Gjest Gjest Skrevet 19. august 2009 #1 Skrevet 19. august 2009 Det betyr samboer også mann og kona? bare i norge? Jeg er utført og damen er frisk. Hun har ingen sykdommheter, bare vond i hodet noengange. imens jeg har vond i ryggen hele gange. Så nå jeg er utfør og får utførttrygg. Der jeg kommer ifra alle er gifte seg. Ingen der bare leve sammen og ha barn og ikke gift, som legal mann og kona. Der alle har brullup i kirken. Det rart jeg lever sammen damen mi her. De si til meg, du når skal du gifte seg da? Jeg kan ikke gi svar fordi jeg vil gifte seg, men damen som er frisk hun vil vente. Vi er sammen nå i 8 månder. Jeg tenker vi trenge ikke brullup i kirke. vi bare ha brullup på papir. sånn som på hjemlande. Men hun likte ikke. Hun sier du må vente. Jeg vil gifte seg nå. Problemet er jeg kan ikke si vi er mann og kona når de ringer til meg ifra hjemlande. De spør meg, hvem er der? jeg høre damen. Og jeg si til dem ja det er kona mi. Og de si, å? er du gifte seg? å?? bare problem og en ting hun si vi må vente. vi må ferst fiks huse. huset ser ikke bra. grunnnet trenge opussing. hun mener det. jeg sa ok ok. men jeg mener huse kan vente da. jeg trenge gode råd hva jeg skal gjøre nå. jeg tenke og tenke og helt ifra før og nå
Gjest Gjest Skrevet 19. august 2009 #2 Skrevet 19. august 2009 Ingen som kan tvinges til å gifte seg. Vil ikke samboeren din gifte seg (enda), så er det fint lite du kan gjøre med det.
Gjest Gjest Skrevet 19. august 2009 #3 Skrevet 19. august 2009 hva har det med å gjøre at du er ufør?
Gjest Gjest Skrevet 19. august 2009 #4 Skrevet 19. august 2009 Jeg vet ikke hva dette har med uføretrygd å gjøre. Uansett. Hvis hun ikke vil gifte seg så kan du ikke tvinge henne. Hva familien din syns og mener spiller ingen rolle i det hele tatt. Hun er samboeren og kjæresten din, og i og med at dere har vært sammen i knappe åtte måneder så bør det være bra nok syns jeg.
Gjest Gjest Skrevet 19. august 2009 #5 Skrevet 19. august 2009 I Norge må man vente til damen vil, ikke bare til familien vil. Vil du gifte deg med ei dame i norge må du vente.
LukaFrost Skrevet 20. august 2009 #6 Skrevet 20. august 2009 Dere har jo bare vært sammen i 8 måneder. De fleste ønsker betraktelig mer tid enn det før de gifter seg. Hvor gamle er dere? Er dere fortsatt unge, så har dere jo tiden forran dere. Bor du i Norge med norsk dame må du nok forvente å måtte følge endel norske normer.
Gjest Gjest Skrevet 20. august 2009 #7 Skrevet 20. august 2009 mange tusen hjerte for svarene. dette er meg her. jeg kan ikke forstår det du mener at jeg måtte følge norsk normer. hva det betyr normer? også 8 måner for meg holde. det er bra for meg. det er nok av tid alt. og ikke bare mora og far min som si det til meg. også onkle og tantnene og kusinene og fetterenene og kompiserene. og mange flere andre menneske ifra sameland. de tenke som meg også de er ifra sameland som meg så jeg kan ikke si dette at jeg bor bare med norsk dame. bare bor. men ikke gifte seg enda. det blir veldig vanskelig senere og senere. de komme og ringe senere og senere. og min samboer er så hard å forstå på min måte. jeg forklare og hun har veldig vanskelig for å forstå de fra min synspunkte. men at jeg må vente? og også dere si til meg jeg må vente fordi jeg klare ikke tvinge hun. hva er vits i den da? det er derfor jeg srkiver at jeg er utført. fordi jeg tenke tankegang at man vet aldri da at kansje jeg kan bli sykere og enda og enda mer sykere senere og senere. da ble det forsent å gifte seg da. og enda mer hun vil ikke gifte seg da. og jeg utført det betyr jeg har bare utførttrygg og jeg har ikke penge å fikse upussing enda. huse kan vente. men hun sier nei, vi må fiks huse nå. og gifte seg senere og senere. men tvinge betyr st hun må gifte seg ikke sant? hva er vits i den da at hun si til meg hver dag jeg elske deg, men hun vil ikke gifte seg? det jeg forstår ikke. dere forstår det?
LukaFrost Skrevet 20. august 2009 #8 Skrevet 20. august 2009 jeg kan ikke forstår det du mener at jeg måtte følge norsk normer. hva det betyr normer? Dette betyr norm: Norm Hvorfor er det så fryktelig viktig for deg å bli gift? Er du redd for at hun ikke vil ha deg om du blir sykere? Hvis slekta di stadig maser om der skal gifte dere eier de jo ikke folkeskikk, spør du meg. Jeg er ikke helt sikker på hva du mener her: men tvinge betyr st hun må gifte seg ikke sant? hva er vits i den da at hun si til meg hver dag jeg elske deg, men hun vil ikke gifte seg? det jeg forstår ikke. dere forstår det? Du kan ikke tvinge henne til å gifte seg. Hun må ikke gifte seg med deg. Sånt gjør man frivillig her til lands (selv om noen desverre blir tvangsgiftet bort). Samboerskaper helt vanlig. Selv elsker jeg samboeren min, men jeg har ikke lyst til å gifte meg med det første. Hvor gamle er dere egentlig? Kanskje føler hun seg for ung til å gifte seg. De flest etrenger også mer enn 8 måneder sammen før de vet om de vil gifte seg.
Gjest Mrs Afrika Skrevet 20. august 2009 #9 Skrevet 20. august 2009 Hvis problemet for familien din er at du bor sammen med en dame uten å være gift, så får dere bo for dere selv til dere er klar til å gifte dere da. Dere kan være bare kjærester. Hvis du er ufør og du mener det er noe av grunnen til at samboeren din ikke vil gifte seg med deg, så bør du tenke deg om. Hva skjer om dere gifter dere og du blir sykere? Vil hun skille seg fra deg da?
Gjest Sjokoladesaus Skrevet 20. august 2009 #10 Skrevet 20. august 2009 Om du vil gifte deg så fort må du finne deg en kone fra ditt eget hjemland, som ønsker å gifte seg med en gang. Er du sammen med ei norsk jente må du forholde deg til norske væremåter.
Gjest Gjest_mora di_* Skrevet 21. august 2009 #11 Skrevet 21. august 2009 Tror ikke dere bør gifte dere når dere tenker så forskjellig, det kommer bare til å komme nye problemer. Jeg tror hun forstår at dere er altfor forskjellige. Du kommer fra en kultur der det familien din sier betyr alt, mens dama di er fra en kultur der det hun vil selv betyr mer enn hva mora, faren, onklene og vennene sier. mange tusen hjerte for svarene. dette er meg her. jeg kan ikke forstår det du mener at jeg måtte følge norsk normer. hva det betyr normer? også 8 måner for meg holde. det er bra for meg. det er nok av tid alt. og ikke bare mora og far min som si det til meg. også onkle og tantnene og kusinene og fetterenene og kompiserene. og mange flere andre menneske ifra sameland. de tenke som meg også de er ifra sameland som meg så jeg kan ikke si dette at jeg bor bare med norsk dame. bare bor. men ikke gifte seg enda. det blir veldig vanskelig senere og senere. de komme og ringe senere og senere. og min samboer er så hard å forstå på min måte. jeg forklare og hun har veldig vanskelig for å forstå de fra min synspunkte. men at jeg må vente? og også dere si til meg jeg må vente fordi jeg klare ikke tvinge hun. hva er vits i den da? det er derfor jeg srkiver at jeg er utført. fordi jeg tenke tankegang at man vet aldri da at kansje jeg kan bli sykere og enda og enda mer sykere senere og senere. da ble det forsent å gifte seg da. og enda mer hun vil ikke gifte seg da. og jeg utført det betyr jeg har bare utførttrygg og jeg har ikke penge å fikse upussing enda. huse kan vente. men hun sier nei, vi må fiks huse nå. og gifte seg senere og senere. men tvinge betyr st hun må gifte seg ikke sant? hva er vits i den da at hun si til meg hver dag jeg elske deg, men hun vil ikke gifte seg? det jeg forstår ikke. dere forstår det?
Gjest Gjest Skrevet 21. august 2009 #12 Skrevet 21. august 2009 tusen hjerte men jeg forstår dere. dere vil vente også. men også hva er vits i den da? nei ifra min synspunkte jeg og hun ikke er veldig forskjell på noen måte. vi er veldig lik begge to jeg og hun det. er derfor vi er kjæreste med hvarndre. men dere tror det komme å bli problemer med oss begge to. pga jeg er ifra hjemlande og hun er norsk og som legal her dame vente å gifte seg jeg har kjent det nå. Men det er ikke det. det er ikke hva familei min sier betyr alt. det er også hva min samboer betyr. og der er da jeg mener at hun skal respektere med min sunspunkte så jeg skal også respektere med henne synskpunkte. og tilslutt bli enig tilslutt. og nei jeg vil ikke finne en jente ifra sameland som meg eller ifra andreland eller også hvor som helst i hele verden over. det er bare hun min eneste samboer jeg vil gifte seg. st hun vil skille ifra meg mener du at hun blir skilt ifra meg? etter vi har gifte seg>? få håpe ikke. også jeg er 34 år og min sasamboer er 25 år. jeg er gammel men hun er ikke så gammel enda. men jeg tenke tankegangen at kansje er er for gammel å lage unge snart. å alt er så trist. det går ikke an som jeg tenke på.
Cæmis Skrevet 21. august 2009 #13 Skrevet 21. august 2009 Jeg skjønner hvorfor du tenker på den måten du gjør, men jeg skjønner kjæresten/samboeren din også. Dere er fra to forskjellige kulturer og har ulik måte å tenke på når det kommer til familie og bryllup. I norge vil ofte norske jenter vente litt med å gifte seg. Noen synes 8 måneder er for lite. Det er vanlig at man ofte er sammen i 2-3 år før man gifter seg i norge. Min kjæreste og jeg har vært sammen i 10 år når vi gifter oss neste år. Vi er begge unge, bare 26 år. I ditt land er det kanskje nok med kortere tid, men når man skal gifte seg med en fra et annet land som har andre meninger og en annen måte å tenke på så må man bli enige først. Kanskje dere kan snakke sammen om det? Forklar henne at dette er viktig for DEG, og spør henne om hun kan tenke seg å gifte seg om 1 år, 2 år eller 3 år? Det er kanksje vankskelig for henne å si, men hun fortsår sikkert at dette er virkig for deg. Kanskje du kan foreslå at dere pusser opp huset først og så snakker om det? Det er viktig at man møtes på halvveien slik at begge får litt av det de vil ha. Du kan ikke si til henne at du vil gifte deg fordi din familie vil det, det er ikke romantisk og det gir ikke en følelse av at du vil gifte deg av kjærlighet(noe som er veldig vikitg i Norge)..Du må gifte deg fordi DU vil og ikke fordi din familie forventer det. Det viktigste er uansett ikke å være gift, det er å være lykkelige sammem. Gifte dere kan dere gjøre senere, dere lever i mange år til! lykke til!
Wildlily Skrevet 21. august 2009 #14 Skrevet 21. august 2009 Du må nok pusse opp huset først og fremst. Kanskje vise at du er mann til å få til det. Damer elsker menner som kan fikse ting og bygge opp ting. Eier dere huset sammen eller er det hennes? Hvis det er hennes eller bare ditt så er det litt kjedelig å pusse det opp sammen. Kanskje kjøpe noe sammen som dere kan begge eie litt og fikse på? Men giftemål er ikke så viktig den dag i dag. Annet enn for show så har det ikke så mye å si. Og du som 35 år er ikke for gammel til å få barn. Menn holder seg unge med yngre damer :D.
Hedda-78 Skrevet 21. august 2009 #15 Skrevet 21. august 2009 Jeg er enig med de andre her. 8 måneder er for kort tid. Man må være heeeeelt sikker før man gifter seg, og de fleste trenger litt mer enn 8 måneder for å bli sikker nok. Det er vitsen med å vente. Du som er mann blir ikke for gammel til å få barn på mange, mange år ennå. Dessuten går det an å få barn før man gifter seg. Hvorfor er det så viktig å være gift, da? Du skriver ikke noe om hvorfor du vil gifte deg, bortsett fra at familien din synes at du bør. Ekteskap er noe som du og dama di må bestemme sammen, ikke mor eller far eller onkler eller venner. Bare dere to. Du skriver ikke noe om hva slags bryllup dama di vil ha, men kanskje hun vil ha stort bryllup og stor fest, og det er dyrt. Kanskje hun mener at det er viktigere å bruke penger på huset enn å bruke penger på fest. Så derfor må bryllupet vente til dere får råd. Det er ikke stor forskjell på å være gift og å være samboere. Man elsker hverandre like mye uansett. Man må ha de rette grunnene til å gifte seg, og man gifter seg ikke bare for å kunne si at man er gift. Og du lurer på hvorfor hun sier at hun elsker deg når hun ikke vil gifte seg. Det er da godt mulig å elske noen uten å være gift! Man blir ikke gladere i hverandre selv om man har signert på et papir.
Gjest Gjest Skrevet 21. august 2009 #16 Skrevet 21. august 2009 tusen hjerte for svar. nei jeg har diskuterte dette med hun om vi skal ha bryllup snart å gifte seg. mer en en gang nå. men hun svare meg hele gange disse orde. - det hasser ikke. vi har hvarndre. jeg elske deg skjære. og noe som -vi kan vente. jeg er din kjæreste. jeg har så fint samme deg, men vi vet ikke hva kan skje. er tidlig å tenke tanken om bryllup. åååå jeg ble så lei meg. hvorfor? hvorfor vente? Hva kan skje? Hvis hun elske meg og jeg elkser hun ingenting kan skje da. Derfor jeg vil ikke vente mer. Jeg elkser min samboer. Jeg er så redd en kan ta hun ifra meg. skjønne? at hun vil bli skilt med meg. men jeg skjønne det at noen kan bli skille seg. jeg håpe så innmari det vil ikke skje med min samboer. for jeg er der for alltid. jeg lover. Det er ikke min familei som vil vi skal bli gift. det er meg fordi jeg elsker hun. I mitt land der jeg kommerfra alle gifte seg. alle gifte seg i første omgang og så kjøpe hus og tingene til huse og så å lage barn etter det. Pusse huse først? Det er det ikke jeg tenke på nå. Jeg vil vente med fikse huse. Hun si til meg hun kan betale mer en meg å pusse huse fordi jeg har bare trygg fordi jeg er uttørt. stakar utført stakar meg hun si til meg. Jeg vil ikke. Jeg vil betale mer å pusse huse men jeg har ikke nok nå. Hvis jeg kan bli frisk igjen, jeg kan jobbe igjen, jeg kan ha intekk, jeg kan pusse huse. Bryllup er ikke dyrt. Gratis kirke, bare jeg og hun og hennes familie, og to onklene mine som bor her i norge. Vi har nok av penger til det. Men vi har ikke nok av penger å pusse huse. fordi jeg vil betale det. Vi kan ha sammenlag etter bryllup i kirke bare hjemme. Vi kan lage mat hjemme. Vi kan bare ha sammenlag hjemme til så sent på kveld. Og ja hun kjøpte hus for 2 år siden. hun kjøpte ikke jeg. vi var ikke samme da. hun sa jeg kan flytte til hun. jeg flytte til hun i febraur. Og ja jeg er helt sikkert . hvorfor vente. og ja jeg føle jeg er gammel. 34 år. kansje jeg klare ikke lage barn snart. jeg håpe det går bra. på tide vi bli enig snart jeg og min samboer. hun er snart hjemme ifrajobb nå. jeg skal prøeve å snakke mer samme. får se.
Gjest Gjest Skrevet 22. august 2009 #17 Skrevet 22. august 2009 jeg snakke med hun. men nei. det kom ingen vei. hun sover nå. se, hun vil bare sove isteden for å snakke med meg og så bli enig. jeg kan ikke sove nå. jeg tenke og tenker. kansje best jeg bare gi opp. jeg elsker hun bare hun. eneste ingen andre. men hun tenker ikke som jeg tenke nå. jeg føle jeg er så sliten i min kropp og hode mitt. men når dere vil snakke med mann eller kona. de svare og diskutere. de vil ikke sove istedenfor ikke sant? det er som som hun er så langt borte. hun føle ikke same som meg nå tror jeg. det er det jeg føle på meg nå. jeg har som legal riktig tanke. mange gange.
Gjest Gjest Skrevet 22. august 2009 #18 Skrevet 22. august 2009 Du snakker om giftemål som om det er noe som skal hindre at hun går fra deg. Og at det blir drivkraften bak ønsket om å gifte seg. Hun kan sikkert gifte seg med deg, men det er alikevel ikke noen garanti for at hun ikke skiller seg om et år. Forholdet deres forandrer seg ikke uansett, du "eier" ikke henne mer om du gifter deg med henne. Du bor i Norge, og her er ikke forholdet deres mindre verdt selv om dere ikke er offisielt gift. Så slapp av og gled deg over at den du elsker vil være sammen med deg!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå