Gå til innhold

Endring av navn før bryllupet..pga bryllupsreise rett etter.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er ikke lenge til vi gifter oss nå :) men lurte på noe ang endring av navn.

Vi har hele tiden vært innstilt på at jeg skal ta hans etternavn og at vi begge skal ha mitt etternavn som mellomnavn.Så når vi bestilte bryllupsreise,(reiser 2 dager etter bryllupet) så bestilte vi billettene i våre NYE navn, og tenkte at vi skulle endre passene, slik at de stemte med navnene i billettene.

Så sendte vi inn alle papirerene, erklæring fra brudepar, forlovererklæring + navneendringsskjema...hvor navnene våres skal bli endret fra bryllupsdagen.

Men problemet oppstod når vi var nede på politistasjonen og skulle ordne nye pass. Min kjære fikk endret navnet i sitt pass fordi han hadde håndskrevet pass, og den midlertidige vigselsattesten holdt som "bevis". Mens jeg kunne ikke få endret mitt pass, det var vi forsåvidt klar over.. Og de sa at jeg måtte få en erklæring fra folkeregisteret om at navneendringen var "under behandlig".

Når jeg ringte til folkeregisteret, så var visst dette ikke mulig,,,og de at jeg måtte endre navnet før bryllupet, sånn at jeg fikk fremskyndet prossesen, sånn at jeg kunne få bekreftelsen jeg trengte for å få endret passet.

Lurer på om noen har vært borti noe liknende??? Ville jo egentlig ha byttet navn fra selve bryllupsdagen, var jo det om var hele poenget:( Men nå ser det ut som jeg får det nye navnet FØR bryllupet...men hvordan blir det i kirken? Presten blir vel nødt til å si de "nye" navnene da?

Og om noen har noe peiling på hvor lang tid det tar å få nytt pass?? Nærmer seg med stormskritt, og er livredd for at jeg ikke får ordnet det i tide!

Skrevet

Sannsynligvis rekker du ikke å få både endret navn og nytt pass i løpet av 17 dager, med mindre du får noen til å jobbe spesielt for deg.

Var jeg deg ville jeg heller prøvd å få byttet navn på reisedokumentene.

Skrevet
Og de sa at jeg måtte få en erklæring fra folkeregisteret om at navneendringen var

Hvis prøvingsattesten har oppført ditt nye navn etter vielse, da holder dette. Prøvingsattesten vil, når vielsen er utført, utgjøre din midlertidige vigselsattest. Det er en egen rubrikk på skjemaet som viser ditt nye navn etter vielse. Du skal normalt få din midlertidige vigselsattest av vigsler etter vielsen.

Står ditt nye navn på prøvingsattesten?

Skrevet

Det er jo ganske opplagt at de ikke vil endre navnet i passet til et navn du faktisk ikke har da...

Nei, dette er dårlig planlegging fra deres side. På bryllupsreiser (så lenge de tas rett etter bryllupet) bør man alltid bruke sine gamle navn i alle dokumenter, fordi det selvsagt ikke er tid til å få de endret.

Støtter innlegger over her om at dere heller bør se om dere får endret navn i billettene.

Skrevet
Hvis prøvingsattesten har oppført ditt nye navn etter vielse, da holder dette. Prøvingsattesten vil, når vielsen er utført, utgjøre din midlertidige vigselsattest. Det er en egen rubrikk på skjemaet som viser ditt nye navn etter vielse. Du skal normalt få din midlertidige vigselsattest av vigsler etter vielsen.

Står ditt nye navn på prøvingsattesten?

Mitt nye navn står på prøvingsattesten ja :) Trodde dette hadde vært nok

"bevis" hos politiet..det var godt nok for min kjære hvertfall, han fikk bare et stempel i passet om at det nye navnet trede i krafte fra den og den datoen,men siden jeg må ha nytt pass, så er det kanskje andre regler?

Skrevet (endret)

Vi reiste morgenen etter vi giftet oss, og vi ble anbefalt å bestille billetter i mitt gamle navn for å unngå eventuelle problemer med utenlandske passkontroller som ikke kan lese den norske vielsesattesten. Tror kanskje jeg ville satset på å endre navnene på reisedokumentene og reist med gammelt pass...

Lykke til!

Endret av Redlady
Skrevet

Ville helt klart endret reisedokumentene - koster litt ekstra, men da slipper dere ubehageligheter. Ut av landet går det nok greit, men ikke resten..

God tur :-D

Skrevet

Men den gjelder jo ikke som dokumentasjon før man faktisk er gift. Før det er den ikke verdt for noe annet enn å bevise at man oppfyller kravene for å gifte seg.

Skrevet (endret)
Men den gjelder jo ikke som dokumentasjon før man faktisk er gift. Før det er den ikke verdt for noe annet enn å bevise at man oppfyller kravene for å gifte seg.

Prøvingsattesten gjelder som dokumentasjon for at man kan gifte seg og at man skal endre navn når vielsen finner sted. Dokumentet er underskrevet og stemplet av prøvingsinstansen før vielsen finner sted. Dokumentet viser altså både til vikårene for ekteskapsinngåelse og til eventuelle navneendringer som kan finne sted i løpet av de fire månedene attesten er gyldig. Prøvingsmyndigheten dokumenterer for dette med sin underskrift og sitt stempel.

