Gå til innhold

Økonomisk tap ved feil i saksbehandlig ved søknad om pass

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Vi er en familie på 3 som må avbestille vår sydentur pga rot med pass-søknad på politikontoret der vi bor og står igjen med at vi kun får tilbake halvparten av det vi har betalt for turen. Dvs vi står igjen med 7500,- som jeg frykter går rett i dass.

Saken er kort og greit en barnefar som er mest opptatt av å gjøre livet surt for mor og nekter å skrive under på søknad om pass til sønnen sin (som han ikke bryr seg en døyt om, siden han er ute etter å straffe mor...)Politiet sender ett brev og ber om hans signatur og han har da 14 dager på seg å svare, hvis ikke kan politiet utskrive nødpass, men ikke før de 14 dagene har gått. Denne søknaden skulle blitt sendt i mai, og etter å ha ringt to ganger i løpet av sommerferien og fått svar fra noen sommervikarer om at "joda, det må ha blitt sendt, siden vi ikke finner det her" så fikk vi nå beskjed fra opprinnelig saksbehandler som kom tilbake fra ferie at nei, hun kunne ikke finne søknaden lenger og det var ikke tid til å sende en ny. (Mindre enn 14 dager til vi skulle dra.)

Jeg regner med å sende ett brev til politiet ikke fører frem, så derfor lurer jeg på om det er noen andre som har erfaring med å kreve erstatning for utgifter som skyldes feil i saksbehandling hos en offentlig etat? Er sivilombudsmannen veien å gå eller er dette en altfor liten sak?

(Rettet opp en liten setning som ikke ga mening!)

Endret av Hanselot
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette blir jo selvsagt helt noe annet, men...

Alarmen på bilen gikk en natt, derpå noen klagde til politiet.

Politiet åpnet bilen via vindusruta, åpnet panseret og klippet kabelen til alarmen - så la de igjen en lapp inni bilen min om hva de hadde gjort.

Jeg ringte dit og spurte hvorfor de ikke bare tok strømmen på batteriet, i stedenfor å klippe en alarm noe som vil medføre verkstedutgifter for en singel jente uten peiling på bil. Han jeg prata med var realtivt sur, men jeg var på verksted på grunn av diverse andre ting, fikk de til å skrive en faktura på kr 1500 (for sukkerbiten til alarmen), sendte krav til politiet med kopi av faktura og ba om utbetalt erstatning til konto sånn og sånn. Fikk tilbake hver krone jeg i tillegg til beklagelse!

Så det lønner seg å forsøke. :)

Skrevet

Hei

tusen takk for tipset! Det enkle er ofte det beste :)

Skrevet

Jeg hadde absolutt prøvd å kreve summen tilbake fra dem ja. Dere lider jo et økonomisk tap pga rot fra deres side.

Mener også at de skal kunne omgå reglene hvis det er kort tid til reise. De kan få det lokale politikammeret der faren bor dra til ham for å få underskrift. Og hvis han da ikke skriver under vil du utstede nødpass.

Vi fikset det slik når jeg skulle ha pass til poden en gang. Dette var en sak som kom brått på og vi måtte reise på kort varsel. Faren nektet skrive under for å lage bråk. I stedet mistet han foreldreansvaret i ettertid. Der var det null kontakt da.

Skrevet
Jeg hadde absolutt prøvd å kreve summen tilbake fra dem ja. Dere lider jo et økonomisk tap pga rot fra deres side.

Mener også at de skal kunne omgå reglene hvis det er kort tid til reise. De kan få det lokale politikammeret der faren bor dra til ham for å få underskrift. Og hvis han da ikke skriver under vil du utstede nødpass.

Vi fikset det slik når jeg skulle ha pass til poden en gang. Dette var en sak som kom brått på og vi måtte reise på kort varsel. Faren nektet skrive under for å lage bråk. I stedet mistet han foreldreansvaret i ettertid. Der var det null kontakt da.

Jeg kommer helt klart til å kreve å få dekket tapet, men det som er surt er at vi nå fant ut i ettertid at saksbehandler har gjort en feil, og hadde saksbehandler kunnet sine saker så hadde vi likevel kunnet dra på sydenturen vår.

Passloven § 4 første ledd, første til tredje pkt. lyder: "Til barn under 18 år utstedes ikke pass uten samtykke fra den eller de som har foreldreansvaret. Har foreldrene felles foreldreansvar, må begge samtykke. Pass kan likevel utstedes til barn med bare den ene av foreldrenes samtykke i tilfelle der vedkommende i henhold til barneloven har anledning til å ta med barnet ut av landet uten den annens samtykke."

Barneloven § 41 første ledd første pkt. lyder: "Den som har sams foreldreansvar eller foreldreansvaret åleine, kan ta barnet med på stuttare utanlandsferder."

Dette er også ett tilfelle hvor far ikke vil ha kontakt med barn, men er trassig og vanskelig for å gjøre livet surt for mor uten tanke på at det går mest utover sin egen unge.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...