Gå til innhold

Hjelp til oppussing av gammel tømmerhytte!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Saken er den at jeg har arvet en 40 år gammel laftet tømmerhytte. Tømmeret er ubehandlet inne i hytta og himlingen er i ubehandlet møllerstuepanel. Jeg synes det er litt for dunkelt inne i hytta (tømmeret har gulnet) og har lyst til å lysne veggene/taket noe, men er litt redd for å gjøre noe for drastisk, som å male. Nå er det veldig "hyttete" der, med typiske hyttemøbler, dvs sofa og stoler som er vonde å sitte i, disse skal jeg bytte ut med en god hjørnesofa og godstoler foran peisen i et lyst stoff. Men så var det veggene og taket da... Noen som har tips eller som vet om et hytteforum/en blogg som kan gi meg noen råd? Har nok sett meg litt blind på hvordan en slik hytte skal se ut innvendig og trenger inspirasjon!

Videoannonse
Annonse
Gjest Elastica
Skrevet

Jeg tror jeg ikke ville malt gamle tømmervegger, men forstår samtidig at det kan bli dunkelt inne. Hva med å male bare taket, eventuelt holde bjelkene (hvis de er synlige) utenom?

Ellers synes jeg det hørtes lurt ut å skifte ut sofa og stoler med noe nøytralt. Et godt råd er også å fjerne ting - og ikke tilføre noe særlig nytt.

Hvite/helt lyse enkle gardiner kan også lette litt på inntrykket. Nå har Princess fine ferdigsydde gardiner i ren bomull til kun 249,- pr lengde. (De heter Kapuk) Litt grove i vevingen, kan tenke meg at det ville blitt fint i en laftet hytte med nøytrale tekstiler på møblene.

Gjest Gjest_Fiona_*
Skrevet

Enig med Elastica. Jeg hadde heller ikke malt veggene. Da er det ingen vei tilbake. Taket hadde jeg lakket med Jotun Panellakk med relativt mye hvitt pigment.

Veggene og takåsene (bjelker i taket), hadde jeg vært forsiktig med.

Mulig lett bleking for å dempe det gulnede preget. Men aldri maling.

Skrevet

Heg har lest et tips (som jeg ikke har prøvd ennå) for lysning av tømmervegger. Hva med å teste på en flate/et rom først?

Se: Visit My Website

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...