2009 Kjører på med et fullmaktspørsmål her. Hva er egentlig forskjellen på fullmaktens grense og den interne instruksen? F.eks er jo den interne instruksen f.eks ekspeditør å kun kan gi 5% i rabbat på varer, men skjønner ikke helt hva fullmaktens grense vil være da. Noen som vet?
Gjest Gjest Skrevet 19. november 2009 #16 Skrevet 19. november 2009 Veldig kort sagt, har ikke noen lovhenvisninger eller noe slikt her nå. Sett at du fikk fullmakt fra en person for å selge dennes bil. Du får muntlig beskjed om at du ikke må selge denne bilen for under 200 000 kr. Da er fullmaktens grense å selge bilen, det er den du har fullmakt til å selge, altså ikke båten eller huset eller noe annet. Den interne instruksen er at du ikke skal selge bilen til under 200 000 kr. Vet ikke om det hjalp?
Gjest Rettpåsak Skrevet 20. november 2009 #17 Skrevet 20. november 2009 Veldig kort sagt, har ikke noen lovhenvisninger eller noe slikt her nå. Sett at du fikk fullmakt fra en person for å selge dennes bil. Du får muntlig beskjed om at du ikke må selge denne bilen for under 200 000 kr. Da er fullmaktens grense å selge bilen, det er den du har fullmakt til å selge, altså ikke båten eller huset eller noe annet. Den interne instruksen er at du ikke skal selge bilen til under 200 000 kr. Vet ikke om det hjalp? Forstod det nå, så hvis f.eks en butikksjef gir ekspeditøren i oppgave å ikke gi mer enn 5% rabatt så er det å selge varene fullmaktens grense? Imens det å ikke selge for mer enn 5% rabatt er den interne instruksen?
Gjest Lea Skrevet 20. november 2009 #18 Skrevet 20. november 2009 (endret) Forstod det nå, så hvis f.eks en butikksjef gir ekspeditøren i oppgave å ikke gi mer enn 5% rabatt så er det å selge varene fullmaktens grense? Imens det å ikke selge for mer enn 5% rabatt er den interne instruksen? Jeg kan forsøke å svare på denne, har lært dette en gang. Hadde også rettslære på vgs. Det å selge varene er da innenfor fullmaktens grense. Selger han noe annet har han overtrådt fullmaktens grense.Det å ikke gi mer enn 5% rabatt er den interne instruksen og ekspeditøren overtrer denne grensen dersom han gir mer enn dette. Endret 20. november 2009 av Lea
Gjest Rettpåsak Skrevet 20. november 2009 #19 Skrevet 20. november 2009 Jeg kan forsøke å svare på denne, har lært dette en gang. Hadde også rettslære på vgs. Det å selge varene er da innenfor fullmaktens grense. Selger han noe annet har han overtrådt fullmaktens grense.Det å ikke gi mer enn 5% rabatt er den interne instruksen og ekspeditøren overtrer denne grensen dersom han gir mer enn dette. Ser ut som om vi alle har rett da:) Føler meg godt forbred til eksamen nå og 5ern er innen rekkevidde;D
AnonymBruker Skrevet 23. august 2010 #20 Skrevet 23. august 2010 Jeg skal ta eksamen i rettslære 2 i høst (som privatist). Hvilken bok er pensum? Er samme bok pensum på alle vgs? Gamle eksamensoppgaver med veiledning?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå