Gå til innhold

Hvor vanlig er det egentlig å gi gaver til barnehagen

Anbefalte innlegg

Gjest antigartner
Skrevet

I forbindelse med nytt barnehageår har det vært endel tråder med spørsmål om gavetips til barnehagen når barnet slutter. Siden jeg ikke har barn, har jeg igrunnen lest disse trådene med stor forundring.

Så derfor; kloke barnehageforeldre eller -ansatte:

Hvor vanlig er det egentlig å gi gaver til de ansatte når barnet slutter eller bytter avdeling? Enten det er personlige gaver, gaver til "pauserommet" eller gaver til avdelingen? (M.a.o: Er dette et KG-fenomen eller hører fenomenet til i den virkelige verden?)

Og dere som jobber i barnehage: Hva synes dere om de velmente gavedryssene? Og har dere noen gang fått tre navnekrus hver og 4 langpannesjokoladekaker på samme dag?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I år sluttet det 8 barn på min avdeling..

3 av barna hadde med seg en blomst til oss (en potteplante på deling til de ansatte - pynter opp på avdelingen)

1 av barna ga alle de voksne en såpe (fikk en såpe som så ut som en muffins, til å ha i badekar..)

Så vi fikk gaver av halvparten av barna...

Selv om vi hadde en felles avsluttning i juni med kaker og underholdning hvor vi presiserte at dette var avslutningen og at vi ikke ville ha mer kaker i løpet av sommeren kom det mye av det....

Nesten alle barna hadde med seg noe siste dagen....

En uke hadde vi jordbær og is tirsdag, sjokoladekake onsdag og torsdag....

Skrevet

Å slutte i barnehagen er ofte en stor milepæl for barna, så jeg skjønner godt at mange vil gjøre litt ekstra ut av det. Jeg har hørt av de jeg kjenner som jobber i barnehage at det er ganske vanlig at barna har med en liten gave til barnehagen, men da som f.eks. en potteplante, en tegning eller kanskje en trolldeigfigur eller perlefigur som barnet selv har laget. Altså ikke noe stort eller dyrt. Det bør være på barnets premisser.

Gjest Gjest_Erna_*
Skrevet

Det er like vanlig som det er uvanlig.

Det forventes ikke av barnehagepersonalet at de skal få gave fra barna når de slutter. Det er noe foreldrene velger i gjøre selv, og jeg synes ikke foreldre skal føle at de må gi en gave selv om andre gjør det.

Noen foreldre velger å gi gave til et bestemt personale fordi h*n har betydd mye for barnet deres og/eller familien.

Skrevet

Jeghar barn som nettopp har startet i barnehage. Jeg ser jo det etterhvert at man kan bli knyttet tett opp mot barnehagen. Det er jo på en måte en bedrift man samarbeider med og da er det jo ofte vanlig og gi en avslutningshilsen i en eller annen form. Jeg vet venninna mi gir julegave og sommergave til personalet.

Gjest Purple Haze
Skrevet

Jeg jobber/har jobbet i barnehage i mange år, og det er en god del foreldre som gir gaver til avdelingen når barnet slutter. Men det er også en del som bare har med noe godt å spise til alle, den siste dagen barnet er i barnehagen. Begge deler er helt greit.

Personlig har jeg ikke fått så mange gaver som kun er til meg, og det syns jeg er helt ok. Etter mange år i jobben, og med så mange barn, kunne jeg endt opp med veldig mye krims krams. Bedre at avdelingen får noe som alle har glede av, og da først og fremst barna. En bok, et spill, lego eller andre ting som alle kan bruke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...