Det attesten derimot ikke attesterer er at vielsen faktisk finner sted og med den evntuelle navneendringer. Dette er det derimot vigsler som attesterer for senest tre dager etter vielsen.

Så jo, du har rett i å påpeke at det er forskjell på før og etter vielen :)

Endret av Pastor Knut
Skrevet (endret)
Mitt nye navn står på prøvingsattesten ja :) Trodde dette hadde vært nok

"bevis" hos politiet..det var godt nok for min kjære hvertfall, han fikk bare et stempel i passet om at det nye navnet trede i krafte fra den og den datoen,men siden jeg må ha nytt pass, så er det kanskje andre regler?

Det høres litt rart ut at dere blir behandlet forskjellig her.

Prøvingsattesten er underskrevet og stemplet av prøvingsmyndigheten. Derfor gjelder den som et dokument også før vielsen har funnet sted. Prøvingsmyndigheten dokumenterer at du skal endre navn når vielsen har funnet sted. Det eneste som ikke dokumenteres er dato for vielsen, men den blir dokumentert når vigsler signerer og stempler og sender inn melding om vielsen. Men ingen bør være i tvil om at navneendringen som er påført attesten er gyldig fra det tidspunkt vielsen er et faktum. Bruken av attesten som bevis på navneendring før vielsen finner sted, er derfor tvilsom. Men jeg forstår ikke hvorfor akkurat dere er blitt forskjellsbehandlet (det er i alle fall slik jeg tolker det du skriver).

Vet ikke hvor mange tilfeller jeg har vært borte i der det er nettopp problematisk. Derfor anbefaler jeg navneendring etter vielsen. Eller før.

Når det gjelder pass generelt, er forøvrig regelen den at det skal utstedes på det navn du har på det tidspunkt du søker om pass. Du kan altså ikke regne med å få utstedt pass på et navn du regner med å ha i fremtiden. Du må ha ditt pass i det navn du har på tidspunktet da du søker om passet.

Endret av Pastor Knut
Skrevet

Takker alle for svar.. og som mange av dere har påpekt så hadde det beste vært å prøve å få endra reisedokumenente, og reise med mitt nåværende pass. Jeg kontaktet reisebyrået ( Manta reiser) ang problemet,men de sa at desverre så godtar ikke Qatar Airways navneendringer..Så eneste mulighet da var evt å kjøpe en ny flybillett, til kr 6600 :tristbla: Det blir nok ikke aktuelt.

Skal kontakte folkeregisteret i morgen å høre hvordan saken min ligger an, og satser på at jeg får bekreftelse på navnendring fortest mulig.Så hører jeg med politiet om det evt er mulig å få utstedt et nødpass.Noen som vet ang nødpass? hvor lang tid det tar? får man det på dagen?

Sparker meg selv bak pga dette her! Skulle jo absolutt tenkt på dette her tidligere.. :sukk: Var samboer som sjekte passene for et par mnd siden, å jada, begge var håndskrevne de, så da ordner vi bare stempel med navnendring i passet et par uker før.Men dagen vi skulle ned på politi stasjonen, fant vi da ut at bare hans pass var håndskrevet..altså ikke begge..

Blir irritert! men, men lite å gjør med det nå. Satser på at det ordner seg på et vis, og at det blir bryllupsreise til slutt... :ler:

Skrevet
Er ikke lenge til vi gifter oss nå :) men lurte på noe ang endring av navn.

Vi har hele tiden vært innstilt på at jeg skal ta hans etternavn og at vi begge skal ha mitt etternavn som mellomnavn.Så når vi bestilte bryllupsreise,(reiser 2 dager etter bryllupet) så bestilte vi billettene i våre NYE navn, og tenkte at vi skulle endre passene, slik at de stemte med navnene i billettene.

Så sendte vi inn alle papirerene, erklæring fra brudepar, forlovererklæring + navneendringsskjema...hvor navnene våres skal bli endret fra bryllupsdagen.

Men problemet oppstod når vi var nede på politistasjonen og skulle ordne nye pass. Min kjære fikk endret navnet i sitt pass fordi han hadde håndskrevet pass, og den midlertidige vigselsattesten holdt som "bevis". Mens jeg kunne ikke få endret mitt pass, det var vi forsåvidt klar over.. Og de sa at jeg måtte få en erklæring fra folkeregisteret om at navneendringen var "under behandlig".

Når jeg ringte til folkeregisteret, så var visst dette ikke mulig,,,og de at jeg måtte endre navnet før bryllupet, sånn at jeg fikk fremskyndet prossesen, sånn at jeg kunne få bekreftelsen jeg trengte for å få endret passet.

Lurer på om noen har vært borti noe liknende??? Ville jo egentlig ha byttet navn fra selve bryllupsdagen, var jo det om var hele poenget:( Men nå ser det ut som jeg får det nye navnet FØR bryllupet...men hvordan blir det i kirken? Presten blir vel nødt til å si de "nye" navnene da?

Og om noen har noe peiling på hvor lang tid det tar å få nytt pass?? Nærmer seg med stormskritt, og er livredd for at jeg ikke får ordnet det i tide!

Jeg endret navnet mitt ca en måned før bryllupet av samme grunn. Men jeg brukte ikke det nye navnet mitt før etterpå, holdt det på en måte hemmelig :) Du må sende inn skjema for endring av navn, jeg håper bare du rekker både navneendring og å få nytt pass før du gifter deg når du har såpass kort tid igjen... Lykke til!

Skrevet

Nødpass får du rett i hånden, så det tar ikke noe tid! Lykke til :o)

Skrevet

Jeg endret navnet mitt ca en måned før bryllupet av samme grunn. Men jeg brukte ikke det nye navnet mitt før etterpå, holdt det på en måte hemmelig :) Du må sende inn skjema for endring av navn, jeg håper bare du rekker både navneendring og å få nytt pass før du gifter deg når du har såpass kort tid igjen... Lykke til!

[/quote

Når du byttet navn før vielsen, hvilken navn er det da presten sier under sermonien?? Har aldri vært i kirkelig bryllup før, så lurer på det. Har egentlig ike noe å si da..:)

Fikk heldigvis bekreftelse på endring av navn i posten idag!:)jippi! Så har vært nede på politistasjonen og ordnet nytt pass, så nå er det bare å vente at det dukker opp i posten snart:D

Skrevet (endret)
Når du byttet navn før vielsen, hvilken navn er det da presten sier under sermonien??

Vigsler skal bruke det navnet som dere har før dere blir gift. Så skifter dere navn før vielsen, da er det dette navnet som skal brukes.

Når man ikke skifter navn før vielsen, men etter, er det teknisk sett slik at det nye navnet trer i kraft først under vielsen etter at dere har svart ja og presten/vigsler har erklært dere for rette ektefolk. Før dette skjer, har dere de navnene som dere er folkeregistrert med. Og det er disse som skal brukes når prest/vigsler spør.

På prøvingsattesten står det navn dere har før vielse, og hvis dere skifter navnet: det navn dere har etter vielsen. Når presten spør om dere vil ta til ekte den som står ved siden av dere og dere svarer ja, da er dere ennå ikke gift. Gift blir dere i det øyeblikk prest/vigsler erklærer der for å være det. Vielsen har funnet sted i det øyeblikk dere blir erklært for rette ektefolk, og da trer det nye navnet i kraft.

Når jeg vier pleier jeg å avslutte vielsen med å presentere det nye ekteparet med sitt nye navn, hvis de har skiftet navn. Det er en fin symbolikk i dette når man velger å skifte navnet, synes jeg. Paret kommer til vigsler med sine opprinnelige navn og forlater vigsler med nytt navn. Det er selvsagt like fint om paret ikke skifter navn, bare så det er sagt :)

Shabbat shalom og en god helg til alle sammen.

Endret av Pastor Knut
Skrevet
Når du byttet navn før vielsen, hvilken navn er det da presten sier under sermonien?? Har aldri vært i kirkelig bryllup før, så lurer på det. Har egentlig ike noe å si da..:)

Fikk heldigvis bekreftelse på endring av navn i posten idag!:)jippi! Så har vært nede på politistasjonen og ordnet nytt pass, så nå er det bare å vente at det dukker opp i posten snart:D

Vigsleren skulle egentlig si mitt pikenavn under vielsen. Det var avtalt på forhånd, at selv om jeg byttet navn før, så skulle han likevel si pikenavnet mitt. Men han glemte seg, og sa det nye navnet mitt i stedet... Det var litt dumt, men ikke noe å gjøre noe med.

Skrevet

Litt off-topic, men...

Hjælp... er det virkelig så komplisert? Jeg trodde man kunne bytte til hvilket som helst etternavn, at det bare er beskyttede etternavn som gjør sånt vanskelig?

Altså, at å bytte etternavn og vigselsattest egentlig er to forskjellige ting... så man kan melde navneendring til folkeregisteret uavhengig av vigselsattester - altså da endre navnet før sermonien, og så få skrevet ut et "riktig" pass i god tid før bryllupsreisen.

Eller må navneendringen gjøres i sammenheng med vigselsattesten? Jeg trodde det var to separate ting?

Skrevet

Annikken, du har helt rett. Man må ikke bytte navn i forbindelse med vigselen, hvis navnet ikke er beskyttet (eller man har vært samboere i to år) kan man skifte i god tid før vigselen. Man kan også gjøre som meg og min mann, utsette navneskiftet til noen måneder etter.

Men mange synes visst det er viktig å skifte navn akkurat på dagen.

Skrevet

Aha, skjønner! Takk for svar :)

Men hva er det med samboerskap i to år?

Skrevet
Aha, skjønner! Takk for svar :)

Men hva er det med samboerskap i to år?

Du får lov til å ta din samboers etternavn selv om det er beskyttet hvis dere har vært samboere i to år (dette gjelder også hvis man har felles barn, men ikke har vært samboere i to år, mener jeg.) Om det ikke er beskyttet kan du selvfølgelig ta det uansett. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...